Kerstmenu 2022

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:59

Ik ga voor het eerst het kerstdiner helemaal alleen doen, heb er zin in :D
Het wordt een 4 gangen diner, en ik heb bedacht dat bij bepaalde gangen er vooraf een keuze gemaakt kan worden wat ze willen.
Het menu is nog niet helemaal sluitend, misschien dat jullie nog tips hebben.

Voorgerecht
- Soep (nog nader te bepalen welke soep)
- Brood met knoflook boter, peterselie en geraspte kaas
- Brood met champignons en kaas (ik zoek nog een goed recept)
En nog iets met brood maar moet nog wat bedenken

Tussengerecht
- Brie in een krokant jasje op een bedje van rucola met honing limoen dressing, walnoten en tijm (dit is echt lekker *D )
Als variant heb ik daar iets soortgelijks op bedacht maar dat gerecht heb ik nog niet rond
- Kip in een krokant jasje op een bedje van rucola met ??? dressing (honing mosterd?) en ???

Hoofdgerecht
- Bavette rollade gestoofd in rode wijn
- Kip sate, lekker standaard voor de wat moeilijkere eters
- Iets met vis, aangezien iemand geen vlees eet. Deze vind ik lastig, want ik ben zelf geen vis eter. Iemand tips?

Bijgerecht
- Stoofperen
- Aardappeltjes/patat o.i.d.
- Haricot verts met citroen en ui
- Koolsalade o.i.d.

Nagerecht
Ik denk een proeverij met meerdere items, waarschijnlijk een selectie van onderstaand
- Zelfgemaakt ijs
- Snicker cheesecake
- Brownie
- Witte chocolade mousse
- Apple crumble
- Trifle

In mijn hoofd dacht ik het kerstdiner aardig rond te hebben, nu ik dit typ zijn er nog te veel losse eindjes :')

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Kerstmenu 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 15:23

Wil je juist niet iets makkelijkere dingen maken als je dit voor het eerst doet? Geef jezelf speelruimte voor als iets mislukt of je er geen energie voor hebt! Vorig jaar moet mijn familiekerstdiner ook perfect zijn en uiteindelijk heb ik zo zitten sloven dat de drukte het laatste zetje was voor een zware, 9 maanden durende depressie.
Ik zeg niet dat het je zal overkomen, maar zijn zoveel opties per gang echt nodig? Zou je een paar opties niet gewoon kopen in plaats van zelf maken?

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 15:30

Ik vind dat je veel 'zware' gerechten op het menu hebt staan. Vooral alle broodvariaties bij de soep en dan de brie of kip met korst is wel echt veel.

Ik doe kleine hotelbroodjes bij de soep en de hapjes van te voren probeer ik niet teveel deeg in te doen maar meer verse vleeswaren. Dadelijk zit ik met 2/3 van mijn kalkoen over en het wordt een machtig toetje.

Leuk die sate! Van vis zou ik iets van zalm doen of een vispannetje oid. Of scampi's

Edit: heb je een recept voor die brie?

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Kerstmenu 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 15:53

Hoeveel mensen krijg je over de vloer? Lijkt me echt dagen voorbereiding ook inzitten. Zelf genieten van de Kerstdag is ook nog belangrijk. Alhoewel ik het wel snap, zelf ook graag iets extra met het eten op Kerst ipv AVG en that's it ;-)

Ik krijg hier visite over de vloer en ik regel alleen het hoofdgerecht en nu heb ik ongeveer dit in gedachten:
* Runderrollade met portsaus
* varkenshaas in spek op bedje van champignons
* aardappelpuree of aardappelkoekjes
* gratin van aardappel, wortel, tomaat en courgette
* bloemkoolsteak of gekarameliseerde wortels

Evt. maak ik vooraf nog stoofpeertjes, rollade doe ik ook al de dag ervoor bereiden.

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 16:06

Mjetterd schreef:
Ik ga voor het eerst het kerstdiner helemaal alleen doen, heb er zin in :D
Het wordt een 4 gangen diner, en ik heb bedacht dat bij bepaalde gangen er vooraf een keuze gemaakt kan worden wat ze willen.
Het menu is nog niet helemaal sluitend, misschien dat jullie nog tips hebben.

Voorgerecht
- Soep (nog nader te bepalen welke soep)
- Brood met knoflook boter, peterselie en geraspte kaas
- Brood met champignons en kaas (ik zoek nog een goed recept)
En nog iets met brood maar moet nog wat bedenken

Tussengerecht
- Brie in een krokant jasje op een bedje van rucola met honing limoen dressing, walnoten en tijm (dit is echt lekker *D )
Als variant heb ik daar iets soortgelijks op bedacht maar dat gerecht heb ik nog niet rond
- Kip in een krokant jasje op een bedje van rucola met ??? dressing (honing mosterd?) en ???

Hoofdgerecht
- Bavette rollade gestoofd in rode wijn
- Kip sate, lekker standaard voor de wat moeilijkere eters
- Iets met vis, aangezien iemand geen vlees eet. Deze vind ik lastig, want ik ben zelf geen vis eter. Iemand tips?

Bijgerecht
- Stoofperen
- Aardappeltjes/patat o.i.d.
- Haricot verts met citroen en ui
- Koolsalade o.i.d.

Nagerecht
Ik denk een proeverij met meerdere items, waarschijnlijk een selectie van onderstaand
- Zelfgemaakt ijs
- Snicker cheesecake
- Brownie
- Witte chocolade mousse
- Apple crumble
- Trifle

In mijn hoofd dacht ik het kerstdiner aardig rond te hebben, nu ik dit typ zijn er nog te veel losse eindjes :')


Heb je voor mij een recept van de brie in een krokant jasje? Ik zoek nog een tussengerecht optie vega en dit lijkt mij wel wat!!

Exitium

Berichten: 7146
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:08

Mjetterd schreef:
Ik ga voor het eerst het kerstdiner helemaal alleen doen, heb er zin in :D
Het wordt een 4 gangen diner, en ik heb bedacht dat bij bepaalde gangen er vooraf een keuze gemaakt kan worden wat ze willen.

Holy crap, wat haal je je op je hals... :')

Mjetterd schreef:
- Brood met champignons en kaas (ik zoek nog een goed recept)

Zonder kaas: pancetta krokant bakken en uit de pan, dan champignons in veel boter bakken met bosui, paprika, tijm (perfecte kruid voor bij champignons), en op het eind de pancetta er weer bij doen en wat peterselie en/of bieslook erdoor mengen. (niet meeverwarmen)

Mjetterd schreef:
- Kip in een krokant jasje op een bedje van rucola met ??? dressing (honing mosterd?) en ???

Sweet chili? Kleine salade met pakchoi of spinazie, wortel, komkommer, bosui en pinda's erbij?

Mjetterd schreef:
- Iets met vis, aangezien iemand geen vlees eet. Deze vind ik lastig, want ik ben zelf geen vis eter. Iemand tips?

Ik blijf heel simpel fan van zalm. Als je een groot stuk neemt kun je er een kruidenkorst (panko, dille, peterselie, bieslook) op doen en 'm in de oven doen, erg lekker. Andere optie is om zelf zalmtartaartjes te maken van gerookte zalm, ook goed van tevoren te bereiden wat met jouw menu wel een uitkomst is :') Je zou ook nog richting de gamba's of kreeft kunnen denken.

Wat aardappels betreft: fondantaardappelen zijn heerlijk en zien er feestelijk uit

Nickeltje

Berichten: 28245
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Kerstmenu 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:36

Mjetterd, daar staan lekkere dingen op! Maar ook wel enorm veel kookwerk zoals hier boven gezegd wordt. Maar goed als je dat leuk vindt is het niet onmogelijk.

Als je het soepgerecht nog wil combineren met brood, dan zou je nog een soep kunnen serveren in een broodje.
Ik maak wel eens een klassieke franse uiensoep in een bruine bol (zelfgebakken) brood met een deksel van gesmolten / gegrilde kaas.
Het brood moet je dan enorm hard bakken (dus niet aangebrand maar wel kanon hard) zodat je het deksel er af kan snijden, uithollen (kun je eventueel croutons van maken) en dan vullen met soep en vlot serveren.
Ik heb dit meerdere keren geserveerd en geeft elke keer blije verraste reacties. Erg lekker.

Nickeltje

Berichten: 28245
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 22:20

Ik heb de afgelopen maand allerlei losse recepten verzameld voor verschillende momenten en verschillende gangen. Dat doe ik nu al een paar jaar. Dat schrijf ik dan op papiertjes. Ik zorg dat alle ingrediënten in huis zijn en met de feestdagen puzzelen we dan bij elkaar waar we trek in hebben...
Verder heb ik jaren geleden een bak boek gekocht met Britse kerst koekjes waar we elk jaar tenminste drie nieuwe recepten uit kiezen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik lees hier mee om nog inspiratie op te doen voor een mooi extra voorgerecht... En misschien nog ergens een toetje idee.

Wij zijn zaterdag samen. Zondag komen mijn ouders helpen met hout zagen en een luxe lunch.
Maandag moeten we brunchen bij de schoonfamilie ( lusten niks, zijn volgens hun homeopaat allergisch voor allerlei vage dingen) en daarna eten er in de avond weer samen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 00:07

Oké, hier er ook uit :')

Vegan (gezelschap is 1 vegan, 3 vegetariërs, 3 omnivoren waarvan 1 geen kaas lust) 7 personen. Ik ga alles koken, waarschijnlijk met hulp van zus! En bij moeder thuis, vind andere keuken altijd wel lastig dus niet te moeilijk, want dat wordt stress.

Voor

Bietencarpaccio met pistachepesto

Hoofd+bijgerechten
Vegan Wellington (vegan vers 'gehakt', duxelle van verschillende paddenstoelen/selderij/ui/wortel/walnoten)
Pompoen met chiliyoghurt en koriandersaus
Mini-romanesco met sumak en granaatappelpitjes
Aardappelkroketjes ( :)) )

Na
Stoofpeertjes met vanille-ijs en speculaas


Evt. er nog bij vooraf een soepje (pastinaak-gember, of waterkers?) en misschien nog wat bij het dessert, maar dat mag een ander dan mooi fixen, haha.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:28

Ik zou dit jaar een Kaasplankje verzorgen maar broerlief kreeg een luxe kaasplank als kerstpakket en kaapte mijn nagerecht.
Dus ik heb zijn voorgerecht nu gepikt en maak coquilles met appelsaus

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 22:40

N.a.v. de reacties dat meerderen het nog al veel vonden heb ik toch een kleine wijziging doorgevoerd. Nagerecht wordt zelfgemaakt ijs + toetjes kant en klaar uit de winkel.

Zelf denk ik echt dat het allemaal wel mee valt, het meeste is vooraf klaar te maken of in ieder geval voor een groot gedeelte voor te bereiden. Eerste keer dat ik het hele kerstdiner doe, maar koken is wel een hobby van mij en de meeste gerechten heb ik al eerder gemaakt. Het is trouwens voor 7 personen, het is niet dat we 20 man over de vloer krijgen :)
Maar ik heb ook weinig zin om straks te moeten vliegen en dan niet er van te kunnen genieten van het in de keuken staan. Dus het zekere voor het onzekere :D

Qua vis is het uiteindelijk zalm met spinazie, roomkaas en pijnboompitten in bladerdeeg geworden.
Dank voor de tips Exitium, sweet chilli helemaal niet aan gedacht. Dat is natuurlijk een prima combi met de gepaneerde kip :j Gefeliciteerd trouwens!

Nickeltje, wat een origineel idee. Eet je het brood dan verder niet op? Franse uiensoep is trouwens ook nog wel een goed idee om als soep te doen :D

Nickeltje

Berichten: 28245
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Kerstmenu 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 22:47

Mjetterd, op het moment dat je de soep er in schept is het broodje knetter hard en niet lekker (de korst dan hè) juist daarom te gebruiken als soepkom.
Maar in de tijd dat hij leeg gegeten wordt, trekt de soep er in en is het brood ook wel lekker om op te eten. Dus meestal wordt ongeveer de helft van de brood bol ook opgegeten.
De rest voer ik aan mijn kippies, dus gooi toch niet weg.

Brood krijg je aan de buitenkant zo hard door enerzijds 5 minuten te lang te bakken, maar ook door de hele baktijd ( 35 minuten bij het deeg dag ik gebruik) een bakje water in de oven.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 22:49

Ohja, recept van de brie.
Ik heb dit 1 keer eerder gemaakt en ik weet niet of het zelfbedacht is of aan de hand van een recept. Over het algemeen combineer ik meerdere recepten met elkaar, maar ik kan geen van de recepten vinden.
Ik zal proberen het te omschrijven zoals ik het volgens mij heb gedaan.

Brie in stukken snijden, 3x3cm ongeveer denk ik. Dan de brie door de bloem halen, dan door het ei en dan door paneermeel. Dit daarna herhalen zodat er een goede paneerlaag op zit.
De brie in olie bakken tot ze bruin worden. Iets van 3 minuten ongeveer.

De honing limoen dressing is ook een beetje een verzinsel, maar dat komt denk ik in de buurt van dit maar dan zonder knoflook:
https://www.smulweb.nl/recepten/970995/ ... endressing

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:51

Mjetterd schreef:
Ohja, recept van de brie.
Ik heb dit 1 keer eerder gemaakt en ik weet niet of het zelfbedacht is of aan de hand van een recept. Over het algemeen combineer ik meerdere recepten met elkaar, maar ik kan geen van de recepten vinden.
Ik zal proberen het te omschrijven zoals ik het volgens mij heb gedaan.

Brie in stukken snijden, 3x3cm ongeveer denk ik. Dan de brie door de bloem halen, dan door het ei en dan door paneermeel. Dit daarna herhalen zodat er een goede paneerlaag op zit.
De brie in olie bakken tot ze bruin worden. Iets van 3 minuten ongeveer.

De honing limoen dressing is ook een beetje een verzinsel, maar dat komt denk ik in de buurt van dit maar dan zonder knoflook:
https://www.smulweb.nl/recepten/970995/ ... endressing



Dankjewel!

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:06

Ik heb vandaag al het kerstdiner :') ik wou het op de feestdagen zelf namelijk rustig aan doen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 16:59

eea iets versimpeld, te weinig rust in mijn hoofd om echt ingewikkeld te koken. Vrijwel alles is voor te bereiden, en ter plekke opwarmen / laatste dingetjes doen

kerstavond
voorgerecht
- spiesje meloen met ham
- garnalen/kipcocktail in little gem
- eendenborst met cranberry op toast
- komkommerkerstboom voor de kinderen

hoofdgerecht
varkenshaas/rosbief/verse worst
witlofsalade
geroosterde pompoen
aardappelgratin/frietjes
stoofpeertjes
rodewijnsaus, paddestoelensaus

nagerecht
crepes suzette met ijs

eerste kerstdag
ontbijt
croque madam, cruffins met walnoten, toast met hummus en garnalencocktail

's avonds zorg ik voor een gevulde kerstster (bladerdeeg met amandelspijs) en opnieuw crepes suzette
en voor de week t/m O&N ga ik nog nadenken

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:07

Kerstavond:
- Mini wok of gourmet, heb het maar voor beide in huis gehaald..

1e kerstdag:
Koud voorgerecht:
- Surf en turf; oosterse gerookte zalm en carpaccio met truffelmayo :9

Warm voorgerecht:
- Courgette soep met gerookte zalm snippers

Hoofdgerecht:
- Varkenshaas met aardbeien-balsamico saus
- Wokgroenten
- Aardappelkroketjes

Nagerecht:
- Monchou in een glas


Ik ben de chef, heb er al helemaal zin in :):)

En morgen heeft mijn zoon zijn eerste kerstdiner op school, daarvoor ga ik kerstboompjes maken met komkommer, knakworst en een cherrytomaatje.

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:14

Ik maak op beide kerstdagen een nagerecht Y)(^)
1e kerstdag wordt het een sticky dadeltaart met pecan en zoute karamel
2e kerstdag een spongecake met passievruchtsiroop en Eton mess
Beide recepten van de Lidl.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Kerstmenu 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:26

Ik ga straks maar even proefbakken. Heb nog nooit een rollade gemaakt, dus net een lesje gehad bij de slager. Maar welke saus is er lekker bij en hoe maak ik die? Rollade braad ik aan en dan in de oven.

Exitium

Berichten: 7146
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Kerstmenu 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:29

Wat voor rollade wordt het?

gaucho

Berichten: 9526
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:47

chevax schreef:
Ik ga straks maar even proefbakken. Heb nog nooit een rollade gemaakt, dus net een lesje gehad bij de slager. Maar welke saus is er lekker bij en hoe maak ik die? Rollade braad ik aan en dan in de oven.


Bij rundvlees peperroomsaus, champignonsaus of rode wijnsaus. Bij kip/kalkoen of varken zou ik geen rode wijnsaus doen maar bijvoorbeeld mosterd saus.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Kerstmenu 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:08

Bij een mooie runderrolade is een dragonmayonaise ook errug lekker!

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Kerstmenu 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:26

Ik maak rode wijn saus bij de bavette rollade. Ik vraag mij alleen af of bavette rollade gaar moet zijn of medium?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:31

Ik maak bij vegan Wellington ook rodewijnsaus, cranberrysaus en jus :j Weet dat ook nooit zo goed.

Exitium

Berichten: 7146
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:09

Mjetterd schreef:
Ik maak rode wijn saus bij de bavette rollade. Ik vraag mij alleen af of bavette rollade gaar moet zijn of medium?

Medium rare :)