Diervriendelijk eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:39

Ik lees al een tijdje mee, ben vegetariër sinds mijn 16e. Ik herken het moeten verdedigen en moeten uitleggen juist helemaal niet? Het wordt eigenlijk overal gewoon geaccepteerd.

Nou moet ik ook wel zeggen dat ik moeite heb met het zendelingen-gedrag van sommige vegans. Mijn ex was zo, die liet geen moment onbenut om te benadrukken hoe slecht ik wel niet was als vegetariër. Meneer was zelf net vegan maar had de wijsheid zonder meer in pacht, volgens hem zelf. Dat gedrag en gepredik zie ik meer bij vegans, en dat vind ik zo zonde. Want het enige dat ze bereiken is weerstand, ‘heb je er weer zo een :roll: , of mensen die juist heel fanatiek over vlees gaan zitten doen. Tja..

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:41

_Reneee schreef:
Qua eieren van je eigen kip, het gaat er niet altijd om of het zielig is, maar wat geeft jou het recht om het ei van een kip te stelen? Dat is uiteindelijk de essentie van het verhaal. Je neemt iets wat jou niet toebehoort. Een hele andere manier van kijken naar dieren, wat lang niet iedereen doet, maar wat mij wel aan het denken heeft gezet.


Heel simpel, ik geef die kip voer, ik zorg ervoor mocht er iets medisch aan de hand zijn.
Ze leggen een maand of 5 per jaar eieren (die van ons zijn niet van die fanatieke leggers), dan 'steel' ik die eieren maar. Ze doen er zelf namelijk niks mee, dus jammer om niet te gebruiken. Goed voor de kringloop. Onze 2 hennen geven zo'n 10 tot 12 eieren per week, zijn we hartstikke blij mee.
Ik kan ze natuurlijk ook laten liggen, tot ze het hok uitrollen en de kippen er niet meer langs kunnen

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:48

Nietsmar schreef:
Als er onwaarheden rondgestrooid worden dat vind ik het altijd wel fijn om opheldering te geven, want leugens verspreiden vind ik not done. Dingen zoals kistkalveren en legbatterijen zie ik nog regelmatig langs komen, die worden in Nederland niet meer gebruikt.

Melkveehouder hier en als je vega(n) bent helemaal prima, maar het moet net zo prima zijn om vlees te eten. Ieder zn ding en we hoeven elkaar niet te gaan overtuigen of steken onder water te geven.

De enige legbatterijeieren die in dit topic zijn genoemd komen uit Oekraïne. En de waarheid is zeker goed om naar boven te halen. Waar wij alleen niet uit gaan komen is wat de ene goed genoeg vind en de ander niet. En dat hoeft in mijn opinie ook niet.

Ik heb in dit topic ook helemaal niet het idee dat iemand overtuigd moet worden tot vegan. Maar de meeste mensen in dit topic hebben al lang voor zichzelf uitgemaakt liever niet meer te willen consumeren van reguliere veehouderij. Het is, in elk geval voor mij, meer een hoe nu verder na dit gepasseerde station.

Uiteraard staat het iedereen vrij om mee te praten, maar het wordt dan wel een beetje alsof de reguliere hoefsmid ijzers blijft aanprijzen in een topic over natuurlijk bekappen. En als de hoefsmid zelf daar dan ook van baalt omdat hij/zij zich niet gehoord voelt… Dan denk ik dat je jezelf moet afvragen of je op je plek bent. Is dat antwoord ja, nou dan praat je lekker verder.

Nogmaals, ieder zijn ding.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:52

UMayDream schreef:
Ik heb het ook een lastige situatie gevonden TS, precies om de redenen die jij beschrijft. Uiteindelijk ben ik overstag gegaan en vier jaar geleden veganist geworden. De doorslag was voor mij ook de realisatie dat ik nog steeds (indirect) schuldig was aan het doden van dieren door zuivel en eieren te consumeren. Ethisch gezien vind ik dat niet acceptabel. Dat anderen daar een andere opvatting over hebben, is nu eenmaal zo. Iedereen is anders en iedereen vind andere dingen acceptabel. Ik zou graag willen dat de hele wereld veganistisch werd maar nog liever zou ik zien dat iedereen verantwoord omging met het consumeren van dierlijke producten. Dan zouden er al zoveel problemen de wereld uit zijn, voor mens (consument én boer), dier en milieu.

Ik denk dat het goed is om te onthouden dat je het nooit perfect gaat doen. Onlangs kwam ik er bijvoorbeeld achter dat apen gedwongen worden tot arbeid in de kokosnoten industrie, bij sommige bedrijven. Daar sta je dan met je duurzame, vegan kokosolie/kaas/melk. Het blijft zoeken. Ook draag ik wel nog lederen schoenen die ik al had voor mijn vegan 'tijdperk', of lederen schoenen die ik krijg of tweedehands koop. Mijn paard heeft ook lederen tuigage. Ik rij in een auto en heb een motor. Voor mezelf maak ik de afweging tussen mijn comfort, het milieu en de dieren. Het is zo dat leder langer meegaat dan polyester, en ik hoop dat we ooit alle leder op natuurlijke wijze gaan looien zodat het gecomposteerd (en circulair) kan worden. Ik hoop dat alle elektrische auto's een duurzame accu gaan krijgen, en dat elektrische voertuigen de norm worden. Realiseer je dat veel van de problemen komen vanuit het ontwerp van het systeem waarin we leven. Dat het lastig is om kaas te mijden snap ik, als er weinig écht lekkere alternatieven zijn en je dood wordt gegooid met kaas in winkels en restaurants. Dat mensen met een kleine portemonnnee eerder vliegen dan met de trein gaan, is logisch, kijkend naar de prijzen van de tickets en het feit dat het zo normaal is geworden om naar een ander land op vakantie te gaan.

Ik heb daarom besloten dat mijn eigen bijdrage niet alleen in de consumptie hoeft te liggen, maar ook in het veranderen van het systeem en creëren van bewustwording. Zoals meedoen aan acties van Extinction Rebellion en werken voor een gemeente die hard aan het verduurzamen is op het gebied van energie. Er zijn zoveel manieren waarop je echt impact kunt hebben. Om niet moedeloos te worden in de zee van systemische oneerlijkheid richting mens, dier en milieu.

Je bent goed bezig door kritisch te zijn naar jezelf en jezelf deze vragen te stellen!

Wat een mooie post. En herkenbaar wat je schrijft wanneer er weer zo’n lijk uit de kast komt zoals jouw voorbeeld met die apen. Daar zit je dan met je goede gedrag! :D

Perfect doe je het inderdaad nooit. En het blijft inderdaad steeds een afweging, zeker wanneer je duurzaamheid hier ook in meeneemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:04

BaileyMix schreef:
Menino schreef:
Terwijl je nu de hele tijd voor het blok wordt gezet als vega(n) en op ieder feestje een hele spreekbeurt moet gaan houden over de voor- en nadelen van vega zijn. En dat dan zonder mensen op hun schenen te schoppen, maar wel zuiver onderbouwd (anders komt maakt de vleesmaffia gehakt van je :D ).



Haha, ja, ik kan daar niet meer zo goed mee omgaan tegenwoordig. Hoe doe jij dat? Ik merk dat, waar ik vroeger nog wel netjes probeerde onderbouwd aan te geven hoe ik ertegenaan keek, dat nu gewoon mijn brein op 'uit gaat' en ik ze met een glimlach aan blijf staren totdat ze van onderwerp veranderen. Dat staat niet zo goed voor de vegan community :') Dus hoe ga jij die situaties aan zonder irritatie te uiten?


Ik houd het meestal gewoon zo kort mogelijk. Meestal zeg ik iets in de trant van "Ik ben vegatariër geworden toen ik jong was, en nooit meer de behoefte gehad om vlees te eten". Daar kun je weinig kritiek noch vragen over hebben. Als mensen vragen of ik geen vlees lust zeg ik altijd dat ik het wel lust, en zelfs lekker vind. Maar het toch niet goed voelt om te eten.

Daar vragen mensen meestal niet op door. Tenzij ze dronken zijn. Maar dan heb ik hetzelfde als jij. Dan zeg ik gewoon op alles ok. Als mensen een discussie aan willen gaan, dan zeg ik altijd dat ik er geen problemen mee heb dat mensen vlees eten, maar dat het voor mij een klein offer was om te doen. Ik kies eigenlijk ook altijd de weg van de minste weerstand en probeer altijd maar te benadrukken dat ik niet tegen (mensen die) vlees-eten ben (mits mensen bewust daarvoor kiezen, maar zelfs dat zeg ik er meestal niet eens bij :+ ) . Vegan lijkt me nog wat lastiger ja.



Berdien schreef:
Ik lees al een tijdje mee, ben vegetariër sinds mijn 16e. Ik herken het moeten verdedigen en moeten uitleggen juist helemaal niet? Het wordt eigenlijk overal gewoon geaccepteerd.

Nou moet ik ook wel zeggen dat ik moeite heb met het zendelingen-gedrag van sommige vegans. Mijn ex was zo, die liet geen moment onbenut om te benadrukken hoe slecht ik wel niet was als vegetariër. Meneer was zelf net vegan maar had de wijsheid zonder meer in pacht, volgens hem zelf. Dat gedrag en gepredik zie ik meer bij vegans, en dat vind ik zo zonde. Want het enige dat ze bereiken is weerstand, ‘heb je er weer zo een :roll: , of mensen die juist heel fanatiek over vlees gaan zitten doen. Tja..


Dat zendelingen gedrag herken ik ook wel degelijk (en voor mijn gevoel zijn dat ook de vegans die dan thuis stiekem in de trapkast een berg tony's karamel zeezout hebben liggen, waarmee ze hun verdriet stiekem wegeten) en ook binnen de vegancommunity waar je je dan moet bewijzen als "echte" vegan en kapot wordt gemaakt als je bv. wel honing neemt ofzo. Zo ontiegelijk zonde dat er een exclusief clubje van wordt gemaakt.. Met soms een sterkere focus op identiteit dan ideologie. Dat komt niet ten goede van het dialoog.

Dat was vroeger met vegatariërs ook zo, als je dan als vega een keertje vlees at was werd daar 3 dorpen nog over gesproken. En in plaats van dan te denken "nou gelukkig consumeert ze iig nog een stuk minder vlees dan de meeste" was je dan geen flexitariër, maar een nep-vegatariër waar je eigenlijk geen rekening meer mee hoefde te houden. Zo dom vond ik dat altijd :+ .

Ik denk dat je omgeving ook wel uitmaakt. Ik kom uit een vissersdorp van oorsprong, met een nogal sterke identiteit. Dan ben je echt wel het lachertje als je bv. geen vis eet. Er werd door mijn familie (van die kant) ook echt 0 rekening meegehouden met bv. verjaardagen enzo.

Maar verder ook.... Niet het beste voorbeeld, maar redelijk recent en nog concreet in mijn hoofd: zat laatst 1 van mijn favoriete podcasts (trust nobody, over WIDM :D ) te luisteren waar ze dan een barbecue gingen organiseren maar 1 van de hosts vegatariër was, waarna er een 5 minuten durende intermezzo kwam over hoe verrukkelijk vlees is, dat ze nu een barbecue gingen organiseren met extra veel vlees. En dat dat dan voor alle leuke mensen was. Want ja... Vlees. Waarschijnlijk kwam er daarna nog een opsomming van alle soorten goed en lekker vlees. En nog een ander banketstaaf over vlees en barbecue, met als enige doel provoceren. Het is allemaal bedoeld als een grolletje. Maar als je het grolletje al 20 jaar aan moet horen, en de heleboel weer moet gaan deëscaleren door te zeggen "Ja jongens, genieten jullie lekker van je vlees" omdat je als je zegt, "prima dat je vlees eet. Maar besef wel dat het dode dieren zijn, die voor niets gestorven zijn als je ze dalijk wegflikkert omdat je zo nodig je punt moest maken... " Weer een extreem zure pik bent :+ . Word ik daar zelf wel moe van :') .

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:07

Ik herken het op verjaardagen ofzo helemaal niet, niet van vlees eters en niet van vegan's. Maar dat komt dan denk omdat ik alleen maar naar verjaardagen en feestjes ga van mensen die ik leuk vind :')
het is trouwens altijd een bonte verzameling van vleeseters, vegetariers, lactoseintoleranten, gluten-/noten allergieen, ex alcoholisten en dan vergeet ik vast nog wat :')

Duurzaam en diervriendelijk is een hoop zoeken, kobalt is ook zo'n dingetje waarvan ik niet goed weet hoe of wat.. Soja ivm de hormoonhuishouding, papier ivm bomenkap.. %)

Citaat:
tony's karamel zeezout

oeh! :')

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:12

Jessix, ik heb het over feiten, niet over iemands eigen mening...

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:20

Nietsmar schreef:
Jessix, ik heb het over feiten, niet over iemands eigen mening...

Ja ik ook, en ik kaart beide aan in mijn bericht. Met andere woorden, dat ben ik met je eens.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:24

Berdien schreef:
Ik lees al een tijdje mee, ben vegetariër sinds mijn 16e. Ik herken het moeten verdedigen en moeten uitleggen juist helemaal niet? Het wordt eigenlijk overal gewoon geaccepteerd.

Nou moet ik ook wel zeggen dat ik moeite heb met het zendelingen-gedrag van sommige vegans. Mijn ex was zo, die liet geen moment onbenut om te benadrukken hoe slecht ik wel niet was als vegetariër. Meneer was zelf net vegan maar had de wijsheid zonder meer in pacht, volgens hem zelf. Dat gedrag en gepredik zie ik meer bij vegans, en dat vind ik zo zonde. Want het enige dat ze bereiken is weerstand, ‘heb je er weer zo een :roll: , of mensen die juist heel fanatiek over vlees gaan zitten doen. Tja..

In mijn omgeving ervaar ik hetzelfde hoor. Maar heb dan ook veel mensen om me heen die heel bewust consumeren. Zowel op mijn werk als in privé.

Nog maar een enkele keer komt het gesprek op tafel en dan is het geen vervelend gesprek.

Vroeger was dat wel anders, maar nu eigenlijk wel prima.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 16:16

juval schreef:
ik voel het ook als heel lastig om me steeds maar weer te moeten verdedigen. Er is zoveel onwetendheid, vooroordelen, en er worden niet kloppende waarheden verkondigd. Heel vermoeiend soms. Ik heb zoiets van laat iedereen lekker in zijn waarde. Eet wat je wilt, en val daar verder niemand mee lastig.

de ts had een vraag over hoe diervriendelijk te eten. Ze vroeg niet 'hoe word ik vegan'.
diervriendelijk eten is in mijn ogen heel goed mogelijk als je bewust bent waar je voedsel vandaan komt. Daar valt nog veel te winnen.


Dit vind ik altijd een hele interessante. Want: doordat jij eet wat je wilt, val je anderen er juist mee lastig. In de eerste plaats de dieren, maar uiteindelijk ook je medemens door alle nadelen die eraan kleven voor de planeet en de volksgezondheid.

Vaak hoor je dat 'vlees eten een persoonlijke keuze is', maar heeft dat dier daar dan niks over te zeggen? We zijn allemaal paardenmensen hier en ik denk dat wij als geen ander weten hoe graag dieren willen leven.

pluisje88 schreef:
Wat een nette en goede post renee. Tot… die laatste zin. Daardoor ben je me in 1 klap totaal kwijt. Door die typisch belerende instelling wil ik geen vegetariërs of vegans meer als nieuwe vrienden. Op tinder klik ik ze steenvast weg. Ik ben daar zo klaar mee.

Iedereen doet wat voor zichzelf zo goed mogelijk haalbaar is. Ik heb het geprobeerd, maar mijn lijf trekt het niet. Na een half jaar heb ik het moeten opgeven. 2x per week een klein beetje vlees en om de dag iets van zuivel (yoghurt/Griekse yoghurt) heb ik gewoon minimaal nodig. Ongeacht wat ik zelf zou willen is het gewoon geen optie voor mij. Mijn lijf is niet gezond en wordt dan nog veel zieker.

Ik zag hier mensen posten dat ze er klaar mee zijn dat ze zich moeten verdedigen dat ze geen vlees eten. Ik zal daar nooit een punt van maken. Goed van je en ieder zijn ding. Andersom zegt een vegan vriend van mij altijd; iedereen mag doen wat hij wil. Maar je krijgt steenvast commentaar als hij een stukje kaas spot of als ik nieuwe schoenen heb gekocht. Mag geen leer, mag geen nieuw mag geen dit mag geen dat. Maar vooral heel fanatiek als het om een ander gaat. Heeft het over de co2 uitstoot van mijn paard en dat dat niet oké is, maar gaat wel 15 tot 20 keer per jaar naar zuid Spanje op en neer. Ik ga nooit op vakantie. Ben daar echt zo klaar mee.. zelf als ik groente door de slowjuicer heb gegooid en een geoentesap drink komt er commentaar dat het gezonder is om maar gewoon de hele groente te eten. Ja voor jou ja. Mijn lijf krijgt het niet weggewerkt dus qua voedingsstoffen verhonger ik gewoon op puur plantaardig voer. Been there Done that.

Net als dat hele woke gedoe: doe wat je wilt, wees wie je bent maar val mij er niet mee lastig…


De dingen die jij roept krijg ik juist weer vaak als vegan te horen. Mensen proberen vaak dingen te zoeken die ik dan wel niet goed zal doen, maar dat is niet de essentie van veganisme. Het gaat erom dat je binnen wat praktisch haalbaar is zo min mogelijk gebruik maakt van dierlijke producten. Soms is het gewoon niet anders en dat kan met ziekte of gezondheid te maken hebben.

Overigens had ik die gedachte ook over vegans toen ik zelf nog niet zo ver was en dat was eerlijk gezegd ook omdat ik mezelf altijd een dierenliefhebber noemde en ik diep van binnen wel wist dat ik dat op deze manier niet was. Dat zorgde bij mij intern best voor een conflict kan ik je zeggen. Maar ik wil je meegeven dat echt niet alle vegans zeikerds zijn, de meeste zijn best gezellig op een feestje. Je wordt er gewoon best verdrietig van als je met eigen ogen ziet wat er allemaal gebeurt met dieren en het is best frustrerend wanneer anderen nog niet zover zijn, ik denk dat dat de reactie triggert. Het is in ieder geval uit de beste intenties.

Ik vind het wel vervelend dat je iemand in je omgeving hebt die zo op je in loopt te hakken, dat is voor beide kanten niet gezellig lijkt me.

Menino schreef:
Terwijl je nu de hele tijd voor het blok wordt gezet als vega(n) en op ieder feestje een hele spreekbeurt moet gaan houden over de voor- en nadelen van vega zijn. En dat dan zonder mensen op hun schenen te schoppen, maar wel zuiver onderbouwd (anders komt maakt de vleesmaffia gehakt van je :D ).


Dit. Je moet je continu verdedigen - maar dat is tegenwoordig met alles zo. Iedereen is continu op elkaar aan het inhakken en dat kan ook anders. Nu moet ik wel zeggen dat ik eigenlijk alleen maar positieve reacties krijg en mensen het knap vinden :') Nou zo lastig is het allemaal niet hoor. En ik moet ook zeggen dat ik regelmatig reacties krijg dat ik mensen aan het denken zet en ook al een aantal keer gehoord dat er is gestopt met vlees eten. Maar ik begin er nooit zelf over.

Vriendin van me is onlangs helemaal overgestapt op plantaardige zuivel en dat was echt niet omdat ik heb zitten preken. Ik heb het er met vrienden eigenlijk nooit over, als ik erover praat is het vooral met mensen die wat verder weg staan en omdat zij me vragen waarom ik veganist ben. Mijn simpele antwoord is dat ik gewoon heel erg van dieren houd :Y)

Mensen aanspreken op wat ze niet goed doen werkt echt niet. Dan krijg je situaties zoals in de post van pluisje88 en jaag je mensen tegen je in het harnas. Maar de reden dat mensen vaak zo aanvallend reageren op mensen die geen dierlijke producten consumeren is echt cognitieve dissonantie. Niemand is voor dierenleed. We willen allemaal lekker eten, maar wel zonder mishandelde dieren. Maar diervriendelijk vlees bestaat gewoon niet. Zuivel is dodelijk voor kalfjes en haantjes. En als de slachthuizen ramen hadden was iedereen al vegetariër.

Dus dan deel ik op social media gewoon een gruwelijk lekkere foto van mijn vegan kapsalon of hamburger, werkt stukken beter dan gaan lopen zeiken op mensen.

Kinke schreef:
Heel simpel, ik geef die kip voer, ik zorg ervoor mocht er iets medisch aan de hand zijn.
Ze leggen een maand of 5 per jaar eieren (die van ons zijn niet van die fanatieke leggers), dan 'steel' ik die eieren maar. Ze doen er zelf namelijk niks mee, dus jammer om niet te gebruiken. Goed voor de kringloop. Onze 2 hennen geven zo'n 10 tot 12 eieren per week, zijn we hartstikke blij mee.
Ik kan ze natuurlijk ook laten liggen, tot ze het hok uitrollen en de kippen er niet meer langs kunnen


Je kunt de eieren ook weer teruggeven en op laten eten door de kip zelf, heb ik gehoord. Zo krijgen ze de eiwitten weer terug. Maar persoonlijk vind ik een ei van je eigen kip best kunnen, zou eigenlijk iedereen moeten doen die eieren wil eten. Dan ben je meteen van die ellendige pluimvee-industrie af :D

Vandaag trouwens ook weer dierenleed in het nieuws, er komt tegenwoordig zo vaak wat voorbij dat ik het niet meer bij kan houden.

Als ik op social media scroll zie ik aan de lopende band dierenleed en mij maak je dan ook niet meer wijs dat het om incidenten gaat. Het is een industrie geworden, te bizar voor woorden. Maak me ook echt zorgen om de zeeën en oceanen, vraag me af wat daar over 20 jaar nog van over is...

ieris

Berichten: 1777
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 16:21

BaileyMix schreef:
Tiggs schreef:
OMG WAAR?!



Op de hoek van Korte Jansstraat, Domstraat en Achter Sint Pieter, schuin tegenover Bambi. Heet Last Vegas.

De kroketten en frieten zijn echt :~ :~

Oh, en de kapsalon en frietje rendang ook! Alles eigenlijk hahaha.


Ja hier ben ik ook geweest!
Echt super lekker, was er met mijn hele familie, en ook degene die normaal vlees eten vonden het heerlijk!

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 16:30

Ik vind de grappen op Facebook steeds erger worden over vegetariërs maar ook over veganisten. Gisteren ook 1 over glutenvrij eten gewoon walgelijk. Ik eet glutenvrij en daar kies ik niet voor.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 08:28

@ menino: Maar ik bespeur bij mezelf vanuit mijn niet vega of vegan positie soms zelfs 'zendelingen gedrag' bij mezelf. Uit enthousiasme denk ik. Ik vertel best graag over die mooie adresjes waar ze het 'anders doen' met hun (vlees)dieren. Dus als je hier komt eten (en niet vegetariër bent) vertel ik ook vaak even waar het vlees vandaan komt in de hoop anderen te inspireren. Maar diezelfde neiging heb ik met een lekker vega gerecht. Daar ben ik ook altijd van geneigd te zeggen: ja, smaakt goed hé, zonder vlees... Ik ben gewoon vaak enthousiast over mijn met zorg bereide eten.
En als mijn schoonzusje vegan ijs gemaakt heeft met kerst vertelt ze dat ook enthousiast.
Het is ook niet altijd vervelend bedoeld denk ik. Je kiets anders dan mainstream en mensen zijn dan benieuwd waarom.

Dat dan weer in tegenstelling tot Renee. Die het, zonder daar misverstanden over te laten bestaan, gewoon denigrerend bedoelt. Het is maar goed dat ik in mijn dagelijks leven weinig van dat soort ongenuanceerde mensen tegen kom want ik wordt daar nogal opstandig van.

En on topic: ik vind het erg jammer dat er zo weinig vega snacks zijn bij de snackbar. Dat is dus typisch zo'n plek waar ik normaal gezien geen vleesproducten eet (al gebruiken ze laagwaardig product om nog iets van te maken, daar valt wat voor te zeggen). Maar dan kom je dus niet verder dan een kaassoufle of kledderige groentenkroket. Dat assortiment mag van mij wel wat verder uitbreiden.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 08:34

Bij ons in het dorp hebben ze wel vega hamburgers. Twee verschillende. Verder inderdaad de groente kroket en kaassoufle. Daar mogen ze wat mij betreft gewoon de vega mora snacks aan toevoegen. Dat zou de keuze al groter maken.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:09

Ik mag geen soya en dat zit in veel vlees vervangers, dat is wel jammer.

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:23

pol013 schreef:
@ menino: Maar ik bespeur bij mezelf vanuit mijn niet vega of vegan positie soms zelfs 'zendelingen gedrag' bij mezelf. Uit enthousiasme denk ik. Ik vertel best graag over die mooie adresjes waar ze het 'anders doen' met hun (vlees)dieren. Dus als je hier komt eten (en niet vegetariër bent) vertel ik ook vaak even waar het vlees vandaan komt in de hoop anderen te inspireren. Maar diezelfde neiging heb ik met een lekker vega gerecht. Daar ben ik ook altijd van geneigd te zeggen: ja, smaakt goed hé, zonder vlees... Ik ben gewoon vaak enthousiast over mijn met zorg bereide eten.
En als mijn schoonzusje vegan ijs gemaakt heeft met kerst vertelt ze dat ook enthousiast.
Het is ook niet altijd vervelend bedoeld denk ik. Je kiets anders dan mainstream en mensen zijn dan benieuwd waarom.

Dat dan weer in tegenstelling tot Renee. Die het, zonder daar misverstanden over te laten bestaan, gewoon denigrerend bedoelt. Het is maar goed dat ik in mijn dagelijks leven weinig van dat soort ongenuanceerde mensen tegen kom want ik wordt daar nogal opstandig van.

En on topic: ik vind het erg jammer dat er zo weinig vega snacks zijn bij de snackbar. Dat is dus typisch zo'n plek waar ik normaal gezien geen vleesproducten eet (al gebruiken ze laagwaardig product om nog iets van te maken, daar valt wat voor te zeggen). Maar dan kom je dus niet verder dan een kaassoufle of kledderige groentenkroket. Dat assortiment mag van mij wel wat verder uitbreiden.

Herkenbaar.
Door dit topic ga ik maar weer eens mijn oude gewoonte van stal halen om in elk geval geen vlees te eten als ik niet weet waar het vandaan komt of de bron afkeur. Op een een of andere rare manier denken mensen dan dat je vegetariër bent, ongeacht hoe vaak je uitlegt dat je alleen vlees wilt van een kleinschalig lokaal of biologisch(-dynamisch) bedrijf.

Ik vind nog altijd bij het overgrote deel van de restaurants het vega(n) aanbod om te huilen en niet te vreten.


marleen_usar schreef:
Ik mag geen soya en dat zit in veel vlees vervangers, dat is wel jammer.

Er worden ook steeds meer alternatieven zonder soja gemaakt. Ik had pas vegan gehakt op basis van erwten (ProLaTerre) bijvoorbeeld, was echt goed (wel zelf extra gekruid). Maar echt vreselijk duur met een kiloprijs van ruim 25 euro... |(
Dat vind ik irritant aan de vega en vegan alternatieven; ze zijn meestal achterlijk duur terwijl er relatief goedkope producten in verwerkt zitten. Oja, en dan zijn ze meestal ook nog ongezond en/of niet lekker.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:24


marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:27

Oh ja daar ben ik heel blij Mee dat zou echt top zijn.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:36

Vivera had vroeger een hele lijn met lupine producten. Ik vond ze heerlijk, lekkerder dan veel soja vleesvervangers eigenlijk, maar helaas gingen ze uiteindelijk uit het assortiment.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 22:12

Zijn er momenteel al/nog producten van lupine te krijgen?

Wat ik altijd zo nadelig vind aan "vleesvervangers" (ik heb een hekel aan het woord*) is dat er vaak teveel zout en/of teveel suiker in zit.

*Toen ik drie jaar oud was begonnen wij thuis met biologisch dynamisch en vegetarisch eten. In die tijd was dat nog erg uniek en vooruitstrevend. "Vleesvervangers" bestonden niet en ben ik dus niet mee opgegroeid.
Het ergerlijke aan het woord is voor mij dat het imo suggereert dat je vlees nodig hebt. Terwijl dat niet zo is.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 20-04-23 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 22:19

Ik lees 'vleesvervangers' altijd als iets dat het vlees in bv AGV vervangt, voor de smaak en het idee/gemak dus.

In mijn tijd had je bij de AH vegetarische knakworstjes, cordon bleu en later kwam daar smeerworst bij. Nauwelijks keuze toen ik net vegetarisch ging eten, maar mijn moeder was niet echt een goede kok :') dus wij aten 6 van de 7 dagen AGV en ik kreeg dan elke dag zo'n vleesvervanger of een ei of kaassouflé :+

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 22:40

8nnemiek schreef:
Ik lees 'vleesvervangers' altijd als iets dat het vlees in bv AGV vervangt, voor de smaak en het idee/gemak dus.

In mijn tijd had je bij de AH vegetarische knakworstjes, cordon bleu en later kwam daar smeerworst bij. Nauwelijks keuze toen ik net vegetarisch ging eten, maar mijn moeder was niet echt een goede kok :') dus wij aten 6 van de 7 dagen AGV en ik kreeg dan elke dag zo'n vleesvervanger of een ei of kaassouflé :+



Ja hier dus echt precies zo. Wij aten bijna altijd agv, ik ben de enige vegetariër/veganist in de familie dus het vlees vervangen was het makkelijkst, exact t zelfde kunnen koken maar voor mij een nep burger in de pan ipv echt.
Inmiddels woon ik op mezelf en is t makkelijker, ga steeds meer koken zonder. Maarja toen was ik een jaar of 8 jong, was al heel blij dat m’n ouders vegetarisch voor mij kookte, al was het lang niet altijd van harte, ze dachten dat het een fase was die wel weer over zou gaan :Y)

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 16:51

Oh Last Vegas <3 Geweldig is dat.

Voor wie trouwens een keer op een laagdrempelige manier kennis wil maken met hoe onwijs gevarieerd plantaardig eten is én een leuk uitje zoekt: https://veganfoodtourutrecht.nl

Die komen ook bij Last Vegas, vandaar dat ik er nu aan moest denken. Ik heb inmiddels de fietstour en de wandeltour gedaan en het is zo leuk om dingen te horen over de stad en ook nog eens heerlijk te eten. We hebben al een aantal restaurants een keer bezocht.

Ik vind trouwens 'vleesopvolgers' een beter woord dan vervangers. Maar heel veel mensen denken niet verder dan het klassieke AVG'tje en dan is het een prima eerst stap. En soms heb ik ook gewoon zin in spekblokjes door m'n pasta carbonara en dan ben ik onwijs blij met de vegetarische slager.

Er is steeds meer, maar inderdaad vooral op basis van soja. Al wordt erwteneiwit nu ook hip. Je hebt nu wel een nieuwe yoghurtlijn van lupine, erg lekker moet ik zeggen.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:46

Vleesopvolgers? Dat vind ik een raar idee, aangezien ik mijn leven begonnen ben zonder vlees.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Diervriendelijk eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:50

Ik vind vleesvervangers op zich een logisch woord. Het vervangt vlees in een recept waardoor het recept verder nauwelijks aangepast hoeft te worden. Het weglaten van vlees of vleesvervangers in een recept dat wel bedoeld is voor vlees en verder niet aangepast wordt, is in mijn ervaring zelden smaakvol (met de uitzondering als er standaard zoveel kaas overheen gaat dat het vlees eigenlijk toch al overbodig was).

Vlees is dus geen essentieel onderdeel van de maaltijd, maar wel van dat recept.