Is airfryer friet echt lekker??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:17

Ik vind het wel lekker, maar ik eet eigenlijk alleen patat als ik echt onderweg ben/een uitje heb.

Ik gebruik de airfreyer veel voor tosti's, afbakbroodjes, groente, kippetjes, Vega balletjes, kip of Vega krokantschnittzel (die worden echt heerlijk krokant in de airfreyer). Denk dat de airfreyer minimaal 4 x per week wordt gebruikt.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Is airfryer friet echt lekker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:22

Wij vinden de Aviko kreukelfrieten uit de Airfryer het lekkerste. Wisselen het af met Rösti rondjes, zoete aardappelpatat en aardappelkroketjes. Allemaal uit de airfryer goed te eten.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Is airfryer friet echt lekker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:26

Ik heb toevallig net frietjes gemaakt (van verse aardappel) omdat ik dankzij het topic zin kreeg in friet :9

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:58

Airfryer friet is lekker maar die uit de frituurpan het lekkerste.
Maar ik vind spul uit de frituurpan te vet, gedoe met schoonmaken en gebruik hem verder nergens voor.
De airfryer gebruik ik dagelijks voor allerlei soorten broodjes, vlees, brood bakken enz

Wij gebruiken meestal Friet van aviko maar het meeste gewoon van jumbo eigen merk. Neem dan regelmatig de gekruide versie. En 1x in de maand de snackbar omdat dat gewoon nog het lekkerste is.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:24

Ik ben 1 van die zeldzame die friet uit de airfryer niet te eten vind, geef mij maar een frietpan

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:24

Ken je niet iemand met een airfryer waar je het uit kunt testen?

Zelf maak ik er geen friet in (dat eet ik überhaupt zelden, alleen als ik uiteten ben eigenlijk), maar ik gebruik hem voor veel andere dingen. Afbakbroodjes, kip/kaas/vegaschnitzels, röstirondjes, mini pizza's, etc gaan heel goed, beter en sneller dan in een oven wat mij btreft. Ook zonder dat je friet maakt kan het een nuttig apparaat voor je zijn :)
En dan hebben we het nog niet over het schoonmaken van een frituurpan vs airfryer :')

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:39

Van de aviko vind ik juist veel lekkerder dan uit de frituur.
Komen er lekker krokant uit.

Eet al jaren thuis mijn friet uit de airfryer en merk wel dat als ik friet haal bij de frituur of uit eten ga die friet echt verkeerd kan vallen omdat het ineens een stuk vetter is.
Dat is wel een nadeel zeker met een dagje weg.

xSagan
Berichten: 665
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 22:19

Freekieee schreef:
Ik zal niet zeggen echt opboksen haha daar blijft frituur het lekkerst voor.

Maar ik vind het lekker. Heb een zak in de vriezer en af en toe lekker in de airfryer.

Maar heel soms heeeeeel soms haal ik wel bij de snackbar want heb dan wel trek in frituur

Vind in de airfryer wel lekkerder dan in de oven. Ze worden dan toch wat knapperiger


Deze mening deel ik ook. Ook goed opletten dat het teken met de air fryer op de verpakking staat. Heb ooit de fout gemaakt en vind het spul dat alleen echt in de oven moet, niet lekkerder worden in de air fryer. Dat lukt mij gewoon niet, maar het is prima te doen.

Zeker als je met het weer van vandaag niet naar de snackbar wilt gaan.:)

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 22:24

Misschien al genoemd, maar die dunne frietjes van Beyerlander heet dat geloof ik, de appie en de Jumbo hebben die in ieder geval. Die zijn super lekker uit de airfreyer!

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Is airfryer friet echt lekker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 22:27

Gezien er veel vergelijkingen met een frietpan gemaakt worden, zijn er ook mensen die kunnen vergelijken met een (hetelucht)oven? :+

loez

Berichten: 11072
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 22:48

Ineke2 schreef:
Friet uit de airfryer is heerlijk krokant. Het doet voor mij niet onder voor friet uit de frituur.



Idd! Wij vinden het juist lekker!
Eigen merk van de jumbo (Franse frietjes), of die gekrulde frietjes… van de Lidl ook idd, en zoete aardappel frietjes ook. Heerlijk krokant :)

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Is airfryer friet echt lekker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 23:02

Lamb Weston Twister fries. Die zijn echt súper lekker uit de airfryer.
En de wedges van de Lidl :9
Zelf snij ik ook zoete aardappel in blokjes, scheutje olie erbij, zout, goed husselen en dan in de airfryer. Goddelijk.
Overigens gooi ik alle soorten en merken in de airfryer.

1x in de 6 weken ong halen we patat bij de caf.
Ik wil niet zeggen dat ik dat lekkerder vind, maar anders.
Wel direct buikpijn gegarandeerd bij mij :=

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 23:07

ClaudiaHS schreef:
Lamb Weston Twister fries. Die zijn echt súper lekker uit de airfryer.
En de wedges van de Lidl :9
Zelf snij ik ook zoete aardappel in blokjes, scheutje olie erbij, zout, goed husselen en dan in de airfryer. Goddelijk.
Overigens gooi ik alle soorten en merken in de airfryer.

1x in de 6 weken ong halen we patat bij de caf.
Ik wil niet zeggen dat ik dat lekkerder vind, maar anders.
Wel direct buikpijn gegarandeerd bij mij :=


Ja, die zijn echt super lekker!!
Anders verse friet (uit de koelkast), ook echt lekker.
Snackbar friet vind ik ook heerlijk, maar dat heeft meer met het moment te maken (als je koud, moe en hongerig bent, of na het zwemmen dan even snel patatje eten).

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Is airfryer friet echt lekker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 23:15

Wij hadden zo'n ding... Voor een maand of iets. Daarna was het wel welletjes geweest.
Maargoed als ''echte'' brabanders gaan wij tegenover naar de friettent of gewoon in het vet. Moet zeggen dat wij amper friet eten dus dan mag dat ook wel.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Is airfryer friet echt lekker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 23:57

Hier wordt hij bijna dagelijks gebruikt. Kan zoveel in en het komt er allemaal zo lekker uit.

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 00:04

Friet uit de airfryer vinden wij lekker. Ik koop wel airfryer friet zoals die van Aviko, dan is het een stuk knapperiger.
Wat trouwens ook lekker is om roseval aardappeltjes erin te bakken. Kan zonder voorkoken en schillen. Gewoon wassen, halveren en even met wat olie, knoflook en kruiden mengen en dan in de airfryer op 200 graden.

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 00:24

Het maakt ook heel erg uit hoe je het doet. Je ziet hier al dat mensen specifieke merken noemen om te gebruiken.
Ik heb echt een tijdje verschillende merken, temperaturen en minuten uitgeprobeerd voordat mijn friet echt lekker werd uit de airfryer.
Ook moet je vooral het mandje niet te vol doen.

Geef het dus niet te snel op als het tegenvalt. Een ander merk, of langer erin laten zitten kan echt het verschil maken.

Celebi
Berichten: 3656
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Is airfryer friet echt lekker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 00:31

Wij hebben niet eens meer een frituurpan. Alles gooien we in de airfryer. Ik heb het eigenlijk nooit met zelfgesneden aardappelen geprobeerd, dat aten we vroeger wel vaak uit de frituur, maar sinds de airfryer eigenlijk nooit meer gedaan bedenk ik me nu. We eten er vaak raspat uit en de krulfrietjes zijn favoriet bij mijn vriend. De meeste diepvries snacks kunnen tegenwoordig in de airfryer en eerlijk, ik vind het allemaal helemaal prima. Doet niet onder voor de frituur en het is een stuk minder vet om te eten en vast te houden. Maar zelfgebakken? Geen idee of dat kan evenaren in de airfryer. Die diepvries zakken lijken me namelijk toch al wat voorgebakken ofzoiets.

Overigens doen we dus echt bijna alles in dat ding. Van patat, kipnuggets en loempia's tot spare ribs van de dag ervoor en zelfs de oliebollen van oud en nieuw. Die smaken op dag 2 dan gewoon weer als nieuw. :+

loez

Berichten: 11072
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 00:56

ClaudiaHS schreef:
Lamb Weston Twister fries. Die zijn echt súper lekker uit de airfryer.
En de wedges van de Lidl :9
Zelf snij ik ook zoete aardappel in blokjes, scheutje olie erbij, zout, goed husselen en dan in de airfryer. Goddelijk.
Overigens gooi ik alle soorten en merken in de airfryer.

1x in de 6 weken ong halen we patat bij de caf.
Ik wil niet zeggen dat ik dat lekkerder vind, maar anders.
Wel direct buikpijn gegarandeerd bij mij :=


Die ja de Lamb Weston! :D

gonniee
Berichten: 510
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Is airfryer friet echt lekker??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 10:22

Dank jullie wel voor alle tips en tricks! Ik ga in ieder geval eens kijken of ik de airfryer van een vriendin kan lenen om te proberen en in de winkel de etiketten lezen van de favoriete merken die hier genoemd worden. Kleine extra uitdaging is namelijk dat mijn vriend geen melk en gluten mag hebben. Dus ben ik gewend om alles zo onbewerkt mogelijk te koken.

Maar de competitie airfryer-frituurpan is dus net zo spannend en onbeslist als de competitie friet-patat ;)

Roodvos

Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:39

Exitium schreef:
Gezien er veel vergelijkingen met een frietpan gemaakt worden, zijn er ook mensen die kunnen vergelijken met een (hetelucht)oven? :+
De airfryer is een soort kleine heteluchtoven.
Alles wat in de oven kan, kan ook in de airfryer. Vuistregel: 20°C lager en 2/3 van de tijd. Dus als het 15min@200°C in de oven moet, dan doe je het 10min@180°C.
Ik schep het wel even vaker om.
En de airfryer hoef je niet voor te verwarmen.

Ik vind veel dingen lekkerder uit de airfryer komen, krokanter.


@TS: mijn airfryer baktijden app zegt voor verse friet 26min@180°C.
Ik zou beginnen met 10 minuten, even omscheppen en dan weer 10 minuten. Omscheppen en even kijken hoe het er dan voor staat.

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:36

Gewoon een keer bij iemand eten en proeven? Het is niet hetzelfde als uit de frituur, dus dat moet je ook niet verwachten ;-) maar uit eigen frituurpan vind ik ook wereld van verschil met snackbar.

Ik vind het wel aanrader iig, heb hier ook geen frituurpan.

Kies vaak voorgebakken verse patat uit de koeling. Zelf maken kan ook prima. Gesneden friet > 15 min in koud water. Afdeppen. Laagje olie erop dmv bakspray. Kwartiertje bakken op lagere temperatuur. Afkoelen en afbakken nog op hogere temperatuur.

Krokante aardappels maak ik ook vaak zelf door aardappelpartjes ca 10 min voor te koken met bakingsoda in het kookwater. Afgieten, aardappels met wat olie en kruiden opschudden. En dan krokant oppakken in de airfryer of oven.

Regelmatig omschudden is wel een must met gelijkmatig garen. En als je zelf aardappels gebruikt niet vergeten toch een klein beetje olie toe te voegen, komt de kleur en krokantheid van frietjes ten goede. Airfryerfriet heeft dit vaak van zichzelf al extra als ingrediënt in zich.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:47

BaileyMix schreef:
Ik vind airfryer-friet prima te doen, máááár er gaat imo niks boven frituur friet :D

Hier ben ik het helemaal mee eens

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Is airfryer friet echt lekker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:51

De opafriet van Aviko vind ik het lekkerst om in de airfryer te doen. En rösti-rondjes

_Floortje

Berichten: 1349
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 14:14

ClaudiaHS schreef:
Lamb Weston Twister fries. Die zijn echt súper lekker uit de airfryer.


Deze zijn overigens ook súper lekker uit de oven :9.