Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kally
Berichten: 5254
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 11:10

Het verbaasd mij echt dat er niet veel eerder over gegaan wordt met vegetarisch stremsel…het is al best lang voorhanden maar zal wel of geld of ambacht zijn.. geen idee.
Kwa snoep is er laatste tijd meer uitgebracht…jammer genoeg nog geen Engels drop in vega versie.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 11:11

Vleesbouillon mijd ik overigens ook.

Doet me ook denken, kreeg in een feestzaal een taartje. Ze hadden me al vis proberen voorschotelen dus ik vroeg of er gelatine in zat. Niemand wist het. Lekker diepvriestaartjes dus :D

kally
Berichten: 5254
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 11:14

Ja…idd als je vragen stelt staat de bediening vaakste de mond vol tanden…vraag weleens of er ansjovis in de kruidenboter zit omdat dit weleens gebeurt…kijken ze ook zo van ehhh….ga het vragen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 11:15

Dat de bediening het niet weet vind ik absoluut niet erg! Maar als de keuken het niet weet…

kally
Berichten: 5254
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 11:19

Je mag toch wel als bediening een klein beetje weten wat je serveerd, maar wat je zegt de keuken zou het zeker moeten weten…het was waarschijnlijk de makkelijke keuken….deels dan opwarmen en gaan.
Ook weleens gehad met een gerechtje waar een dressing op zat…maar weinig, vroeg wat meer en dat hadden ze niet meer..ook apart.

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:00

8nnemiek schreef:
Ik ben met beide niet heel streng, maar als ik kan kiezen dan kies ik uiteraard altijd het vegetarische of liever het vegan alternatief.

Ik las dat de vegetarische slager bezig is met de ontwikkeling van een heel nieuwe vegan kaas. Daar ben ik heel benieuwd naar. Ik heb nooit jonge kaas gelust, en oude vegan kaas is nergens te vinden.

Het is nog veel beter. Jaap Korteweg (een van de oprichters van de vegetarische slager) probeert geen vegan kaas te maken, hij probeert melk van gras te maken zonder tussenkomst van koeien.

Suliko

Berichten: 4346
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:17

Ik vermijd ook zeker dierlijke (rest)producten in etenswaar. Gelatine, bouillon, stremsel. Maar ook strassi (pasta van garnalen) of garnalenpoeder wat vaak in borrelhapjes zit en ansjovis in tapenades. Dit check ik dan ook altijd. Maar ik ben 4 jaar veganist geweest, dus dan leer je wel om etiketten te checken. Nu alweer 1,5 jaar vegetariër, af en toe kaas en ei. Die haal ik dan wel biologisch of biodynamisch, liever wat meer betalen en het niet vaak eten, biologische kaas is bijna altijd vegetarisch trouwens. Dagelijkse producten als melk, boter en yoghurt neem ik wel plantaardig en bakken/koken doe ik ook het liefst nog vegan.

In het buitenland en uiteten is het wel echt lastig om zulke dierlijke producten als bouillon en stremsel te vermijden. De bediendes weten dat niet en zelfs de koks zijn er niet altijd bewust van wat er in hun producten zit.
Ik heb in Spanje van de lente bij hele leuke restaurants gegeten via happycow, die ook zogenaamd vegan gerechten had of die kon maken, maar betwijfel sterk of ze echt 100% veganistisch waren.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:44

Nou het viel best mee. Ik kreeg vervangende hapjes, en mijn voorgerecht (kaaskroket) paste goed in de menu want de rest had garnaalkroket met bisque. Bediening super attent en aardig. Dus het is zeker goed gemaakt. En ach, hier zit niet veel inspiratie in, maar ze wisten het ook maar erg laat en dan is dit echt prima opgelost!
Afbeelding

De dame die ik aan de lijn had heb ik eenmaal kort gezien maar die stond in de keuken. Bediening was echt heel fijn. Dus toch een happy end zo!

anjali
Berichten: 15170
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:48

Berdien schreef:
Toch zijn er steeds meer kazen met vegetarisch stremsel hoor! Ook merken die dat eerst niet hadden.

Gewoon bij Albert Heijn te verkrijgen.

AlwaysH

Berichten: 11276
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:50

Fijn dat het lekker was! :D

Ik had net een pasta salade met griekse yoghurt-dille saus. Was erg lekker met dit warme weer. :j

Suliko

Berichten: 4346
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:53

Fijn dat het mee viel en de bediening vriendelijk was poes! Geen inspirerend gerecht misschien, maar beter dan een rauwkostsalade van 3 ingrediënten :')

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:05

Idd zo last minute was dit zeker ok!

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:07

Fijn poes! Helemaal dat iedereen gewoon aardig was.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 21:37

Daar gaan we weer :D

Op weekend, getrakteerd door schoonvader. Heerlijk!

Ik bel; 1 persoon eet vega.
Geen probleem. Wel vis?
Nee geen beesten, vleesbouillon, gelatine.
Ok.

Ik kom aan. Het hele gesprek herhaalt zich.
Hotel: wat eet je dan wél?
Ik; Awel al de rest e.
Hotel: anders kaaskroketjes als voorgerecht en pasta met groenten als hoofd?
Ik: …. Ja lekker :D

friezenfan2

Berichten: 2633
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 22:06

Het zit je niet mee Poes. Maar wat voor vega optie hadden ze dan op het menu staan? Of zijn er nog zoveel restaurants zonder?

En in mijn ogen is vega dus ook geen vis. Als je wel vis eet dan is het toch een pescotariër?

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 23:54

Nou ja zeg! Ze moeten jou wel hebben Poes. Misschien moet jij de volgende keer maar gewoon het restaurant uitkiezen anders komen de pasta en kaaskroketten nog je neus uit. ;)

Berdien

Berichten: 64540
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:02

Is er in België nog maar zo weinig keuze in vegetarische gerechten dan Poes? In Nederland is het wellicht niet allemaal even origineel, maar moet je echt zoeken naar een restaurant waar ze níet iets vegetarisch hebben. Vegan is wat lastiger, maar ook al wel veel meer verbreid en in opkomst.

gaucho

Berichten: 9551
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:35

Ik heb dezelfde ervaring als Berdien :j op werk soms wel wat lastiger als de mannen eten bestellen

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 20:41

Berdien schreef:
Is er in België nog maar zo weinig keuze in vegetarische gerechten dan Poes? In Nederland is het wellicht niet allemaal even origineel, maar moet je echt zoeken naar een restaurant waar ze níet iets vegetarisch hebben. Vegan is wat lastiger, maar ook al wel veel meer verbreid en in opkomst.

Dat is nog wel echt een ding. Vaak komen ze toch niet verder dan een salade geitenkaas met walnoot en honing... Of een een of andere rare ratjetoe, met name buiten de randstad. Soms wel op verrassende plekken uitmuntende doordachte vegetarische opties maar dat is toch altijd nog een speld in een hooiberg. Soms vind ik zelfs 100% vegetarische restaurants een saai menu hebben, of klinkt het wel heel lekker op papier maar is het op het bord, in de mond en/of the-day-after (jak) een grote deceptie...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 20:46

Welkom in België :D

Maar! Ik neem alles terug. Deze mensen kennen misschien niets van vegetarisch eten… maar ze kunnen wel verdorie goed in het potje roeren :D

Jezus wat heb ik hier gruwelijk lekker gegeten.

Gisteren: ja kaaskroketjes maar super lekker met duidelijk goede kazen. Lekkere wijn erbij. Grote porties.
Pasta: ok die was raar maar wel enorm lekker. Ik kreeg een portie voor 4 man :D maar de tafel vond hem zo lekker dat alles op ging.

Vandaag: voorgerecht tomaat mozzarella. Nog nooit zo lekker gekruid gegeten!
En dan vega burger met frietjes. Beide gerechten klinken zo dwaas maar echt waar het was zo zo lekker. Frietjes op zeer hoog niveau, enorm lekker burgers en pepersaus, warme groenten erbij.

Ontbijt was ook al zo super.

Wauw.

Zo kan het dus ook: traditioneel maar gewoon weten wat koken is. Kan wel huilen zo blij ben ik hier. Hotel lijkt gedateerd maar wat een topplek!!

Afbeelding

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 21:00

Met die laatste zou je mij echt niet blij maken. Beetje burgers kopen bij de aldi, sausje, frietjes. Klaaaarrr. Maar heel fijn dat je zo genoten hebt. Gelukkig maar!

Hier in het zuidoosten van het land staat er lang niet altijd vegetarisch op het menu en veganistisch eigenlijk nooit. Het is soms best lastig om iets te krijgen. Sinds ik veganistisch eet, heb ik al heel wat bakken sla gehad :') Blijkbaar blijft het toch lastig, mensen met andere wensen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 21:06

Ik snap je! Op eerste zicht zeg ik hetzelfde.
Maar ik ben 1 en ander gewend en dit was wel echt top.

Edit: als dit een gewoon burgertje was geweest had ik echt niet zo blij geweest. Qua kruiden, qua smaak, de wijn: alles is er boenk op. En ik ben fijn eten gewend. Gewoon alles was simpel, maar met net een beetje meer en top qua smaak. Moeilijk uit te leggen maar geloof me: dit is culinair gewoon top.

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 23:04

Oh dat ziet er lekker uit! Het hoeft ook helemaal niet ingewikkeld te zijn, als het maar lekker is klaargemaakt.

Waar ik kom is het ook altijd vrij standaard hoor. Inderdaad de salade geitenkaas, de portobello of inderdaad een groente prutje met pasta of rijst. Soms heel lekker, soms mhaw....

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 00:58

Ik ben meestal prima tevreden ermee. En ik at vroeger ook wel vaak in Indiase restaurants, die hebben natuurlijk super veel heerlijke vegetarische gerechten!

gaucho

Berichten: 9551
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:29

Ik ben komend weekend naar Luxemburg, hardloopweekend, en moest de keuze voor hoofdgerecht al invullen:

Afbeelding
Het kan dus ook zo :D ik heb alleen wel keuzestress nu :')