Ik wil overschakelen van engels naar western....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 10:27

Waarom zou dat niet kunnen Verward Er zijn toch ook zat paarden die engels gereden worden en in de koets lopen?!! Hebben deze western-mensen dan redenen gegeven waarom het NIET zou kunnen?? (behalve dat de hulpen totaal anders zijn?)

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 10:31

Het ene paard zal meerdere onderdelen makkelijker oppakken dan de andere.
Gewoon proberen en kijken hoever je kunt komen. Goed grondwerk (grounddriving) is zowieso de basis voor alle onderdelen in de paardensport.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 11:02

Ik denk dat het een paard wel goed te leren is hoor, om zowel voor de kar te zetten, als western te rijden. Er worden ook paarden zowel engels, als dressuur gereden, en dat gaat ook erg goed. Ik rijd op een arabier dat zowel engels als dresuur gereden wordt, ik rijd er alleen western mee, maargoed.

Het is gewoon een kwestie van wennen voor je paard, maar als je het duidelijk maakt, kan ze het onderscheid best wel maken hoor. Ik zou het dus gewoon proberen, en kijken hoe ver je komt. Succes!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 19:38

Doortje schreef:
Citaat:
Waarom zou dat niet kunnen Er zijn toch ook zat paarden die engels gereden worden en in de koets lopen?!!


Paarden die engels gereden worden, hebben in de mond dezelfde aanleuning en hulpen als voor de koets, de manier van sturen is bij deze twee hetzelfde, veel meer gerommel in de mond zal maar zeggen, en bij western juist niet, vandaar.
Ze zeggen dat een paard dan beide disciplines 'half' gaat doen, omdat de hulpen anders zijn, vandaar.
Ik wil het gewoon gaan proberen, zo vaak heeft ze nog niet onder de man gereden dat alles er al goed ingebakken zit, dus de omschakeling kan nog vrij makkelijk gaan denk ik.
Ben alleen benieuwd hoe snel ze het zal oppakken....


Hoe meer en beter je western rijdt hoe minder je hoeft te rommelen in de mond van je tinkertje. Kan prima samen!
Jonkies pakken western heel snel op omdat het veel natuurlijker rijden is en ze zelf ook na mogen denken.
Ik rij met mijn fjord western, pak wat dressuur ertussendoor en tzt gaat ze ook voor de wagen. ohja en we springen ook nog een beetje.
Ik heb alleen maar voordelen van.

Gewoon doen dus!

Viv

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

kan best hoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 09:09

Hoi,
ik rij mijn paard zowel engels als western. En dat gaat best goed. Wel is het belangrijk dat je er goede hulp bij zoekt. Mijn paard is een poosje bereden door een goede westernruiter, terwijl ik zelf dressuur ben blijven rijden. In de tussentijd heb ik westernrijles genomen op een ander (al westerngereden paard). Nu kan ik beide stijlen rijden. Mijn paard begrijpt wat er van haar gevraagd wordt, afhankelijk van het zadel en hoofdstel dat ik gebruik.

Kortom het kan heel goed. Wees wel duidelijk en consequent!

Verder moet je bij verschillende rijstijlen wel even opletten dat je soms net iets andere hulpen geeft. Bijvoorbeeld: een reiningproef vereist een galopswissel, terwijl een dressuurpaard eerst contragalop moet en later pas wissels. Wees dus heel duidelijk in je hulp voor de wissel, anders springen ze in de contragalop ook over. Hetzelfde geldt voor spinnen, dat kan de keertwending om de achterhand in de weg zitten. Bij de keertwending moeten de achterbenen blijven lopen, bij de spin juist niet. Dus leer ze niet dezelfde hulp voor spin en keert wending dan gaat het mis. Nog eentje: de stop. In beide gevallen moet je gaan zitten, verschil is de teugelvoering. bij western ga ik zitten en geef juist met de teugel. Bij Engels leg ik been naar achter, ga zitten en maak een ophouding. Je paard begrijpt binnen de kortste keren het verschil!

Ik denk dat dit soort dingen bij mennen ook gelden.

succes,
Anya

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 22:25

Wees wel voorzichtig met het woord HO. Je zult niet willen dat je paard voor de wagen een poging tot een sliding maakt. Gebruikt anders verschillende woorden voor de verschillende stijlen.

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 17:51

Om je helemaal te kunnen geruststellen..
in Amerika is er zelfs een klasse waar westernpaarden voor een karretje worden gereden! *LOL*
Dus waarom zou jou Tinkertje dan niet allebei kunnen?! Haha! Heel veel succes met mennen en met western rijden!

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

omschakelen western

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 22:09

Het is volgens mij gewoon weer die eeuwige kift tussen western en engelse ruiters.
Ze moeten allemaal eens ophouden zo op elkaar af te geven!!!
Voor beide manieren is iets te zeggen. Ik reed mijn paard lange tijd engels en nu alweer een jaar western. Natuurlijk zijn er verschillen. maar ook veel overeenkomsten!!
Ik bekijk het zo, een paard moet bereden worden op een wijze die hij begrijpt, en dan kom je toch bij overeenkomsten in beide stijlen!

Mijn paard pakt het engels zo weer op als ik dat wil, en in de western doet hij het ook niet onverdienstelijk. kan zelfs al spinnen ( gebasseerd op de keertwending !) en mooie stops kan hij ook! Dat doen paarden in de natuur nl ook graag.

Bij engels rijden heb je alleen meer oprichting. maar rijden moet je ook bij het engels rijden op je zit en benen doen, dus gerotzooi in de mond is flauwekul, net als in de western heb je goede en slecht ruiters. Heb je wel eens gezien hoe westernruiters soms in de mond scheuren voordat het paard uiteindelijk zo nageeflijk is dat hij op lossen teugels gereden kan worden.

Ik zou zeggen, trek je niets aan van die stomme strijd en zoek een aardige westerninstructeur die jou in ieder geval de basis kan leren.

Ik blijf erbij, ik vind engels rijden erg leuk, maar western zeker ook. Het leuke is dat je uit beide de goeie dingen kunt zoeken die helemaal bij jou en jou paardje passen.