Kerstmenu 2022

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haffiefreak

Berichten: 1652
Geregistreerd: 02-05-05

Kerstmenu 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 10:17

Ik weet niet of hij er al is, maar ik was benieuwd wat jullie klaarmaken met kerst.

Ik moet dit jaar het hoofdgerecht verzorgen.
Het is voor 6 volwassenen en 3 kinderen tussen de 7 en 13 jaar.

Ik zat te denken aan:
Aardappelgratin, met ratatouille en een mix van bloemkool/ broccoli en wildstoofpotje.
Voor de kinderen wou ik er frikadellen uit de airfryer bij doen.
Rode kool hebben we vorig jaar al gehad, dus dat wou ik dit jaar nietsdoen.

Weten jullie hier lekkere recepten voor en misschien tips voor andere ideeën
Het stoofpotje wou ik in ieder geval doen.
Laatst bijgewerkt door haffiefreak op 06-12-22 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Berichten: 8040
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Kerstmenu 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 10:34

Ik denk dat ik kipfilet met pistache en parmaham uit de oven ga maken, nu al trek in :9 en misschien nog een soepje vooraf

haffiefreak

Berichten: 1652
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 10:36

Autumnn schreef:
Ik denk dat ik kipfilet met pistache en parmaham uit de oven ga maken, nu al trek in :9 en misschien nog een soepje vooraf


Klinkt ook lekker

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 10:39

Altijd leuk deze topics!

Ik ben er nog niet uit. Familie kwam dit jaar zelf met het voorstel om de kerst vega te houden *\o/* Betekent dus wel dat ik ga koken. En wil natuurlijk de diehard vleeseters niet teleurstellen :=

Er komt in ieder geval een vegan wellington en stoofpeertjes. Iets met aardappel... Verder nog geen idee.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Kerstmenu 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 10:47

Ah, leuk topic! Want hier nog wel wat inspiratie nodig. Ook hoofdgerecht met 7 volwassenen en 4 kinderen (tussen de 5 en 9). Dacht aan een paar rollades (zowel vega als vlees), aardappeltoefjes in de oven, groente erbij, gestoofde peertjes.. zoiets...

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 10:55

Ik kom ook inspiratie ophalen. Mijn zwangerschap verpest de traditie van sushi op tweede kerstdag en veel van m'n favo's zoals Beef Wellington mag ik ook al niet. :')

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Kerstmenu 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 11:21

Ik heb ook inspiratie nodig..
Kerstmenu voor 5 man (+-), waarvan 1 iemand vega... de rest zijn wel echte bourgondiers en houden van een goed stuk vlees.
Voor de 4 man die vlees eten ga ik denk ik een groot stuk picanha doen, lekker makkelijk in de oven met een kernthermometer. Voor bijgerechten lekker voor iedereen hetzelfde, zal wel iets van aardappelkroketjes worden en sla en/of sperziebonen... maar voor vega? wil de basis hetzelfde houden namelijk..

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Kerstmenu 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 11:55

Ik ben ook volop bezig met inspiratie opdoen.

TS, zou je dat wel doen, frikadellen? Zeker als je 13 bent, ben je dan het kindermenu niet ontgroeid, zeker met kerst? Kun je geen kipfiletje ofzo maken?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:02

Ik heb een keer heel dikke paddstoelen gehad. Een enorme mega oesterzwam geserveerd als een steak, Dat smaakte en kauwde als vlees en was echt heerlijk :~ maar was toch echt vleesloos. Niet dat ik dat eil maar het leek me een enorm lekker gerecht. En dat was het ook. Gewoon gebakken in een pan als "biefstuk" maar dan iets langer,

Ah restaurant gevonden Oesterzwam | kastanje | truffelolie | notencrumble. Dit dus. En lekker dat het is

Let bij de aardappelkroketjes en veganisten op dat er geen boter of room inzit. Bij de standaard winkel dingen zit dat er meestal wel in.

Hier geen idee, hangt er van af hoe ver ik ben met de verhuizing en waar.

Het kan dus simpel pan soep zijn, pasta, of een luxer stukje rund of gevogelte of hert. Ik heb inmiddels een aardappelkroket merk gevonden dat melk vrij is. En die zijn ook erg lekker :D

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:10

TS, zijn die kinderen zulke lastige eters dan? Ik zou ze zelf gewoon het wild geven of anders een verse kipragout, cordon bleu, goede schnitzel oid. Frikadel vind ik wel erg ongeïnspireerd en junkfood-erig, en mijn kleuter zou je daar bijv. al geen plezier mee doen. Zou het in elk geval even checken bij de ouders en kinderen. :)

Ik ga een vegetarisch kerstdiner maken maar de één lust geen champignon en bietjes, de ander geen pompoen en ik geen aubergine. :+ Het nagerecht wordt creme brulée maar verder ben ik nog niet.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:15

Ik denk dat we voor een reeks kleine gerechtjes gaan, zodat we erg lang tafelen. En 2de kerstdag het bekende gourmetten, maar dan wel met echte gerechtjes/gangen.
De volgorde moet ik nog goed bekijken, maar tot dusver heb ik voor 1ste kerstdag:
- garnalencocktail
- kreeftensoep
- carpaccio van gerookte zalm
- burata met coppa di parma
En de rest moet ik nog bedenken. Na deze gerechtjes een zwaar vleesgerecht met garnituren lijkt me niet zo passen, wat vinden jullie?

Autumnn

Berichten: 8040
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:16


chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:16

Dani schreef:
TS, zijn die kinderen zulke lastige eters dan? Ik zou ze zelf gewoon het wild geven of anders een verse kipragout, cordon bleu, goede schnitzel oid. Frikadel vind ik wel erg ongeïnspireerd en junkfood-erig, en mijn kleuter zou je daar bijv. al geen plezier mee doen. Zou het in elk geval even checken bij de ouders en kinderen. :)

Ik ga een vegetarisch kerstdiner maken maar de één lust geen champignon en bietjes, de ander geen pompoen en ik geen aubergine. :+ Het nagerecht wordt creme brulée maar verder ben ik nog niet.


Lekker, crème brûlée. Maak je ‘m helemaal zelf? Ik vind het lekker, maar lastig te maken.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:17

karuna schreef:
Ik heb een keer heel dikke paddstoelen gehad. Een enorme mega oesterzwam geserveerd als een steak, Dat smaakte en kauwde als vlees en was echt heerlijk :~ maar was toch echt vleesloos. Niet dat ik dat eil maar het leek me een enorm lekker gerecht. En dat was het ook. Gewoon gebakken in een pan als "biefstuk" maar dan iets langer,

Ah restaurant gevonden Oesterzwam | kastanje | truffelolie | notencrumble. Dit dus. En lekker dat het is

Let bij de aardappelkroketjes en veganisten op dat er geen boter of room inzit. Bij de standaard winkel dingen zit dat er meestal wel in.

Hier geen idee, hangt er van af hoe ver ik ben met de verhuizing en waar.

Het kan dus simpel pan soep zijn, pasta, of een luxer stukje rund of gevogelte of hert. Ik heb inmiddels een aardappelkroket merk gevonden dat melk vrij is. En die zijn ook erg lekker :D


Ja iets van een oesterzwam zat ik ook aan te denken. of een portobello.

Veganisten komen er bij mij gewoon niet in _O- Dan nemen ze zelf maar eten mee :=

CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:18

Traditie is stoofpeertjes, aardappelkroketjes met biefstuk of varkensmedaillons. Zijn beide dagen buiten de deur bij familie, dus zal benieuwd zijn bij wie we dit krijgen voorgeschoteld :D Kerstavond eten we hier thuis erwtensoep <3

Fem

Berichten: 12513
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:24

Ik ga hier inspiratie opdoen voor later. Ik ben dol op koken en nieuwe dingen uitproberen namelijk.
Dit jaar hebben we met kerst geen uitgebreide 'kook' plannen.
Normaal gesproken verdelen we alle gangen onderling op kerstavond, maar dit jaar is besloten om een luxe broodmaaltijd te eten.
Ook wel eens lekker om een keer niet dagenlang in de keuken te staan.

1ste kerstdag gaan we gourmetten bij mijn schoonvader.
En 2de kerstdag staat momenteel nog helemaal vrij in de agenda, ook geen straf.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:27

Als voorgerecht zelfgemaakte kaasstengels en kippensoep, hoofd ribeye uit de grillpan, krokante kruimige aardappels uit de oven, bietjes nog van de moestuin, als toetje....? Misschien vanilla ijs met oreo koekjes warme chocolade saus en slagroom

Ik probeer nog als sidedish iets te bedenken met Vega kip strips van vivera gewoon omdat m'n vader altijd als het over Vega gaat erover zegt dat het echt vies is, terwijl die eigenlijk vind ik heel lekker zijn :') misschien een mini salade in een glaasje met dat erdoorheen

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:31

2e kerstdag komt schoonmoeder bij ons eten, we eten dan met 3 volwassenen en 2 kinderen. Voor het eerst wil ik eens wat uitgebreider koken, meestal gingen we gourmetten, maar ik wil eens wat anders.

Op dit moment heb ik in gedachten om als voorgerecht een heldere (tomatensoep) te maken met toppings, als hoofdgerecht stoofvlees, met aardappelpuree of aardappeltjes uit de oven, dat moet ik nog bedenken. Ik moet er nog groenten bij bedenken, wilde geroosterde spruitjes uit de oven maken, maar dat lust schoonmoeder niet. En als bijgerecht stoofpeertjes en meestal maak ik ook nog wel een salade. Nagerecht moet ik helemaal nog bedenken, dat wil ik niet te ingewikkeld maken ook. Misschien een brownie met ijs ofzo.

haffiefreak

Berichten: 1652
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 12:39

Dani schreef:
TS, zijn die kinderen zulke lastige eters dan? Ik zou ze zelf gewoon het wild geven of anders een verse kipragout, cordon bleu, goede schnitzel oid. Frikadel vind ik wel erg ongeïnspireerd en junkfood-erig, en mijn kleuter zou je daar bijv. al geen plezier mee doen. Zou het in elk geval even checken bij de ouders en kinderen. :)

Ik ga een vegetarisch kerstdiner maken maar de één lust geen champignon en bietjes, de ander geen pompoen en ik geen aubergine. :+ Het nagerecht wordt creme brulée maar verder ben ik nog niet.


Zijn opzich niet hele lastige eters.
De oudste 2 die niet graag vlees eten, maar af en toe wel een frikandelletje eten.
De jongste van 7 is onze zoon, en die is niet zo van het vreemde vlees. Wel moet hij natuurlijk een hapje proeven.

xSannee

Berichten: 4350
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Kerstmenu 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 12:58

Jaa kerst! <3

Ik weet nog niet precies wat we gaan doen, maar ik heb laatste deze gemaakt met vrienden en die viel erg in de smaak. Dus denk dat ik dit misschien wel weer maak maar nu met familie;

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... -dilleroom

Verder lees ik graag mee <3

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 13:08

Kerstavond met mijn ex gourmetten
Eerste kerstdag ben ik alleen en zit ik te denken aan aardappelgratin of aardappelbolletjes, boontjes of prei in spek en gevulde kipfilet met brie en spek.
Niet iets wat je standaard maakt, wel makkelijk en vlot voor te bereiden.
Tweede kerstdag ben ik bij mijn ouders, zal vast weer gourmetten worden ofzo.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16154
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Kerstmenu 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 13:54

Dit topic word verplaatst naar Voedertijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 13:55

De week voor kerst werk ik alle dagen tot 22 en op kerstavond werk ik van s ochtends vroeg tot vijf om daarna voor 8 personen en de peuter een diner te maken. Strakke planning...

Bezoek voorziet een voorgerecht en als dessert halen we een ijsbuches bij onze Zuivelboerderij. Waar we dan gelijk maar wat kaasjes halen voor de kaasplank vermoed ik.

Als hoofdgerecht een zalm Wellington. De vulling kan ik de dag er voor maken en dan is het enkel nog in elkaar zetten en afbakken. Tegelijkertijd maar wat simpele pomme duchesse er bij zetten.

Bij de aperitief wil ik graag 'crackers' maken van zuurdesem met wat dips en de rest gaat kant en klaar uit de winkel komen. De groentes ook vermoed ik. Ik zoek alleen nog een leuk aperitief ipv champagne.

De peuter eet met alles mee trouwens, makkelijke eter.

Roodvos

Berichten: 6664
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 14:09

haffiefreak schreef:
Ik weet niet of hij er al is, maar ik was benieuwd wat jullie klaarmaken met kerst.

Ik moet dit jaar het hoofdgerecht verzorgen.
Het is voor 6 volwassenen en 3 kinderen tussen de 7 en 13 jaar.

Ik zat te denken aan:
Aardappelgratin, met ratatouille en een mix van bloemkool/ broccoli en wildstoofpotje.
Voor de kinderen wou ik er frikadellen uit de airfryer bij doen.
Rode kool hebben we vorig jaar al gehad, dus dat wou ik dit jaar nietsdoen.

Weten jullie hier lekkere recepten voor en misschien tips voor andere ideeën
Het stoofpotje wou ik in ieder geval doen.

Is het ipv de frikadellen ( :brr: ) voor de kinderen een idee om dit erbij te doen ipv de wildstoofpot:
https://www.jumbo.com/producten/jumbo-s ... g-323271DS
Het is in 5 min in de magnetron klaar en echt super mals en smakelijk en er zit een beetje jus bij. En dan hebben ze er wel stoofvlees bij en daarmee wellicht beter passend in het menu dan zo'n gemalen vleesstengel.
Zo'n doosje is voor 2 personen, maar misschien ook genoeg voor 3 kinderen?

Ik maak meestal groenteschotels uit Simpel van Ottolenghi. Heerlijk smakelijk en vaak een dag van te voren al voor te bereiden.
Vorig jaar heb ik bloemkool met kaas en mosterd gemaakt en spruitjes met bruine boter en zwarte knoflook.
Dit jaar wil ik een bloemkoolsalade maken en iets met pompoen of aubergine. Dat heb ik nog niet besloten. Ik ga komend weekend eerst maar eens de aubergineschotel maken voor mijzelf om voor te proeven.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Kerstmenu 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 14:15

hier kook ik op kerstavond voor vijf volwassenen en twee kinderen, en dat ga ik relatief simpel houden

voorgerechtje meloen met ham + tbd (garnalencocktail?)
hoofdgerecht
vlees naar keuze (eendenborst, biefstuk, verse worst, varkenshaasje)
pommes fondants (sp) en frietjes
rodekool salade en wsl gewone salade
groenten tbd
wsl nog wel cranberry compote en stoofpeertjes

toetje crepes suzette

eerste kerstdag kook ik voor een grote groep in het verzorgingstehuis bij mijn schoonmoeder, menu hoor ik nog maar iig ook crepes suzette toe
en met O&N ga ik een menu op de bbq bedenken maar zo ver ben ik nog niet


@roodvos, Ottolenghi is idd een goed idee!