quarters of paints met pssm?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:17

Gras is idd heel onstabiel vwb voedingswaarde dus voor veel PSSMers niet geschikt.
Mijn merrie doet het heel goed sinds ze 24/7 op een paddock met inloop staat. Is het mogelijk zoiets te creeren voor je paard Mister01?

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:33

Mister is een heel neurotisch paard, altijd al geweest. en alleen zijn is een zwak punt van hem, dan gaat hij weven en ijsberen totdat hij aandacht krijgt of gehaald wordt.

bij ons staan alle paarden op stal nu op de wei, van de 55 staan er een stuk of 8 op stal 's nachts (mister staat in een rijtje van 4, dus gelukkig niet alleen) en gaat overdag dan de wei op.
op de paddock staan geen paarden nu, dus dan zou hij daar alleen staan. plus het zijn stenen paddocks, en dat is nu voor zijn voetjes helemaal niet de beste optie.

ik heb het gras heel voorzichtig opgebouwd aan het begin van het seizoen, en het groepje waar hij in staat zijn allemaal een beetje dikkertjes, dus de staleigenaar zet ze steeds op stukken die al een heel eind gedroogt zijn of al vrij kaal. en dat gaat tot nu toe echt super goed!
maar ik zat even te overwegen of ik vanwege zijn voeten het aan zou durven om hem een tijdje dag en nacht op de wei te zetten.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:10

Dag en nacht wei zou ik ook niet doen.

Mijn merrie gaat 1 a 2 uur per dag in de wei, omdat ik het gewoon ook belangrijk vind dat ze lekker kan rondhobbelen en in de weides ernaast staan ook andere paarden. Paddock is hier ook vrij alleen, en bovendien beweegt ze niet in een paddock, ze kan zo maar een uur op 1 plek blijven staan en dat is ook niet goed. Dan zou je een grote paddock moeten hebben met verschillende voer- en drinkpunten, zodat ze wel moeten lopen.

Voor mij weegt wel (zwaar) mee dat ze al 19 jaar is en ook andere klachten heeft, zoals artrose en HKO, en dat ik haar nu niet op deze leeftijd op een heel streng en andere regime ga zetten. Ik ben wel heel zuinig, houd het fructaan en suiker goed in de gaten, maar laat haar ook zoveel mogelijk lekker paard zijn samen met mijn jongere, gezonde ruin.
Ander speciaal pssm dieet heb ik wel geprobeerd maar daar reageerde ze slecht op (allergisch), zodat ik haar nu ook gewoon op de Subli Zonder houd (3x een hand per dag) en een aantal keer per dag kuil.
Het is hier dus een afweging tussen wat goed zou zijn en wat prettig en leefbaar is voor haar. Voor een jonger (sportpaard) zul je ongetwijfeld andere keuzes maken.

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:30

vanaf dat ik weet dat hij pssm heeft, nu dus een maand of 3, heb ik wel het een en ander omgegooid in het dieet.
hij kreeg muesli en biks waar enorm veel suiker in zat, en heb dat gelijk de deur uit gedaan (nou ja aan iemand anders gegeven) en hem op een dieet van luzernebrok met vit e, magnesium en lijnzaadolie, dus erg karig en zeker suikervrij. alleen in de zomer eet hij dit dus niet omdat hij genoeg heeft van op de weide en dan zijn hooi nog lekkerder vind.
nu sinds een paar weken geef ik koeken van hyppostar, daar zit wel wat suiker in, maar hij et het wel, en ben ik er dus zeker van dat hij alles binnen krijgt wat hij nodig heeft.
van de winter gaan we wel weer terug naar het andere.

ik heb ook te maken met artrose, kogelartrose, naast zijn pssm. en daardoor zijn we van sportteam naar reacreatieteam gegaan en rijden lekker veel buiten (wanneer hij goed loopt).

ik ben bang dat Mister juist teveel gaat lopen op de paddock, hij loopt dan de hele dag te ijsberen, of gaat staan weven. dus dat ga ik niet doen.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:34

Je moet idd echt per paard kijken wat goed is, en ook hoe je ze geestelijk goed houdt, net zo belangrijk vind ik.

Heb je al eens een muesli met weinig/geen suiker geprobeerd? Van die koeken lijken me ook zo op, over muesli doen ze langer en meestal vinden ze dat wel lekker. De Subli Zonder is ook heel karig van samenstelling. Je kunt de samenstelling anders eens op internet vergelijken met hetgeen je nu geeft.

En ook als recreatietem kun je veel plezier hebben! :D :j

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:52

we hebben ook veel lol als recreatieteam hoor :D :j
en ik merk gelukkig erg snel wanneer hij weer een beetje down wordt van het niks doen (tot zijn kogel weer goed is), en dan doen we weleens iets wat misschien even niet zo kogel verantwoord is, maar we wel heel vee lol aan hebben.

van de week ben ik er weer eens op gaan zitten en hebben we gestapt in de bak en lekker een paar rondjes gegaloppeerd. tja niet het beste om te doen, maar we waren allebei weer blij blij blij! en daar gaat het om!

van muesli vind ik altijd dat je best veel moet geven om aan de hoeveelheid benodigde vitamine en mineralen te komen, en hij was een beetje mollig, dus ik geef alleen eten voor de vitamine. hij is nu wel weer goed op gewicht, maar wil het niet blijven veranderen.
hij krijgt 1 koek op stal en een ruif met hooi, en overdag staat hij op de wei te smikkelen, dus ik denk niet dat hij iets te kort komt ;)

1rubi1
Berichten: 28
Geregistreerd: 16-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:21

Wat vinden jullie van de Subli Dieetmix?
Heel weinig suiker en zetmeel.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:29

Op de site staan volgens mij geen ingredienten vermeld van de Dieetmix 1rubi1. Heb jij die ergens?

Mijn merrie voelt zich momenteel ook zo goed dat haar neurotische gedrag ("eetstoornis" + kuddedrang) uitvergroot wordt. Lastige situatie, want volgens mij voelt ze zich juist (lichamelijk) goed omdat ze op dit moment niet werkt en zelf haar beweging kiest ...

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:51

hoe uit die eetstoornis zich bij jou paard Mac?

Dieetmix van Subli komt mij niet bekend voor.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:06

Ze vertoont stereotyp gedrag als ze even zonder eten staat en denkt dat het volgende voermoment wel eens zou kunnen naderen. Ze rolt met tong en ogen, hupst diagonaal op twee benen terwijl ze stil staat of gaat heel erg ijsberen. Op stal ging dat op weven lijken. Ik heb 5 voermomenten op een dag en doe aan slow feeding, maar ze kan niet 24/7 eten, want dan slibt ze dicht (ze wordt heel makkelijk dik) ...

Ze vertoont dit gedrag al sinds ik haar als 2-jarige kocht. Ik vraag me wel eens af of zij ook een extra hongergevoel heeft door haar PSSM?

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:22

Ik lees nog steeds met jullie mee. ook al heeft de mijne geen pssm.
Hij blijft wel makkelijk gevoelig op zijn spieren.ik hoop dit met regelmatige sport massage op te lossen. ( kan ook nog een probleem zijn vanuit mijn eigen rug problemen)

Ik geef dus mijn paardjes subli en care for life van pavo ( norton84 is mijn zus )
[VS] care4life /dieetmix subli

Ik ben aan de ene kant positief er over, aan de andere kant stelt het mij wel op de proef. IK zal uitleggen waarom.Het is absoluut graan vrij in beide gevallen.

Van de pavo variant hoefde ik mijn quarter van 460 kg ongeveer 500 gram per dag te geven daarin zouden alle benodigde vitamines en mineralen zitten. Is een voer voor schraal te houden rassen. Die dus wel voldoende hooi krijgen. ( 7-10 kg per dag)

Van de subli moest ik bijna 1200 gram per dag geven en dat vind ik dan weer erg veel.
Qua uiterlijk lijkt het bijna hetzelfde alleen in de c4l zit meer luzerne de brokjes die er in zitten vallen bij beide voers erg makkelijk uit elkaar.

Voordeel 2 van de dieet van subli is dat er een speciale omega 3-6-9 variant is voor paarden met oa spierproblemen te magere paarden enz
Mocht je paard te mager worden of zijn fut kwijt raken dan kan je dat met dat spul opvangen,
Geef ik dus ook alleen hoe bepaal je de juiste hoeveelheid staat namelijk niet op de zak.

Nu komt dus alleen mijn vraagteken... mijn paarden krijgt op advies beide voers
s ochtends de ene s avonds de andere. Waarom bekent staat dat sommige paarden het gewoon geen lekker voer vinden. Om dus variatie te houden en om ze wat langer aan het voer te houden geef ik ze 2 verschillende. ( de paarden naast hun staan gewoon op veel meer eten) en dan staan ze daar zo maar na te kijken en dat vind ik als eigenaar dan weer zielig )

Paard met eczeem is dus voor 80 procent minder gaan schuren tot schuur vrij omdat hij dus reageerde op de suikers en eiwitten alle lof in zo verre voor het voer.
Mijn eigen quarter heeft nog nooit zo geglanst als nu. Heb ook het idee dat het met zijn maag en luchtzuigen erg goed gaat.

maar ik ben wel ingelopen op de werk lust paardje voelt tijdens het rijden wat flauwer aan.
Omdat dus te compenseren ben ik naast de omega 3-6-9 ( ik ga bellen om daar een voedingsadvies in te krijgen) een onderhoudsmuslie met granen en na arbeid krijgen dus beide paarden een halve kg van dat voer bij.

hopelijk heb je wat aan mijn ervaring met dit voer, ik zou het niet voeren als je dagelijks topsport van je paard verwacht want ik mijn ogen is het daar ongeschikt voor.
ik ben dan ook nog aan het zoeken naar voer zonder granen laag in suikers maar waar wel energie in zit

mac weet niet of het bij jou een oplossing of tip kan zijn :o om mijn paard bezig te houden ondanks zijn slow feeder die hij als een razende leeg trekt ik stop er ruw stengelig stro tussen het hooi daardoor word het leeg trekken stukken moeilijk ook die ik stop ik er geen los hooi in. en tijdens vreetbuien stop ik ook wel eens 2 netten over elkaar om hem duidelijk te maken langzaam eten want op is op.
Laatst bijgewerkt door hutch84 op 15-08-13 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:38

allemachtig Mac, dat is wel een serieuze eetstoornis, en zeer vervelend voor jou en haar.

ik vind het weven bij de mijne al zo hinderlijk en slecht voor hem. hij doet dit ook al sinds ik hem heb (gekocht toen hij net 3 was) en ik heb later gehoord dat hij van zijn 2e tot zijn 3e bij 5 verschillende trainers heeft gestaan die het hem allemaal wel even zouden leren, en ook het weven wel afleren.
resultaat: compleet geflipt en rijp voor de slacht.
toen heeft de fokker hem terug gekocht en een week of 6 later liep ik daar op stal rond op zoek naar een paardje :D en hij koos mij uit.

in het begin stond hij heel erg te weven, bij alles wat er gebeurde op stal, en zeker wanneer we van stal waren gewisseld. maar gelukkig nu is het beperkt tot wanneer ik er ben en hem geen aandacht geef :D maar wel in zijn zicht ben of hij hoort me.
ja en ijsberen doet hij op de paddock. hij is een paard met een wekker in zijn hoofd. als ze gisteren allemaal om 5 uur naar binnen zijn gegaan dan gaat hij vandaag vanaf 5 voor 5 ijsberen. en zeker wanneer de dagen langer worden, en de paarden langer buiten blijven ijsbeert hij erg veel. maar gelukkig blijft hij wel heel kalm dat doen en niet steeds gefrustreerder ofzo.

Hutch: ik merk wel degelijk verschil tussen zijn vorige voer en zijn aangepaste dieet. Mister is echt een mailbu paard geworden 8-) (seriously easy going :D ) terwijl hij daarvoor best flink kon stuiteren. en nu merk ik ook weer dat er weer wat meer suiker in gaat door die koeken en wordt hij weer wat heter.

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:59

mister ik merk ook zeker verschil in het gedrag van beide paarden ze zijn rustiger geworden in omgang ( diego is veel minder springerig schrikkerig ) de spieren zijn veel zachter. maar ook met rijden is dat dus het geval.. en daar maak ik me dus wel een beetje zorgen om van heeft hij dan wel genoeg om dagelijks te (rijden buiten, bak trail , longeren en dan 24/7 buiten te lopen )

ook zit ik er mee van subli kreeg ik net ( heb gebeld ) het advies om 300 gram van dat omega 3-6 -9 te gaan voeren maar dan voer je dus gelijk 80 gram zetmeel aan je paard.. en tja dan zit ik gelijk is dat dan veel...

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:39

simodi schreef:
Dag en nacht wei zou ik ook niet doen.

Mijn merrie gaat 1 a 2 uur per dag in de wei, omdat ik het gewoon ook belangrijk vind dat ze lekker kan rondhobbelen en in de weides ernaast staan ook andere paarden. Paddock is hier ook vrij alleen, en bovendien beweegt ze niet in een paddock, ze kan zo maar een uur op 1 plek blijven staan en dat is ook niet goed. Dan zou je een grote paddock moeten hebben met verschillende voer- en drinkpunten, zodat ze wel moeten lopen.

Voor mij weegt wel (zwaar) mee dat ze al 19 jaar is en ook andere klachten heeft, zoals artrose en HKO, en dat ik haar nu niet op deze leeftijd op een heel streng en andere regime ga zetten. Ik ben wel heel zuinig, houd het fructaan en suiker goed in de gaten, maar laat haar ook zoveel mogelijk lekker paard zijn samen met mijn jongere, gezonde ruin.
Ander speciaal pssm dieet heb ik wel geprobeerd maar daar reageerde ze slecht op (allergisch), zodat ik haar nu ook gewoon op de Subli Zonder houd (3x een hand per dag) en een aantal keer per dag kuil.
Het is hier dus een afweging tussen wat goed zou zijn en wat prettig en leefbaar is voor haar. Voor een jonger (sportpaard) zul je ongetwijfeld andere keuzes maken.

Ik ben benieuwd naar de afstamming van het paard in jouw avatar.

1rubi1
Berichten: 28
Geregistreerd: 16-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:02

Op www.voervergelijk.nl kan je ingredienten terug vinden.
De Subli Dieetmix heeft maar 12% suiker en zetmeel.
Pavo c4l nog minder maar mijn paardje werd er schrikkerig van.
Mijn paard had last van harde spieren door te veel suiker, best moeilijk om een voer te vinden met laag zetmeel en suiker wat ze ook nog lekker vinden.
De dieetmix laat ze nu ook weer staan, ga maar weer opzoek naar wat anders.
Tot nu staat ze overdag op de wei en ze krijgt zat hooi, maar ik zou graag een voer voor haar vinden waar ze " op aan valt" .

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:33

irubi vaak laten ze het staan omdat het niet zoet is

judith
Berichten: 1186
Geregistreerd: 14-01-01

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:39

Kent iemand Fiber Force van Cavalor?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:42

Zag ik vandeweek bij de fouragehandel liggen. Toen niet verder naar gekeken. Nu online gekeken, maar ik kan wederom geen lijst van ingredienten vinden :? ?

1rubi1: voor PSSM paarden wordt een suiker/zetmeelgehalte van <10% aangeraden dus de Subli zit dan alsnog te hoog.

Mister: dat klinkt een beetje als mijn merrie, maar gelukkig heeft zij die trainers niet mee hoeven maken.

hutch84: slower dan dit kan ik niet feeden zeg maar :D . Heb nu al drie netten over elkaar in een hooibak geklikt zitten en meer heeft geen zin heb ik gemerkt. Ze doen nu aardig lang over hun hooi hoor, maar het idee DAT er wel eens iets te eten zou komen is voor mijn merrie al genoeg om dat gedrag te gaan vertonen (als ze mij richting stal ziet lopen bijvoorbeeld). Gelukkig doet ze het dus ook niet de hele dag!

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:46

Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 17-08-13 12:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:46

Ja nee die bedoel ik niet :D
Ik bedoel de grondstoffen :-)
Als er bv appel- of wortelsnippers inzitten dan kun je het al laten staan voor een PSSMer

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:50

Misschien een mailtje er aan wijden :)
Overigens willen de grondstoffen bij bulkproducten wel eens wijzigen vanwege de wisselde grondstofprijzen.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:22

In Subli Zonder zit volgens mij helemaal geen suiker.
(Wel zetmeel overigens)

judith
Berichten: 1186
Geregistreerd: 14-01-01

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:04

Ben nu niet op stal, maar zal morgen even een foto maken van de lijst die op het proefzakje staat die ik mee heb gekregen. Er zit minder suiker in dan Pavo Care 4 life, die heeft 4,9% deze dacht ik 3%. Zetmeel dacht ik 5% en care4life 4,7%.

judith
Berichten: 1186
Geregistreerd: 14-01-01

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:44

Fiber force is 8% suiker/zetmeel. Care4life is 9,4%. In care4life zit wel appelpulp en wortelvlokken, @Mac, waarom mag dat er per definitie niet in zitten? En wat voer jij?

Ik heb een proefverpakking fiber force. Is dat dan voldoende als krachtvoer? Ik heb geen idee van wat ze aan voedingsstoffen binnen moeten krijgen als PSSM'er... En om aan haar vet behoefte te komen wat is dan wijsheid? Lijnzaadolie? Zonnebloem olie?

hutch84

Berichten: 2503
Geregistreerd: 22-01-09
Woonplaats: zeeland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:07

mac euh tja 3 netten ??? jeetje en een hooi bak o tja euh
sommige paarden zijn erg apart.