Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElvierW

Berichten: 261
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 01:58

Ik ga mee met Koper. Ik denk dat het heel zinnig kan zijn om zo te proberen aan een breder publiek duidelijk te maken dat western niet alleen maar wat rondhobbelen is met een los teugeltje. Als je daar de nadruk op legt denk ik dat het cowboytje-spelen-idee veel meer op de achtergrond verdwijnt en er veel meer inzicht komt.

Western lijkt me overigens een goede reden om naar HE te gaan! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:50

hiphopje schreef:
inderdaad, die broodjes aap.
Laatst nog iemand die denkt dat alle paarden met een tonglepel gereden worden. (ze had het over een correctional) en daarom lopen ze zo mooi met hun hoofd omlaag.............. |o
(ik hoef alleen mijn benen maar aan te leggen en dat gaat het hoofd al omlaag, in alle gangen. maar daar gaat dus wel een hele training aan vooraf)
Vond het achteraf wel heel erg grappig, tonglepels _O-



even als voorbeeld....
Ik zou dus erg benieuwd zijn, hoe jouw paard zo getraind is dat het zijn hoofd omlaag brengt bij aanleggen van jouw been.
Ofwel, hoe wordt een westernpaard opgeleid, wat vindt men belangrijk...
Moet eerlijk zeggen dat de western gereden paarden die ik ken, over algemeen beter zijn opgevoerd dan de 'andere'paarden.
Gebruikt men hier dan bijvoorbeeld andere opvattingen?

En ook onderdelen los zou ik graag eens zien.
Pleasure, trail(dat lijkt makkelijk maar volgens mij erg moeilijk?), met koeien lijkt me ook mooi.
En niet vanwege het spektakel.
Maar juist omdat het veel behendigheid vraagt en gehoorzaamheid, ik zie het zeer zeker niet als 'cowboy spelen'.

Popstra
Berichten: 13762
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:00

Ja maar laat dat met koeien nu een beetje hetgeen zijn wat in dit landje het minst gedaan word! Hoofdzakelijk word er eens voor de fun met koeien gewerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:02

Ik snap dat hier geen grote ranches zijn waar daadwerkelijk te paard koeien worden gevangen of mee gewerkt ofzo.
Maar de basis, dus de wendbaarheid, koe van de kudde afzonderen...
Dat is, vind ik, wel interessant om te zien?

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:10

Ik denk dat je met trail ook al heel best de wendbaarheid en rideability kunt laten zien. Dan kun je er ook "technisch" commentaar bij geven :)

WinSel

Berichten: 20572
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:11

Trail en Reining :D

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:54

Anoniem schreef:
even als voorbeeld....
Ik zou dus erg benieuwd zijn, hoe jouw paard zo getraind is dat het zijn hoofd omlaag brengt bij aanleggen van jouw been.
Ofwel, hoe wordt een westernpaard opgeleid, wat vindt men belangrijk...
Moet eerlijk zeggen dat de western gereden paarden die ik ken, over algemeen beter zijn opgevoerd dan de 'andere'paarden.
Gebruikt men hier dan bijvoorbeeld andere opvattingen?

Dat zit onder andere in het 'durven loslaten' wat in de hele opvoeding van westernpaarden terugkomt. Westernrijden is de kunst van het loslaten, en dat betekent niet zomaar de teugels losgooien.

Ik denk dat 'De Kunst van het Loslaten' een mooi overkoepelend thema zou kunnen zijn.

Een Pleasurewedstrijd met 'televisiecommentaar' zou ik heel leuk vinden. Dat kan natuurlijk ook met de andere onderdelen gedaan worden. Dus gedeeltelijk uitleg over wat je ziet, en gedeeltelijk commentaar op de kwaliteit van het uitgevoerde.
"De speaker geeft nu aan dat de ruiters hun paarden over moeten laten gaan in een langzame draf. De jury let daarbij sterk op de overgang. Combinatie 3 had een mooie overgang. Combinatie 5 wacht met de overgang tot de combinatie voor hen de overgang heeft gemaakt. Dat mag. De jog van Combinatie 2 heeft geen goede tweetakt. Dat zou de jury aan kunnen merken als het terugvallen in stap. Dit heet een Break of Gait en is een ernstige fout. Deze combinatie zal waarschijnlijk niet hoog eindigen... bla bla bla."
Dat zou ik echt fantastisch vinden. Inclusief prijsuitreiking en bitcontrole, dan kun je daar ook gelijk iets over zeggen.

En inderdaad géén Future Guys, Barrel Race en NH. Liever ook geen 'andere rassen' want die kunnen het échte westernrijden toch over het algemeen niet tonen, een hele enkeling uitgezonderd, en dan krijgt de kijker toch weer een verkeerde indruk.
Als je wedstrijdjes doet hoeven dat natuurlijk zeker niet allemaal absolute toppers te zijn, maar het plaatje moet wel kloppen. Dus geen ruiters met leren hoeden op tinkers. ;)

Popstra
Berichten: 13762
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:03

Anoniem schreef:
Ik snap dat hier geen grote ranches zijn waar daadwerkelijk te paard koeien worden gevangen of mee gewerkt ofzo.
Maar de basis, dus de wendbaarheid, koe van de kudde afzonderen...
Dat is, vind ik, wel interessant om te zien?

Die wendbaarheid zie je ook in de reining terug (rollback..spin..) en dat word toch wel aardig beoefend in dit land!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:06

LindyH schreef:
want die kunnen het échte westernrijden toch over het algemeen niet tonen


Wat is dan jouw definitie van 'het échte westernrijden'?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:19

De gewenste hoofd- en lichaamshouding en natuurlijk de gangen. Andere rassen kunnen het wel uitvoeren, maar niet tonen, als je snapt wat ik bedoel.

Om deze maar weer eens tevoorschijn te halen... :D
http://www.youtube.com/watch?v=Xn6Ub8Q5wz4

ElineMeike

Berichten: 178
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:39

Ik vind de snelle onderdelen altijd het leukste om te zien(Reining, Barrel Race, Cutting, Pole bending, enz.), dit gewoon omdat ze erg spectaculair zijn.
Als ik zou moeten kiezen tussen pleasure, trail en horsemanship(de wat langzamere onderdelen), zou ik kiezen voor trail. Om naar Pleasure en horsemanship te kijken vind ik meestal niet zo interessant.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 09:15

LindyH schreef:
De gewenste hoofd- en lichaamshouding en natuurlijk de gangen. Andere rassen kunnen het wel uitvoeren, maar niet tonen, als je snapt wat ik bedoel.

Dat vind ik nou weer drempelverhogend en stigmatiserend. Zo van: alleen met een QPA kun je western rijden. Als de kojbojs vroeger dat ook gedacht hadden waren ze nooit op een paard geklommen :Y)

Het lijkt me eigenlijk wel wat om wat te laten zien met bij voorbeeld juist wel een handige haflinger en een arabier of welsh die wat kan, en dan een quarter bij voorbeeld. Om te laten zien dat het wél kan, en ook om de verschillen te laten zien. Ik zou het dan ook boeiend vinden om de verschillen tussen een pleasuregefokte en bij voorbeeld cuttinggefokte quarter te laten zien.

Het is toch de bedoeling om mensen aan te trekken (heuj, dat is wat voor mij en m'n haffie!) in plaats van af te schrikken (o... maar dan moet ik eerst een ander paard kopen)?

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:13

we hebben er juist over de om alleen echt goede voorbeelden te laten zien en dan willen we weer alle rassen erbij halen?

er zijn in nederland wel een paar niet-pqa's die best redelijk mee kunnen maar deze zijn zeker niet zo goed als de beste quarters in hun taak.
als je wil laten zien hoe goed het kan zijn, en dus de beste combinaties wil laten zien, zul je imo inderdaad gewoon bij QPA's uitkomen.

je kan best laten zien dat je op een basis niveau of recreatief best met een ander ras mee kunt.
maar als je de top van de sport wil laten zien is dit nu eenmaal de QP's.....dat is geen mening maar dat is gewoon een feit.
daar zijn ze immers ook voor gemaakt.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:17

Waarom zou je alleen de top van de sport willen laten zien?

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:20

omdat er eerder in dit topic is gezegt dat we als sport wel serieus genomen willen worden en ja, dan moet je de beste mensen sturen natuurlijk.

maar wel even goed lezen, ik zeg niet alleen. ik zeg ook dat je '' ook " het andere kunt laten zien, maar zeker niet alleen de basissport maar ook de serieuze topsport.

als je ergens naar een dressuurdemo gaat kijken sturen ze toch ook hun beste mensen en niet iemand op M niveau?

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:32

Ik denk dat het voor het publiek leuk is om beide te laten zien. Wat ik tot nu toe op HE heb gezien in de andere disciplines was ook niet enkel de top. En voor wat betreft de top eens niet uitsluitend de 'spectaculaire' onderdelen. Een dressuurruiter waardeert misschien een mooie horsemanship proef of pleasure meer.

Wranglerbutt

Berichten: 10382
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:36

- Reining valt af vanwege ongeschikte bodem, misschien dat je enkele reiningoefeningen zou kunnen laten zien als onderdeel van een Versatile proef?
- Western pleasure is voor een leek doorgaans oersaai om naar te kijken :O een groepje ruiters stuurt hun paarden zo langzaam mogelijk over de hoefslag allemaal dezelfde kant uit :+
Maar een paar minuten railwork naast een horsemanship pattern kan misschien een idee geven.

Hou je over:
- Trail
- Western horsemanship
- Western riding
- Versatile

In bovenstaande onderdelen kan je IMO het publiek goed de veelzijdigheid van de westernsport laten zien.
Bovendien zijn het onderdelen waarin ook andere rassen goed kunnen presteren en zou je, naast de traditionele QPA's, ook goede combinaties met bv een Arabier, Haflinger, Welsh Cob en Fjord kunnen laten deelnemen.

Just my two cents ;)

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:56

Wranglerbutt schreef:
- Reining valt af vanwege ongeschikte bodem, misschien dat je enkele reiningoefeningen zou kunnen laten zien als onderdeel van een Versatile proef?
- Western pleasure is voor een leek doorgaans oersaai om naar te kijken :O een groepje ruiters stuurt hun paarden zo langzaam mogelijk over de hoefslag allemaal dezelfde kant uit :+
Maar een paar minuten railwork naast een horsemanship pattern kan misschien een idee geven.

Hou je over:
- Trail
- Western horsemanship
- Western riding
- Versatile

In bovenstaande onderdelen kan je IMO het publiek goed de veelzijdigheid van de westernsport laten zien.
Bovendien zijn het onderdelen waarin ook andere rassen goed kunnen presteren en zou je, naast de traditionele QPA's, ook goede combinaties met bv een Arabier, Haflinger, Welsh Cob en Fjord kunnen laten deelnemen.

Just my two cents ;)

Ja, dat is wel een overzichtelijke en heldere samenvatting van wat ik ook probeer te zeggen :+

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:20

Reining is wel de grootste discipline binnen western momenteel in nederland.
je zou er ook voor kunnen kiezen om een demo te doen over de basis van reining en deze aan te vullen met grote beeldschermen waarop je met uitleg in de demo beelden laat zien van wat men daar niet kan laten zien (de stops en wellicht spins afhankelijk van hoe 'slecht' de bodem is).
dan kun je tevens benadrukken dat het NIET goed is om te gaan stoppen op verkeerde bodems, iets wat nog veel te veel gebeurd en waar nog veel te veel paarden kapot worden gereden (waar vervolgens het ras of de discipline de schuld van krijgt maar echten gewoon door ruiter/mensen fouten komt....)

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:20

en dan heb je ook nog Ranch Pleasure (ben ik vorig jaar voor het eerst gestart)
en ranch trail, daar heb ik geen ervaring mee.

Popstra
Berichten: 13762
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:24

Sammyoo schreef:
Waarom zou je alleen de top van de sport willen laten zien?

Als er een dressuur demo gegeven word met een B ruiter kom ik niet kijken!

Anoniem

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:35

Niet de top zegt niet gelijk dat het een B ruiter zou zijn ;) Een ZZL ruiter is ook geen top, maar wel interessant om te zien voor een demo lijkt mij.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:51

Met dat verschil dat we in Nederland in de western niet veel meer hebben dan ZZL. Dat is wel zo'n beetje de nationale top. Echte top hebben we in Nederland niet.
Het zou dus mooi zijn als die ruiters zouden willen komen, en wat mij betreft wordt het niveau niet lager dan dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:41

LindyH schreef:
Met dat verschil dat we in Nederland in de western niet veel meer hebben dan ZZL. Dat is wel zo'n beetje de nationale top. Echte top hebben we in Nederland niet.
Het zou dus mooi zijn als die ruiters zouden willen komen, en wat mij betreft wordt het niveau niet lager dan dat.


Hmmm, er behoren zeker enkele reiningruiters tot de top van de wereld ondertussen, al zijn die nu niet in NL.
En zeker ook subtop-ruiters.

Ik hoop dat Horse Event kritisch kijkt naar fatsoenlijke ruiters en niet de tigste Nederlands Kampioen uit 3 deelnemers. Het is een mooie gelegenheid om eens wat moois te laten zien.

Voor de organisator; wellicht kan de NQHA/DPHC of DRHA jullie verder helpen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Western op Horse Event 2014 - Wat willen jullie zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:46

Ja oke, in de reining zijn ze er wel.