[WN] Kunstof ijzers die je onder de hoeven kunt "plakken"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Julia_14

Kunstof ijzers die je onder de hoeven kunt "plakken"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 13:15

Hallo,

Ik had gisterenavond priveles, en toen had ik het toevallig met mijn trainer over het maken van een goede slidingstop. Ik ga in januari mijn eerste oefenwedstrijd rijden, en toen hadden we het zo over sliding-ijzers. Nu is het voor mij geen optie om deze onder m'n verzorgpaard te zetten, omdat zij voornamelijk recreatief gereden word (dus veel buiten door de polder en het bos etc).
Toen begon mijn trainer ineens over een soort kunstof slidingijzers die met een bepaalde stof vastgelijmd worden onder de hoeven van het paard. Dit schijnt speciaal te zijn voor de ruiter die dus maar tijdelijk sliding beslag onder z'n paard wil, aangezien het simpeler schijnt te zijn om aan te brengen en ook om er weer af te halen (daar is dan weer 1 of andere vloeistof voor die die 'lijm' oplost)

Ikzelf heb hier werkelijk nog nooit van gehoord, dus vroeg me eigenlijk af of er hier mensen zijn die daar wat meer over weten en er eventueel ervaringen mee hebben! Lachen

ElCid

Re: Kunstof ijzers die je onder de hoeven kunt "plakken"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:33

Ik heb er nog nooit van gehoord, maar het lijkt mij ideaal, aangezien ik mijn paard ijzerloos wil houden maar straks voor de reining wel plates nodig zal hebben. Ik zie daarom op tegen het nagelen, waardoor de hoefwand toch wat sneller gaat brokkelen als je de ijzers er weer onder vandaan haalt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:15

Wat ik van kunststof ijzers weet is dat die er iig niet in sliding model zijn.
Verder hebben de soorten die ik ken geen gladde onderkant, dus is sliden sowieso uit den boze.
Ik weet dat je van Vettec spuitijzers hebt. Die zijn ook van kunststof én glad, maar die kun je ook niet met uitstekende takken maken.
Schiet dus niet op.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:28

Die kunnen lijkt mij nooit de kracht van de stop dragen. Je kan het paard ook op een soort begin plate zetten dat wordt wel meer gedaan door mensen die veel buiten rijden etc..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:34

Je hebt wel plakijzers maar geen stopijzers.
Ik denk dat je toch het beste de echte plates kan gebruiken.

Ik heb onder mijn quarter ook plakijzers gehad (medisch gebruik) maar dat was niet echt geweldig. Ijzers vielen er steeds ad enzo.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 15:16

@ anika: ja dat leek mij idd ook al! Maar wat houden die begin plates precies in? In wat voor opzicht verschillen die dan van de normale plates?

Ikzelf was sowieso niet van plan om sliding ijzers te gaan gebruiken, of het nou plakijzers zijn of gewoon met nagels, maar was wel benieuwd naar de eventuele ervaringen met die plakijzers!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:20

Ik denk dat die plak ijzers er zo weer af zijn, met name bij het spinnen en ook de stops

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:22

Plakijzers vielen vaak af doordat het paard in de modder/nattigheid staat. Overigens zijn de lijmsoorten tegenwoordig erg verbeterd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:28

DubbelDun schreef:
Plakijzers vielen vaak af doordat het paard in de modder/nattigheid staat. Overigens zijn de lijmsoorten tegenwoordig erg verbeterd.

Ze blijven eraf vallen, ook met de nieuwe lijmsoorten.
Daarom hebben we nu ook gewone ijzers onder Bo, is toch het makkelijkst

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 16:38

Het leek mij inderdaad ook al dat die plakijzers er gemakkelijk weer afvallen, zeker wanneer je een echte goede slidingstop met je paard doet. Daar komt toch immers flink wat kracht bij kijken!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 17:28

Je kunt een niet te lange slider(staal) prima verlijmen met de moderne lijmen,vooral als het voor korte duur is.
Door de specifieke vorm van een slider,breed in de toon en wat breder als een standaard ijzer heb je zelfs meer materiaal om te lijmen, lees draagvlak.
Dit is echter wat arbeidsintensiever als nagelen,en dus duurder.
Tel daarbij op dat het hier in NL niets mag kosten,en dat men hier zeer traditioneel is ingesteld.
Lijmen is ook veiliger ivm aftrappen,geen risico op nageltred.
Je moet sowiso nooit een paard met sliders in de blubber zetten,ivm aftrappen en blessure risico.
Sliders zijn sowiso niet bedoeld om permanent op te lopen daar dit veel te belastend is voor knieen en sprongen.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:59

Julia_14 schreef:
@ anika: ja dat leek mij idd ook al! Maar wat houden die begin plates precies in? In wat voor opzicht verschillen die dan van de normale plates?

Normale plates ten opzichten van begin plates is dat het ijzer kleiner is dus korter van tak je zou het ook cowhorse plates kunnen noemen (zo noemt mijn duitse smit het). Je zult dan ook een korter stop hebben omdat het glij vermogen minder is. Dus ideaal voor paarden die ook lekker in het bos rennen, moeten leren hoe ze moet stoppen zonder bang te worden voor het enorme glij effect etc...

Mijn (wedstrijd) paarden staan gewoon in de blub met plates en ik rij er gewoon mee in het bos etc. en heb er nog nooit een probleem mee gehad. Aftrappen van een ijzer kan altijd maar heb dat nog nooit met een achter ijzer gehad alleen maar met voor ijzers..

Als ze wat langer rust hebben haal ik de plates eraf..

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 09:17

Is ook mijn ervaring. Rijd ook gewoon door de blub met de plates. 1 keer 2 plates verloren omdat we door een redelijk begroeid stuk reden en de takken bleven hangen achter stronken. Dus in bijna 5 jaar 2 plates verloren op buitenrit. Als je voor 1 keer een reiningproefje wilt rijden kun je ook overwegen om gewoon een stop en geen slidingstop te willen maken en het tempo van je run hierop aan te passen. Heb ik ook eens een keer voor de 'gein' gedaan met ons pleasurepaard. We werden nog 4e ook van de 12 omdat we in ieder geval ons pattern volledig reden in tegenstelling tot veel anderen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:53

Hier regelmatig kromme takken bij de iets langere sliders
bij babyplates en workingcowhorse plates idd minder problemen.
Blijft het feit dat het gewoon niet goed voor je paard is om het hele jaar rond op sliders te staan ivm overbelasting.Het is ook niet handig als je paard in een groep staat,ivm met verwondingen en het aftrappen door andere paarden met donderjagen.
Heb al meerdere malen plates verlijmd en dit bleef ongeveer 4 a5 weken zitten. Onder ideale omstandigheden weliswaar,zomer en droog.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:30

CherokeeChum: En dat waren dan gewone slidingijzers van staal die je gelijmd hebt en niet zoals de TS hoorde van haar trainer van kunstof?
Ik ben zeer benieuwd wat mijn hoefsmid er van vind als ik het hem vraag om te gaan lijmen Nagelbijten / Gniffelen En welke lijm kan ik hem het beste aanraden dan?
Ik denk namelijk niet dat hij hier ervaring mee heeft, vandaar! Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:38

Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 07-12-08 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:40

Ja dat weet ik DD maar dat is dus ook de enige en dus de beste dan?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:09

Glue-U is een producent van industriele lijmen,en heeft A-serie 101,evenals Vettec (adhere) Cool
Persoonlijk vind ik de Glue-U beterder Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:26

Voordeel van Glue-U is dat je een normale kitspuit kunt gebruiken en niet hoeft te investeren in dat speciale Vettec-ding.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:42

Kijk! Glue-U is dus beter en minder investeren ook nog! Cool Ik ga het eens uitzoeken verder en met mijn smid bespreken, ik wil het wel eens uitproberen van de zomer Ja
Thanks voor de info!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:35

Mijn paard heeft achter dus een keer spuit ijzers gehad, binnen 1 week waren ze er onderweg

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:03

Tja bij mijn 2 meiden hebben ze er zonder mankeren 6 weken onder gezeten, toen gingen ze brokkelen, dus met 8 weken het restant er onder uit laten halen.
Ik weet wel dat je héél precies met dat spul moet werken voor een goede werking/hechting.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:17

Dan was mijn vorige hoefsmid dus een prutser

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:49

Dat durf ik niet te zeggen, maar mijn smid deed het met Vettec voor de eerste keer en blijkbaar dus goed Haha!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:47

Je moet de voeten superdroog maken(uitdrogen bijna)
en volkomen schoon,de lijm hecht aan alles dus ook aan vuil,en zelfs water!
Elke vijlstreek die je doet levert weer vocht op,en moet je dus weer drogen met een verfstripper.
Ik maak de hoef brandschoon door bekappen,reinigen met spiritus en vervolgens drogen met de verfstripper. De verlijming gaat maar 2 micron diep in het hoornmateriaal,daarom is de voorbereiding zeer belangrijk,evenals de omgevingstemperatuur.
Kit aanbrengen,even laten drogen,met ijzer op de hoef en ruim voldoende kit gebruiken.
Na ongeveer 10 minuten afwerken en klaar. Als je het dier uit de modder weet te houden(vochtig zand gaat wel) blijft het ruim 4 tot 6 weken zitten.