[WN] Welke paarden/pony's zijn geschikt voor Western rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Welke paarden/pony's zijn geschikt voor Western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 20:06

Hoi allen!

Ik ben hier eigenlijk heel benieuwd naar! Mijn man en ik beginnen volgende week met Western-lessen.
Nu willen wij over een tijdje paarden, maar ik wil gelijk een paardje die ook western kan!
Ik wil zelf dolgraag een Tinker, en mijn man heeft zijn oog laten vallen op Halflingers.

Ik zie maar een beperkt aantal rassen rondom het western-rijden.
Zijn hier redenen voor?

Welke rassen zijn uitermate geschikt voor western en waarom?
welke rassen ab-so-luut niet en waarom?

Clown

essie_blue

Re: Welke paarden/pony's zijn geschikt voor Western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:09

volgens mij zijn quarter horses er toch voor? Heb er geen verstand van hoor Tong uitsteken Maar dat zijn ook hele lieve paarden over het algemeen. Zie ook nog wel eens haflingers voorbij komen. Ja

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:12

Ik vind heel veel rassen geschikt, het is maar net wat je doel is.

Wil je reinen op hoog niveau dan koop je een goede Quarter of Paint of Appie, maar wil je lekker op recreatief niveau rijden en zo af en toe eens een wedstrijdje starten, dan kun je met een Tinker of Hafje prima uit de voeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:13

Ik zou in geen geval een Fries aanraden. Verder zou ik wel gaan zoeken naar een paard met vlakke gangen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 20:20

crazycactus schreef:
Ik vind heel veel rassen geschikt, het is maar net wat je doel is.

Wil je reinen op hoog niveau dan koop je een goede Quarter of Paint of Appie, maar wil je lekker op recreatief niveau rijden en zo af en toe eens een wedstrijdje starten, dan kun je met een Tinker of Hafje prima uit de voeten.

Vooral het recreatieve, en idd, misschien wat wedstrijdjes op laag niveau.
Mooi dat dat kan met een Haf en Tink! Haha!

Een ijslander is bijv. totaal ongeschikt toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:21

Eerlijk is eerlijk, ik heb totaal geen ervaring met IJslanders.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:23

Ik denk idd dat ijslanders niet geschikt zijn, zeker niet voor wedstrijden. Hun houding qua lopen is zo tegenovergesteld van wat ze graag zien in de wedstrijdring dat ik zelf geen ijsco zou aanraden om mee te gaan westernrijden. Daarbij zijn ze niet zo groot en geeft dat met een volwassen persoon vaak een raar plaatje Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:31

Als je een tinker gaat zoeken moet je eens gaan kijken bij Stoeterij de Ierse Tinker in Oirsbeek. Heel goed adres en superlieve mensen en mooie paarden. John, de eigenaar, gaat regelmatig naar Ierland om daar mooie jonge tinkers uit te zoeken, en ze hebben zelf ook altijd wel wat jonge dieren staan. Je kan daar je tinker laten inrijden, en dan kun je kiezen tussen engels en western Haha! Je mag dan meehelpen en komen kijken wanneer je wil. http://www.destoeterij.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:56

Als het voor recreatie en een wedstrijdje voor de pure lol en zonder verwachtingen is, dan dient een paard vooral te voldoen aan de volgende beschrijving:
*kop danwel hoofd aan de voorkant
* vier poten danwel benen die in stilstand precies tot aan de grond hangen

Meer eisen zijn er dan niet.

Met andere woorden: Kies het ras van je voorkeur, gooi er een (graag wel goed passend Knipoog ) westernzadel op, ga lekker lessen bij een fijne instructeur, en geniet met volle teugen!

Enjoy!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:44

Het hangt er idd vanaf wat je wil.
Ik heb met mijn tinker bij de beginners meegedaan (en ga nu weer in de L3) bij de wran beginners, ging best aardig, maar op een moment stopt het wel wat je met een koudbloed kan op wedstrijdniveau.

Wil je af en toe op lager niveau een show starten dan kan je prima een tinker of haf kopen, zijn beide hele leuke rassen die ook nog wel wat binnen de western kunnen (trail bijv) maar ik zou wel een quarter aanraden mocht je shows willen starten. Je hebt het met een quarter toch een stuk makkelijker.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:03

Je kunt met elk paard (leren) westernrijden! Het hangt sterk van je persoonlijke voorkeur af wat voor type paard je aanspreekt en waar je mee om kunt gaan. Bijv quarters en paints zijn in het algemeen erg koel, een fjord of haflinger heeft wat meer eigen mening (netjes gezegd toch Knipoog ?), arabieren zijn pittiger ...

Hangt ook van je budget af, quarters en paints zijn in het algemeen duurder dan andere paarden, zeker als ze goed doorgereden zijn.

Ik zou vooral kijken naar karakter en ervaring als jullie een paard gaan kopen, soort en kleur etc zijn in eerste instantie dan minder belangrijk. Wordt het jullie eerste eigen paard? Ga dan voor een rustig ervaren dier, daar heb je dan veel plezier van.

Je moet ook weten wat voor tak van westernsport je wilt gaan beoefenen, daar past een bepaald soort paard het beste bij. Snelle reining, rustige pleasure, alleen recreatief ....
Ik zou les nemen bij een goede instructeur en me door hem/haar laten adviseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:06

nielsd schreef:
maar op een moment stopt het wel wat je met een koudbloed kan op wedstrijdniveau.

Ja Bijvoorbeeld bij een zilveren medaille in de Open Westernriding op een NK Tong uitsteken
Milena hinnikt je heeeeeel hard uit nu Nagelbijten / Gniffelen

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:56

En Marja en Shadow deden het toch ook niet verkeerd afgelopen NK...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:13

Oh, inderdaad meerdere koudbloeden doen het zeker heel goed. Maar er zijn veel koudbloeden die niet op dat niveau komen (ook met de juiste training betwijfel ik of dat mogelijk is). Kijk maar even naar het NK, ik heb er volgens mij 5 haflingers gezien, maar dat waren ze dan ook allemaal.

Ookal zijn er meerdere goede koudbloeden, uiteindelijk krijg je toch een punt dat je met een quarter (makkelijker) verder kan komen dan met een koudbloed.

Trail zal nog wel gaan, maar met onderdelen als pleasure en reining ga je het op internationaal niveau moeilijk redden. Er zullen vast enkele het kunnen, maar het merendeel niet.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 23:47

precies, maar ik hoef niet te topsporten, maar gewoon lekker rijden, dus dan zijn tinkers en hafjes geweldig dus Lachen

(en ijslander was dus meer omdat de eigenaar van mijn verzordpaard wel westen rijd met haar haf, maar niet met haar ijslander)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 11:05

nielsd schreef:
Oh, inderdaad meerdere koudbloeden doen het zeker heel goed. Maar er zijn veel koudbloeden die niet op dat niveau komen (ook met de juiste training betwijfel ik of dat mogelijk is). Kijk maar even naar het NK, ik heb er volgens mij 5 haflingers gezien, maar dat waren ze dan ook allemaal.

Maar er zijn ook veel quarters die nooit op dat niveau kunnen komen Sigaar
Net zoals er veel kwpn'ers zijn die nooit 1.40 kunnen springen, of nooit een Z-proef kunnen lopen..

Als je een quarter of paint hebt wil dat niet direct zeggen dat je in de top zal eindigen..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 11:14

Er zijn toch aardig wat Haflingers, Fjorden ( Sonja Knipoog bijv. met Milena) die op aardig hoog niveau hebben meegedraaid. Ook Arabieren presteren niet slecht en een niet al te grote KWPN'er kan ook prima op niveau komen.
Als je echt wil gaan cutten/ reinen op hoog niveau is het misschien beter om een Q/P/A te kiezen, al zijn er ook zat Arabieren ( zeker in Amerika) die in de cutting heel goed hun mannetje ( vrouwtje Knipoog ) staan.

Maar op recreatief/ landelijk niveau kan je met vrijwel elk ras uit de voeten zolang je maar "lol hebt met je knol", want daar gaat het uiteindelijk om Haha! .

Ga maar eens kijken op een WRAN wedstrijd, daar zie je heel veel rassen voorbij komen.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 11:36

MysticTinker schreef:
nielsd schreef:

Maar er zijn ook veel quarters die nooit op dat niveau kunnen komen Sigaar
Net zoals er veel kwpn'ers zijn die nooit 1.40 kunnen springen, of nooit een Z-proef kunnen lopen..

Als je een quarter of paint hebt wil dat niet direct zeggen dat je in de top zal eindigen..

erg goed verwoord! en ik denk dat de koudbloeden alleen nog maar meer komen op zetten. ik heb zelf een haflinger als ik nu zie hoeveel haflingers er starten in de wran .komt dat enorm opzetten . niels kan wel zeggen er waren maar 5 haflingers op het nk. maar in de loop van de jaren zie ik het wel meer worden. maar daar gaat tijd over heen en veel trainen. je bent niet van vandaag op morgen op een nk, ook niet met een quarter.

miriammiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 11:51

quarter horses worden veel gebruikt in de western.
soms zie ik er wel's haflingers bij,
maar ik heb eigenlijk nog niet een Tinker gezien die western reed, dus heb geen idee of een tinker wil?

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:05

tinkers zijn er bij hoor bij de wran. dapperdier rijdt L3 met haar tinker en laat vaak genoeg de quartertjes achter haar

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:30

En Sam het ex-paard van Rob en Sandra, die deed het ook super in de pleasure en horsemanship Ja .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:43

Tja, niet elke quarter komt mee op internationaal niveau, maar een met een koudbloed is het nog een stuk lastiger om op dat niveau mee te gaan.
Op nationaal niveau doen ze het wel goed, maar het word wel een stuk lastiger met een koudbloed dan met een QPA.

Geschikt zijn ze wel, maar ik merk zelf het verschil. Quarters zijn veel soepeler etc dan koudbloeden (en nee, dan heb ik het niet alleen over Bo maar ook over andere quarters die ik gehad heb) en dat is toch een voordeel mocht je shows willen starten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:10

Een wat grotere uitdaging dus, prima toch? Lachen
Als je graag zo makkelijk en snel mogelijk in de top wil meedraaien dan moet je een volwassen paard kopen waar alle knopjes al op zitten, maarja wat daar nu zo leuk aan is..? Ik houd juist wel van een uitdaging! En dan is het des te knapper als je toch hoog eindigt Lachen Ik vind andere rassen dan ook vaak leuker om naar te kijken dan de quarters.
Zelfde heb ik bij de engelse sport, al die zelfde saaie kwpn'ers, ik zie liever bijvoorbeeld een belg of een shetlander (om maar even twee uitersten te noemen Clown ) die een nette proef lopen dan een kwpn'er die een perfecte proef loopt..

Als je zoals de TS van koudbloeden houdt dan moet je geen warmbloed gaan kopen alleen omdat je dan meer kans hebt om het NK te winnen Knipoog

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:17

Ik zou niet voor een tinker, haflinger, fjord oid gaan. Oke, er zijn erbij die het best goed in de sport doen, maar ik heb er ook al heel wat meer gezien die echt niet geschikt zijn. Buiten dat ze toch een wat 'dwarser' karakter kunnen hebben werkt ook de bouw niet mee. Nou ligt het er natuurlijk ook wel aan welk onderdeel je wilt starten, maar voor bv. reining zou ik het zeker niet doen.
Je zou kunnen kiezen voor een Quarter Paint of appie, maar je zou ook kunnen denken aan een New Forest, Welsh Cop of een Arabier die toch wat atletischer en rijtypisch gebouwd zijn. Tinkers en haflingers zijn toch meer gefokt om aangespannen te lopen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:50

De "moderne" Haflingers zijn wel degelijk gefokt met het oog het rijden. Deze zijn vaak wat slanker en soepeler, maar ook de wat zwaardere paardjes kunnen vaak goed meekomen.
Het karakter is ook erg afhankelijk van het percentage Arabisch bloed. Als je bijv. een Haflo Araber koopt heb je een prima rijpony paardje.
Het koudbloed karakter is ook niet aan mij besteed, ik hou zelf meer van bloedpaarden ( of cutting gefokte paints Knipoog ), maar ik heb altijd een zwak gehad voor Haflingers, zowel de zwaardere types als de Haflo Arabers.
Overigens zijn er bij de Tinkers ook verschillende types, mer rijpaard en meer trekpaard type.