Vezelrijke lunch en ontbijt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Vezelrijke lunch en ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 13:05

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar lekkere lunch en ontbijt recepten. Alleen dan vezelrijk.
Ik at tot 2 weken geleden bijna maar net wit brood. Nu heb ik door mijn eigen schuld flink verstopt gezeten en wil toch meer vezels eten. Op werk at ik sowieso al slecht omdat ik boterhammen mee nemen echt goor vind.... :r
Ik maak nu ochtends van van dat hele donkere brood meestal een tosti. Volgens mij is het sesam brood o.i.d. of waldkorn. Want zonder dat het in het tosti ijzer is geweest eet ik het echt niet. Als ik het rooster eet ik het ook wel met een ei erbij. Naar werk neem ik nu een hard donker broodje mee. Ik ga nu ook volkoren/meergranen wraps meenemen denk ik.
Ik eet weinig. 1 boterham per x max. En als ik het niet lekker vind kan ik prima zonder :D
Als ik thuis eet in het weekend lukt bij de lunch gezond eten me wel dan maak ik tosti of bak ik een eitje. Maar ik vind het in het weekend ook wel eens lekker iets ongezonds te eten...
Dus: wat eten jullie op wraps? En wat is een gezond ontbijt? Of weten jullie andere lekkere lunches of ontbijten.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Vezelrijke lunch en ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:10

Er zitten veel vezels in fruit, groente en peulvruchten.
Je zal je misschien verbazen, maar in het bruine brood wat jij noemt zit niet veel meer vezels als in witbrood. Het kleurtje doet het misschien vermoeden, maar die wordt vaak gemaakt van verbrand mout.
Kijk eens op internet naar ‘ vezelrijk dieet’ en je zal verbaasd staan hoeveel lekkere dingen je kan eten om aan je vezels te komen :)

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Vezelrijke lunch en ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:38

Een tosti schaar ik ook niet onder gezond eten :')
Wil je gezond en vezels. Stap dan gewoon af van het brood.
Ik eet al jaren geen brood meer. Ja, als ik ergens lekker ga lunchen van die luxe broodjes.
Groente en fruit ed kan je gewoon de hele dag eten. Wie ooit bepaald heeft dat groente avondeten is komt waarschijnlijk uit de broodindustrie. :D

Autumnn

Berichten: 8040
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Vezelrijke lunch en ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:39

Havermout

Anna_98

Berichten: 454
Geregistreerd: 01-04-13

Re: Vezelrijke lunch en ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:57

Zoals gezegd genoeg andere dingen dan brood met veel vezels. In een portie volkorenmuesli zitten meer vezels dan in een volkoren boterham.

Voor de afwisseling heb je ook vezelrijke crackers. En die smeer ik net als m'n brood dan gewoon op het werk, veel lekkerder dan thuis gesmeerd.

Op de wrap vind ik overigens lekker: kruidenroomkaas, sla, komkommer en gerookte kip.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:59


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:02

Ik heb cacaonibs en chiazaadjes in de kast staan die ik te pas en te onpas door mijn skyr / yoghurt / vla / smoothie mik. Een paprika ik stukjes, genoeg groente en fruit door de dag heen zullen je al heel goed doen. Je hebt ook lekkere knäckebröd welke vol vezels zitten en met een beetje huttenkase met jam heb je direct je eiwitjes en een lekkere snack :-

Wraps eten wij hier koud met een sausje, sla en dan carpaccio, zalm, kaas, kipfilet etcetera. Inrollen in plastic en dan zijn zo zo een paar dagen goed in de koelkast.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-10-22 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:03

Roggebrood bevat veel vezels. Verder peulvruchten (bv linzen), groenten en fruit (bv boerenkool, doperwten, maïs, druiven), zilvervliesrijst.


mirim schreef:
Je zal je misschien verbazen, maar in het bruine brood wat jij noemt zit niet veel meer vezels als in witbrood. Het kleurtje doet het misschien vermoeden, maar die wordt vaak gemaakt van verbrand mout.

Als ik de etiketten van mijn brood vergelijk zitten er in het volkorenbrood toch echt 4x zoveel vezels als in het witte brood.

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:13

Picopico schreef:
Roggebrood bevat veel vezels. Verder peulvruchten (bv linzen), groenten en fruit (bv boerenkool, doperwten, maïs, druiven), zilvervliesrijst.


mirim schreef:
Je zal je misschien verbazen, maar in het bruine brood wat jij noemt zit niet veel meer vezels als in witbrood. Het kleurtje doet het misschien vermoeden, maar die wordt vaak gemaakt van verbrand mout.

Als ik de etiketten van mijn brood vergelijk zitten er in het volkorenbrood toch echt 4x zoveel vezels als in het witte brood.


Ze heeft het over bruin brood, niet volkoren. :D

Zertab

Berichten: 12230
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Vezelrijke lunch en ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:16

Let erop dat je bij meer vezel inname, ook meer water drinkt!

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 14:20

Citaat:
Een tosti schaar ik ook niet onder gezond eten :')


Nee ik ook niet, maar er zitten wel vezels in denk ik dan. Overigens doe ik een bakpapiertje in het tostiijzer zo heb je daar geen vet van. En ik denk altijd of ik nu een boterham met kaas zo eet of als tosti.

Fruit ben ik ook weer meer gaan eten.

Knäckebrood en gezonde crackers zal ik gaan kijken.

Dank jullie wel voor de wraps ideeën!

Citaat:
Ze heeft het over bruin brood, niet volkoren. :D

Nee ik bedoel volkoren. Heel donkerbruin niet normaal bruin

Zertab

Berichten: 12230
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Vezelrijke lunch en ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:24

Nou... er is echt wel een verschil tussen een plak klaas op een boterham of gesmolten kaas. Google maar eens :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:26

Zertab schreef:
Nou... er is echt wel een verschil tussen een plak klaas op een boterham of gesmolten kaas. Google maar eens :)

Waar komen die extra kcal en vetten dan vandaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:27

MarlindeRooz schreef:
Zertab schreef:
Nou... er is echt wel een verschil tussen een plak klaas op een boterham of gesmolten kaas. Google maar eens :)

Waar komen die extra kcal en vetten dan vandaan?


Inderdaad, broodje aap !

https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/se ... -kaas.aspx

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:33

Dandelion07 schreef:
Citaat:
Een tosti schaar ik ook niet onder gezond eten :')


Nee ik ook niet, maar er zitten wel vezels in denk ik dan. Overigens doe ik een bakpapiertje in het tostiijzer zo heb je daar geen vet van. En ik denk altijd of ik nu een boterham met kaas zo eet of als tosti.

Fruit ben ik ook weer meer gaan eten.

Knäckebrood en gezonde crackers zal ik gaan kijken.

Dank jullie wel voor de wraps ideeën!

Citaat:
Ze heeft het over bruin brood, niet volkoren. :D

Nee ik bedoel volkoren. Heel donkerbruin niet normaal bruin


mirim heeft het over bruin brood en niet over volkoren brood. Bruin brood bevat niet meer vezels dan wit brood, terwijl volkoren brood wel meer vezels bevat dan bruin of wit brood.

Nyaleti

Berichten: 6155
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:44

Zertab schreef:
Nou... er is echt wel een verschil tussen een plak klaas op een boterham of gesmolten kaas. Google maar eens :)


Ik vind dit echt de grootste grap die er bestaat, hou op :')
Ja als je er een dot mayo bij eet is het ongezonder maar het is niet dat je ijzer er 50 kcal bij je kaas gooit ofzo.


Iets van havermout? Bevat dat niet veel vezels?

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:54

Wat je als afwisseling ook kunt doen is:

2 eieren hard koken. Ondertussen een komkommer door de helft snijden in de lengte. Zaadlijsten er uithalen met een lepel.

Vruchtvlees van een avocado in blokjes snijden.

Vul de komkommer met de cottage cheese, ei en avocado. Breng op smaak met peper en zout.

Is echt een heerlijke vezelrijke lunch.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Vezelrijke lunch en ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:04

Ik eet tegenwoordig ook vaak salades op het werk als lunch. Ik heb daarvoor een boekje gehaald waar allerlei recepten in staan voor salades met bv kip of peulvruchten of vis (makreel o.a.).

Je kan in die salades alles doen wat je lekker vindt, en voeg dan voor de vezels dan eens avocado doorheen.

Qua wraps kun je ook goed variëren met avocado. Bijvoorbeeld door er gerookte kip bij de doen. Of roomkaas (boursin bv) met gerookte kip en avocado.

Zelf doe ik ook wel eens wraps met gerookte kip, groene pesto en komkommer. Of wraps met carpaccio, grana padano kaas en rucola :) Erg lekker :D

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:35

In principe kan een tosti net zo gezond zijn als een normale belegde boterham. Afhankelijk van wat je er op doet natuurlijk, maar dat roosteren of warm maken maakt voor de gezondheid niets uit.

Verder ga ik ook wel mee met het meer groente en fruit eten hoor. Er zijn meer producten met veel vezels dan alleen brood/wraps.

Neem wat snoepgroente mee als tussendoortje of bij de lunch. Of neem elke dag een stuk fruit extra.

Er zijn meerdere opties om extra vezelrijk te eten.

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:40

Ik eet elke ochtend 20gr havermout, 10 gr gebroken lijnzaad, 10 gr chiazaad en 2 appels. Daar zitten echt lekker veel vezels in. Daarnaast kun je prima tosti's eten, dit is echt net zo gezond als een boterham met kaas. Let alleen wel erop dat je volkoren brood gebruikt. Mocht je geen zin hebben in brood, ik vind de crackes van wasa vezelrijk heel lekker. Andere volkoren crackers of beschuit kan natuurlijk ook!
Pasta's etc kan prima, pak wel volkoren versie. Ik doe vaak linzen en peulvruchten door vanalles heen, daar zitten veel vezels in :9

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:41

Zertab schreef:
Nou... er is echt wel een verschil tussen een plak klaas op een boterham of gesmolten kaas. Google maar eens :)

Dat is echt onzin. Het enige verschil is dat door de temperatuur het vet in de kaas zacht wordt, maar het bevat nog steeds evenveel calorieën.


Momo94 schreef:
mirim heeft het over bruin brood en niet over volkoren brood. Bruin brood bevat niet meer vezels dan wit brood, terwijl volkoren brood wel meer vezels bevat dan bruin of wit brood.

Heb ik dat ook nog even opgezocht.

Per 100 gram:
Witbrood: 1,7 gram vezels
Bruinbrood: 5,3 gram vezels
Volkorenbrood: 6,4 gram vezels.

Dus ik denk dat "bruinbrood heeft niet meer vezels dan witbrood" ook een broodje aap is. Ik koop echt geen bijzonder brood ofzo, komt gewoon bij de supermarkt vandaan.

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 15:44

Echt superbedankt voor alle tips!