[WN] Reinen in een buitenbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JohnnyReiner

Reinen in een buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 20:37

Behalve nog wat andere paarden western rijjden trainen we een Quarter wedstrijd gericht ongeveer 5 a 6 keer per week., thuis dus. Nu hebben we best wel een grote buitenbak thuis hier, 60 x 20 ongeveer. Alles is wel te trainen thuis, behalve een rundown met een sliding stop. Door omstandigheden hebben we voor lange tijd geen vervoer naar onze trainer om dat te doen.

Ben nieuwsgierig of meer mensen dit probleempje hebben en er mee omgaan.

Wat ik wel doe is de bak vaak goed natmaken en dan diep slepen. Heb ook al eens geprobeerd met de frontladerbak de boel flink aan te drukken, dat het wat harder wordt.

Maar een echte reiningbodem, zoals bij onze trainer, die krijg je nooit.

Ben bang.dat als ik de hoek om kom en een rundown zou doen en op 3/4 van de bak zou stoppen het beessie over zijn eigen benen struikelt, ondanks de plates, alleen maar door de bodem.
Laatst bijgewerkt door JohnnyReiner op 31-05-11 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:42

wat je kunt doen is een sliding pad te maken
een strook grond wat je puur gebruikt om stops op te oefenen
hoef je geen hele bak glijbaar te maken

verder geldt voor mij en vele met mij denk ik, dat je het stoppen oefent bij je trainer

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 20:51

Oh nee Spatter dat ga ik echt niet doen,sliden zoals de bodem nu is, dan verklooi ik deze goeie reiner.

Dan zou ik een plek lange zijde van 1 bakkant of op x ofzo moeten maken met iets er onder waar dat zou kunnen. Maar dan heb je weer dat ie vanzelf daar gaat stoppen, lastig niet ?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:58

tja, maar dat hou je toch een beetje omdat je bijna altijd stopt vanaf de lange zijde

ik heb thuis een pad naar achteren , naar de wei, dat ondergronds is verhard met daar over heen een zandlaag
bij wat regen kun je daar redelijk op sliden
maar het hangt ook af wat voor stopper je hebt, sommige kunnen het op vele soorten ondergrond en andere alleen op een echte slidingbodem

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 21:08

Deze stopt echt hard en met de kont naar beneden, ook in een langzame lope.

Hm, misschien iets van ouwe stalmatten onder doen met gaatjes voor drainage en dat het zand niet wegloopt.

Toch heb je westernranches die lessen aanbieden, ook reining, en alleen maar een buitenbak hebben. Zou wel willen weten hoe dit dat oplossen.

Hier is het alleen maar voor prive hoor, meer een luxeprobleem
Laatst bijgewerkt door JohnnyReiner op 31-05-11 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:10

oh, maar dat zegt niks
in Arendonk hebben ze juist een hele goede reining buitenbak :j
ik weet niet of ze inmiddels ook een goede bodem in de binnenbak hebben maar jaren lang kon je beter buiten rijden als binnen

quarterH

Re: Reinen in een buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:19

uhh dat zou ik niet doen. matten zijn een slechte basis voor een stopbodem. en de bodem goed natmaken is wel het slechtste wat je kunt doen, veel te zwaar wordt het dan! hij moet dan juist eerdere heel droog zijn. als er veel zand in ligt een deel eruit halen zodat het minder diep is.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:20

owja en een slidetrack zou ik ook niet maken. is niet handig in je training. je paard heeft dan snel door waar je gaat stoppen. je kunt hem niet ergens anders stoppen om hem scherp te houden dus dat gaat niet echt werken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:31

ik meen me te herinneren dat ze er in Den Haag toch dankbaar gebruik van maakte

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:38

kan je buiten elders niet stoppen? wij hebben zelfde probleem, maar bos hierachter is mooi lang pad waar je wel kan stoppen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:59

Mijn bak is totaal ongeschikt om te stoppen. Ik stop alleen in een goede reiningbodem om mijn paard niet te verklooien.. Ik heb in het bos wel eens een pad gevonden wat knoerthard was met een mooi zangdlaagje...daar heb ik vaak gestopt..
Op mijn vorige stal waren een paar plekjes in de bak prima....maar daar krijg je idd dat ze het al weten....

Ik vind een goede bodem een harde bodem met een los laagje zan erop.
Als de bodem op mijn oude mange te hard werd voor de lespaarden ( dressuurmanege) en ze moesten hem vervangen werd hij juist goed voor mij ! jammer weer...hihi

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 12:38

Ja, snap ik. Er ligt hier niet veel zand in 10 cm a 15 cm denk ik, dan keiharde kleilaag, aangedrukt.
Het natmaken doe ik eerst, dan een beetje aandrukken met de frontlader van de trekker, maar echt een succes vind ik het niet.

Nee, buiten de bak, ik zou het niet weten. Op het gras doe ik het liever niet.
Nou ja, dan maar geen rundowns met sliding stop, het is niet anders. Gewoon een stop kan wel natuurlijk.

Maar weer wachten tot we vervoer hebben. Sliding stops verleren ze toch niet volgens mij. We kunnen zo wie zo wel versnellen als we de hoek om komen in galop, we moeten alleen geen stop maken dan.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:50

Je kan thuis toch wel een hoop doen hoor. Ik kan ook niet stoppen in m'n eb en vloedbak. Ik train thuis het recht blijven op de rundowns, het versnellen en bij je blijven. In stap en draf oefen ik het direkt reageren op stophulpen, elke hulp apart. Wanneer ik dan bij m'n trainer een stop inzet krijg ik echt wel een goede stop, omdat de basis er goed inzit.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:47

Is de laag zand gewoon zwarte zand? Bij ons is de buitenbak nu geschikt nml om te stoppen. Gewoon zand wat droog is. Als ik hem te nat maak dan stop ik juist weer niet want dan is hij te stroef maar anders maak ik af en toe een stop. Persoonlijk vindt ik 10 á 15 cm niet weinig hoor. Zou eerder gaan voor de 6 tot 10 cm.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:50

spatter schreef:
ik meen me te herinneren dat ze er in Den Haag toch dankbaar gebruik van maakte

Klopt, maar dat pad was zo achterlijk lang dat die paarden echt niet gingen anticiperen. Én er lag gewoon een goede reiningbodem in de bak, dus konden ze daar ook de rundowns in oefenen als ze gingen kloten op het lange pad.

Wat qh al zei: Niet doen! Zeker niet als je geen ontzettend lang stuk hebt, aangezien ze dan inderdaad gaan anticiperen en je ze nooit eens over kan sturen ofzo.. ;)

Verder inderdaad zand erafhalen en niet te nat maken, daar lopen ze in vast.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 23:23

Pad om je bak maken,dan weten ze misschien wel dat je daar gaat stoppen maar nooit wanneer?
Zit je wel weer met wat voor bodem goed blijft buiten. Ik heb weleens een tijd getraind in een megatop bodem.Is een laag grof zeezand,een laag fijner wit zand en daarover een laag geimpregneert hout snippers.
Bij droog weer uitstekend te doen. Maar hij moet wel een tijd inklinken en de snippers moeten al vezelachtig worden. Het is niet zo goed als een indoor reiningbodem maar toch bruikbaar.
Plus makkelijk bij te houden en relatief goedkoop aan te leggen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 07:57

ik moet altijd lachen als mensen over anticiperen beginnen
dat moet je juist oefenen en is misschien wel het allerbelangrijkste om een paard goed te leren voordat je wedstrijden gaat rijden

ieder paard weet na een paar reiningproefjes precies waar de stops zitten
het is juist de kunst je paard te leren dat hij MOET weten wat er komt en toch te wachten op de hulp van de ruiter
een paard die weet wat er komt is voorbereid en kan nog perfecter de oefening uitvoeren

wat stoppen betreft, een goede ondergrond is belangrijk, ze moeten zich niet ingraven, maar te glad kan ook gevaarlijk zijn als ze hun benen nog niet goed onder zich kunnen houden

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:39

@ Spatter; _O- :') :roll:

Je wilt een paard goed aan de hulpen hebben en juist NIET leren anticiperen op een plek in de bak.
De stops in een proef zijn ook altijd op verschillende plekken. Langs de zijde, midden van de bak, na de midden marker, na de eind marker.
Een paard dat heeft geleerd te anticiperen zal gaan stuiteren voor zijn stop wanneer blijkt dat jij op een andere plek wil stoppen dan het paard geleerd heeft.

Met 1 slidingtrack in het midden van onvoldoende lengte zal je je paard leren op een plek te anticiperen en niet op de oefening.
Daarbij vertraagd een anticiperend paard altijd voor de stop en dat is nou net wat je niet wilt hebben.

Er zijn buitenbak waar goed in te reinen is, maar hoe dat gaat met nat weer weet ik niet. Een goede drainage lijkt me cruciaal.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:01

Stoppen in een bak met houtsnippers :?

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 12:33

Er ligt hier gewoon zand in. Destijds jaren geleden heb ik geprobeerd info te krijgen wat er het beste in kon, om een goeie reiningbodem te krijgen. Maar dat speurwerk heeft weinig resultaat opgeleverd.

De laag die er in ligt vind ik niet bijzonder dik. Bovendien, door al het rijden schuift het zand vaak op, waar door aan 1 of beide uiteinden weer minder ligt. Regelmatig trek ik die heuveltjes weer glad met de trekker. Je voelt n.l. na verloop van tijd dat je paard op bepaalde stukken iets omhoog loopt en dan weer wat naar beneden.

Het blijft natuurlijk een luxe probleem, want de meeste reiningoefeningen kun je wel doen.
Het sproeien blijft echter nodig, zeker met deze droogte. Doe ik het niet, wordt de bak vreselijk mul.
Het strand van Zandvoort na een zomertopdag is er niks bij vergeleken :D

Voorlopig maken we er geen slidings in. Als ik een veewagen heb gekocht kunnen we weer naar de trainer, doen we het daar wel weer.

Bijvoorbeeld het zand vervangen door ander zand, zou een optie kunnen zijn, zie ik niet zitten, volgens mij zijn er toen wel 20 vrachtwagens in leeggestort.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:57

quarterH schreef:
owja en een slidetrack zou ik ook niet maken. is niet handig in je training. je paard heeft dan snel door waar je gaat stoppen. je kunt hem niet ergens anders stoppen om hem scherp te houden dus dat gaat niet echt werken.

oh jawel. ik weet dat bv de reiniacs een sliding track hebben van ik denk meer dan 200 m waar je overal kunt stoppen en voor hun schijnt het erg goed te werken. zij hebben ook een grote buitenbak van ik denk wel 50 x 100 m, die is alltijd enorm stoffig maar uitstekende reiningbodem als het dagen na mekaar regent

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:58

Ge_Braadslee schreef:
Ja, snap ik. Er ligt hier niet veel zand in 10 cm a 15 cm denk ik, dan keiharde kleilaag, aangedrukt.
Het natmaken doe ik eerst, dan een beetje aandrukken met de frontlader van de trekker, maar echt een succes vind ik het niet.

Nou ja, dan maar geen rundowns met sliding stop, het is niet anders. Gewoon een stop kan wel natuurlijk.

Maar weer wachten tot we vervoer hebben. Sliding stops verleren ze toch niet volgens mij. We kunnen zo wie zo wel versnellen als we de hoek om komen in galop, we moeten alleen geen stop maken dan.

ik denk dat in de meeste reining bakken maar 7 - 10 cm toplaag ligt ge

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 13:00

dofuzz schreef:
quarterH schreef:

oh jawel. ik weet dat bv de reiniacs een sliding track hebben van ik denk meer dan 200 m waar je overal kunt stoppen en voor hun schijnt het erg goed te werken. zij hebben ook een grote buitenbak van ik denk wel 50 x 100 m, die is alltijd enorm stoffig maar uitstekende reiningbodem als het dagen na mekaar regent

Daarom sproei ik, want het regent amper ;)

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 13:00

dofuzz schreef:
Ge_Braadslee schreef:

ik denk dat in de meeste reining bakken maar 7 - 10 cm toplaag ligt ge

Ja, maar dat is heel ander zand, gelig/bruin.

Ik vind 55 x 20 al behoorlijk groot, zou de bak nog wel groter kunnen maken, maar vind dit wel voldoende.
Laatst bijgewerkt door JohnnyReiner op 10-06-11 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:02

spatter schreef:
ik moet altijd lachen als mensen over anticiperen beginnen
dat moet je juist oefenen en is misschien wel het allerbelangrijkste om een paard goed te leren voordat je wedstrijden gaat rijden

ieder paard weet na een paar reiningproefjes precies waar de stops zitten
het is juist de kunst je paard te leren dat hij MOET weten wat er komt en toch te wachten op de hulp van de ruiter
een paard die weet wat er komt is voorbereid en kan nog perfecter de oefening uitvoeren

wat stoppen betreft, een goede ondergrond is belangrijk, ze moeten zich niet ingraven, maar te glad kan ook gevaarlijk zijn als ze hun benen nog niet goed onder zich kunnen houden

je reinste bs. nooit niemand dat ooit horen vertellen en om nochthans al jaren bij de "grote" trainers