Nintendo Switch vs Steam deck

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rohesia

Berichten: 1065
Geregistreerd: 19-02-22

Nintendo Switch vs Steam deck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 09:49

Onder het motto: iets draagbaars willen maar niet weten wat.. Wat zouden jullie doen?

Ik zit niet in het wereldje, dus ik heb geen idee wat er mogelijk is. De Switch is bekend, de Deck heb ik zien voorbij komen omdat ik mijn spellen via Steam speel.
Dat is ook meteen de reden dat ik over de Deck nadenk, omdat je dan de spellen die je via Steam speelt ook gewoon daarop kan spelen (indien compatibel). Maar de Deck is duur (500 euro) en komt pas in het najaar uit en dan is het nog maar de vraag wanneer je hem krijgt (reservatiesysteem).

De Switch lijkt dan een beter alternatief, meteen beschikbaar en goedkoper. Maar je moet wel weer spellen opnieuw kopen. Tegelijk heb je ook weer andere spellen die typisch voor Nintendo/Switch zijn en dat is ook leuk (nog meer keuze :') ). Wel zijn de spellen in verhouding best duur en ben ik zo'n prijzen niet gewend te geven. En spellen die ik al via Steam heb moet ik dan nog eens opnieuw kopen. De goedkopere aanschafprijs compenseert dit wel weer voor een stuk.

Dus de vraag: wat is de beste keuze voor iemand die iets draagbaars zoekt om te kunnen gamen zonder steeds met de laptop op de bank te moeten zitten, en die gewend is om met laptop/Steam te werken? Welke ervaringen heb jij met de Switch? Gebruik je die veel? Is er veel verschil in kwaliteit (heb natuurlijk een gaming-laptop)? Of is het wel doenbaar en gewoon leuk?

xRaisin

Berichten: 1768
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:30

Zelf ben ik wel blij met de Switch, maar ik zou het niet zien als een vervanging van je game-laptop. Nintendo is toch meer voor andere typen spellen. Ik zie het zelf meer als een aanvulling. Onze Switch gebruiken we eigenlijk meestal met vrienden voor spellen zoals Mariokart/-Party, Overcooked en Drawfull. Voor de graphics hoef je niet voor de Switch te gaan, die zijn sowieso minder. Hoe dat met de Steam Deck zal zijn, durf ik niet te zeggen.
Wat ik wel fijn vind aan de Switch is dat je makkelijk kan wisselen tussen hand-held en de TV-scherm.

Rohesia

Berichten: 1065
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 10:42

Zo bedoel ik het inderdaad ook :j Niet meteen ter vervanging van laptop, maar als iets waar je ook fijn spelletjes op kan spelen en makkelijker mee op de bank kan kruipen. Dat er een aantal titels zijn die ik ook op Steam heb staan is fijn, maar ik heb net zo veel interesse in andere spellen (bv. Mario, Yoshi, Animal Crossing en zag in het switch-topic ook dingen voorbij komen als Crash Bandicoot en Spyro, heb ik nu ook via Steam maar vind het toch niet fijn spelen terwijl ik vroeger op de Playstation niks anders deed dan die spellen...).
Maar spellen dubbel moeten kopen is dan ook weer een dingetje natuurlijk, vooral omdat ze niet echt goedkoop zijn.

Ik weet trouwens niet of je de switch op elke tv kan aansluiten, ik heb geen smart tv ofzo :P Maar misschien is dat gewoon hetzelfde als Playstation en andere aanverwanten? Die gingen vroeger ook..

Exitium

Berichten: 7398
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Nintendo Switch vs Steam deck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:54

Heb met beiden geen ervaring, maar voor mij persoonlijk zou de Steam Deck afvallen omdat het dezelfde games zijn en omdat ik het niet zie zitten om die op een handheld te spelen. Muis/toetsenbord zijn bij veel games die ik speel toch wel enorm prettig. Daarnaast kent de Switch ook wat exclusives / andere games wat me meer aanspreekt. Steam Deck is dan toch (letterlijk) meer van hetzelfde

fleurtjeuh
Berichten: 10940
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Nintendo Switch vs Steam deck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:04

Persoonlijk kijk ik uit naar het najaar wanneer ik mijn steam Deck kan bestellen!
Ik heb lang getwijfeld over een Switch maar ga nu wachten op de Steam Deck.

Ook kan je met de steam deck een emulator erop zetten om zo toch Switch spellen te kunnen spelen.

Rohesia

Berichten: 1065
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 11:09

Daar heb je wel een punt Exitium :j In eerste instantie was 'meer van hetzelfde' juist de bedoeling, als in: de games die ik nu speel gewoon ook lekker op de bank kunnen spelen, zonder de laptop.

Maar een ander platform en dus ook andere mogelijkheden klinkt ook wel fijn. En eventueel op tv is ook altijd wel eens leuk. Al is de bedoeling vooral gewoon fijn op de bank.

@fleurtjeuh: welke ga je bestellen? En wat heeft voor jou de doorslag gegeven?
Die emulator, hoe werkt dat dan? Kost dat nog extra? Weet je dat toevallig?

Tazzey
Berichten: 9782
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:33

Ik kijk ook al een tijdje uit naar de Steam Deck, alleen wacht ik voorlopig nog wel even. Het apparaat staat nog veel te veel in de kinderschoenen. Ik laat de eerste generatie aan me voorbijgaan. Ik stond op het punt om hem te pre-orderen maar de review van Tweakers hield me tegen.
In hun video review zijn ze heel duidelijk over de minpunten die het apparaat nog heeft. Hij is absoluut veelbelovend maar hij nog niet af. De games die ik op Steam heb en graag op de Steam Deck zou willen spelen zijn nog niet geschikt voor de Deck.
Ik wil hem kopen om in bad te kunnen spelen en dan heb ik geen zin om eerst te moeten tweaken voordat ik ook maar iets kan doen.

Kortom: als de volgende generatie Steam Deck doet wat ze beloven dan sta ik vooraan om mijn geld naar ze toe te gooien maar tot die tijd wacht ik even. Een Switch ga ik niet kopen, daar heb ik lang over getwijfeld maar uiteindelijk zijn er te weinig games die ik écht leuk vind op de Switch. Ik weet nu al dat dat ding uiteindelijk weggegeven wordt aan neefjes of nichtjes.



Edit: hier nog de geschreven review van Tweakers.

fleurtjeuh
Berichten: 10940
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:41

Rohesia schreef:
Daar heb je wel een punt Exitium :j In eerste instantie was 'meer van hetzelfde' juist de bedoeling, als in: de games die ik nu speel gewoon ook lekker op de bank kunnen spelen, zonder de laptop.

Maar een ander platform en dus ook andere mogelijkheden klinkt ook wel fijn. En eventueel op tv is ook altijd wel eens leuk. Al is de bedoeling vooral gewoon fijn op de bank.

@fleurtjeuh: welke ga je bestellen? En wat heeft voor jou de doorslag gegeven?
Die emulator, hoe werkt dat dan? Kost dat nog extra? Weet je dat toevallig?

Een emulator is misschien niet helemaal legaal :')
Je download een programma die doet alsof het iets anders is.
Daar laad je dan je spel in die dus denkt dattie op het juiste platform wordt gespeeld.

Ik heb de duurste optie gekozen.
Ik wil graag lekker op de bank of in bed kunnen spelen zonder de laptop te moeten verplaatsen.

Rohesia

Berichten: 1065
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 11:48

fleurtjeuh schreef:
Een emulator is misschien niet helemaal legaal :')


Ohja, dat wist ik eigenlijk wel :+

Wat Tazzey zegt zit ik ook mee ja, mooi in theorie maar gaat het allemaal zo zijn? Misschien toch maar even zien wat het geeft, het is echt wel veel geld..



Ik zie bij de Switch dan weer wel spellen die ik graag zou spelen, dus vandaar dat dat misschien toch een optie is :)

Tazzey
Berichten: 9782
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Nintendo Switch vs Steam deck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:52

Laten we voorop stellen dat als dat ding ooit gaat doen wat ze beloven dan is het echt een heel gaaf apparaat. Dan kan ik Factorio spelen op mijn PC en in bad lekker verder spelen waar ik gebleven was. Het zou ook mooi zijn als er een Discord app voor beschikbaar komt.

fleurtjeuh
Berichten: 10940
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:53

Tazzey schreef:
Laten we voorop stellen dat als dat ding ooit gaat doen wat ze beloven dan is het echt een heel gaaf apparaat. Dan kan ik Factorio spelen op mijn PC en in bad lekker verder spelen waar ik gebleven was. Het zou ook mooi zijn als er een Discord app voor beschikbaar komt.

Je kan er windows op draaien dus discord zou ook wel een optie moeten zijn. Ik zie in ieder geval niet waarom niet.

Tazzey
Berichten: 9782
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 12:04

fleurtjeuh schreef:
Tazzey schreef:
Laten we voorop stellen dat als dat ding ooit gaat doen wat ze beloven dan is het echt een heel gaaf apparaat. Dan kan ik Factorio spelen op mijn PC en in bad lekker verder spelen waar ik gebleven was. Het zou ook mooi zijn als er een Discord app voor beschikbaar komt.

Je kan er windows op draaien dus discord zou ook wel een optie moeten zijn. Ik zie in ieder geval niet waarom niet.


Windows erop draaien is waarschijnlijk niet zo'n heel goed idee. Ik kan een heel verhaal gaan typen maar deze video legt het eigenlijk wel goed uit.


Ladybird
Moderator Algemeen

Berichten: 18721
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Nintendo Switch vs Steam deck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 13:39

Een vriend van mij heeft de steamdeck al en die is eer heel blij mee. Hij had ook naar een switch gekeken, maar zei ook, ja ik heb een lijst aan spellen op mn steam staan die ik al heb, en met een stwitch en 2 games ben je ongeveeer net zo duur uit als de steamdeck. Hij is er zeer tevreden over. Hij vind het toch leuk om lekker ook op de bank te zitten.

Rohesia

Berichten: 1065
Geregistreerd: 19-02-22

Re: Nintendo Switch vs Steam deck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 14:38

Thanks. Maar is die al uit dan? Ik dacht gelezen te hebben om te reserveren voor het najaar.

En omdat het zo nieuw is ben ik toch wel huiverig. Het is ook niet zo dat je automatisch alle spellen kan spelen. En de besturing is toch anders dan via pc dus weet ook niet of alles zo fijn speelt.

Maar ja, lekker op de bank zonder de laptop ook nog eens op je schoot lijkt mij ook wel fijn :Y)

Tazzey
Berichten: 9782
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:16

Hij is officieel uitgebracht eind februari maar dat was een kleine zending waar echt nog heel erg veel software problemen in zitten. De nieuwe orders worden pas in het derde kwartaal van dit jaar verstuurd als hij niet weer opnieuw wordt uitgesteld.
Als je leest van mensen die de Steam Deck al hebben is de vriend van Ladybird de enige die echt tevreden lijkt te zijn. De rest heeft allemaal aanmerkingen zoals die ook in de Tweakers review naar boven komen. Het product is gewoonweg nog niet af, en ik snap ook niet zo heel goed waarom ze hem al uitgebracht hebben. Dat neemt niet weg dat ik uitkijk naar een versie die wel goed werkt. Waarbij games niet continu crashen, er geen multiplay issues meer zijn en waar op veruit de meeste Steam games kunnen draaien.

Het gaat mij vooral erom dat ik lekker verder kan spelen met cloud saves terwijl ik niet bij mijn pc zit. Mijn laptop ligt al jaren te verstoffen maar die vind ik ook niet erg handig want daar zit je niet makkelijk mee in bad of neem je mee naar bed. Ik zit soms uren in bad en ik heb niet altijd zin om te lezen dus dan zou het ideaal zijn. Of lekker in bed als ik weer eens slapeloze nachten heb en mijn bibliotheek al weer uit heb.
Voor mij zou het voornamelijk gaan om games als Factorio, Icarus, Two Point Hospital enz. Dus echt de simpele spelletjes, de grote shooters en MMO's blijf ik gewoon lekker op mijn gaming pc spelen.

Rohesia

Berichten: 1065
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 16:22

Ik ben er uit, ik ga voor de Switch :+

Heb intussen ontdekt dat je er heel mijn jeugd-spellen ook (weer) op kan spelen, inclusief de hele oude als Aladdin en The Lion King, toen was ik verkocht _O-
De lijst van spellen die ik dan zou willen spelen wordt steeds groter, haha. Alleen jammer van de prijzen :=
Kan van wat ik nu op Steam heb The Long Dark en Green Hell ook erop spelen dus dat is helemaal fijn. Ik verwacht ook niet dat de grote spellen erop zouden komen, of zelfs op de Deck ooit fijn te spelen gaan zijn. Er zijn toch wel grenzen lijkt mij.

Nu nog even zien wat het meest handige is qua opslagruimte ed.

Tazzey
Berichten: 9782
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Nintendo Switch vs Steam deck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:23

Daar zul je ook vast veel plezier van hebben. Het is echt een leuk ding, ik heb hem wel eens gebruikt als we een weekend logeetjes hadden.

fleurtjeuh
Berichten: 10940
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Nintendo Switch vs Steam deck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:30

Ik ken ook iemand die hem heeft en die is er zeer tevreden over

lara1510

Berichten: 107
Geregistreerd: 23-08-13
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:07

Ik ben al lange tijd heel blij met de Switch, maar ik ben ook geen PC-gamer dus misschien liggen mijn verwachtingen ook wat lager. Ik weet niet of je liever de fysieke spelletjes in handen hebt of dat je geen probleem hebt met de digitale versies want de Nintendo Online Shop heeft namelijk ook best vaak kortingen. Ik heb bijvoorbeeld 20-25 euro betaald voor de Spyro triologie en 15 euro voor de eerste Ace Attorney Triology waar ik allebei echt van heb genoten! De korting op de ‘bekende’ spellen als Mario en Zelda is vaak wat minder vaak of veel maar toch mooi meegenomen! Bij elke aankoop krijg je ook punten en die kan je bij je volgende aankoop leggen voor korting (is vaak niet heel veel hoor alsnog).

Ik heb zowel met de ‘normale’ Switch als de Switch Lite gespeeld en vind beide prima spelen, alleen het scherm van de Lite is wat kleiner en je kunt de controllers en niet van afhalen of course.

Rohesia

Berichten: 1065
Geregistreerd: 19-02-22

Re: Nintendo Switch vs Steam deck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 17:57

Dank je, ik zou dan sowieso wel een gewone Switch willen, die je ook op de tv kan spelen. Niet dat ik dat zo vaak zal doen, of wie weet wel als ik het éénmaal gedaan heb :+ Wil gewoon dat het mogelijk is voor als ik het eens wil.

Qua fysiek of online weet ik het nog niet goed. Mijn eerste idee zou zijn online omdat je dan altijd je spellen bij hebt en zo werkt het met Steam op de laptop natuurlijk ook. Maar toen ik las dat je dan best veel opslagruimte nodig hebt en het met fysieke spellen ook wel fijner is dat je ze weer kan verkopen en nooit kwijt kan raken (je weet nooit dat ze online er ineens mee ophouden ofzo, al zou mij dat straf lijken) is daar ook wel wat voor te zeggen. Dus ik weet het nog niet goed .. maar kortingen klinkt dan wel weer ok :Y)

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 15:27

Goede keus. Ik zou alleen een Steam deck kopen als je geen computer hebt. Mocht je lekker lui op de bank willen gamen maar je hebt geen xbox / PS dan kan je nog altijd kijken naar een nvidia shield. Die streamt jouw computer naar je tv toe en dus kan je met een controller op de bank spelen. Het is dan niet draagbaar, maar je hoeft niet met je laptop op schoot te zitten.

Rohesia

Berichten: 1065
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 15:59

Thanks, ik speel vaak nog een spel als ik 's avonds naar tv zit te kijken dus dat streamen zou ik ook niet vaak doen. De switch lijkt mij dan ideaal, gewoon op de bank en als je toch eens op tv wil spelen kan dat ook gewoon.

Maar weet nog niet wanneer het er van gaat komen, liever gisteren dan vandaag maar mijn bankrekening ziet het niet zo rooskleurig in :o :=