Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Spetterlover schreef:Het lijkt mij dat het gewoon hetzelfde blijft.
Er kan toch niet opeens vet bijkomen of verdwijnen..
sokje87 schreef:Spetterlover schreef:Het lijkt mij dat het gewoon hetzelfde blijft.
Er kan toch niet opeens vet bijkomen of verdwijnen..
Dat lijkt mij dus ook, maar toch hoor je heel vaak dat gesmolten kaas slechter zou moeten zijn dan gewone..
Zal wel net zo'n fabeltje zijn als met geroosterd brood vs gewoon brood.
Citaat:Uw vraag:
Klopt het dat in gesmolten kaas meer vet zit dan in een gewone plak kaas?
Ons antwoord:
Gesmolten kaas lijkt vetter. Dit komt echter alleen doordat bij verhitting de vetten die al in de kaas zitten vrij komen. Gesmolten kaas is niet ongezonder dan ongesmolten. Het verschil is de smaaksensatie. Gesmolten kaas smaakt anders en is warm.
Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Redactie ZuivelOnline
ellepel schreef:dus eindelijk weer tosti's eten zonder dat iedereen zeurt dat dat te vet is

nikkigioa schreef:Gesmolten kaas is niet minder vet dan gewone kaas. De hoeveelheid kaas (en vet) is exact dezelfde, alleen in een andere gedaante. Net als dat een ijsblokje precies dezelfde samenstelling (evenveel H2O molekulen) bevat als datzelfde ijsblokje wanneer het gesmolten is. Of wanneer het gekookt wordt en een gas-vormige gedaante aanneemt.
asjemenou schreef:Maar kaas laten smelten is een scheikundig proces, je smelt de kaas, maar kunt er daarna geen gewone kaas meer van maken, want er is iets verandert in dit proces. Ik denk dat het daar iets mee te maken heeft.
Manou schreef:Het vaste vet wordt ook vloeibaar als het verwarmd wordt. Anders zou het lastig frituren zijn.