Kokkerellen op Bokt!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Kokkerellen op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 18:05

Vandaag mijn laatste werkdag gehad en heb nu ruim een maand vakantie voordat ik aan mijn nieuwe functie ga beginnen. Een van de dingen die ik deze maand wil gaan oppakken is om wat meer -en wat bijzonderder- te gaan koken! :Y)

Ik had bijvoorbeeld een ontzettend lekker gerecht bij een restaurant in de buurt gehad (Bestaande uit gewokte scampi’s, ossenhaaspuntjes, ramen noedels, Asian glaceersaus en koriander) en wil dat als eerste probeersel eens een soort van na gaan maken. En daarna ook dingen zoals lekker brood (nog nooit gedaan), pasta from scratch etcetera.

Maar dan de vraag... hoe? Ik kan best e.e.a. maken en 'normaal' koken lukt prima, maar dit soort dingen zijn wel een stapje verder haha. Kon er bijvoorbeeld wel uithalen dat die glaceersaus iets van pinda in zich had, maar verder dan dat kom ik niet. En biefstuk heb ik ook nog nooit gemaakt!

Wat zijn bijvoorbeeld goede online -of niet-online- resources om écht lekker te leren koken, of om te leren hoe je dingen maakt (zoals bijvoorbeeld die Asian glaceersaus, want uit wat gegoogle kom ik niet verder dan een fles die je zo kan kopen :') ). Of websites waar nu écht goede recepten op staan?

Of wat zijn dingen die jij graag klaarmaakt en trots op bent :D? Tips die je met andere bokkers wil delen?

Brand los!

Bloemetje75
Berichten: 1988
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Kokkerellen op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 18:11

Recepten van de allerhande en de bijbehorende kookvideo’s zijn best handig om te kijken.
Ook op tv zijn genoeg kookprogramma’s te zien met uitleg (bbc in het weekend smorgens rond 11u ook).

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 18:14

Wat leuk… ik kook graag. Brood bakken gaat beter sinds ik een broodboek heb van Levine van Doorne. Maar online heeft ze ook veel recepten staan.
Hoe zijn je kookskills? Voor beginners zou ik de website van lekker en simpel aanraden. Als ik een specifiek recept zoek kijk ik ook veel via Pinterest en bbcgoodfood.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Kokkerellen op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 18:17

Kookskills zijn denk ik best prima. Kan zelf diverse soepen maken, (rode) pastasaus (bijv. die van Preston vind ik heel lekker). Focaccia en pizza vaak zelf gemaakt. Beetje basis-plus of zo, gaat wel verder dan gewoon AVG :)). En met goede instructie kom ik ook wel ver.

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Kokkerellen op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 18:34

Ik haal mijn inspiratie uit de project gezond boeken.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Kokkerellen op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 21:37

Oh, je bent zo te lezen niet afhankelijk van de pakjesafdeling. Dan ligt het echt aan wat je lekker vind. Ik kook graag uit de mediterrane keuken en heb dus veel kookboeken uit die hoek. Maar ook regelmatig abonnementen op kooktijdschriften. Dan kom ik toch net andere dingen tegen dan gericht online zoeken.
De bieb heeft ook leuke kookboeken. Ik heb zelf een abo op bbc good food en een berg kookboeken. Mijn nieuwste is de bakplaatbijbel. Maar heb vooral veel van yottam ottolenghi, wat Indiaas, en veel Libanees. Voor de Aziatische keuken kijk ik veel online.

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 21:40

Brownie cheesecake taart met frambozen vind ik heel tof en heel lekker!

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 21:58


Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kokkerellen op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:43


Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Kokkerellen op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:25

Omdat dit topic beter op Voedertijd [VT] past, verplaats ik hem daarheen.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Kokkerellen op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:29

Ik krijg vooral inspiratie van door de winkel lopen (bv de toko) en doorkijken van kookboeken. Ik pak dan niet een heel recept maar krijg ideeën en rommel daar dan mee verder. Of met mensen praten over koken en eten, liefst uit een cultuur waarvan de keuken je niet heel goed bekend is.

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 00:59

Ik kook regelmatig met pakjes en zakjes (dingen die m'n moeder vroeger al maakte en ik gewoon lekker vind), maar ik maak ook redelijk wat zelf. Ik volg redelijk wat YouTubekanalen van zowel koks als amateurs waar ik het nodige weghaal, en die recepten pas ik dan vaak nog een beetje aan. Zo maak ik graag oyakodon, maar ik voeg daar graag wat extra groenten (paprika, wortel en shiitake in mijn geval) aan toe omdat er verder weinig groenten in zitten.

Een aantal kanalen die ik volg en aan kan raden:



IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Kokkerellen op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 17:30

Oh wat een goede suggesties allemaal, ik ga ze allemaal even snuffelen.

Op youtube kijk ik zelf Joshua Weissman en idd ook Brian Lagerstrom, die laatste is wat serieuzer dan de eerste haha.

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Kokkerellen op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 17:48

Joshua Weissman inderdaad ook, die heb ik blijkbaar over het hoofd gezien :D

Iepke

Berichten: 1804
Geregistreerd: 26-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 13:31

Een van mijn favoriete boeken die ik nog steeds veel gebruik is Azie, van Meera Sodha. Alle recepten zijn raak, maar ook niet moeilijk om te maken. Was voor mij een heel fijn opstapje om me meer in de Aziatische keuken(s) te verdiepen. Ik vond het wel een handige manier, eerst koken met recepten, de verschillende soorten olie, azijn, sausjes en smaakmakers leren kennen en er uiteindelijk je eigen draai aan geven.

Voor de inspiratie online: https://www.halfbakedharvest.com/
Heel veel lekkere noodlegerechten, ik maak graag die met oa tahin en pinda's.

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Re: Kokkerellen op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 13:52

Op Instagram hou ik van Cookingella, zij heeft recepten op haar Insta van pasta tot aziatisch! Soms alleen wel dingen even Googlen omdat ze Brits is dus sommige dingen zijn even nadenken (bijv punnet cherry tomatoes = 250gram) en omdat je het over Aziatische saus hebt moet ik ook aan Thefoodietakesflight denken, zij heeft voornamelijk Aziatische gerechten

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 14:14

Oeh, goeie tips!

Wat zijn nu lekkere recepten die je laatst op tafel hebt gezet? Ben wel benieuwd!
Ik ga morgen Matt Preston's bolognesesaus maken :j En overmorgen een noodlesoep

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:27

Ik hoop dat morgen eindelijk m'n kookplaat gefixt is zodat ik binnenkort weer wat kan koken. Oven, airfryer, rijstkoker en magnetron is leuk, maar gewoon een fatsoenlijk wokgerecht of gebakken aardappels is ook wel weer eens lekker :') Ben de afgelopen weken continu dingen aan het noteren die ik binnenkort weer wil eten :+

Plaat doet het al ruim twee weken niet, kortsluiting toen ik op zaterdagavond aan het koken was. Ze zijn eerst de vrijdag erna geweest, hebben toen een onderdeel besteld en zijn donderdag teruggekomen. Was alleen het verkeerde onderdeel, aannemersbedrijf heeft blijkbaar niet de kookplaat geplaatst die op de factuur staat, maar één die vergelijkbaar is i.v.m. leveringsproblemen door corona (was toen blijkbaar vaker voorkomend). Ik heb bij het aanmelden het typenummer van de factuur gehaald maar dat is dus niet de juiste. Morgen komen ze weer en wordt 'ie als het goed is gefixt :')

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:36

IMANDRA schreef:
Oeh, goeie tips!

Wat zijn nu lekkere recepten die je laatst op tafel hebt gezet? Ben wel benieuwd!
Ik ga morgen Matt Preston's bolognesesaus maken :j En overmorgen een noodlesoep


De orzo a la siciliana van Cookingella! Zonder twijfel :)

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Kokkerellen op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 15:15


Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:34

Ja leuk! Ik zit zelf ook in een wat rustigere periode en we hebben een nieuwe keuken dus ik ben ook helemaal los aan het gaan.

Zelf vind ik het heel leuk om te proberen. Als ik ooit iets heb geproefd wat ik lekker vind, ga ik het gewoon op de gok proberen na te maken. Heel soms haal ik er via Google toch een receptje bij maar wijk ik alsnog af. Ik vind het leuk om te testen welke kruiden er lekker bij zijn of dat je het op kunt leuken met geroosterde noten of iets dergelijks.
En lekker koken hoeft echt niet altijd moeilijk te zijn.

Deze week heb ik de favoriete maaltijd van mijn vriend gemaakt: een hele gebraden kip, ovengebakken aardappelen en gestoomde wortels met roomboter en zeezout en gegrilde maïskolf.
De kip vul ik met sjalotten, knoflook en tijmtakken, vers uiteraard. Dan meng ik in roomboter wat kruiden als peper, zout, paprikapoeder en knoflook. Vervolgens trek ik de huid van de borst los en stop daar met een mes de kruidenboter onder. De restjes smeer ik tussen de poten en vleugels. De kip wrijf ik nog in met grof zeezout. Heel licht maar. Ik sprenkel er ook wat citroensap over voor een knapperig vel.
Dan op een diepe bakplaat. Eromheen leg ik aardappelpartjes, met schil. Gourmande van de Albert Heijn vind ik erg lekker maar iets kruimig kan ook. Die kruid ik heel simpel met ook wat zeezout, weer heel minimaal.
Dit gaat in de oven op 180 graden. Na een half uur een beetje water of bouillon erover en draai ik de temperatuur terug naar 150 graden en laat ik het nog een uurtje garen.

Wortels stomen duurt ongeveer 8 minuten (bospeentjes). Na het stomen een klontje roomboter en wat zout erdoorheen roeren. Maïskolf gewoon even roosteren, minuut of 20/25.

De aardappelen bakken in het kippenvet, echt goddelijk. Wel even laten uitlekken op een keukenpapiertje voor je serveert.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Kokkerellen op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:21

Ik mag me gelukkig prijzen met een vriend die erg goed kookt. Mijn gemiddelde doordeweekse maaltijd is beter dan wat je in veel restaurants kan krijgen, ik klaag niet. :') Hij kijkt inderdaad ook onder andere Joshua Weissman, die man is zo goed!

Deze week stond hier oa op het menu:

Pho (soep stond 2 dagen te pruttelen, huis rook héérlijk)
Birria tacos met lamsschouder
Zoete aardappel gnocci
Tikka Masala met zelfgemaakte naan en ingelegde eitjes
Pad Thai

Hij vindt het ook echt leuk om te doen, dus na werk springt hij vrolijk de keuken in.