Cupcakes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Cupcakes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 11:48

Ik vind het heel erg leuk om taarten te bakken enzo. Nu komt m'n verjaardag er weer aan en dat is natuurlijk de dag om iets moois te bakken. Maar nou wil ik eens geen taart, maar mooi versierde cupcakes, allemaal verschillende.
Ik ben alvast een beetje aan het proberen Vingers aflikken

Wie heeft tips?
Hoe maak je bijvoorbeeld goede glacuur? Ik maak het nu van opgeklopt eiwit met poedersuiker, ziet er mooi uit, maar het is niet echt stevig. Hoe krijg je zoiets als dit
Als jullie verder nog ideen of voorbeelden hebben, kom maar op.
Laatst bijgewerkt door Oscar op 14-08-08 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfout even uit titel gehaald ;)

Lotje02

Re: Cubcakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:14

Nienewiep hier op Bokt maakt heel veel taarten met allerlei versieringen erop. Misschien dat zij je kan helpen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 15:52

Ik heb even gezocht en kwam idd een topic van haar tegen waar al een aantal tips in stonden en een handige site.

En het is natuurlijk cupcakes ipv cubcakes zoals ik in de titel heb gezet, ik zat denk ik te slapen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:17

Ik denk dat het geen glazuur is wat er op die foto's staat maar gewoon een crème die erop gespoten is. Waarschijnlijk iets op basis van boter en poedersuiker met gekleurde vloeistof.

Glazuur is simpel te maken door poedersuiker goed te mengen met een vloeistof in gewenste kleur en smaak. Bijvoorbeeld met een limonadesiroop of een (gezeefde) vruchtensap.
Maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor een variant van gesmolten chocolade die je er mooi overheen giet en hard laat worden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:27

Het lijkt meer amerikaanse frosting die erop zit als ik dat zo bekijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:38

O dat zou ook wel eens kunnen ja. *begint nu langzaamaan te kwijlen*

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:56

Ik heb een recept gevonden voor frosting

450 gram poedersuiker
110 gram zachte boter
1 theelepel vanille extract
3 eetlepels melk
kleurstof

mix in een grote kom de suiker, boter, vanille-extract en melk tot je een glad mengsel hebt. Wanneer het niet helemaal glad wordt, voeg dan wat extra melk toe. Doe er een paar druppels kleurstof bij (of wanneer je chocoladefrosting wilt: cacao) en meng het goed. Klaar is je frosting! Verdeel dit over de cupcakes wanneer ze gebakken en afgekoeld zijn.

Binnenkort ook maar eens proberen (en niet alle cakejes zelf opeten Nagelbijten / Gniffelen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:57

Voor de échte frosting gebruik je volgens mij roomkaas ipv boter maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Wat je hierboven beschrijft is gewoon een botercrème. Ook goddelijk hoor, daar niet van Tong uitsteken

O voor de koffiefreaks trouwens: koude espresso gebruiken als smaak- en kleurgever. Heerlijk! Zeker in combi met nog wat chocoladekrullen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-08-08 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:58

Oeh lenneke, dan kom ik ze proeven *LOL*
Ik volg dit even Ja

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:13

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 17:22

Die site ken ik idd. Prachtige cupcakes.

Ik zit ondertussen plaatjes van cupcakes te zoeken voor inspiratie, wordt helemaal entousiast Haha!

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:27

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 18:04

Jammer dat ik nou net vanmorgen de laatste marsmallows heb opgegeten, anders had ik nog kunnen proberen om marsmallow fondant te maken.

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:04

wat zien die er lekker uit zeg Vingers aflikken
dat wil ook ook wel eens proberen Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 14:52

Ik heb net de marsmallowfondant gemaakt. Echt super makkelijk en heel erg lekker.

Eén kopje marsmallows (beetje aandrukken) in een bakje doen, een eetlepel water erbij, dat in de magnetron tot de marsmallows helemaal opzwellen. Goed roeren en beetje bij beetje poedersuiker erbij, tot het dik wordt. Als het niet meer gaat met de lepel moet je het kneden, net zoveel poedersuiker erbij doen tot het net zo stevig is als marsepein. Om te zorgen dat het niet heel erg aan je handen plakt kun je je handen een beetje nat maken (niet kleddernat)

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:23

Ik heb een keer van die echte frosting proberen te maken, maar dat was echt niet te doen. moest een siroop van suiker maken en dat moest precies de goede temperatuur hebben en dan moest je het aan het geklopte eiwit toevoegen. nou dat mislukte grandioos.

Maar het is wel erg mooi en lekker als het lukt

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:28

maar hoe maak je deze cakjes! lijkt me wel gaaf om te maken, maar ik weet niet hoe?

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:35

thanx!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:56

Je kan ook variëren met het beslag wat je voor de cakejes gebruikt?

Wat ik persoonlijk helemaal Kwijl vind is chocoladecake-beslag met morellenjam erdoorheen.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:27

Met die morellenjam zal ik eens proberen, klinkt goed en er is nog een overvloed aan morellenjam in de familie. (Van één heel fanatiek boompje, het is ongelovelijk wat daar sommige jaren vanaf is gekomen.)
Hoeveel jam doe jij door welke hoeveelheid beslag?

Oscar
Forumcoördinator

Re: Cupcakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:41

Poeh, dat ziet er mooi maar erg ingewikkeld uit *LOL*
Ik bak weleens een cake, maar dan zo'n gewone (of met appel) in een bakvorm.
'k heb zelfs nog nooit van die kleine cakejes gemaakt. Waarom niet? Geen idee. Ik ga het komend weekend eens proberen, en als dat lukt dan ga ik eens wat verder expirimenteren Lachen
Weet iemand hoeveel beslag (voor gewone cake) je in die kleine vormpjes moet doen? Tot ongeveer de helft vullen ofzo? Lachen

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:46

die foto in je begin post, dan zijn cakejes met creme opgespoten (met een grotere kartel spuit) en dan in de verwarmde,gekleurde (evt op smaakgebrachte) fondant. deze moet ongeveer tot 37 graden verwarmd worden, dan goed roeren en dan caka je de cakejes en netjes in soppen als je de creme eerst even in de vriezer/koelkast hard hebt laten worden. (creme op boterbasis dus)

wel leuk idee hoor, suc6!

ik vul die vormpjes altijd tussen de helft en 3 kwart, dan komen ze net tot de rand, en anders even een keertje uit proberen (elk beslag is anders en het maakt ook uit hoe breed enz. de vormpjes zijn Lachen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:04

Oscar, kan wel iets voller, wij doen het eigenlijk tot 2-3 mm onder de rand zodat hij er mooi vol overheen gaat Clown Wil je hem nog versieren / opvullen dan zou ik het tot 2/3e doen denk ik.

Manou. Het oorspronkelijke recept is van Nigella Lawson.
125 g boter
100 g pure chocolade
300 g morellenjam
150 g kristalsuker
snuf zout
2 grote eieren.
150 g zelfrijzend bakmeel.

Boter smelten. Dan chocola erdoor huren, als die zacht wordt van vuur halen en met houten lepel roeren tot boel gesmolten en zacht is. Nu de jam, suiker, zout en eieren doorroeren. Als alles goed gemengd is de bloem erdoorheen.

In 12 muffinvormpjes scheppen, 25 minuten in de oven (180 graad / gasoven 4).
Zij doet het nog met een extra chocolade-topping erover, maar dan is het helemaal niet meer te vreten vanwege de machtigheid. Is vast nog erger dan 5 lepels chocoladepasta (uit pot) opeten Clown

Wij maken dus thuis geregeld van die kleine cakejes, gewoon wat glazuur erop en van die figuurtjes uit de winkel : Perfecte traktatie voor kinderen die niet zo van de taart zijn op een verjaardag.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 21:21

Ik had gewoon zo'n pak chocolade-cakemix van HomeMade. Moet je alleen water bij doen. Super lekker, met stukjes chocola erin.

Vandaag op zoek geweest naar een muffinbakvorm om de cakejes (met papiertje) in te bakken zodat ze mooi rechtop blijven. Maar ze hadden overal alleen maar voor 12 muffins en die passen niet in mijn oven.