[WN] Welke zand voor een goede reiningbodem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

noname4ever

Welke zand voor een goede reiningbodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 12:57

Wij zouden onze buitenpiste willen omvormen van dressuurpiste (dikke, gele "papzand") naar reiningpiste. Mij is geadviseerd om te werken met een harde, gladde onderbodem (zoals klei of leem) met daarover een niet te dikke laag (7 à 8 cm zand) van een fijne structuur, zodat deze zand als het ware over de gladde ondergrond kan glijden.
Klopt dit? Zoja welke onderlaag gebruik je dan best en welke zand gaat er best over?
Wat wel belangrijk is, is dat de bodem het ook nog toelaat dressuur te rijden. Springen doen we nog amper, dus geen probleem als het hiervoor te glad gaat liggen.

fique

Re: Welke zand voor een goede reiningbodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:29

Leembodem of klei is wel goed. Denk alleen niet in een buitenbak.

Joyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 09:25

Een leemlaag hou je buiten niet goed.
Wat je op de meeste plekken ziet (en wat over het algemeen goed werkt) is dat er van een stuk weiland de bovenlaag afgeschraapt wordt (gras/wortels) en dan regelmatig slepen en zeker niet te los trekken. Zo heb je toch een ''harde'' onderlaag en hou je de bovenste 10 a 15 cm los en gelijkmatig verdeeld.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:59

vooral geen leem of klei in de buitenpiste bebruiken, het wordt er niet water doorlatend van.
leem of klei kan alleen gebruikt worden in een binnenpiste.
het beste kan je naar gezeefd woudzand vragen, er mogen vooral geen keien in zitten of scherpen stenen daarom kan je het beste naar gezeefd zand vragen of drainage zand dat kan ook

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:36

is dat wel glad genoeg dan? ik weet idd leem met los zand er op, maar dat kan alleen binnen. buiten een reiningbodem leggen lijkt me zowiezo niet zo'n geslaagd plan.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:46

Vertrouw er maar op @Piantless, dat wat @piggeljay zegt wel klopt. :j
Ze heeft genoeg ervaring. ;)

noname4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 22:16

Als ik het hier zo'n beetje kan volgen zijn er dus voor buiten twee opties:
Optie één: een stuk weiland gelijk slepen, bovenlaag eraf en oneffenheden wegwerken en daar op gaan rijden. (Zou hier een mogelijkheid zijn daar we een grote paddock/wei hebben waar nog amper gras op staat. En ik herinner mij nog goed van lang geleden op jumping, dat we daar net schroeven/tappen moesten zetten om niet te glijden op een grasland of akker...)
Optie twee: gezeefd woudzand. Waar zou dat dienen over te komen? Over grond, of over een drainage?
En welke vd twee zou het beste werken?

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:06

Op de klei gaan glijden lijkt mij niet zo'n goed plan. Een regenbui erop en het wordt 1 grote zooi. Paard heeft hierop totaal geen grip en gaat onderuit volgens mij. Meestal wordt er in een buitenbak in een hoek of uitloop een slidingbaantje aangelegd. Volgens mij zijn daar speciale matten voor die je onder het zand legt. De rest van de bak kan je geen harde ondergrond in maken, want dat kan het regenwater niet weg. Enige oplossing volgens mij is een dak erop, maar ja dan wordt het wel een hele dure grap