Pressure canning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 07:38

De CanMate komt uit China volgens mij?

Bij RoseRed zeggen ze ook dat je na het vervliegen van de stoom, best binnen een 20 minuten ofzo je potten er uit kan halen en op een rekje kan laten drogen zodat de potten langs alle kanten hun warmte kwijt kunnen.

Dat de aanbevolen tijd op de juiste druk "cannen" belangrijk is.
Maar minstens zo belangrijk om daarna je potten nog rustig in de nog steeds afgesloten canner te laten staan (omdat de temp dan ook nog even boven 115 blijft). Maar als de stoom eenmaal weg is en het afkoelproces is begonnen, wil je ook dat dat (rustig, niet onder de kraan houden ofzo) doorzet om de kwaliteit in de potten goed te houden zeg maar.

Het kookproces is voorbij en daarna hoe koeler hoe beter om de potten te bewaren.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 08:13

Grappig topic, ik heb redelijk veel met die temperaturen en druk gewerkt, niet zozeer om te koken alswel om gebruikte petrischalen / voedingsbodems met bacterieen te vernietigen.


Ik denk zelfs dat de autoclaven die ik gebruikte (relatief voordelig, kwamen uit een school/ onderwijsserie) hier geschikt voor zouden zijn.

Temp, druk en tijd waren in principe instelbaar.
En uiteraard moest met die apparatuur ook echt alles dood.

We hadden ook controletape.

Tape dat mee ging de autoclaaf in, en dat verkleurde als juiste temp 121 graden en juiste druk gehaald waren.

Was een soort controle om zeker te weten dat het proces gelukt was.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 08:43

mmm dat tape is wel makkelijk ja

ik denk dat dat langzaam afkoelen belangrijk is met die platte plaatjes, het gaat pas echt vacuum wanneer het is afgekoeld na verhitting en bij het schuinhouden van de potjes klotst inhoud gelijk over rand en zit het ertussen wat niet mag gebeuren. Die potten daar doen ze wel heel erg vol meestal

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:52

Interessant ook FT :j

Oh ik zie dat ik "drogen" heb gezegd in vorige reactie, terwijl ik natuurlijk "afkoelen" bedoel :P

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:01

speurneusc schreef:
komt uit amerika dus verwacht in psi en niet in kilo, of ze moeten die er los bijdoen. Dat ze nl. meters ingekocht hebben en die erbij doen ipv de usa meters.


pmarena schreef:
De CanMate komt uit China volgens mij?


Overigens net nog even gekeken en deze foto staat erbij van de manometer. Gewoon PSI.
Lijkt me ook wel logisch want dat is ook de voor de hand liggende meeteenheid om mee te werken.

https://www.pressurecanning.nl/product- ... sspan-22qt

Ik kreeg een mail dat in ieder geval bij de 3e levering er 12 PSI gewichtjes mee komen. Daar ben ik blij mee! Ik weet niet of de tweede levering die ook al heeft.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 19:21

Even opgezocht,

https://www.vosinstrumenten.nl/zoekresu ... =relevance


Hier zie je onder andere het tape en de autoclaafpan die wij gebruikten (wij gebruikten voor school gewoon het pan model, vooral voor het vernietigen van bacteriekweekjes)

Ik zag ergens in het topic iemand iets zeggen over wel of niet electrisch ipv op fornuis.
Die wij hadden was electrisch.

Ik heb ook wel met oudere modellen gewerkt.

Voordeel van deze nieuwere was dat je temperatuur/druk en tijdsduur in kon stellen.

Schedlde mij heel veel handmatig steeds controleren van de druk

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 19:49

Kan niet zeggen dat ik ze bijster goedkoop vind :=

Zelfs een nieuw Presto is goedkoper in Nederland te krijgen :P

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 19:50

pmarena schreef:
speurneusc schreef:
komt uit amerika dus verwacht in psi en niet in kilo, of ze moeten die er los bijdoen. Dat ze nl. meters ingekocht hebben en die erbij doen ipv de usa meters.


pmarena schreef:
De CanMate komt uit China volgens mij?


Overigens net nog even gekeken en deze foto staat erbij van de manometer. Gewoon PSI.
Lijkt me ook wel logisch want dat is ook de voor de hand liggende meeteenheid om mee te werken.

https://www.pressurecanning.nl/product- ... sspan-22qt

Ik kreeg een mail dat in ieder geval bij de 3e levering er 12 PSI gewichtjes mee komen. Daar ben ik blij mee! Ik weet niet of de tweede levering die ook al heeft.

Apart, ik heb geen mail gehad en volgens mij zit ik in dezelfde batch als jij?

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 20:35

Femke_Tweety schreef:
Even opgezocht,

https://www.vosinstrumenten.nl/zoekresu ... =relevance


Hier zie je onder andere het tape en de autoclaafpan die wij gebruikten (wij gebruikten voor school gewoon het pan model, vooral voor het vernietigen van bacteriekweekjes)


tape met indicator, als de kleur veranderd was dan was het 120 graden geweest? werkt dat zo?

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 21:47

speurneusc schreef:
Femke_Tweety schreef:
Even opgezocht,

https://www.vosinstrumenten.nl/zoekresu ... =relevance


Hier zie je onder andere het tape en de autoclaafpan die wij gebruikten (wij gebruikten voor school gewoon het pan model, vooral voor het vernietigen van bacteriekweekjes)


tape met indicator, als de kleur veranderd was dan was het 120 graden geweest? werkt dat zo?



Ik heb even een linkje opgezocht van 1 soort waar de specificaties bij staan.

https://supplies.brocacef.nl/product/au ... 9mm-x-50m/

Verschillende merken/soorten reageren bij mijn weten bij iets verschillende tijdsduur of druk.

Dus altijd even de specs van de betreffende tape opzoeken.

Ook in de gaten houden, de tape, aan de buitenzijde van potten, direct in autoclaaf of pressure cooker, komt mogelijk iets sneller op temp dan de inhoud van potten (bijvoorbeeld hompen vlees)


Maar in de basis, ja.
Als de tape lang genoeg een bepaalde temp en druk gehad heeft, veranderd de kleur of komem er bijvoorbeeld patronen op (afhankelijk van merk of type)
Sommige werken op droge lucht, andere in stoom.

Google woord autoclaaftape of autoclave tape of indicateur pour sterilisation of indicateur pour autoclave.


Engelse wiki met uitleg;

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Autocla ... 0autoclave.


Sommige tapes zijn loodbevattend, andere niet.
Sommige reageren puur op kortstondig bereik van bepaalde temp, andere moeten langduriger of onder bepaalde druk.
Dus altijd even checken wat je precies hebben wil.


Maar in de basis doet het dus exact wat je zegt

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 22:41

ik ga der eens achteraan thanks, wacht op goedkeuring registratie bij vos

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:10

Prairy schreef:
pmarena schreef:

Overigens net nog even gekeken en deze foto staat erbij van de manometer. Gewoon PSI.
Lijkt me ook wel logisch want dat is ook de voor de hand liggende meeteenheid om mee te werken.

https://www.pressurecanning.nl/product- ... sspan-22qt

Ik kreeg een mail dat in ieder geval bij de 3e levering er 12 PSI gewichtjes mee komen. Daar ben ik blij mee! Ik weet niet of de tweede levering die ook al heeft.

Apart, ik heb geen mail gehad en volgens mij zit ik in dezelfde batch als jij?


Was geen algemene mail maar als antwoord in een gesprek ;)

Ik ben wel benieuwd wat ze wanneer allemaal nog binnen gaat krijgen voor toebehoren, hoe een online shop zich gaat vullen daar verder. In principe heb ik het meeste al besteld. Mooie voorraad sturzpotten en toebehoren van Weck. Nu alleen de pan nog :)

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 14:29

weer mailtje gehad over voortgang, boot heeft iets vertraging, wordt de 27 feb in de haven van rdam verwacht, dan nog lossen, inklaren, vervoer...

er zit standaard een bodemrek bij, wil je 2 lagen potjes kwijt hoef je er maar 1 bij te bestellen.
2 lagen is dan wel 18 potjes van 500 ml.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 08:07

Ik hou het denk ik maar gewoon op 1 laag om mee te werken, onafhankelijk van het formaat van de potjes. Vind het anders best zwaar worden op zo'n glazen kookplaat :=

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:05

pmarena schreef:
Ik hou het denk ik maar gewoon op 1 laag om mee te werken, onafhankelijk van het formaat van de potjes. Vind het anders best zwaar worden op zo'n glazen kookplaat :=


ik had gisteren mijn record in de gewone ketel 22 stuks onder grotere potten er op kleine flesjes en idd niet te tillen

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:29

Nou dat geloof ik! Is toch een berg gewicht met al dat glas + inhoud...

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:35

Prairy schreef:
*\o/* Mijn tweede boek. Ik krijg hopelijk nog het Ball canning boek en wil ook de andere van Ball nog. Dan ben ik wel even compleet voor nu, samen met recepten van YouTube filmpjes.


[ [url=m/6ZB1MV.jpg]Afbeelding[/url] ]

De inhoud is alleen niet in kleur zie ik nu -O-


Trouwens wel grappig dat er 2023 op staat, als ik online even zoek dan lijkt de nieuwste versie die van herzien voor 2015 nog steeds te zijn....?

https://www.healthycanning.com/wp-conte ... vision.pdf

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 09:53

Nee ze hebben wel een nieuwe uitgebracht, in 2021 ook al. De site van de usda is alleen niet heel duidelijk vind ik.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:55

Ik heb er ook geen studie van gemaakt verder, vind het niet super duidelijk inderdaad :=

Staan er dan ook echt nieuwe recepten in? En het is niet alleen voor pressure canning geloof ik hè.

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 09:58

Geen idee of er nieuwe recepten in staan, ook ik ben niet zo van het bestuderen :P

Wil het meer als naslagwerk gebruiken als voor de recepten. Dat zwart wit vind ik echt niet zo inspirerend...

Heb ondertussen ook het all new Ball boek binnen. Mijn post-its zijn al op :+

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pressure canning

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 10:16

Hihi ja is die wèl inspirerend....? :))

Hoe werkt dat met Ball eigenlijk, hebben die ook echt goed op veiligheid geteste recepten zeg maar?

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 12:31

pmarena schreef:
Hihi ja is die wèl inspirerend....? :))

Hoe werkt dat met Ball eigenlijk, hebben die ook echt goed op veiligheid geteste recepten zeg maar?

Ja want daar staan mooie kleurplaatjes in :P

Ik probeer het een beetje te laten op het moment, en focus te leggen op wat ik nu wel kan doen :P

Ik wil een blog/YT kanaal starten waarschijnlijk, over voedselbos, moestuin, en verwerken oogst etc, maar daar zit ook weer een steile leercurve in :+

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:12

Ja dat is wel zo :j Er is best veel aanbod, maar misschien niet per-sé in het Nederlands.

Iemand nog nieuws over de tweede levering van CanMate pannen?
Of nog een goed recept voor meals in a jar...?

Ik ben de keuken flink aan het uitmesten, schoonmaken en opruimen.
Ga de glazen potten denk ik uit het keukenkastje halen en in de opslag zetten, bij de Weck-potten.
Wil daar uiteindelijk ook de gepressure cande (of hoe zeg je dat := ) spullen opslaan want daar is het het meest koel, we hebben nog wel plek als ik daar ook eens flink puin ga ruimen van de stellingen met allemaal door elkaar liggende zooi van gereedschap enzo :=

De glazen potten die bewaar ik sowieso. Maar nu zit ik een beetje met de 20+ glazen sapflessen die ik nog heb staan.... ik twijfel een beetje in hoeverre ik daar echt wat aan ga hebben voor het cannen.

De doppen zijn sowieso niet goed meer. Zijn van die goudkleurige weet je wel, die na een X aantal keer afwassen roestig worden. Dus ik zou sowieso nieuwe doppen daarvoor moeten kopen en weet eigenlijk niet of die wel te vinden zijn in een beter materiaal, dat langer mee gaat...?

Maar ik zou ook niet zo goed weten wat ik er in zou moeten doen.... zou natuurlijk soep er in kunnen doen, maar of dat nou lekker uitschenkt..... en of dat nou goed werkt om te pressure cannen....?

Zou het nog zinvol kunnen zijn denken jullie, om zelf vruchtensappen te maken...? Of zou je dan qua kosten en moeite net zo goed gewoon vruchtensap kunnen kopen? We drinken hier wel graag van die boomgaardsappen weet je wel :) Appel, peer, kersen enzo.

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 12:34

Ik heb dit jaar juist een zwik sapflessen gekocht om zelf sap te gaan maken met mijn ontsapper, vorig jaar ook een keer gedaan en dat was eigenlijk best lekker. Dit jaar kijken of ik meer kan maken en ook verhitten om het lang te kunnen bewaren.

Ik ga wel gewoon nieuwe doppen bestellen ervoor, glas zal eerder op zijn als doppen om te bestellen denk ik zo. Ook voor de hakpotten die ik verzameld heb ga ik uiteindelijk nieuwe deksels bestellen.

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:49

Afbeelding
Afbeelding
Niet geweckt, maar wel suiker en citroenzuur toegevoegd en nog super houdbaar.

Gloeiend heet vanuit de ontsapper op de weckketel.