Diervriendelijk eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16465
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:43

juval schreef:
in de winter groeit geen gras }:0 en het is vaak te nat (ook voor paarden!)

Ja sommige boeren hebben een verhard uitloopje en bij sommige komen ze ook in de winter op droge dagen buiten. Daarbij zie ik hier in de regio ook wel pinken die in de winter buiten staan en daar ook hooi krijgen. Dus... }:0 Net als bij paarden is het een kwestie van kijken naar wat wel kan.

Jessix

Berichten: 16465
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:48

Fly_high schreef:
Jessix schreef:
@ Fly_high, dat is inderdaad een lastige. De herkomst van melkpoeder in producten is, zover ik weet, niet te achterhalen. Zo was ook onlangs op het nieuws dat er veel legbatterij eieren uit Oekraïne worden verwerkt in producten, terwijl in NL de legbatterij verboden is. Wil je er echt niet aan meedoen dan moet je denk ik kiezen voor de vegan opties.


Jammer zeg, ik moest inderdaad aan die Oekraïense legbatterij eieren denken : Weet ook uit de eerste hand hoe de melkkoeien in Polen bijv. worden gehouden en daar is echt geen weidegang aan de orde. Vind ik moreel gezien heel ander verhaal dan de Nederlandse veehouderij zeg maar.

Ik ben in het verleden al paar jaar vegan geweest maar dat was nog beetje in de tijd dat het neerkwam op sojabrokken vreten en de enige vegan opties in meeste restaurants rauwkost en bier waren := dus dan maar uit gemakzucht teruggegaan naar vegetarisch. Inmiddels steeds meer vegan aan het eten :j maar ik vind het nog steeds interessant in hoeverre we weten wat voor melk er in al houdbaar spul terechtkomt en waarom daar blijkbaar zo weinig controle op is?

Mayo is tegenwoordig steeds vaker te vinden met keurmerk-eieren (dus geen kooi/batterij meuk), dat vind ik wel mooi want mayo is een van die niet-vegan producten die ik niet zou willen opgeven. Maar melkchocolade is eentje waar ik weer flink van moet balen :


Ja ik baal daar ook van. Ik vond dat van die eieren ook weer zo'n domper. Helemaal omdat het in Nederland gewoon verboden is om dieren zo te houden.

Het wordt inderdaad wel wat makkelijker om vegan te eten. Thuis gaat het me goed af. En ook in de restaurants lukt het steeds beter. En anders neem ik ook de vegetarische optie. Melkchocolade vind ik ook jammer... vegan choco is niet echt mijn smaak, net als vegan kaas. Ik heb daarvoor nog geen lekker alternatief gevonden.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:52

Het gaat toch ook niet zozeer om het leven van melkkoeien als wel de stiertjes die vroegtijdig vermoord worden zodat wij hun melk kunnen drinken?
Althans, daar zit voor mij de knoop in mn maag, niet zozeer met die melkkoeien. Ik heb ook geen problemen met vlees eten an sich, enkel met hoe wij dit geïndustrialiseerd hebben met 0 oog voor het individu van alle dieren. Want ja, ze zijn gewoon individuen zoals wij en verlangen vaak naar veel meer in hun leven dan er wordt geboden.
Kwam laatst op instagram een account tegen, thegentlebarn, vinden een aantal hier misschien ook mooi om te zien :)
Als je je open stelt voor dieren (allerlei dieren!), zie je pas dat ze net zo intelligent zijn als wij. Wellicht niet als je vanuit je menselijke blik naar ze kijkt, maar als je je verplaatst in wat voor dat dier relevante criteria zijn om hun intelligentie op te richten wel.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:40

Jessix schreef:
Ik denk ook niet dat het een discussie moet zijn en ik vind het eigenlijk ook wel jammer dat het daar steeds op uitdraait. Weeg voor jezelf af wat je wil consumeren en waarom, zonder een ander te overtuigen van je gelijk.

Als ik een veganist spreek probeer ik die echt niet in te laten zien hoe goed mijn huisdieren het wel niet hebben. Ik snap het standpunt van die persoon en respecteer dat, ik zie het alleen anders en maak andere keuzes. Zo denk ik ook over de boer die vind dat hij het beste voor heeft met zijn dieren. Ik juich het toe dat er zoveel mensen zijn die in elk geval hun best doen om dierenwelzijn te verbeteren, op welke manier dan ook.


Maar bij het bespreken van "meer verantwoorde" voeding is het onvermijdelijk en ik denk ook juist nodig, dat er helderheid is over hoe de voeding tot stand wordt gebracht en hoeveel leed daar mogelijk bij komt kijken.

Cer: wacht jij serieus op betere controle? Dit is toch niet iets nieuws of van korte tijd. Het speelt al zo lang en er verandert (te) weinig.
Je maag draait toch om van die beelden.

Cer

Berichten: 30198
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:44

Nikass schreef:
Cer: wacht jij serieus op betere controle? Dit is toch niet iets nieuws of van korte tijd. Het speelt al zo lang en er verandert (te) weinig.
Je maag draait toch om van die beelden.

Ik heb geen idee wat je bedoelt..

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:52

Cer schreef:
Nikass schreef:
Cer: wacht jij serieus op betere controle? Dit is toch niet iets nieuws of van korte tijd. Het speelt al zo lang en er verandert (te) weinig.
Je maag draait toch om van die beelden.

Ik heb geen idee wat je bedoelt..


wat ze laten zien zijn wel de ergste gevallen die ze meemaken natuurlijk (daar zijn ze voor, de opsporing), de betere omstandigheden hoeven ze niet te laten zien want dat heeft geen enkel nut

het zijn geen beelden van normaal voorkomende dingen maar van extremen.

Cer

Berichten: 30198
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:03

@Speurneusc: sorry, ik weet ook niet wat jij bedoelt, in relatie tot mijn bericht .. :)

Jessix

Berichten: 16465
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:14

Nikass schreef:
Maar bij het bespreken van "meer verantwoorde" voeding is het onvermijdelijk en ik denk ook juist nodig, dat er helderheid is over hoe de voeding tot stand wordt gebracht en hoeveel leed daar mogelijk bij komt kijken.


Zeker, maar ik hoef daarin niet overtuigd te worden dat het allemaal wel meevalt of dat het ergens anders nog veel erger is. Ik heb mijn onderzoek gedaan en doe dat nog steeds. Mijn besluit om iets wel of niet te eten hoeft niet steeds ter discussie te staan. Daarbij wat voor de een diervriendelijk is, is het voor de ander nog lang niet.

Je kan daar het gesprek over hebben, maar dat hoeft niet altijd. Soms wordt je er een beetje moe van... Ik wel in elk geval en de TS dus ook. :) Ik hoopte op een topic waarin je elkaar helpt om zo diervriendelijk mogelijk te eten. Hoe doe je dat, waar let je op, etc. En gelukkig staan hier ook wel leuke tips in.

ieris

Berichten: 1782
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:09

noox schreef:
Het gaat toch ook niet zozeer om het leven van melkkoeien als wel de stiertjes die vroegtijdig vermoord worden zodat wij hun melk kunnen drinken?
Althans, daar zit voor mij de knoop in mn maag, niet zozeer met die melkkoeien. Ik heb ook geen problemen met vlees eten an sich, enkel met hoe wij dit geïndustrialiseerd hebben met 0 oog voor het individu van alle dieren. Want ja, ze zijn gewoon individuen zoals wij en verlangen vaak naar veel meer in hun leven dan er wordt geboden.
Kwam laatst op instagram een account tegen, thegentlebarn, vinden een aantal hier misschien ook mooi om te zien :)
Als je je open stelt voor dieren (allerlei dieren!), zie je pas dat ze net zo intelligent zijn als wij. Wellicht niet als je vanuit je menselijke blik naar ze kijkt, maar als je je verplaatst in wat voor dat dier relevante criteria zijn om hun intelligentie op te richten wel.


Noox, ja dat vind ik ook mooi, dat elk dier zo bijzonder is!
In sommige restaurants kan je kreeft bestellen, je kunt dan een levende kreeft uitzoeken, en die word levend gekookt |(
Op Instagram, of andere media, weet even niet meer welke, heeft iemand een levende kreeft gekocht, en mee naar huis genomen.
De scharen zaten vast met elestieken, en het duurde een hele tijd voor de kreeft zijn scharen weer kon openen.
De eigenaar heeft
hem eerst met een pincet gevoerd, en hem in een groot aquarium gedaan. Na een tijdje kon hij zelf schelpjes open maken, en zelfstandig eten.
Hij had ook eigen hoekjes in zijn aquarium waar hij zijn behoefte deed, en aangegeten schelpjes bewaarde.
Hij heeft best veel fans, en er zijn zelfs T-shirt's van deze kreeft.
Hoe mooi is dat, een dier wat normaal alleen maar gekocht word voor in de pan, kan een super leuk huisdier zijn!

Cer

Berichten: 30198
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:13

ieris schreef:
weet even niet meer welke, heeft iemand een levende kreeft gekocht, en mee naar huis genomen.
De scharen zaten vast met elestieken, en het duurde een hele tijd voor de kreeft zijn scharen weer kon openen.
De eigenaar heeft
hem eerst met een pincet gevoerd, en hem in een groot aquarium gedaan. Na een tijdje kon hij zelf schelpjes open maken, en zelfstandig eten.
Hij had ook eigen hoekjes in zijn aquarium waar hij zijn behoefte deed, en aangegeten schelpjes bewaarde.
Hij heeft best veel fans, en er zijn zelfs T-shirt's van deze kreeft.
Hoe mooi is dat, een dier wat normaal alleen maar gekocht word voor in de pan, kan een super leuk huisdier zijn!


Offtopic: Op YouTube, Leon the Lobster volgens mij.. is een superleuke serie en je eet nooit meer kreeft ook :)

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:34

Cer schreef:
@Speurneusc: sorry, ik weet ook niet wat jij bedoelt, in relatie tot mijn bericht .. :)


die zielige filmpjes van dierenactivisten en zo

Supervixen

Berichten: 12876
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:36

Kreeften levend koken gebeurt als het goed is niet meer, de kok doodt de kreeft eerst met een mes.
Niet dat dit het goed maakt.

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:36

ieris schreef:
[quote="noox"

Noox, ja dat vind ik ook mooi, dat elk dier zo bijzonder is!
In sommige restaurants kan je kreeft bestellen, je kunt dan een levende kreeft uitzoeken, en die word levend gekookt


in nl mag dat niet meer, mes moet in de kop gezet zijn om hem te doden voor ie de pan in gaat!

in buitenlandse kookprogramma's gebeurt het nog steeds wel

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:46

Cer, ik gebruik ter vervanging van kwark de sojakwark 0 sugar van Alpro. Voorheen was er ook de Go On soja yoghurt met extra eiwitten, maar die zie ik al een tijdje niet meer.

Hoe de smaak is in relatie tot kwark van koeienzuivel weet ik niet, dat heb ik nooit gelust :+

Sojamelk heeft volgens mij nog steeds het hoogste aantal eiwitten, of misschien inmiddels erwtenmelk maar dat heb ik nog nooit op.


Verder lekker veel bonen eten :))

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:47

Jessix schreef:
Het hele jaar door?


Gelukkig niet. Koeien gedijen erg slecht bij regen, nattigheid en hitte.
Maar gelukkig hebben ze meer dan genoeg ruimte om rond te lopen in de stal.

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:49

Jessix schreef:
Ja sommige boeren hebben een verhard uitloopje en bij sommige komen ze ook in de winter op droge dagen buiten. Daarbij zie ik hier in de regio ook wel pinken die in de winter buiten staan en daar ook hooi krijgen. Dus... }:0 Net als bij paarden is het een kwestie van kijken naar wat wel kan.


Tuurlijk, je laat rustig 100 koeien in de drek staan in de winter. Gewoon...omdat het moet, omdat het zo fijn is om altijd buiten te zijn. Koeien lopen overigens de wei nog meer stuk dan paarden

Dees

Berichten: 18930
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 15:02

Vandaag vegetarisch geluncht in een restaurant: een 12 uurtje met mosterdsoep, vega kroket op brood en warme groenten op hummus op brood.
Echt lekker gegeten!

Jessix

Berichten: 16465
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 16:47

Kinke schreef:
Jessix schreef:
Ja sommige boeren hebben een verhard uitloopje en bij sommige komen ze ook in de winter op droge dagen buiten. Daarbij zie ik hier in de regio ook wel pinken die in de winter buiten staan en daar ook hooi krijgen. Dus... }:0 Net als bij paarden is het een kwestie van kijken naar wat wel kan.


Tuurlijk, je laat rustig 100 koeien in de drek staan in de winter. Gewoon...omdat het moet, omdat het zo fijn is om altijd buiten te zijn. Koeien lopen overigens de wei nog meer stuk dan paarden


Misschien even lezen voor je antwoord geeft. :')

Jessix

Berichten: 16465
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 16:48

Dees schreef:
Vandaag vegetarisch geluncht in een restaurant: een 12 uurtje met mosterdsoep, vega kroket op brood en warme groenten op hummus op brood.
Echt lekker gegeten!

Ja het vega 12 uurtjes zie ik hier ook steeds meer op de menu's. Leuk!

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 16:58

Over fijn vegan eten (wel een beetje offtopic, sorry): in Utrecht is sinds een aantal jaar een volledig vegan snackbar, die ook de uitgaansavonden tot 4 uur 's ochtends open is <3 Het enige wat nog miste haha, vette dronkenmanshap halen na het uitgaan. En het is ook mega lekker!


Inderdaad een wereld verwijderd van gebakken camembert en rauwkost als enige vega opties :))

veerxsjimm
Berichten: 328
Geregistreerd: 30-10-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 17:31

Jessix schreef:
Kinke schreef:
men vergeet voor het gemak hier ook dat de meeste koeien gewoon weidegang hebben (in 2023 was dat zo'n 80%). Vaak kunnen ze ook kiezen of ze binnen of buiten willen, en als er een melkrobot is kunnen ze zelf bepalen wanneer ze gemolken willen worden

Het hele jaar door?


Sommige bedrijven doen ze inderdaad het hele jaar door naar buiten! maaaar dat zijn er weinig want we weten allemaal hoe nat Nederland is.

Jessix

Berichten: 16465
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 17:46

veerxsjimm schreef:
Sommige bedrijven doen ze inderdaad het hele jaar door naar buiten! maaaar dat zijn er weinig want we weten allemaal hoe nat Nederland is.

Weet ik, staat ook in mijn latere berichten. Dat zijn de bedrijven waar ik nog wel eens een stukje kaas koop.

Jessix

Berichten: 16465
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 17:47

BaileyMix schreef:
Over fijn vegan eten (wel een beetje offtopic, sorry): in Utrecht is sinds een aantal jaar een volledig vegan snackbar, die ook de uitgaansavonden tot 4 uur 's ochtends open is <3 Het enige wat nog miste haha, vette dronkenmanshap halen na het uitgaan. En het is ook mega lekker!


Inderdaad een wereld verwijderd van gebakken camembert en rauwkost als enige vega opties :))

Moet dan toch maar weer eens richting stad! <<)

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 18:15

Jessix schreef:
Misschien even lezen voor je antwoord geeft. :')


Misschien moet je duidelijker zijn. Zoals ik het begreep insinueer je dat omdat er soms pinken buiten staan, koeien ook wel in de winter buiten kunnen

Amber_anne

Berichten: 6928
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 18:57

Jessix schreef:
Nikass schreef:
Maar bij het bespreken van "meer verantwoorde" voeding is het onvermijdelijk en ik denk ook juist nodig, dat er helderheid is over hoe de voeding tot stand wordt gebracht en hoeveel leed daar mogelijk bij komt kijken.


Zeker, maar ik hoef daarin niet overtuigd te worden dat het allemaal wel meevalt of dat het ergens anders nog veel erger is. Ik heb mijn onderzoek gedaan en doe dat nog steeds. Mijn besluit om iets wel of niet te eten hoeft niet steeds ter discussie te staan. Daarbij wat voor de een diervriendelijk is, is het voor de ander nog lang niet.

Je kan daar het gesprek over hebben, maar dat hoeft niet altijd. Soms wordt je er een beetje moe van... Ik wel in elk geval en de TS dus ook. :) Ik hoopte op een topic waarin je elkaar helpt om zo diervriendelijk mogelijk te eten. Hoe doe je dat, waar let je op, etc. En gelukkig staan hier ook wel leuke tips in.


Ik ben het hier helemaal mee eens, dat is ook wat mij ervan weerhouden heeft om te reageren. Die eindeloze discussie. Mensen zeggen altijd dat vegans vervelend zijn maar zodra je zegt dat je geen vlees eet moet er even verteld worden waarom het niet zielig is.

Ik vind zelf de vegan Nederland op facebook een fijne groep om vragen te stellen en tips te lezen. Ook als vegetariër of iemand die er over nadenkt om vegetariër/veganist te worden. Daar hoef je jezelf niet te verantwoorden en krijg je hele bruikbare tips