Ideen lactosevrije hapjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 08:44

mystery1980 schreef:
rien10 schreef:
Hard gekookte eieren, halveren en in rookvlees rollen.
Prikkertjes met tomaat, mozarella en basilicum.
Nacho chips met dipjes (salsa, dikke volle yoghurt, guacamole).


Mozerella is toch niet lactosevrij?
Zelfde voor de yoghurt?


Yoghurt en melk heb je gewoon lactosevrij van bijvoorbeeld Arla. Smaakt precies hetzelfde als normale melkproducten ;) volgens mij bestaat er ook wel vegan mozzarella

friezenfan2

Berichten: 2593
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 08:51

Emj_23 schreef:
Volgens mij is lactose vermijden ook veel lastiger als je kant en klaar koopt. Ik heb een familielid die als jaren o.a. geen graan of zuivelproducten mag eten. Dan maak je alles dus zelf, ik weet van product als humus of bijv muhamarra niet zeker of die bakjes in de supermarkt ook lactosevrij zijnā€¦ als je zelf handig bent is dat geen probleem, maar als je het moet kunnen kopen dan dat ff checken?


Maar als de hummus als vegan staat aangegeven dan mag ik daar toch vanuit gaan.

Ik zou niet voor iets gaan wat als lactose vrij staat aangegeven maar dan toch voor een vegan variant. Zo als iemand al zei dan zit er vaak nog iets van lactose in.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Ideen lactosevrije hapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 09:41

Als ze als vegan staan aangegeven mag je ervanuit gaan dat ze lactosevrij zijn. Maar bijv. glutenvrij dan weer niet. Maar dat is niet de vraag van TS. Melk wordt in de meest vreemde zaken gestopt. Ik zou zelf bij de persoon willen nagaan of het lactose is of melkproducten. Niet iedereen die geen melkproducten kan gebruiken kan zomaar lactosevrije producten gebruiken. Met allergien is het soms lastig en heel persoonlijk wat wel/niet kan. Niet dat TS heel omslachtig aan het doen is met lactosevrije muffins en die persoon dat sowieso niet zou eten. :-)

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 09:53

mystery1980 schreef:
Ken niet iedereen zo goed, dus wat voor mensen het zijn kan ik niet zo goed beantwoorden. Beetje voor iedereen wat vrees ik?
Soya mag ik zelf niet, havermelk is denk ik dan een goede vervanger.
Zat nog aan iets van muffins te denken maar zat inderdaad met de melk. Wellicht van de week eens een proef baksel maken met havermelk dan.
Maar de even ideen zijn leuk, sta zeker nog open voor meer eventueel met recept.


Ik heb een tijdje terug deze gemaakt:
https://www.leukerecepten.nl/recepten/v ... we-bessen/

Heb havermelk gebruikt en voor de rest het recept gevolgt. Was zeker een succes! Smaakten heerlijk.

(wij eten wel vlees maar mijn nichtje is veganist en die kwam op de koffie, vandaar deze poging)

callychanel

Berichten: 1587
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 09:54

mystery1980 schreef:
Ken niet iedereen zo goed, dus wat voor mensen het zijn kan ik niet zo goed beantwoorden. Beetje voor iedereen wat vrees ik?
Soya mag ik zelf niet, havermelk is denk ik dan een goede vervanger.
Zat nog aan iets van muffins te denken maar zat inderdaad met de melk. Wellicht van de week eens een proef baksel maken met havermelk dan.
Maar de even ideen zijn leuk, sta zeker nog open voor meer eventueel met recept.


Er is echt heel veel mogelijk.
Wij vervangen veel melk producten door haver inderdaad. Denk dan aan de kookroom en zure room etc. Bij de ah is heel veel te krijgen.
Veel bak producten die je wilt maken kun je roomboter vervangen voor margarine, dat werkt helemaal goed. Als je aan iets zoets zat te denken is dit echt een top recept:
https://www.laurasbakery.nl/smeuige-chocolade-brownies/
Boter vervangen voor plantaardig en pure chocolade pakken zonder melk erin, jumbo huismerk kan dan volgens mij sowieso, maar durf alleen niet te zeggen of die soja vrij is.

Cchanny

Berichten: 8843
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: Ideen lactosevrije hapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:37


Love_myhorse
Berichten: 604
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:24

wraps met vegan boursin zalm en sla bijv.
Toastjes met vegan Heksen kaas?
Pasta salade?

Sommige melk producten bevatten nog kleine sporen van lactose.
Ik weet niet hoe gevoelig zij is? Als je Vegan neemt weet je zeker dat het lactose vrije is. De meeste grote supermarkten hebben een heel breed aanbod aan Vegan producten.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Ideen lactosevrije hapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:48

Vriendin van mij heeft lactose en gluten intollerantie. Dat is dus soms ook even zoeken maar uiteindelijk is er echt genoeg om te maken!
rijstcrackers met vlees, groente met lactosevrije dip zoals de vegan heksenkaas of bijvoorbeeld mini pizzaatjes met lactosevrije kaas.

Floemii
Berichten: 619
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:55

Even een kleine tip: ga even na of het lactose vrij moet zijn of ook echt melkvrij. (als in heeft degene gezegd dat zij niet tegen melk kan of heeft ze zelf het woord lactose in de mond genomen?)
Veel mensen maken de fout dat ze denken dat lactosevrij hetzelfde als melkvrij is, maar dat is dus NIET hetzelfde! Lactose gaat over melksuiker, wat ze dus op een of andere manier uit melkproducten kunnen halen/minderen. Melk vrij is GEEN melk, dus ook geen lactose vrije melkproducten.

Ideetjes:
'wildwestland' heeft een lekkere vegan smeerkaas ala Boursin (deze is lekkerder dan de veganboursin) en die dan op een wrap met zalm of ham en rucola is ook altijd lekker als hapje!

Gehaktballetjes en/of kipspiesjes

olijven

broodjes met humus, aoli (let op dat er in de aoli geen melk zit. De meeste aoli is op mayonaise = olie+ei basis), tapenade, zelfgemaakte pesto zonder parmezaanse kaas.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Ideen lactosevrije hapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:14

Als iemand erg lactose intolerant is (ja daar zijn gradaties in), moet je echt alle melkproducten vermijden.
Dan heb je echt niks aan lactose arm. Ik ben ervaringsdeskundige.