Zoutarm eten - tips gevraagd

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Zoutarm eten - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 09:05

Nooit eerder aan de hand gehad maar nu moet mijn man voortaan zoutarm eten. De komende periode zelfs zo goed als zoutloos.

Ik heb al wat gegoogled maar het lijkt me lastig!

Tips voor menu's en ook voor zoutarme producten zijn dus erg welkom.

Eleentje
Berichten: 235
Geregistreerd: 02-11-13

Re: Zoutarm eten - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:07

De boeken van spice wice zijn een aanrader hier voor, staan erg lekkere recepten in.
Sterkte en succes!

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zoutarm eten - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:08

Alles zelf maken! Oppassen met kant en klaar en pakjes maar vooral vers voedsel maken.

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Zoutarm eten - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:12

Wij koken altijd zoutarm, ik vind veel zout niet lekker.

Ik maak dus ook nagenoeg alles zelf, geen pakjes of zakjes, en dan gewoon geen zout in de pan bij de groente en de aardappelen.
En in een tomatensaus voor bij de pasta zit bij mij veel verse groente en kruiden uit de kruidentuin, maar geen zout.
Bewerkt vlees, zoals hamburgers, slavinken, worst, bevat ook altijd veel zout.

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:13

Zolang je veel zelf maakt is het heel makkelijk eigenlijk, het is alleen lastig als je kant en klare gerechten of bijvoorbeeld pastasaus wil kopen. Zout is nergens voor nodig in normale gerechten, zelfs in potjes met groenten zit het niet meer.

Het is even wennen maar als je gewend bent aan weinig zout is een potje vaak juist te zout.

Mandyy

Berichten: 30596
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Zoutarm eten - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:46

Wij eten sinds een aantal jaar zoutarm ivm een nierziekte (van m’n vriend). Van wat voor soort gerechten houden jullie?
Wij hebben ondertussen een aardig bestandje opgebouwd met fijne gerechten. :)

RanjaRietje

Berichten: 622
Geregistreerd: 04-10-10

Re: Zoutarm eten - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:57

Ik mag alles eten maar een vriendin haar man mag ook geen tot bijna geen zout.

-Pasta saus zelf maken
-pannekoeken als ontbijt bijvoorbeeld.
-ongezouten nootjes
-aardappels zonder zout, even wennen maar het wend snel
-roerbak groente met pasta, rijst enz
- pizza zelf maken, bodem kan zout arm of zoutloos. Zelf kiezen wat je erop doet.
-geen kant en klare gerechten (hierboven ook aangegeven)
-zoutarm brood
-gerechten op smaak brengen met andere kruiden waar geen zout in zit

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:58

Elisa2 schreef:
Alles zelf maken! Oppassen met kant en klaar en pakjes maar vooral vers voedsel maken.

Dit.
Wij eten zelden uit pakjes en zakjes en ik gooi dan ook zeer gematigd zout ergens in of meestal niet.
Heel goed te doen. En een stuk gezonder in zijn hele algemeen

Roodvos

Berichten: 6768
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:59

Als je het eten te flauw vindt kan je wat experimenteren met lavas (maggiplant) om de boel een beetje op te peppen.
https://nl.pit-pit.com/products/lavas

Lavas is winterhard (niet wintergroen helaas). Het is wel een woekeraar dus liever in een grote pot dan zo in de tuin.
Vermoedelijk kan je bij een tuincentrum wel een plantje scoren. Of wellicht van iemand in de omgeving een stek krijgen. Even rondvragen bij mensen die een moestuin hebben.

xSannee

Berichten: 4391
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:00

Wij eten ook zoutarm. Wij voegen gewoon nergens zout aan toe. Al die recepten zeggen dan "breng op smaak met peper en zout", dat doen we gewoon niet :+
Dus we maken nog steeds dezelfde recepten als voorheen, maar voegen geen zout meer toe. Eventueel wat extra van de rest van de kruiden. Zal aan het begin misschien wennen zijn, maar je went er heel snel aan. Ik mis het echt niet.

Maar oppassen met kant en klare dingen inderdaad. Bouillonblokjes kun je ook zoutvrij/zoutarm kopen.

Wij eten niet volledig zoutvrij, dat lijkt me wel lastiger. Producten als kaas en brood oid eten wij nog wel gewoon.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:15

Zout is een smaakversterker, dus de kunst is om met kruiden etc. te zorgen dat je met salie, dille, ui, knoflook, Spaanse pepers, oregano, komijn etc de aanwezige smaken naar voren laat komen.

fjordwijk
Berichten: 179
Geregistreerd: 30-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:37

:D En je smaak is met 7 weken vernieuwd dus dan weet je niet meer beter. Dan is eten in een restaurant zout. :D

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:52

Wat lijkt je er ingewikkeld aan? Dan kunnen we gerichter meedenken. Anders dan de algemene adviezen van kant en klaar producten vermijden, evt zoutarme variant kopen en verder geen zout toevoegen aan je eten.

Domi_94

Berichten: 2072
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:55

Elisa2 schreef:
Alles zelf maken! Oppassen met kant en klaar en pakjes maar vooral vers voedsel maken.

Dit. Smaak kan je zelf aanpassen met de nodige kruiden/ pepers. Er zijn online heel wat recepten voor o.a. het zelf maken van pastasauzen, curry etc. En ook bij dingen als cake/ pannenkoeken kan je de pot zout gewoon laten staan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:57

Zolang je zelf dingen maakt en kant en klaar vermijd ben je al een heel eind. Alleen zoutloos/zoutarm brood zal even zoeken zijn vermoed ik.

Verder lavas (maggi kruid dus geen maggi uit een flesje) kruiden en peper kunnen al heel wat smaak toevoegen. Ook een beetje suiker toevoegen aan een gerecht kan het net iets minder flauw maken, bloemkool zonder zout kan heel flets en laf smaken maar nootmuskaat eroverheen maakt het weer lekker

Bekende instinkers kwa zout is oa kant en klare bouillon en de blokjes, sauzen, ketjap, vleeswaren en gek genoeg sommige medicatie. Pindakaas is er mocht hij het lusten ook met alleen pinada te krijgen 100% variant, daarmee kun je ook lekkere pindasaus maken.

Varenka
Berichten: 43
Geregistreerd: 16-03-10

Re: Zoutarm eten - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:02

Zoals herhaaldelijk benoemd: zo veel mogelijk zelf maken. Maar soms is kant en klaar wel makkelijk. De groente uit pot bevat vaak geen zout meer tegenwoordig: gewoon even de verpakking lezen! Dat is een uitkomst voor de dagen waarop snel gekookt moet worden.

Brood is ook een lastige!

Sansevieria
Berichten: 4235
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Zoutarm eten - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:10

Wat de meesten hier al zeggen, veel zelf maken, etiketten lezen, meer en andere kruiden ipv zout.
Er bestaat natriumarm brood, natriumarme kaas (die vind ik zelf niet lekker), let ook op met mineraalwater, daar zit vaak meer zout/natrium in dan je denkt, neem dan liever kraanwater.
Geen thee met zoethoutwortel, dat soort dingen.

Ik weet niet beter, doe dat al 40 jaar zo, en als je een heel enkele keer iets kant en klaar hebt, of uit eten gaat dan is het al snel te zout voor mij.

Wat ik nogal eens vergeet is een zoutpotje voor het bezoek op tafel te zetten als er mensen bij ons komen eten :+

Froukje
Forever young

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Zoutarm eten - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 12:59

Kijk bij de AH eens voor de kruiden van Euroma. Die zijn allemaal zonder zout. Onder andere curry's, gehaktkruiden en nasi en pasta kruiden.

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 14:07

Bedankt alvast voor de reacties, kan ik wat mee!

Iemand vroeg: waarom lijkt het je lastig?
Ik vrees dat ik gewoon inspiratieloos ben, ben ik normaal ook al wel maar dan zijn er nogal wat routine-menu's die ik klakkeloos opschrijf in m'n weekmenu.
Komt nog bij dat ik zelf best veel dingen niet verdraag ivm darmziekte (of eigenlijk is die over maar de gevolgen blijven altijd).

Ik hoop dat ik vanuit het zh nog wat handvatten krijg, nog niets gehoord over of hij nu wel of niet een heel klein beetje zout mag binnenkrijgen, bijv. moet hij ook zoutloos brood, mag hij af en toe een likje mosterd, dat soort dingen.

Man houdt vooral van Hollandse pot (helaas) en AGV helemaal zonder zout, lijkt me niet zo lekker. Ik denk dan eerder aan pasta's, stoofschotels, rijstgerechten. Die eet hij wel maar heeft niet de voorkeur.

Apple

Berichten: 76250
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Zoutarm eten - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:09

Wij koken ook zonder zout en zo af en toe staat er ook AGV op het menu. Dat is in het begin even wennen, maar is ook goed te doen.

Als hij nog een likje mosterd mag dan kan dat al veel helpen. Beetje mosterd over zijn aardappeltjes :-)

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:11

Er bestaan van veel dingen ook een zoutarm/vrije variant. Mosterd bv is ook zoutvrij te verkrijgen.
Daarnaast is er ook natriumvrije zout die best te doen is qua smaak.

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Zoutarm eten - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:16

Bij zoutarm mag je wrs gewoon brood
Bij streng zoutloos niet meer
Verder heb je ook best wel veel zoutarme smaakmakers ,.maggi enz
Zoutarme kaas is er ook...

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:17

Citaat:
Man houdt vooral van Hollandse pot (helaas) en AGV helemaal zonder zout, lijkt me niet zo lekker. Ik denk dan eerder aan pasta's, stoofschotels, rijstgerechten. Die eet hij wel maar heeft niet de voorkeur.


Ik maak alle dagen agv ( met heel veel g en weinig v )en doe dit al jaren zonder zout of andere dingen uit potjes of zakjes. Gewoon het pure spul dus :D
Het is in het begin even wennen, maar ik wil nooit nog wat anders. Je krijgt gewoon weer de echte smaak van het voedsel.
Verse kruiden zijn vaak ook een prima smaakmaker bij vanalles en nog wat.

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Zoutarm eten - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:19


DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:21

Hier staat 1 keer in de week de ouderwetse aardappelen met groente en vlees op het menu. Zonder zout.
Wen je zo aan.

Je gaat juist dadelijk met zout vies vinden.