Paint horse verbrand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimmylee

Berichten: 146
Geregistreerd: 12-07-06

Paint horse verbrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 20:39

Beste western bokkers,

Ik heb een palomino Paint met veel wit op zijn hoofd. Om zijn hoofd te beschermen tegen de zon smeren wij hem dagelijks in met factor 50. Een hele tijd ging het goed, maar de laatste maand is zijn hoofd steeds gevoeliger geworden. Heleboel merken en type zonnen brand al geprobeerd, maar tot nu toe niets dat werkt. Het resulteert in jeuk, roodheid en wondjes.
Veearts geeft aan dat masker oplossing zou kunnen zijn.

Heb een vliegen masker met neus stuk en uv bescherming. Hij staat echter met vriendjes en die maken deze geheid stuk. Hij kan namelijk ook zijn halster niet om houden. Vind het zo sneu als hij niet meer bij zijn vriendjes kan staan.

Hebben jullie nog een idee???

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Paint horse verbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:42

Doe je het echt insmeren zoals je bij een mens doet? Ik heb 't bij m'n haflinger alleen op haar neus, maar daar smeer ik gewoon een flinke dikke laag dat 't gewoon wit is en niet echt dat 't inttrekt dus. Ik heb altijd zwitsal gebruikt, helaas is die niet meer te krijgen en heb ik huismerk van trekpleister gepakt (ook factor 50). Bij haar werkt 't op deze manier prima. Ik heb ook allemaal van die speciale beschermende kapjes aan haar halster gehad bij haar neus, maar die had ze er binnen een paar uur al afgesloopt.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:29

verbrand hij echt zijn hele hoofd als je niet smeert?

beste oplosing is lekker veel zand in de vacht en je paard niet wassen
zand op de huid beschermt het meest natuurlijk tegen verbranden

ik moet eerlijk zeggen dat ik palomino's gehad heb met enorme blessen, paarden met witte koppen zoals Blue en Spatter maar echt nooit gesmeerd

kimmylee

Berichten: 146
Geregistreerd: 12-07-06

Re: Paint horse verbrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 21:40

Maartje 1990, veel methoden en producten geprobeerd. Helaas zonder juiste resultaat.
Spatter, het begon met neus dus ben die in gaan smeren, daarna oogleden en wordt alleen maar erger. Heb zelfs idee dat huid met witte vacht iets dikker is. Zou hij een zon allergie hebben?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Paint horse verbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:48

en trekzalf dan? want heb even in je profiel gespiekt en die stukken zijn gewoon vrijwel kaal en roze. Misschien als je er iets op smeert dat de haargroei bevordert dat je dan uiteindelijk helemaal niet meer hoeft te smeren en ik meen dat dat de functie is van trekzalf.

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: Paint horse verbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:50

allergische reacties opn zon en dus verbranden komen heel vaak van binnenuit, met name nier en leverproblemen veroorzaken dit.
misschien verstandig zijn bloed eens na te laten kijken of om een holistisch dierenarts te bezoekn

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:10

beestje is gewoon kaalgeschoren, tja dan krijg je die ellende

in de schaduw zetten is dan de enige oplossing
al dat smeren lijkt me niet goed voor de huid en hergroei van de vacht, maar dat wil je misschien ook niet

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Re: Paint horse verbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:15

En sunblock? Degene die ook voor de wintersport gebruikt wordt?

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Paint horse verbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:18

Zinkzalf geprobeerd?

pleasurehors
Berichten: 137
Geregistreerd: 17-08-10

Re: Paint horse verbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:01

Misschien kun je een dermatoloog bellen voor advies? Ik denk dat die jou het beste antwoord kan geven! Natuurlijk wel een vetrinaire dermatoloog ea!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 01:14

spatter schreef:
beestje is gewoon kaalgeschoren, tja dan krijg je die ellende

in de schaduw zetten is dan de enige oplossing
al dat smeren lijkt me niet goed voor de huid en hergroei van de vacht, maar dat wil je misschien ook niet


Geschoren? Bedoel je de neus? Is dat normaal bij western om te doen dan (ben daar namelijk totáál niet bekend mee). De neus op de foto lijkt me gewoon een kaal neusje, niet kaalgeschoren. Mijn haf heeft ook zo'n neusje, maar alleen de bovenkant, dat is niet geschoren hoor, daar heeft ze gewoon vrijwel geen haar.

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 01:26

hier smeren ze fanatiek met koelings klei of leem schijnt te helpen en tot nu toe geen verbrande roze neuzen gezien in de wei. Van de decathlon deze is goedkoper dan die in de gewone paardenwinkels

Stefannnnie
Berichten: 116
Geregistreerd: 30-07-12
Woonplaats: Putten

Re: Paint horse verbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 01:49

Er bestaat een paardenzonnebrand, is een groenachtige klei wat ong. 3 dagen blijft zitten:) werkt goed, ze paard is alleen een beetje groen

kimmylee

Berichten: 146
Geregistreerd: 12-07-06

Re: Paint horse verbrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 07:15

@spatter, mijn paardje is zeker niet geschoren. Door verbranden en de ontstane jeuk gaat hij schuren, waardoor zijn hoofdje kaal geworden is.
Bedankt voor de tips, ga vandaag voor arme kind spulletjes kopen. Hopelijk gaat het snel beter.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Paint horse verbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:59

Zoals Hobbelheks al opmerkt kan het probleem dieper liggen, nier/ leverproblemen kunnen dit ook veroorzaken. Bij de fokker van mijn paard in New Mexico stond destijds ook een merrie die vreselijk last van haar huid had ( rood, wondjes, etc.) , dat had ook met de lever en allergie te maken. Paard stond daarom overdag binnen en ging pas na zonsondergang naar buiten.
Dat is natuurlijk ook een optie! Paarden ( ook die niet verbranden) zijn over het algemeen niet echt dol op brandende zon, dus dan binnen houden vinden ze niet erg. Onze paarden gaan echt niet naar buiten ( loopstal met paddock) als de zon te hard schijnt.

Wendy1978

Berichten: 6488
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:06

Mijn palomino bontje zet ik wel met een zonneklep op in de wei
(die met ty-rips is vastgemaakt aan halster)
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0432_n.jpg
En dat scheelt echt al de helft

Ik zou het gewoon is proberen, zo'n masker voor de ogen en neus
Mocht het alsnog niet gaan, kan je altijd andere dingen gaan proberen...
Hij heeft ook wel is samen gestaan met een merrie die zo'n kap ophad, voor ogen en neus
en hij heeft deze altijd netjes om laten zitten bij haar :))
deze:
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2263_n.jpg
Laatst bijgewerkt door Wendy1978 op 25-08-12 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:10

@Maartje1990
Trekzalf is daar niet voor,trekzalf is om onstekingen/abcessen open te laten springen.
Zinkzalf is idd. een goede zalf! omdat zinkzalf een stevige zalf is,kan je dit het beste mengen met Boorzalf.Dan smeert het stukken beter!

Babootje

Berichten: 26265
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:14

kimmylee schreef:
Maartje 1990, veel methoden en producten geprobeerd. Helaas zonder juiste resultaat.
Spatter, het begon met neus dus ben die in gaan smeren, daarna oogleden en wordt alleen maar erger. Heb zelfs idee dat huid met witte vacht iets dikker is. Zou hij een zon allergie hebben?


Heb je P20 al eens geprobeerd? Smeerde ik mijn dochtertje altijd mee een. Je hoeft ze er dan maar 2x smorgens mee in te smeren en dan kunnen ze er de hele dag tegen. In het water of uit het water, ze verbrandde echt niet.
Verder heb ik wel eens gehoord dat brandnetelthee goed helpt (in en uitwendig).

kimmylee

Berichten: 146
Geregistreerd: 12-07-06

Re: Paint horse verbrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 10:19

Thanks iedereen, ga ff veearts bellen en smeerseltjes proberen. Hopelijk gaat snel beter met zijn hoofdje.

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: Paint horse verbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:48

Hier ook een paint met een gevoelig snoetje. Deze zomer op tijd met het masker begonnen, was wel een dure, die van Cashel met neusflap, maar hij is nog steeds heel, en dat na 3 jaar. (dezelfde als die van Wendy hierboven) En erg voorzichtig zijn ze niet met elkaar in de wei! Deze zomer heeft ie niet zoveel last van zonnebrand gehad als vorig jaar. Sochtends smeerde stalhoudster zijn neus flink in, masker op, en lekker naar de wei. Savonds smeerde ik zijn neus weer in. Het merk weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar het is een dikke pasta die echt als een witte laag erop blijft zitten.
Soms heeft ie toch wat irritaties rondom zijn neus en witte oog, dan smeer ik dat in met levertraanzalf.
Maar ik heb ook het idee, dat als hij op een nieuwe wei staat, met lekker hoog vers gras, hij meer last heeft van irritaties aan zijn neus, dus misschien een of ander plantje waar ie gevoelig voor is?

Maar ze zijn wel leuk he, die paints <3

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 14:53

hh komt omdat hij dan een natte neus krijgt en natte huid verbrand veel sneller

kimmylee

Berichten: 146
Geregistreerd: 12-07-06

Re: Paint horse verbrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 15:51

paints zijn zeker leuk, ben gek op mijn vlek. Ga ook masker maar proberen. Hopelijk houden ze het heel. Het is ook wel heel erg zonnig geweest afgelopen periode :-)

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: Paint horse verbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:55

Ik raad je echt het masker van Cashel aan, met neusflap. Is echt een heel stevig masker en UV werend. Ik heb die met oortjes, omdat meneer een hekel heeft aan vliegjes om zijn oren. Ik heb het toen bij eurohorse besteld.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:03

gohya schreef:
@Maartje1990
Trekzalf is daar niet voor,trekzalf is om onstekingen/abcessen open te laten springen.
Zinkzalf is idd. een goede zalf! omdat zinkzalf een stevige zalf is,kan je dit het beste mengen met Boorzalf.Dan smeert het stukken beter!


ik bedoelde levertraanzalf! :+ Oeps foutje!

En die kun je speciaal voor paarden krijgen van o.a. grand international (welkoop of boerenbond)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:39

Ik heb deze maskers.http://www.bokt.nl/markt/ad/50725/oprui ... egenkappen Gebruik ze alleen met rijden in het bos 's avonds, maar ze kunnen zo om zonder halster. Mijn pony is bijna zwart en heeft een witte neus. Verbrand niet, maar de neusflap vind hij vreselijk. Is een hele rustige pony normaal, maar hij blijft niezen........Masker zit wel goed en zit onder het hoofdstel ook prima.

Maar zoals hierboven al gezegd; een keer investeren in bloedonderzoek kan nooit kwaad. Dan weet je meteen of je paard iets tekort komt, ergens problemen heeft etc. Dat kan een hoop dingen voorkomen meteen..........