Keurmerk westernmanege?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blackbirdfly
Berichten: 1
Geregistreerd: 05-07-15

Keurmerk westernmanege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 16:12

Bestaat er zoiets als een keurmerk voor westernstallen? Ik vraag me het af omdat het wel voor gewone manege's bestaat zoals het FNRS. Ik ben laatst op een stal in Amsterdam geweest dat te erg voor woorden was; twee paarden in een veel te kleine boks, tot hun enkels in de stront om over de les maar te zwijgen! Vreselijk zielig maar erger nog is dat kinderen hier leren dat het heel "normaal" is om je dier slecht te behamdelen en zelfs te slaan. Zadels die niet passen waardoor de pony een lelijke wond had.... ik ben er van geschrokken dat zoiets kan! Ook twee enge honden op het erf waarvan er een mijn dochter van 8 bijna heeft gebeten om niks.... Het is toch niet van deze tijd?

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Re: Keurmerk westernmanege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:18

Volgensmij weet ik welke je bedoelt :=

Je hebt westernstallen die aangemeld zijn bij de fnrs maar niet allemaal, les zelf bij een prima manege die er geen lid van is. Maar die stal (als hij de stal is die ik denk) heeft niet eens een vergunning volgensmij! :x

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Keurmerk westernmanege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:25

Ik heb ook ergens een keer een proefles gedaan waar ik het maar niks vond. Paarden stonden er prima bij maar er werd door iedereen met sporen gereden en niet zo zachtjes ook (heb maar 1 les gezien, maar ik werd er niet vrolijk van). Toen ik op een lief beginnerspaard stapte (zonder sporen) kreeg ik 'm helaas dus ook geen meter vooruit (gecombineerd met dat ik normaal geen western rijd en dus vast ook wel een hoop verkeerd deed).

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:14

Het gemiddelde keurmerk let meer op het comfort van de ruiter dan voor het paard dus of je daar echt wat aan hebt betwijfel ik.
Ik zou vooral de gbv (gezond boeren verstand) methode toepassen, zo te lezen kan je dat uitstekend :)

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Keurmerk westernmanege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:33

Keurmerk zegt inderdaad niet zo veel, het sterrensysteem van de fnrs vind ik in elk geval waardeloos.