jog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

jog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 18:49

hoi, ik ben de zus van astragirl en ik rij bijna een maand western,
Ik heb al een paar omscholinglessen achter de rug maar ik blijf met één probleempje zitten.
Als ik een rustige jog probeer uit te voeren, gaat dat manègepaardje steeds te hard.
Hoe kan ik dan zonder aan de teugels te trekken hem rustig laten joggen ?
Scheve mond greetz, Nina

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:17

Hallo Nina, welkom op Bokt.

Misschien is het handiger als je jezelf aanmeld met een eigen naam. Dat voorkomt verwarring Lachen

Een goede jog is het gevolg van een langzaam opgebouwde training waarin het paard een stevig gespierde achterhand heeft 'gekweekt' om zich goed te kunnen 'dragen' in deze langzame gang.
Veel draven en overgangen rijden is goed voor spieropbouw.

Hierna kun je gaan werken om de impuls van achteren om te zetten in de verzameling die je nodig hebt voor een goede jog. Dus drijven en opvangen van voren. Reageert het paard hierop dan laat je los. Dit blijf je zo lang herhalen tot het paard door heeft dat het langzaam, maar wel met kracht uit de achterkant moet blijven lopen.

Alleen langzaam draven (joggen) zonder stuwing vanuit de achterkant resulteert niet in een jog maar in een 'sjok'; een paard wat op de voorhand loopt zonder voldoende achterhand gebruik.

candy
Berichten: 4
Geregistreerd: 02-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 23:24

Wat je ook kunt oefenen als je paard te hard jogt, is rustig stilzetten en een paar passen achterwaarts vragen. Tevens ook een goede oefening om de achterhand te versterken. Op den duur zal je paard niet meer versnellen in jog aan de LOSSE teugel. Wel op blijven letten dat je inderdaad de takt bewaar en je paard niet uit elkaar laten vallen. Ook moet je je paard voldoende spierversterkende supplementen geven waardoor hij of zij niet snel verzuurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:35

Aangezien je schrijft dat het om een manegepaardje gaat, ga ik er even vanuit dat het een volledig western beleerd paard is.
Nou ben ik absoluut geen westernkenner, maar ik heb nu op wat verschillende paardjes gezeten en gemerkt dat er heel verschillende dingen aangeleerd worden o.m. mbt de jog.
Er zijn ruiters die dus echt helemaal niks meer met het been doen en alleen maar met zit opvangen. Als jij zo'n paardje rijdt, zou het dus kunnen dat je onbewust te veel been geeft (met je kuit/fender tegen het paard), waardoor het paard denkt dat hij harder moet.
Maar ik heb ook paarden gevoeld die van hun ruiter juist in jog heel veel been krijgen om die verzameling erin te krijgen en te houden, waarbij je dus juist veel been geeft (niet kloppen, maar contact met de kuit/fender tegen het paard en het paard steeds tegen het been aan laten lopen). Als jij zo'n paardje rijdt, kan het zijn dat je dus juist te weinig beent geeft, waardoor het paard uit elkaar loopt, wat gaat 'krabbelen' en dus meer tempo gaat maken.

Ik denk dat het handiger is om dit stukje theorie en toepassing op DAT paardje maar eens met je instructeur te bespreken, omdat wij door de computer heen niet kunnen zien hoe dat paardje gereden/opgevoed is.

Welkom op Bokt trouwens!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:38

Het is in ieder geval belangrijk dat je erop let dat je paard niet een soort hobbeldrafje aanleert. Dat zit heel lekker, maar de achterhand doet niets meer. Mijn B'elanna kon het heel goed! Je had het gevoel dat het prachtig ging, en ze hield gewoon op met lopen.

Als je dus geen spiegels hebt en/of het gevoel voor een nette jog nog niet hebt, zorg en dan voor dat iemand vanaf de grond kan kijken hoe je paard loopt. Na een tijdje voelje het dan zelf ook goed en kun je makkelijker corrigeren...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:39

Tja, en het blijft een manegepaard natuurlijk. Het wil niet zeggen dat dat in dit geval zo is maar meestal zijn die niet bijzonder goed getraind en rijdt toch iedereen er weer anders mee. Maar wat zegt je instructie ervan? Zij kennen het paard per slot van rekening beter dan wij die maar een beetje naar zo'n beeldschermpje staren. (wel mét airco Lachen )

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:53

cornelie schreef:
(wel mét airco Lachen )


Helemaal niet on topic
Argh! ik wil ook airco Boos! Schijnheilig , sprak zei stikjaloers

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 10:40

thx ! ik heb het er eens met de instructrice over gehad en ze zei dat hij verkeerd bereden is geweest. Ze is nu volop bezig om zijn western capaciteiten uit te breiden en te verbeteren. Ik mag de volgende les dan weer op eentje dat de jog wel al onder de knie heeft.
groetjes en toch bedankt voor de tips!