Diervriendelijk eten

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karrij
Berichten: 1061
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 08:57

Onder aan de streep doen we allemaal waar wij ons zelf goed bij voelen!

Ik koop al heel lange tijd vlees bij de plaatselijke boer die nog zelf slacht, ook koop ik mijn zuivel en groente bij de boerderijwinkel een dorp verderop, ik moet daar wel 10 kilometer voor rijden, wat een uitstoot!
Waar komt veel van onze soja (producten ) vandaan? Hoe wordt dat naar Nederland geimporteerd?? Hoeveel uitstoot komt daar vandaan??

Zielige hondjes die zogenaamd gered worden uit, Spanje, Curacao, tjechie, noem alle landen maar op , daar zit heus ook een verdienmodel achter. Waarom worden daar de honden niet gesteriliseerd of gecastereerd. Wat een commentaar krijg ik op mijn 2 prachtige zuiver gefokte golden retrievers, waarvan beide ouders elk jaar worden getest op allerlei kwalen en afwijkingen. Wat kost een fokker dat aan tijd en energie en geld? Maar als die fokker dan 1500 euro vragen voor een pup zijn het afzetters en doorgfokte beesten!

We hebben hier bijna allemaal een paard, maar de meesten vinden het heel normaal of kijken er voor weg als de dieren 20 + uren per dag op stal staan te koekeloeren en te wachten dat het baasje weer komt!
Ik zou geen paard willen als hij/zij zolang op stal moet staan wachten.

Ik zie soms dikke ruiters op hun paard/pony zitten en denk OMG , waarom!!
Dit is ook een reden dat ik zelf niet meer rij, ik ben nu eenmaal een kilo of 5 te dik voor mijn topper (wordt aan gewerkt :+ ) Maar ze vergoelijken het voor zichzelf waarom ze er wel op kunnen!

Lekker goedkoop vliegen naar ik weet niet waar naar toe (maar dan wel zo goedkoop mogelijk dan natuurlijk, paar tientjes max!!) om vervolgens op een groot cruiseschip te stappen en vegetarisch/veganistisch te willen eten.

Ik ben niet voor de bioindustrie zeker niet, maar steek ook eens hand in eigen boezem, ga misschien eens kijken bij een melkveehouder, en kijk niet alleen naar de reclame van wakker dier!

Mijn moraal van het hele verhaal , kijk ook eens naar jezelf en steek ook hand in eigen boezem! Ben jij wel helemaal vrij van al het leed dat er gaande is met en bij dieren??

Ben jij wel echt bezig met een goed milieu? Neem jij ook wel eens niet een vliegtuig en dan voor weinig omdat jou dat best goed uitkomt?

Laat ik het over de hele stifstof debacle maar niet hebben, 1 scheet en ook jij zit over je stikstof grens van een heel jaar.

Maar hey dit is mijn mening :(:)

Dees

Berichten: 18938
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 09:24

karrij schreef:
Maar hey dit is mijn mening :(:)

Het is idd slechts jouw mening.
Je gooit een heleboel zaken op 1 hoop en ik vermoed dat je daar zo een beetje bij doordraait.
Je hebt het iig zeer zeker niet over mij.

Al heb ik wel een dankbaar gered Roemeens hondje en zal ik van mijn leven niet 1.500 euro neertellen voor een of andere puppy. Maar dat heeft verder niets met dit topic te maken.

Alhoewel - hoe diervriendelijk is al dat hondenvoer nu eigenlijk?

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 09:29

Ik denk dat (als je er überhaupt mee bezig wil zijn) je steeds de beste keus kan maken. En dat zal nooit 100% duurzaam, diervriendelijk zijn of weet ik veel wat. Maar dat houdt voor mij niet in dat ik het daarom maar niet hoef te proberen. Ik kijk inderdaad naar mezelf en wat ik kan doen om het leven van dieren en natuur te verbeteren. En gelukkig zie ik dat steeds mer om me heen.

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 09:46

karrij schreef:
Onder aan de streep doen we allemaal waar wij ons zelf goed bij voelen!

Ik koop al heel lange tijd vlees bij de plaatselijke boer die nog zelf slacht, ook koop ik mijn zuivel en groente bij de boerderijwinkel een dorp verderop, ik moet daar wel 10 kilometer voor rijden, wat een uitstoot!
Waar komt veel van onze soja (producten ) vandaan? Hoe wordt dat naar Nederland geimporteerd?? Hoeveel uitstoot komt daar vandaan??

Jammer dat jij je zo slecht informeert/laat informeren. Jij bent een grotere verbruiker van soja met je zuivel en vlees dan een vegetariër of veganist. Het allergrootste aandeel soja gaat namelijk - als krachtvoer - naar de veehouderijen, daar is een uitzondering op, namelijk boerderijen met Demeter keurmerk.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 09:52

Eigenlijk gaat deze discussie voorbij aan de vraag van TS, namelijk: ik heb besloten diervriendelijker te willen eten/drinken, hoe doe ik dat?

Sansevieria
Berichten: 4224
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:08

Gini schreef:
Eigenlijk gaat deze discussie voorbij aan de vraag van TS, namelijk: ik heb besloten diervriendelijker te willen eten/drinken, hoe doe ik dat?

Als je dat heel strikt wil nemen, op de meest diervriendelijke manier kan dat alleen als vegan.

Dan hoeft er geen enkel dier zijn leven te laten voor jouw consumptie, en je maakt ook geen "gebruik" van een dier dmv eieren of zuivel.

Of dat de meest gezonde manier van leven voor je zelf is daar zullen de meningen vast over verschillen, maar dat was niet de oorspronkelijke vraag.

karrij
Berichten: 1061
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:11

Dees schreef:
karrij schreef:
Maar hey dit is mijn mening :(:)

Het is idd slechts jouw mening.
Je gooit een heleboel zaken op 1 hoop en ik vermoed dat je daar zo een beetje bij doordraait.
Je hebt het iig zeer zeker niet over mij.

Al heb ik wel een dankbaar gered Roemeens hondje en zal ik van mijn leven niet 1.500 euro neertellen voor een of andere puppy. Maar dat heeft verder niets met dit topic te maken.

Alhoewel - hoe diervriendelijk is al dat hondenvoer nu eigenlijk?



Bottom line is dat we allemaal dingen/zaken doen waar een ander wat van vindt! Ik vind namelijk dat je geen hondje hebt gered,maar de handel van buitenlandse honden in stand houdt! En dat vind ik weer super dieronvriendelijk!En jij vindt dat 1500 euro te duur is voor een correct gefokte hond,waar kosten nog moeite gespaard zijn om ook vader en moeder een goed leven te geven.

En ook ik weet dat het 1 los staat van het ander,maar mijn strekking is dat we allemaal onze eigen keuzes en ideeën hebben over wat diervriendelijk of onvriendelijk is en wat voor jouw goed voelt vind ik weer helemaal verkeerd! En dat is met heel veel zaken het geval.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:15

karrij schreef:
Bottom line is dat we allemaal dingen/zaken doen waar een ander wat van vindt! Ik vind namelijk dat je geen hondje hebt gered,maar de handel van buitenlandse honden in stand houdt! En dat vind ik weer super dieronvriendelijk!En jij vindt dat 1500 euro te duur is voor een correct gefokte hond,waar kosten nog moeite gespaard zijn om ook vader en moeder een goed leven te geven.

En ook ik weet dat het 1 los staat van het ander,maar mijn strekking is dat we allemaal onze eigen keuzes en ideeën hebben over wat diervriendelijk of onvriendelijk is en wat voor jouw goed voelt vind ik weer helemaal verkeerd! En dat is met heel veel zaken het geval.


Maar je maakt je keuzes toch niet op basis wat iemand anders daar van vindt? Ik vind dat altijd zo'n dooddoener. Het zou fijn zijn als iedereen in elk geval bewuste keuzes maakt en wat die zijn is voor iedereen een eigen afweging.

karrij
Berichten: 1061
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:17

herr_balou schreef:
karrij schreef:
Onder aan de streep doen we allemaal waar wij ons zelf goed bij voelen!

Ik koop al heel lange tijd vlees bij de plaatselijke boer die nog zelf slacht, ook koop ik mijn zuivel en groente bij de boerderijwinkel een dorp verderop, ik moet daar wel 10 kilometer voor rijden, wat een uitstoot!
Waar komt veel van onze soja (producten ) vandaan? Hoe wordt dat naar Nederland geimporteerd?? Hoeveel uitstoot komt daar vandaan??

Jammer dat jij je zo slecht informeert/laat informeren. Jij bent een grotere verbruiker van soja met je zuivel en vlees dan een vegetariër of veganist. Het allergrootste aandeel soja gaat namelijk - als krachtvoer - naar de veehouderijen, daar is een uitzondering op, namelijk boerderijen met Demeter keurmerk.



En ook daar zijn de meningen over verdeeld! Het is namelijk het afval van het sojaproduct dat naar de veehouderij gaat!

batje

Berichten: 10563
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:32

karrij schreef:
herr_balou schreef:

Jammer dat jij je zo slecht informeert/laat informeren. Jij bent een grotere verbruiker van soja met je zuivel en vlees dan een vegetariër of veganist. Het allergrootste aandeel soja gaat namelijk - als krachtvoer - naar de veehouderijen, daar is een uitzondering op, namelijk boerderijen met Demeter keurmerk.



En ook daar zijn de meningen over verdeeld! Het is namelijk het afval van het sojaproduct dat naar de veehouderij gaat!


Dat is geen mening hoor, het is een feit dat de meeste soja geproduceerd wordt voor vee. Restafval zoals van de productie van soja en havermelk gaat óók naar de vee industrie, maar vegetariërs en veganisten eten echt niet zó veel soja dat de vee industrie het af kan met de rest producten. Was het maar zo! ;)

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:37

karrij schreef:
En ook daar zijn de meningen over verdeeld! Het is namelijk het afval van het sojaproduct dat naar de veehouderij gaat!

Sojaschroot geeft de helft van de waarde van het sojaveld, de andere "helft" is sojaolie. Het enige echte restproduct is sojahullen, maar dat betreft slechts enkele procenten. Ook sojaolie wordt soms voor diervoeder gebruikt.

Het is niet zoals bij tarwe of gerst, waarbij het tonnage van het veld grofweg 50% graan en 50% stro is, maar de waarde van het veld voor minimaal 80% in het graan zit (en dus maximaal 20% in het stro).

juval

Berichten: 13275
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:50

over soja: https://www.desamenwerking.nl/feiten-ov ... IDH%202019).

Wat er aan ons vee wordt gevoerd is dus duurzaam geteelde soja.

Onze melkkoeien krijgen ongeveer 1% van hun rantsoen soja, het overige is voornamelijk gras (van eigen land), mais uit de regio, overblijfselen uit humane voedingsindustrie (bierbostel, bieten/wortelpulp) tarwe en bietenhullen. Hierbij nog een minimaal beetje krachtvoer als lokvoer in de melkstal en de mineralen die precies op dit rantsoen zijn afgestemd.

wat varkens of kippen gevoerd krijgen weet ik niet.

Sansevieria
Berichten: 4224
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:51

herr_balou schreef:
Jammer dat jij je zo slecht informeert/laat informeren. Jij bent een grotere verbruiker van soja met je zuivel en vlees dan een vegetariër of veganist. Het allergrootste aandeel soja gaat namelijk - als krachtvoer - naar de veehouderijen, daar is een uitzondering op, namelijk boerderijen met Demeter keurmerk.

Demeter is per definitie biologisch, betekent dit dat alle bio-boeren geen soja voeren?
Vraag ik me oprecht af, dat weet ik namelijk niet.
Kan ik die documentatie daarover ergens terugvinden?

Het Hereford vlees van een lokale boer hier krijgt namelijk helemaal geen krachtvoer bij, die groeien op de weides en door hun zelf gemaakt hooi op, heb het er met hun ook ooit over gehad waarom ze geen label biologisch hebben. Zouden ze best kunnen aanvragen vermoed ik.

ryukapple

Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:55

karrij schreef:
En ook daar zijn de meningen over verdeeld! Het is namelijk het afval van het sojaproduct dat naar de veehouderij gaat!


Klopt in de veehouderij wordt voornamelijk sojaschroot gebruikt. Dat komt weg van de sojaolieproductie wat voornamelijk humaan gebruikt wordt. Het wordt ook niet voor de veehouderij naar Nederland gehaald. Daarnaast wordt het grootste deel van de soja en palm voor biodiesel gebruikt. Het ergste daarvan is is dat de ontbossing certificaten voor biodiesel niet nodig zijn.

Sanserveria soja wordt ook gewoon in bio gebruikt

Ook zie ik veel over bio maar bio en dierwelzijn gaan zeker niet hand in hand. Regelmatig meer het tegenovergestelde. Van biggen die liggen te rillen van de kou tot biggen de van kop tot staart verbrand zijn. Kippen die in werkelijkheid nog minder ruimte hebben doordat ze helemaal het grote weiland niet opdurven want geen beschutting. Rare regels met voer waardoor de dieren niet kunnen krijgen wat ze nodig hebben.en dan nog zieke dieren niet willen behandelen want als ze antibiotica krijgen dan mogen ze niet meer verkocht worden als bio. Dan heb ik liever regulier. (Ik zeg niet dat er niks verbeterd moet worden maar er zijn echt veel goede boeren want juist de boer die veel om zijn dieren geeft draait het beste want gezonde en gelukkige dieren geven de beste productie)

Ook het kalverliefde concept vind ik nou niet echt kalverliefde. De kalveren spenen met 1 maand of 3 maanden zorgt voor een kalf dat blijft schreeuwen tot hij geen stem meer heeft terwijl direct weghalen na 1 a 2 uur onrust over is. Het is of direct weghalen of de volledige zoogtijd erbij laten. Anders is het niet kalfvriendelijk

juval

Berichten: 13275
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:56

bij demeter is het de bedoeling dat er kringlooplandbouw is, dus inderdaad geen soja (of wel zelf biologisch geteeld). of andere import voedingsmiddelen.

Sansevieria
Berichten: 4224
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:10

juval schreef:
bij demeter is het de bedoeling dat er kringlooplandbouw is, dus inderdaad geen soja (of wel zelf biologisch geteeld). of andere import voedingsmiddelen.

Ah kijk, de vraag is dus hierin niet perse wel/geen soja, maar eerder hoe deze verbouwd is (bio, voldoen aan het keurmerk) en voorwaarde op eigen bedrijf geteeld dus?

Zo gezien zijn er best "bedrijven" die geen skal/demeter keurmerk hebben, maar daar (in theorie) wel voor in aanmerking zouden kunnen komen, maar ik kan me voorstellen dat als jij maar 3 koeien hebt, dat je die moeite niet doet om dat keurmerk aan te vragen.

De mensen waar we de afgelopen jaren wel eens rundvlees gekocht hebben deden allemaal aan kringlooplandbouw (dieren buiten, eigen hooi, eigen granen ed.verbouwen), allemaal heel kleinschalig, met echt maar een handjevol dieren, waarbij de kalveren gewoon bij moeders bleven lopen.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:16

ryukapple schreef:
karrij schreef:
En ook daar zijn de meningen over verdeeld! Het is namelijk het afval van het sojaproduct dat naar de veehouderij gaat!


Klopt in de veehouderij wordt voornamelijk sojaschroot gebruikt. Dat komt weg van de sojaolieproductie wat voornamelijk humaan gebruikt wordt. Het wordt ook niet voor de veehouderij naar Nederland gehaald. Daarnaast wordt het grootste deel van de soja en palm voor biodiesel gebruikt. Het ergste daarvan is is dat de ontbossing certificaten voor biodiesel niet nodig zijn.

Sanserveria soja wordt ook gewoon in bio gebruikt

Ook zie ik veel over bio maar bio en dierwelzijn gaan zeker niet hand in hand. Regelmatig meer het tegenovergestelde. Van biggen die liggen te rillen van de kou tot biggen de van kop tot staart verbrand zijn. Kippen die in werkelijkheid nog minder ruimte hebben doordat ze helemaal het grote weiland niet opdurven want geen beschutting. Rare regels met voer waardoor de dieren niet kunnen krijgen wat ze nodig hebben.en dan nog zieke dieren niet willen behandelen want als ze antibiotica krijgen dan mogen ze niet meer verkocht worden als bio. Dan heb ik liever regulier. (Ik zeg niet dat er niks verbeterd moet worden maar er zijn echt veel goede boeren want juist de boer die veel om zijn dieren geeft draait het beste want gezonde en gelukkige dieren geven de beste productie)

Ook het kalverliefde concept vind ik nou niet echt kalverliefde. De kalveren spenen met 1 maand of 3 maanden zorgt voor een kalf dat blijft schreeuwen tot hij geen stem meer heeft terwijl direct weghalen na 1 a 2 uur onrust over is. Het is of direct weghalen of de volledige zoogtijd erbij laten. Anders is het niet kalfvriendelijk


Ik denk dat het per bedrijf verschillend is, net als bij de reguliere boeren, hoe diervriendelijk het is. Daarom is het goed om je er in te verdiepen, of liever nog zelf te gaan kijken.

Kalfjes bij de koe, daar wordt ook verschillend mee om gegaan. Er zijn over het scheiden van de kalfjes diverse stukken te lezen en filmpjes over te zien. Ook daar hebben boeren in geïnvesteerd om het geleidelijk te laten verlopen. Zo zijn er aanpassingen gedaan zodat de kalfjes de moeder wel blijven zien, maar niet meer kunnen drinken. Bij sommige wordt dat zelfs opgebouwd.

Uiteraard is het, het meest diervriendelijk om het kalf erbij te laten lopen tot moeder of kalf het zelf zat zijn.

pluisje88

Berichten: 8109
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:19

ryukapple schreef:
karrij schreef:
En ook daar zijn de meningen over verdeeld! Het is namelijk het afval van het sojaproduct dat naar de veehouderij gaat!


Klopt in de veehouderij wordt voornamelijk sojaschroot gebruikt. Dat komt weg van de sojaolieproductie wat voornamelijk humaan gebruikt wordt. Het wordt ook niet voor de veehouderij naar Nederland gehaald. Daarnaast wordt het grootste deel van de soja en palm voor biodiesel gebruikt. Het ergste daarvan is is dat de ontbossing certificaten voor biodiesel niet nodig zijn.

Sanserveria soja wordt ook gewoon in bio gebruikt

Ook zie ik veel over bio maar bio en dierwelzijn gaan zeker niet hand in hand. Regelmatig meer het tegenovergestelde. Van biggen die liggen te rillen van de kou tot biggen de van kop tot staart verbrand zijn. Kippen die in werkelijkheid nog minder ruimte hebben doordat ze helemaal het grote weiland niet opdurven want geen beschutting. Rare regels met voer waardoor de dieren niet kunnen krijgen wat ze nodig hebben.en dan nog zieke dieren niet willen behandelen want als ze antibiotica krijgen dan mogen ze niet meer verkocht worden als bio. Dan heb ik liever regulier. (Ik zeg niet dat er niks verbeterd moet worden maar er zijn echt veel goede boeren want juist de boer die veel om zijn dieren geeft draait het beste want gezonde en gelukkige dieren geven de beste productie)

Ook het kalverliefde concept vind ik nou niet echt kalverliefde. De kalveren spenen met 1 maand of 3 maanden zorgt voor een kalf dat blijft schreeuwen tot hij geen stem meer heeft terwijl direct weghalen na 1 a 2 uur onrust over is. Het is of direct weghalen of de volledige zoogtijd erbij laten. Anders is het niet kalfvriendelijk


Hier ben ik het mee eens. Datzelfde zie je bij de 24/7 paard buiten is diervriendelijk en dekens is not Done. Sommige paarden doen het er goed op maar lang niet allemaal zijn ze er comfortabel bij. Je ziet paarden duidelijk oncomfortabel zijn maar er wordt niks aan gedaan want de baas wil “natuurlijk. Ik ga altijd uit van wat mijn paard/hond of ander dier het prettigst vindt. Rust, reinheid, regelmaat en rekening houden met specifieke voorkeuren.

Mijn paard is bijvoorbeeld echt een deken paard. Die wil het liefst van top tot teen ingepakt staan. Het lijkt mij voor haar veel fijner om geen deken op te hebben. Elk jaar trap ik er weer in om haar een paar “lekker dekenloze dagen” te gunnen tot ik na een paar dagen mezelf afvraag; wat ben ik nou eigenlijk aan het doen? Ik wil haar graag zonder deken “gunnen” maar zij gunt zichzelf gewoon lekker een deken.

Dat vind ik met die kalfjes ook. Dat na een paar uur weghalen is niet voor niks zo ontstaan. Boeren hebben het echt wel geprobeerd wat het minste schade aanricht bij een kalf. Na een paar uur begint de binding pas te ontstaan. Na een maand of 3 maand weghalen vind ik echt akelig (net als dat ik nooit een veulen zou spenen op de manier hoe dat normaal gevonden wordt). Dit is zowel voor de koe als ook voor het kalf traumatisch. Waarschijnlijk nog erger voor het kalf. In onze ogen is zo’n klein kalfje zielig alleen is het fijner als hij bij mama mag blijven. Dat klopt ongetwijfeld. Maar is dat kalf na drie maanden echt gelukkiger na de scheiding met mama als het halfje dat na een paar uur is weggehaald?

Ik vrees dat ik het antwoord daarop wel weet..

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:29

karrij schreef:
Mijn moraal van het hele verhaal , kijk ook eens naar jezelf en steek ook hand in eigen boezem! Ben jij wel helemaal vrij van al het leed dat er gaande is met en bij dieren??


Euh nee, en precies daarom is dit topic. Om te kijken hoe je nog diervriendelijker kunt leven, door nog diervriendelijker te eten. Dat neemt toch helemaal niet weg dat iemand nog op tig andere punten kan verbeteren?

Ik snap je hele bericht (met al die uitroeptekens) dus niet zo goed.

En ik ken ook een melkveehouder. Die volgens mij ook echt hart voor de dieren en het bedrijf heeft. Maar dat neemt niet weg dat ik moeite heb met de manier waarop dieren gehouden worden omdat ik melk of kaas wil hebben. Daarnaast: of we een kalf nu met 3 maanden of met een jaar slachten, en het dan geen kalf meer noemen, neemt toch niet weg dat er een jong dier dood moet omdat wij zo graag zuivel willen consumeren?

Overigens eet ik best veel kaas, ben er gek op. Maar ik realiseer me ook dat daar dus dierenleed bijhoort en ik dus wel steeds meer over alternatieven nadenk.

juval

Berichten: 13275
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:04

Sansevieria schreef:
herr_balou schreef:
Jammer dat jij je zo slecht informeert/laat informeren. Jij bent een grotere verbruiker van soja met je zuivel en vlees dan een vegetariër of veganist. Het allergrootste aandeel soja gaat namelijk - als krachtvoer - naar de veehouderijen, daar is een uitzondering op, namelijk boerderijen met Demeter keurmerk.

Demeter is per definitie biologisch, betekent dit dat alle bio-boeren geen soja voeren?
Vraag ik me oprecht af, dat weet ik namelijk niet.
Kan ik die documentatie daarover ergens terugvinden?

Het Hereford vlees van een lokale boer hier krijgt namelijk helemaal geen krachtvoer bij, die groeien op de weides en door hun zelf gemaakt hooi op, heb het er met hun ook ooit over gehad waarom ze geen label biologisch hebben. Zouden ze best kunnen aanvragen vermoed ik.


biologisch is niet zomaar een keurmerk wat je kunt aanvragen, daar zijn heel strenge regels voor. Wat gaf jouw boer als antwoord op je vraag?
Het marktaandeel Biologisch is klein, en wordt als duur gezien.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2022/ ... -de-voeten

biologisch/dynamisch voedsel is dus voor de rijkere mensen?

biologisch is in mijn ogen ook slechts een marketing label. Er zijn ook niet-biologische bedrijven die volgens mij heel verantwoord bezig zijn. zoals: https://www.livar.nl/onze-missie

Sansevieria
Berichten: 4224
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:39

@Juval, dat was ze naar eigen zeggen teveel rompslomp gezien hoe kleinschalig het is, ze hebben minder dan 10 dieren inclusief de kalveren, en slachten ook maar een keer per jaar, heel af en toe een tweede keer, en soms ook een jaar helemaal niet. Zeg dat ze 5 koeien hebben max.
En dat geloof ik ook wel, ben daar geweest, ik zie de dieren telkens buiten lopen als we langsrijden.

Maar voor mij persoonlijk doet dit vlees niet onder voor iets met een Demeter keurmerk, hier kan ik met eigen ogen zien hoe de dieren erbij lopen, en dat de kalveren erbij blijven. Ik heb gezien hoe ze met de dieren omgaan, heb het nog met ze over specifiek dit ras gehad, dat het heel rustige en in de omgang fijne dieren zijn.

Is bij hun niet zo dat je naar believen maar een vleespakket kunt bestellen.
Afwachten tot het zover is, ze slachten naar eigen behoefte, en als je geluk hebt kun je meebestellen.
Dat is bij hun geen echt "verdienmodel" , anders vroegen ze wel een andere prijs ook, als je tegenwoordig de hype af en toe ziet op grootschaligere biologische bedrijven.

Wat je schrijft over dat marketing gebeuren geloof ik zeker wel.

Het vlees van Livar ken ik wel, en wat ik ook een goeie vind is Kuusj:
https://devarkenshoederij.nl/over-ons

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 17:39

Sansevieria schreef:
herr_balou schreef:
Jammer dat jij je zo slecht informeert/laat informeren. Jij bent een grotere verbruiker van soja met je zuivel en vlees dan een vegetariër of veganist. Het allergrootste aandeel soja gaat namelijk - als krachtvoer - naar de veehouderijen, daar is een uitzondering op, namelijk boerderijen met Demeter keurmerk.

Demeter is per definitie biologisch, betekent dit dat alle bio-boeren geen soja voeren?
Vraag ik me oprecht af, dat weet ik namelijk niet.
Kan ik die documentatie daarover ergens terugvinden?

Het Hereford vlees van een lokale boer hier krijgt namelijk helemaal geen krachtvoer bij, die groeien op de weides en door hun zelf gemaakt hooi op, heb het er met hun ook ooit over gehad waarom ze geen label biologisch hebben. Zouden ze best kunnen aanvragen vermoed ik.

Nee. Demeter is BD, dus biologisch dynamisch. Regels zijn velen malen strenger dan voor biologisch. Een BD bedrijf is dat uit overtuiging - want echt veel werk - en niet vanwege de poem zoals bijvoorbeeld een biologische melkveehouder bij ons in de buurt waar je overal plasticafval ziet rondzwerven, de pasgeboren kalfjes aan een strotouwtje liggen vastgebonden - behalve als de altijd aangekondigde inspectie langskomt, de weilanden volliggen met sigaretten peuken, etc, etc...

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 17:52

juval schreef:
Sansevieria schreef:
Demeter is per definitie biologisch, betekent dit dat alle bio-boeren geen soja voeren?
Vraag ik me oprecht af, dat weet ik namelijk niet.
Kan ik die documentatie daarover ergens terugvinden?

Het Hereford vlees van een lokale boer hier krijgt namelijk helemaal geen krachtvoer bij, die groeien op de weides en door hun zelf gemaakt hooi op, heb het er met hun ook ooit over gehad waarom ze geen label biologisch hebben. Zouden ze best kunnen aanvragen vermoed ik.


biologisch is niet zomaar een keurmerk wat je kunt aanvragen, daar zijn heel strenge regels voor. Wat gaf jouw boer als antwoord op je vraag?
Het marktaandeel Biologisch is klein, en wordt als duur gezien.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2022/ ... -de-voeten

biologisch/dynamisch voedsel is dus voor de rijkere mensen?

biologisch is in mijn ogen ook slechts een marketing label. Er zijn ook niet-biologische bedrijven die volgens mij heel verantwoord bezig zijn. zoals: https://www.livar.nl/onze-missie

Helaas klopt dat voor een groot deel. Vooral gecertificeerd BD voedsel is vaak duur. Maar ik koop liever minder maar goed voedsel dan veel vooral als het om dierlijke producten gaat. Het is echt lekkerder en voedzamer. Maar ik weet ook dat veel mensen echt het verschil niet proevdn of het zo klein vinden dat ze het niet uitmaakt.
Ik vind bijvoorbeeld alle (barista) alternatieven voor melk echt een waardeloze vervanging voor BD volle melk in de cappuccino maar als je reguliere halfvolle melk prima vindt, kan havermelk ook prima...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:20

Sansevieria schreef:
Gini schreef:
Eigenlijk gaat deze discussie voorbij aan de vraag van TS, namelijk: ik heb besloten diervriendelijker te willen eten/drinken, hoe doe ik dat?

Als je dat heel strikt wil nemen, op de meest diervriendelijke manier kan dat alleen als vegan.

Dan hoeft er geen enkel dier zijn leven te laten voor jouw consumptie, en je maakt ook geen "gebruik" van een dier dmv eieren of zuivel.

Of dat de meest gezonde manier van leven voor je zelf is daar zullen de meningen vast over verschillen, maar dat was niet de oorspronkelijke vraag.

Ik neig daar ook in te geloven,

maar de kanttekening is wel of het niet beter is om diervriendelijke alternatieven te ondersteunen.

Ik ben superblij met de suggestie van de stoerderij in ieder geval +:)+ . En de varkenshoederij, vind ik voor mijn vriend die wel vlees eet maar geen varkensvlees (i.v.m. varkenshouderijen) ook een topsuggestie.
De vraag is een beetje of het niet duurzamer is dit soort initiatieven te ondersteunen, in leven te houden en commercieel te ondersteunen, zodat er een breder gedragen alternatief is voor dierónvriendelijke producten.

Ik heb daar het antwoord niet op, maar kan me voorstellen dat dat een afweging is die je voor jezelf kunt maken :) .

De regels voor biologisch en demeter zijn best streng. Geloof ook best dat er boerderijen zijn die heel goed bezig zijn, en die dat keurmerk niet hebben. Maar dat weet je alleen als je zelf gaat kijken.



Dank voor alle berichten iig, heb alles gelezen. Maar wat moeilijk om op iedereen te reageren. Vond het kalfjesadoptieverhaal iig ook mooi :j , en ben er van overtuigd dat koeien hele leuke guitige beesten zijn met een eigen persoonlijkheid en identiteit. En juist daarom raakt het me echt tot in het diepst van mijn hart om ze met honderden op een hokje te zien staan als product, i.p.v. levend wezen.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:48

UIteraard mag je op basis van het gegeven dat een koe een kalfje moet krijgen om melk te geven besluiten te stoppen met zuivel.

Maar enige nuance wil ik wel aanbrengen: Een melkkoe geeft in een lactatieperiode tussen de 5 en 60 liter melk per dag, gemiddeld 25 liter melk per dag. Een koe wordt gemiddeld 315 dagen per jaar gemolken (bron wikipedia of bijvoorbeeld deze: https://deavonturenvaneenboerenmeid.com ... n-een-koe/) Dat wil zeggen dat een koe per kalfje 7.875 liter geeft.
50% van de kalfjes is vrouwelijk en een deel daarvan gaat gewoon het leven als melkkoe tegemoet. Waar maar weinig miserabel aan aan. Sterker nog, dat is best dikke prima.

Dat geeft dus wel aan voor hoeveel stier kalfjes je je verantwoordelijk moet voelen als je zuivel nuttigd.

Nogmaals, iedereen zijn eigen keuzes.

Maar wij hebben hier thuis (met beperkt vlees inname) ook eens zo'n rekensom gemaakt met hoeveel dieren wij vermoorden voor ons eten/ jaar. Ik ben alleen verantwoordelijk voor die dieren en niet voor die miljoenen anderen namelijk. Ik vond dat eigenlijk best 'meevallen'.

Ik maak in ieder geval zonder al te veel scrupulus meer muizen en ratten dood in mijn leven door simpelweg een paar vallen te hebben staan. En dat zijn ook levende wezens. En daar doe ik vervolgens niet eens iets nuttigs mee.

W
Laatst bijgewerkt door pol013 op 17-04-23 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt