Fuet worst stinkt gigantisch!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Fuet worst stinkt gigantisch!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 00:24

Hoi,

Al een hele tijd ben ik vaste klant bij de 'worstenboer' op de markt. Vandaag heb ik 4 fuetten opgehaald en 2 van die worsten stinken echt gigantisch. Normaal ruiken ze altijd heerlijk, echt zo'n fijne worst lucht waarvan het water je in de mond loopt. Maar nu stinken ze echt vreselijk, echt een viezige weeïge lucht en eigenlijk staat het mij enorm tegen om ze te eten. De smaak is wel goed en de worst ziet er prima uit, volgens mij zijn ze nog wel iets aan de zachte kant maar ik heb verder niks raars kunnen ontdekken.

Uiteraard ga ik de volgende keer dat ik daar kom even vragen wat dit nou precies is. Maar ik ben toch benieuwd of jullie weten hoe dit kan?

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Fuet worst stinkt gigantisch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 00:27

Tja, bij twijfel niet eten. Je hebt deze geur dus nog nooit eerder geroken? Meestal duidt een weeïge, penetrante geur toch op rot/ontbinding.
Goed dat je het zegt tegen de worstenboer. Hij wil het wrs ook gewoon graag weten als er iets niet goed is.

Texas02

Berichten: 4615
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Fuet worst stinkt gigantisch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 00:56

Dan denk ik dat ze niet goed meer zijn. Ik zou ook even contact opnemen met de worstenboer. Eventueel kun je hem ook bellen, straks heeft hij nog meer die niet goed zijn en wel verkocht worden.

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Re: Fuet worst stinkt gigantisch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 02:04

Zou er vlees van een mannelijk varken in zitten?

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 08:02

BelleFleur schreef:
Zou er vlees van een mannelijk varken in zitten?

Mijn gok ook, zeker als de smaak prima is.

Vlees van een beer stinkt echt verschrikkelijk soms maar is wel prima eetbaar.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 08:23

Nou als iets stinkt eet ik het echt niet op.
Ik vermoed dat er mannelijke varkensvlees in verwerkt zit. Dat is goedkoper dan vrouwtjesvlees omdat er een geur aanzit.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 09:29

Dat is iets te kort door de bocht, dat het per definitie goedkoper is omdat er altijd een geur aanzit.
De gewone varkens die op 6-7 maandem leeftijd geslacht worden, daarvan wordt het vlees afkomstig van beren niet apart verwerkt van dat van gelten of borgen (gecastreerde beren). Op die leeftijd zit er nl nog geen geur aan. Meer dan 50% van de beren wordt niet meer gecastreerd en op 6-7 maanden geslacht, dus de kans dat een stukje vlees uit de supermarkt afkomstig is van een beer is gewoon heel groot en daar merk je verder niets aan.

Tenzij je het echt over volwassen beren hebt, afkomstig uit de fokkerij.
Maar de lucht van die dieren (en hun vlees) zou ik zelf dan weer niet als weeïg omschrijven, maar eerder penetrant.

Daarvan vraag ik me sowieso altijd af wat ze nog met het vlees gaan doen, want die dieren ruik je echt vanaf een afstand.


Ik vind fuet soms heel muf ruiken en dat zit hem dan vaak in dat ze eigenlijk nog niet voldoende gedroogd zijn. Dan zijn ze ook nog veel zachter.
Die hangen wij dan zelf nog een weekje, of soms 2, in de schuur te drogen, tot die steviger is en dan is die muffe geur ook weg.
Lijkt sowieso wel of fuet steeds zachter wordt, dat ze korter gedroogd worden en sneller verkocht. Dat is ook een geldkwestie, denk ik, korter drogen betekent snellere doorloop en dus meer productie in dezelfde droogcapaciteit.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Fuet worst stinkt gigantisch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:14

Beren vlees stinkt inderdaad enorm. Toen ik nog bij een varkensslachterij werkte ging het meeste berenvlees naar Griekenland, daar waren ze er gek op.

Wat ook nog kan is dat er “oud” vlees is gebruikt, daar zit een een sterkere geur dan aan varkensvlees dat net geslacht is. Als je dat bakt ruik je het sterker, beetje levertraan achtige lucht.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 13:44

Hierboven word penetrant geschreven voor berenvlees misschien was het ook wel meer penetrant ipv weeïg of een soort van combinatie. Het was in elk geval onmeunig goor en heb vanmorgen de worst met de sterkste geur weggegooid. De andere worst die er ook naar rook maar minder heb ik bewaard, die geur trekt nu weg ik denk dus dat die zo stonk omdat ze in het zelfde zakje hebben gezeten.

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:20

Ik zou als dat lukt een klein stukje bewaren zodat je dat de volgende keer mee kunt nemen. Zelf werk ik ook op de markt en als klanten een x terug komen met een product kun je zelf als kenner ook meekijken/proeven/ruiken en daarbij krijg je als het goed is ook gewoon iets nieuws in de plaats van het product wat niet goed meer was, of afwijkend met ‘normaal’. :)