Zelf borstplaat maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Zelf borstplaat maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-22 11:51

Hallo allemaal!

Voor Sinterklaas heb ik het lootje van mijn oma getrokken. Die houdt van borstplaat. Nu zag ik op internet al een paar recepten voorbij komen.
Ik vraag me af of het echt zo gemakkelijk is als het lijkt :')
Ik ben totaal geen keukenprinses namelijk, anders kan ik het beter kopen.

Roodvos

Berichten: 6664
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: Zelf borstplaat maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 12:20

Ik heb geen idee, maar ik zou het gewoon proberen.
Als het lukt heb je gewoon een super leuk ambachtelijk cadeau voor je oma.

Wel tijdig beginnen, dat mocht het mislukken je nog bij de bakker kan bestellen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Zelf borstplaat maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 12:22

Het schijnt echt heel simpel te zijn.

Heel vroeger in de brugklas heb ik dat zo een keer gemaakt bij een vriendinnetje thuis, was echt heel simpel (echter, toen ik het daarna als 13 jarige brugpieper thuis ook probeerde mislukte het faliekant, ergens had ik toch een stap in het recept gemist denk ik :') )

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 12:23

Nou wij maakten het op school en het was echt heel makkelijk, weet alleen niet meer hoe het ging :')

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Zelf borstplaat maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-22 12:38

Ohh nou dat geeft wel vertrouwen :D Kan natuurlijk altijd alsnog een zakje bij de bakker halen ter back-up :')

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 12:40


Foaly

Berichten: 4859
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Zelf borstplaat maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:19

Het is niet heel moeilijk, maar let als je met suiker gaat koken wel heel goed op je vingers :+

Lizz

Berichten: 8893
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 00:05

Ooh lekker en leuk dat je dit voor je oma gaat maken.
Het is niet moeilijk, maar je moet wel even opletten wanneer het goed is. En zelf gemaakt is veel lekkerder dan die van de bakker.
Wij goten het mengsel uit op bakpapier in hartvormpjes.
Ook maakten we het met wat cacao er doorheen.

Dus gewoon proberen en desnoods paar keer oefenen.
Ben benoemd of het lukt, succes.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Zelf borstplaat maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 00:53

Echt nog nooit van gehoord. Weer wat geleerd. Ik dacht dat het een eendenborstgerecht zou zijn ofzo haha.

lrm

Berichten: 3392
Geregistreerd: 17-11-08

Re: Zelf borstplaat maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 01:09

Ik heb het wel eens gemaakt maar het lukte voor geen bal. En daarbij die van onze bakker is zooooo lekker.

Tis maar goed dat ik het niet kan want deze weken mag ik altijd los door die borstplaat. Laatste weekje gaat in. Snik.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Zelf borstplaat maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 08:19

Ik vind het echt heel moeilijk en heb het nooit goed voor elkaar gekregen, en welk vaak geprobeerd :')

Ik koop het dus altijd want het is ontzettend lekker :9

Maar het zijn maar weinig en goedkope ingrediënten dus zou het gewoon proberen en het geheim hier delen want mij lukt het dus niet.

Ik krijg het niet vloeibaar om uit te schenken, het wordt altijd korrelig nadat het wel een soort van vloeibaar is geweest maar dan is de suiker nog niet opgelost.
Snap er dus niks van.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37249
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 08:54

De truc is niet te heet laten worden ( net kokend) en roeren roeren roeren tot het als je de lepel uit de pan trekt moet de druppel zich soort van omhoog terug trekken

De goede vormpjes hebben en een hittebestendige ondergrond die het liefst vers natgemaakt is met koud water voor het ingieten.

De roomloze versie is simpel suiker en water zijn de basis. Daar kan cacao bij of sterke koffie of welke smaak ook lekker is. Met kook room of kokos melk dat doe je erbij nadat je mengsel dik genoeg is. Dan de verhitting eronderuit en als het borrelen stopt heb je echt minimaal nodig flinke theelepel is genoeg op een kleine hoeveelheid borstplaat meest dan weer roeren roeren tot weer de druppel zich iets terug trekt

Dan gieten in de vormpjes en je pan snel schoonmaken met heet water. Een pan met dikke bodem werkt het fijnste

Petpa

Berichten: 1695
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 14:19

verootjoo schreef:
Ik vind het echt heel moeilijk en heb het nooit goed voor elkaar gekregen, en welk vaak geprobeerd :')

Ik koop het dus altijd want het is ontzettend lekker :9

Maar het zijn maar weinig en goedkope ingrediënten dus zou het gewoon proberen en het geheim hier delen want mij lukt het dus niet.

Ik krijg het niet vloeibaar om uit te schenken, het wordt altijd korrelig nadat het wel een soort van vloeibaar is geweest maar dan is de suiker nog niet opgelost.
Snap er dus niks van.


Wat voor suiker gebruikte je?
Ik kon het ook niet vloeibaar uit laten vloeien en kreeg ook een korrelig resultaat.
Iemand gaf mij de tip basterd suiker te gebruiken en dat heeft deze nadelen niet.

SimplySusan

Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 18:24

Chocolade borstplaat <3

Mijn oma maakte dat altijd voor ons in de jaren '70. Ze maakte voor al haar kleinkinderen en dat waren er veel, grote harten. Onze ouders moesten ons op tijd een halt toe roepen anders aten we ons misselijk aan dit heerlijke Sinterklaas snoepgoed.

Toevallig dacht ik er deze week weer aan en dat ik dit familierecept nog niet heb. Van mijn inmiddels bejaarde oom heb ik een bijna poetische instructie gekregen van hoe je borstplaat moet maken.

Te mooi beschreven om niet te delen:

"Ons moeder gebruikte daar voor een casserole, een zware gietijzeren pan. De Ingrediënten waren suiker, cacao en goed bewaakt! enkele eetlepels water. Want dat lette erg nauw!
De dikke bodem zorgde voor gelijkmatige spreiding van warmte. Ook dat was belangrijk.
De massa moest onder goed roeren , niet te lang niet te kort, rustig tot het kookpunt komen en dan mooi vloeibaar zijn. De vormpjes lagen klaar op een beboterd aanrecht van graniet.
De exacte receptuur weet ik niet meer, maar zal niet afwijken van wat je op het net vindt.
De zorgvuldige handelingen zijn van belang en ooit heb ik poedersuiker gebruikt. Dat
geeft een luxueus resultaat. Het goed doorroeren en inkoken tot een bepaald punt van dikvloeibaarheid is een kwestie van ervaring.
Oma gebruikte gewone suiker en cacao van De Gruiter."

Zelf herinner ik me nog dat oma koffiemelk gebruikte voor de witte borstplaat.