Pressure canning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 13:33

Nou, eerste ding al vergeten, schroefjes van handvatten checken en aandraaien (blijkbaar was dat bij eentje nodig, maar hij moest wel eerst nog door het vast klem punt heen) want na het gewicht erop te doen kreeg ik daar wat sputters. Dus gestopt, druk eraf laten gaan, schroefjes aandraaien, extra kokend water erbij en weer opnieuw.

Gewichtje moet je even doorduwen.

En begin op tijd want het duurt allemaal een eeuwigheid als je het voor het eerst doet :+

En check of de ring ook goed zit als je weer opnieuw begint want daar had ik ook al gelijk lekkage :x

Poging 3 :+

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 14:00

Helaas, nog steeds stoom lekkage bij het handvat -O-

De kip maar in de vriezer dan :Y)

Mailtje gestuurd hoe nu verder.

Oja het gewichtje tolt als een malle bij 11psi :P

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 14:03

Oh sjips wat balen zeg dat het niet gaat.....

Ja nou precies, daarom begin ik er nog niet aan, ik wil echt de hele dag de tijd hebben.
Sowieso eerst een keer de pan opstoken tot het gewichtje een poosje gaat dansen, voordat ik allerlei etenswaar tevoorschijn haal :=

Fijn dat het gewichtje het in ieder geval wèl goed doet +:)+

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 14:07

Ik ben misschien wat te optimistisch ingesteld om gelijk te beginnen met duur eten inderdaad, maar goed, dit kan nu gewoon de vriezer in en is al een soort van gekookt...

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 15:23

Dat wordt regelmatig een kipschotel de komende tijd :P

Maar alles zit nu dus goed vast en toch komt er stoom doorheen...? Zie je zelf iets dat niet lekker afdicht...?

Ik hoop morgen of overmorgen even die pan in elkaar te kunnen zetten en aan de kook te kunnen brengen. Moet eerst nog even werk maken van verse geiten karnemelk en yoghurt maken, ben daarmee aan het experimenteren zonder yoghurtmaker of ander apparaat. En net wat plantjes gepeupel naar buiten gebonjourd.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 13:24

Oh de CanMate staat er nu voor 170 euro op. Dat gaat wel vlotjes omhoog zo.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 15:51

Dan gaat het voor mij toch rap richting dit of een Presto via Amazon...

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:22

Mja ik heb geen idee of een Presto beter zou zijn....?

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 10:20


Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 16:59

Soms heb ik een 'voorgevoel', heel sterk het gevoel van, ik moet nu hier heen. Vandaag had ik dat met de kringloop winkel in mijn dorp.

En niet voor niks, want ik heb 15 Kilner mason jars voor €19 kunnen kopen, nog helemaal nieuw *\o/*
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:14

Leuk hoor! Inmiddels als iets ge pressure canned ook....?

Ik heb gisteren de pan tevoorschijn gehaald en de hele zooi afgewassen. Een grote (andere) pan kippensoep gemaakt. Vanochtend de CanMate gemonteerd. En hem nu met 3 liter water op de kookplaat gezet om te testen of hij het goed doet.

Ik heb er Weck potten met water in gedaan voor de test. De 1 liter maat Sturz potten.
Eigenlijk kunnen er daarvan maar 5 in de pan. Maar dat vind ik wel prima. Ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat. Of hij de druk goed op gaat bouwen en zo ja, bij hoeveel PSI het gewichtje dan gaat schommelen.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 12:32

Nee, ik wacht nog steeds op een oplossing helaas. Heb wel nog een mailtje gestuurd en kreeg als antwoord dat ze het deksel van de andere klant ontvangen hadden en nu gingen kijken naar een oplossing.

Aan de ene kant snap ik dat, aan de andere kant denk ik, stuur mij gewoon een nieuw deksel, klant blij met een snelle oplossing en hij kunt op je gemak lekker testen etc. Maar klein startend bedrijf natuurlijk dus snap op zich dat ze niet zo veel marge hebben. Maar irritant vind ik het wel een beetje :')

Maar goed, nog niet echt tijd gehad om hem aan te slingeren met de lente schoonmaak die we aan het doen zijn dus ik laat het maar even.

Ik had nog wel een tip gekregen van iemand voor als ik de mijne nog een keer wilde testen, om kleurstof in de potten te doen om te zien of ze sijpelen.

Ben benieuwd wat je ervaringen zijn.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:41

Nou ik ben ook gestopt. De manometer doet helemaal niets bij mij.... en er druppelt wat water uit het handvat aan de kant van het pijltje. Door stoom. Dus ik moet ook wachten op een oplossing....

Ga vanmiddag misschien nog een nieuwe poging wagen en dan door blijven stoken tot het gewichtje gaat schommelen. Maar vind dat een beetje spannend eigenlijk.

Inderdaad zou ik ook liefst gewoon een nieuwe deksel ontvangen. Dat ze die eerst even testen of hij goed is. En dan opsturen zodat ik verder kan. En dan vervolgens idd. zelf op hun gemakje kijken wat er precies mis is. Want imo los je het probleem van je klant liefst z.s.m. op en die deksel is gewoon nog gloednieuw dus ruil hem dan gewoon lekker om denk ik dan... als je toch nog pannen in de voorraad hebt staan :)

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 13:19

Ja dat is mijn idee dus ook...

Ik had de lekkage op precies dezelfde plek trouwens.

Balen zeg

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 06:50

Op zicht is het geen enorme lekkage. Elke 10 tellen ofzo een druppel denk ik.

Dat die manometer niks doet vind ik vervelender. Ook zit er een schroefje aan de andere handgreep die een beetje speling heeft. De handgreep zit gewoon stevig. Maar het schroefje draait een kwart slagje ofzo, net alsof het kopje los zit van een oude schroef zeg maar. Heel apart. Aan die kant geen lekkage.

Ik ga straks nog een nieuwe poging doen. Heb mijn kippensoep die ik hoopte te cannen, maar in de vriezer gedaan. Vanmiddag maar eens een paar potten aardappels proberen en een paar potten water wederom.

De potten met water waren wel mooi vacuum getrokken in die 20 minuten dat ik de boel opgestookt had met gewichtje er op. Een half uur na het uitdraaien van de warmte stond het water in de potten nog steeds te pruttelen :))

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 08:58

Ja dat was met mijn kip ook. Die is ook gewoon geheel gekookt. Toen dacht ik wel even, hoezo moet het normaal dan nog ruim een uur onder druk erin blijven :=

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:16

Tja omdat ze dat zo getest hebben bij de USDA enzo :=
Ik vraag me af of ze ook gecheckt hebben hoe het na een half uurtje er voor staat :+ Maargoed.

Zijn er eigenlijk ergens reviews te lezen van die pan...?
Van mensen die wèl tevreden zijn....?