[WN] Waarom worden veel Quarters zo vroeg aangereden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Waarom worden veel Quarters zo vroeg aangereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 09:04

Hallo allemaal!

Eigenlijk wil ik geen discussie starten maar gewoon graag weten waarom Quarters vaker met de 2 jaar al worden ingereden?

Ikzelf ben hier zwaar op tegen maar dat is hier niet ter sprake, maar ik vraag me wel af wat de beweegreden hiervoor is, waarom zo vroeg?

Wie kan hier een goede uitleg over geven en mij vertellen wat hier het nut van is.....en waarom niet nog een jaar of wat wachten en dat met oog op zowel de lichamelijke als de geestelijkl toestand van het dier?

En word dit in de western wereld op die stallen alleen met Quarters gedaan of ook met andere rassen, zoja waarom wel of niet?

chery

Re: Waarom worden veel Quarters zo vroeg aangereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:14

Hier zijn al zoveel discussies over in andere topics......
Een gebed zonder eind.
Ik ben er ook tegen....

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:19

Omdat mensen ....mensen zijn en niet altijd nadenken Boos!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 09:46

Nou dat er dus al zoveel discussies over zijn weet ik inmiddels en heb er ook al veel gevolgd.

Maar antwoord op mijn vraag heb ik eigenlijk niet en kan het zo 123 ook niet vinden, ik wil graag weten waarom?
Er moet toch een reden voor zijn dat die ruiters besluiten dat te doen, wat is hun drijfveer, motivatie?
Is het beter voor de sport, fok of wat dan ook?
Ik heb weer een stuk gelezen over zo'n jong paard wat met 2 is ingereden, ze hadden even een rustperiode ingelast vanwege ongelijke bespiering, is het dan niet beter zon paard te staan?
Ik ben hier serieus in geintresseerd waarom?

Ik heb zelf een 2,5 jarige anda, ook hier wil ik in de toekomst western mee gaan rijden, maar niet voordat hij minimaal 3,5 jaar is en waarschijnlijk later.
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 08-12-08 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:48

ik ga dit volgen wil het ook graag weten

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:51

Daar zijn wel een aantal redenen voor denk ik:
- gemakkelijker om jong paard aan te rijden dat minder evenwicht heeft en dus minder weerstand zal bieden
- traditie
- veel wedstrijden voor jonge paarden (futurities) en dus moet je er mee beginnen op 18 maanden of iets later aangezien er toch wat training nodig is vooraleer je wedstrijden kan gaan rijden
- een paard dat aangereden is verkoopt altijd beter en hoe langer je wacht hoe meer het paard heeft gekost aan voer en ander onderhoud

Er zullen waarschijnlijk nog andere redenen zijn, maar dit zijn er een aantal waar ik direct aan denk.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:21

Ik zat toevallig gisteren wat filmpjes te kijken op youtube van amerikaanse 2 jarigen die al helemaal ingereden waren. En niet een beetje spelenderwijs oefenen, gewoon al volop reining of pleasure (en bij die amerikanen lijkt dat dus meer op kreupelheid dan op een discipline in de sport). Het zag er echt belachelijk uit. Van die ielige veulentjes met van die grote mannen erop en gewoon achter elkaar voltes galloperen, stops maken. Vaak stond er dan bij FOR SALE. En dan bedragen vragen van $ 20.000. Wat??! Ik denk dus dat een van de beweegredenen zal zijn dat deze jonge paarden die al ingereden zijn beter verkopen, voor meer geld, en uiteindelijk dus ook minder hebben gekost omdat ze er minder lang hebben gestaan...

Blijkbaar is het in amerika dus al vrij normaal. Volgens mij gebeurt het in nederland nog niet op zo'n grote schaal (althans, dat hoop ik!).

Dat ze er lichamelijk nog niet aan toe zijn is overduidelijk, dat zie je, en met wat gezond verstand wéét je dat ook.

Het stukje psychisch vind ik wat lastiger. Wanneer is een paard er geestelijk aan toe om iemand op zijn rug te hebben die hem vertelt wat hij moet doen? Wanneer is een paard eraan toe om rondjes te huppelen in een zandbak op de meest onnatuurlijke wijzen? Naar mijn idee NOOIT...

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:41

er loopt een lang topic over
maar d ebelangrijkste reden dat het gebeurd zijn de centen, er valt geldt me ete verdienen dus doet men het...

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:54

De belangrijkste reden????? GELD GELD GELD GELD!!!!!!! Verdrietig Verdrietig Boos!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:56

Welk geld?? Vork

Als een futurity niet het doel is voor je paard, kan je gerust wachten tot 3 jaar met inrijden. Tong uitsteken

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:58

Ook ik ben tegen, en bij alle argumenten die genoemd zijn gaat het alleen maar om de mens, en niet om het welzijn van het paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:06

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:12

Het gebeurt echt niet alleen met westernpaardjes hoor. Ook in de rijpaardensport 'moet' je vroeg beginnen, wil je mee kunnen voor het geld of de status. Neem de hengstenkeuring bij het KWPN. Die wordt eind van het jaar gehouden, in het jaar dat de meeste hengsten 2 zijn. Die staan dan echt al een tijdje op stal en 'in training' om klaar te zijn tegen die tijd. Komen ze door de keuring, dan worden ze a la minuut zadelmak gemaakt om maar aan het verichtingsonderzoek, in het voorjaar, mee te kunnen doen. Ze hebben nu dan ook een najaarsonderzoek ingesteld, zodat eigenaren die het liever iets rustiger aan doen met hun paard wat meer tijd te geven. En natuurlijk staat het de mens vrij om een paard meer tijd te gunnen, maar tijd is geld...
Er zal in de sport (bij welk ras dan ook) nooit iets veranderen, zolang het geld (en de roem) te verdienen valt als het paard nog (te) jong is. Het staat (professionele)paardeneigenaren ook vrij om er niet aan mee te doen, maar aangezien er weinig alternatieven zijn, gaan de meesten hier toch in mee.

Los van dit, is het ook de algemene gewoonte van het land waarin men leeft. In Amerika is het misschien meer geaccepteerd om met 2 jaar te beginnen, zoals we in NL gewend zijn om met 3 te beginnen. Maar als we het dan gaan hebben over het uitharden van het skelet of het sluiten van de groeischijven en daar leeftijden noemen van 6 tot 8 jaar oud, vraag ik me toch af of het niet hypocriet is om op een driejarige te gaan zitten? Want ook die 3 jarige zal niet klaar zijn, maar pas op de helft zitten. Maar wij zijn nu eenmaal aan die driejarige gewend, dus dat is ok.

En nee, ik wacht zelf ook niet langer dan 3. De paarden die ik heb mogen beleren waren 3 en dat is in mijn ogen prima. Maar ook dat zijn kleuters en ook die zal je gedoseerd in moeten zetten, om ze dan te beschermen tegen aandoeningen/letsel. Want ook zij zijn nog lang niet volgroeid...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:30

En het woord 'doseren' is dus de crux Knipoog , want idd op 5-6 jaar is het skelet pas kompleet volgroeid (zie profiel).

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:53

Dan ben je niet de enige die zich dat afvraagt, hier dus nog een

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:30

Waarom wordt het western steeds aangevallen op de leeftijd van inrijden ?
En niet :
Het "prepareren" van 1 en 2 jarige voor vrijspringen en keuringen.
Het dekken van 2 en 3 jarige merries, is een peuter klaar voor een veulen ?
Renpaarden die voor hun twee jaar op de baan staan.
enzovoort

Onze paint merrie was 2,5 jaar toen haar basisopleiding is begonnen, nadat twee (20 en 30 jaar ervaring) en gediplomeerde trainers, na enkele maanden observatie en grondwerktraining haar daar klaar voor vonden. Deze training is op een rustige manier gebeurd en heeft 5 maand geduurd zonder dat ze 1 keer door het lint is gegaan.
Ik weet ook dat het soms anders gebeurd maar dat is niet alleen bij het western.
Overal heb je mensen die nadenken en andere die het voor het geld doen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 13:35

Ok, dus eigenlijk word het ook aangespoord omdat je dus van die futurity westrijden hebt waar ze de jonge paarden willen zien.
Nou goed, blijft toch niet mijn ding en zoals ik het nu begrijp is het vooral een geld kwestie.
Wat ik er dan van denk is, dat ze zadelmak worden gemaakt ok, maar dat deze jonkies al spins en stops maken.........het lijkt me daar toch wel heel belangerijk bij dat een lichaam het aankan want de oefeningen zijn voor volwassen getrainde paarden al zwaar genoeg.
Er zijn IMO ook zoveel andere dingen die je met je jonge paard beter eerst kunt doen....

Maar deze dieren die zo vroeg worden aangereden, gaan die lang mee in de sport?
Je zou denken dat als het dus werkelijk slecht is deze paarden op een gegeven moment kreupel gaan worden, leren ze daar niks van of is het maar zelden dat er zichtbaar ledsel word veroorzaakt.....dat is ook een vraagteken IMO.

Even ter info @MARCR, ik val absoluut de westernwereld niet aan, echt niet mijn bedoeling.
Zoals ik al aangaf ben ik oprecht geintresseerd in waarom, ondanks dat ik er zelf niet achter sta, verdiep ik me graag in zulk soort dingen!
Het is ook niet iets waty alleen in de western gebeurt, je ziet het bij renpaarden, zoals je al zijn vrijspringen voor de keuring en ja, dekken van een peuter is IMO ook een risico.
Maar van deze dingen weet ik inmiddels waarom, alleen van de western was me dat niet helemaal duidelijk.
Het intrigeert me om de tradities en de drijfveren achter de takken van de sport te leren.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:06

Sorry Pre ik wou niet stellen dat jij het western aanvalt maar het gebeurd wel dikwijls.
Het futurity gebeuren kan je imo grotendeels onder het "geld" gebeuren klasseren, zeker in de VS.
Waarschijnlijk zullen vele van die futuritypaarden vlug afgeschreven zijn maar de beste hebben dan voldoende bewezen om verder te gaan als dekhengst en zitten we weer bij het geld.
Nog een woordje over spins en stops. Mijn dochter traint nu haar paard verder onder leiding van haar trainers en het is haar UITDRUKKELIJK VERBODEN om sliding stops te maken door haar trainers omdat Splash daar lichamelijk nog niet klaar voor is. Op de weide oefend Splash die stops wel alleen, als ze aan het rennen is met de shets in de weide naast haar. Spins oefenen ze wel maar dan op een heel rustig, gelijkmatig tempo met goede overstappen en maximaal 1 toer en dit gedurende enkele minuten en dan een andere oefening.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:12

pre schreef:
Ok, dus eigenlijk word het ook aangespoord omdat je dus van die futurity westrijden hebt waar ze de jonge paarden willen zien.
Ja precies, de Futurities zijn de reden ,waarom het cultuurtje van "met 2 jaar aanrijden" is ontstaan. Vele trainers/ ruiters en eigenaren zouden het graag zien , dat vanuit de USA-organisaties, het veranderd wordt en de Futurities en Maturities 1 jaar vooruit geschoven worden.
Citaat:
Er zijn ondanks alles, toch nog vele oudere futurity-paarden, die dus op latere leeftijd nog goed lopen,..gelukkig wel! Dat zegt dus ook weer iets over het gestel van het betreffende paard! Knipoog Houdt er wel rekening mee ,dat de sportcarriere van een futurity-paard vaak niet zo heel lang hoeft te duren, tenzij ze uiteindelijk naar en non-pro gaan, die dus nog jaren doorshowd.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 14:18

@ Marcr en Vanes,

bedankt voor de uitleg, het is me nu voor een groot gedeelte duidelijk.
Het is idd zo dat als een paard zich op die futurty zich goed presteert misschien wel de goede dekdienst in kan.
Prima, maar ik denk dus dat het voor het paard beter word als de organisaties het en jaar later maken.
Verder denk ik ook dat paarden vaak meer kunnen hebben hoor als wij mensen soms denken.

Nu begrijp ik in ieder geval waarom het gedaan word, want dat was eigenlijk waar ik naar opzoek was.
Dat ik het er niet mee eens ben is mijn mening, maar goed, ik hoef het zelf ook niet te doen.

Ja als ik erover nadenk dat is het bijvoorbeeld bij de dressuur oook zo dat veel paarden met de 2,5 al worden aangereden aangezien ze met de 3 jaar in de B dressuur mogen starten.

Bedankt voor de goede uitleg!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:19

@ MarcoR; wat is je reden geweest om naar de twee trainers te luisteren? Wat had voor jou een half jaar langer wachten voor enorm verschil opgeleverd?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:35

pre schreef:
Nou goed, blijft toch niet mijn ding en zoals ik het nu begrijp is het vooral een geld kwestie.

Yeps.

pre schreef:
Wat ik er dan van denk is, dat ze zadelmak worden gemaakt ok, maar dat deze jonkies al spins en stops maken.........het lijkt me daar toch wel heel belangerijk bij dat een lichaam het aankan want de oefeningen zijn voor volwassen getrainde paarden al zwaar genoeg.
Er zijn IMO ook zoveel andere dingen die je met je jonge paard beter eerst kunt doen....

Dat kan, maar verdien je geen geld mee.

pre schreef:
Je zou denken dat als het dus werkelijk slecht is deze paarden op een gegeven moment kreupel gaan worden, leren ze daar niks van of is het maar zelden dat er zichtbaar ledsel word veroorzaakt.....dat is ook een vraagteken IMO.

Mensen rijden ze vroeg in, verkopen ze snel en horen er nooit meer wat van.
Anderen kopen een leuk paard, maar is helaas kapot als ie 8 is (of eerder). Goh, hoe zou dat nou komen?
De mensen die ze inrijden verdienen het geld, de mensen die het paard in moeten laten slapen hebben het verdriet ervan. Groep 1 leert dus niks van het verdriet van groep 2.

Dus er is geen ander waarom dan: GELD

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:38

waarom.... omdat de klant het wil. niet omdat een trainer het zegt maar omdat de eigenaar van het paard ermee naar een trainer gaat en wil dat hij nu ingereden wordt zo niet gaat hij bij een ander shoppen.
en... een trainer moet ook leven dus elke klant is er een, weigerd hij, is hij brood kwijt omdat een stal verder het wel doet.
dus hij mag nog zoveel goede voornemens hebben aan het eind van de maand moet toch ook zijn rente en aflossing betaald worden.
als de klanten zelf verstandiger waren en pas hun paarden aanboden als ze 3.5 - 4 jaar waren hoefde we niemand er op aan te kijken en was de discussie uit de wereld.
maar blijkbaar hebben de mensen geen geduld en als men in Amerika een paard op 2 jarige leeftijd zadelmak maakt moeten wij het hier ook doen. maar... wat men over het hoofd ziet in Amerika is dat de veulens daar al in januari / februari geboren worden en men maakt ze in november op 2 jarige leeftijd zadelmak zijn ze al bijna 3 jaar oud.

ik zelf weiger wel paarden die jonger zijn dan 3.5 jaar maar ik hoef niet te leven van het zadelmak maken en het gemiddeld zadelmak maken duurt bij mij ong. 4 tot 5 maanden.

naar mjn mening ligt de verantwoording bij de paardeneigenaar en misschien een klein beetje bij de trainer maar de eigenaar hoort zijn verantwoording te nemen tegenover het paard want niemand vraagt het paard om zijn mening

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 16:42

Western verschilt totaal niet van andere takken van de paardensport. Het wordt tijd dat men (om het algemeen te houden) moet gaan inzien dat een paard pas volledig belast kan worden vanaf zijn 6e levensjaar.
Ik ben niet van mening dat je pas kunt gaan rijden met 6 jaar, maar écht werken kan pas vanaf die leeftijd.

Naast de geld reden, is er nog een andere: Veulens zijn schattig om te zien. Die wil iedereen toch hebben?! Maar om dan nog jaren te wachten met inrijden is voor velen toch te veel... Sneu.
Daarnaast zijn veulens ook een stuk goedkoper (en daar zitten we weer bij de geld reden! Knipoog )

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:18

Nou een veulen kopen is echt niet goedkoper hoor!
Beetje veulen is 4.000 euro, en dan nog 3 jaar stalling, enten, wormenkuren en hoefsmid.
Wat kost dat veulen dan wel niet voordat je op z'n 3e voor het eerst op gaat zitten?
Er vanuit gaande dat ie 3 word...
Voor dat geld koop je een leuk gereden paard, die je ook nog eens kunt uitproberen!