Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
friezenfan2

Berichten: 2657
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:57

Dat is toch stom dat er dierlijk stremsel wordt gebruikt en niet vegetarisch stremsel want dat is er dus wel.
Maar het zal aan ons liggen.

kally
Berichten: 5261
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 19:19

Helaas nog heel veel kaas met dierlijk stremsel en terwijl er een goed alternatief is!

Jessix

Berichten: 16501
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 19:34

Klopt. Zelf koop ik dan ook vegetarisch maar of je dat in een restaurant krijgt is natuurlijk de vraag.

Berdien

Berichten: 64579
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 19:44

Toch zijn er steeds meer kazen met vegetarisch stremsel hoor! Ook merken die dat eerst niet hadden.

Jessix

Berichten: 16501
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 19:55

Berdien schreef:
Toch zijn er steeds meer kazen met vegetarisch stremsel hoor! Ook merken die dat eerst niet hadden.

Gelukkig maar! Ik koop het lokaal, dus ben niet zo in de merken thuis.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 21:17

Dank je jessix. Een aardig woord doet hier echt even deugd :)

8nnemiek

Berichten: 43503
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 22:59


Jessix

Berichten: 16501
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 23:08

poes schreef:
Dank je jessix. Een aardig woord doet hier echt even deugd :)

Herkenbaar hoor. :) Je hebt gewoon soms van die dagen en dan is zo'n onaardig persoon aan de telefoon net even de druppel...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 23:39

Heel waar! Ach ze had vast vanalles klaar staan dat snap ik best. Gewoon even luchten dat ze dat vervelend vond is prima.
Maar goed we gaan lekker met familie vieren morgen en ik hoop dat ze op de kaaskroketjes spuwen vóór ze ze frituren :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 23:41

Jessix schreef:
maar strikt gezien zit er dus wat van een dier in veel kazen.


Ja, melk :+

Jessix

Berichten: 16501
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 00:05

Ik hoop dat je een leuke dag hebt morgen Poes. En wie weet verrassen ze je nog wel door toch een redelijke maaltijd voor je op tafel te zetten.

Jessix

Berichten: 16501
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 00:07

Humpiedumpie schreef:
Jessix schreef:
maar strikt gezien zit er dus wat van een dier in veel kazen.


Ja, melk :+

Yup en dus ook iets van de maag van een koe/kalf. Yummie! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 07:45

Jessix schreef:
Ja, melk :+

Yup en dus ook iets van de maag van een koe/kalf. Yummie! ;)[/quote]

Ik weet dat je daarop doelde, maar ik vind het altijd bijzonder dat er dan voorbijgegaan wordt aan het "normale" ingrediënt; de melk. Maar dat er wel moeilijk wordt gedaan over de stremsel :+ .
Maar dat is mijn ding dan ;)

Jessix

Berichten: 16501
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:14

Ik snapte de :+ er achter.
Ja ik denk dat, dat iets is wat iedereen voor zichzelf moet bepalen. Ik vind de huidige zuivelindustrie, laat ik het netjes zeggen, niet iets waar ik achter kan staan. Daarom eet ik het bijna niet meer. Stukje bio kaas van de locale boer hier verder op, af en toe. Maar voor mij is er dan ook wel weer een verschil tussen dieren eten en dierlijke producten eten. Eitje van eigen kip heb ik dus ook geen moeite mee.

Maar goed dat is dus wat je voor jezelf moet uitmaken en wat mij betreft is het allemaal goed. Ik vind het dan wel fijn om te weten wat ik nou eigenlijk eet. En dan kom je dus terug op het feit dat niet alle kaas vegetarisch is. Wat iemand met dat gegeven wil is dan weer een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:30

Jessix schreef:
Ik snapte de :+ er achter.
Ja ik denk dat, dat iets is wat iedereen voor zichzelf moet bepalen. Ik vind de huidige zuivelindustrie, laat ik het netjes zeggen, niet iets waar ik achter kan staan. Daarom eet ik het bijna niet meer. Stukje bio kaas van de locale boer hier verder op, af en toe. Maar voor mij is er dan ook wel weer een verschil tussen dieren eten en dierlijke producten eten. Eitje van eigen kip heb ik dus ook geen moeite mee.

Maar goed dat is dus wat je voor jezelf moet uitmaken en wat mij betreft is het allemaal goed. Ik vind het dan wel fijn om te weten wat ik nou eigenlijk eet. En dan kom je dus terug op het feit dat niet alle kaas vegetarisch is. Wat iemand met dat gegeven wil is dan weer een ander verhaal.


Helemaal mee eens hoor, alle bee(s)tjes helpen! Ik wist overigens niet dat stremsel onder niet vegetarisch werd verstaan, dus weer wat geleerd. Gelukkig lustte ik nooit al kaas :+

Hoe zit het dan met geplette luizen voor kleur in bijvoorbeeld de roze koeken? Is dat dan ook niet vegetarisch? Of gelatine? Is ook voor iedereen anders natuurlijk, maar vroeg me het af..

Jessix

Berichten: 16501
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:40

Ja dat ook. Zijn vegetariërs die echt etiketten lezen om dat soort dierlijke stoffen uit te sluiten.

Ook hier hang ik er weer een beetje tussenin. Gelatine vermijd ik liever ook. Maar in een restaurant ga ik het niet uitvragen.

kally
Berichten: 5261
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:48

Als je vegetarisch of veganistisch bent zul je geen roze koeken of dingen met gelatine eten…zelfs in bv in sorbetijs….zit vaak gelatine, of de al opgeklopte slagroom in de winkel, sap drankjes, drop ook zo iets er zijn veel valkuilen wat betreft gelatine.
Gelukkig zijn er nog Arabische gom, Agar Agar of andere vegan bindmiddelen

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:59

Ik vind dat een ieder moet bepalen wat ze wel en niet eten; alle beetjes helpen. Probleem met labels (niet van verpakkingen, van mensen) is dat men niet wat alles betekent. Veel weten nog niet eens wat nou vegan en wat nou vega is. Of pescotariër. En je kan het wel uitleggen als mensen dat willen (maar dat wil lang niet iedereen, want oh wee als je moet luisteren naar een vegetariër _O- ), maar ik zeg liever gewoon safe; ik eet geen vlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:22

kally schreef:
Als je vegetarisch of veganistisch bent zul je geen roze koeken of dingen met gelatine eten…zelfs in bv in sorbetijs….zit vaak gelatine, of de al opgeklopte slagroom in de winkel, sap drankjes, drop ook zo iets er zijn veel valkuilen wat betreft gelatine.
Gelukkig zijn er nog Arabische gom, Agar Agar of andere vegan bindmiddelen


Uk ben lang vegetarisch geweest en heb hier nooit rekening mee gehouden. Vegetarisch is mijn inziens alleen geen vlees eten?
Inmiddels streef ik naar veganisme en houd ik er wel rekening mee. Was daarom benieuwd of dat stremsel en gelatine iets "nieuws" is onder de vegetariërs , wat overigens alleen maar goed is natuurlijk!
Ach je hebt vleeseters en plantaardige eters en alles dat er tussenin zit is natuurlijk grijs gebied en voor iedereen anders op te vatten.

Sheran

Berichten: 17256
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:36

Het is niks nieuws onder vegetariërs, maar het bewustzijn wordt wel groter.

Zijn de gelatine en het stremsel overigens restproducten, of eigenlijk niet meer?

kally
Berichten: 5261
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:43

Gelatine wordt gemaakt vd botten en huiden van geslachte dieren…..als vegetariër vindt ik dat een goor idee. Maar daar staan we allemaal anders in!
Stremsel komt uit de lebmaag van (nuchtere) geslachte kalveren ..ook een dingetje voor voor mij!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:46

Gelatine mijd ik absoluut, met kaas ben ik wat makkelijker.

Berdien

Berichten: 64579
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:48

Ik vermijd als het even kan ook gelatine en dierlijk stremsel :j Ik eet nog wel minimaal zuivel (rondeel/kipster eieren en kaas), maar vind gelatine en dierlijk stremsel toch weer wat anders dan kaas etc. Voor die eerste twee moet een dier toch dood.. En ja, ik weet dat dat niet overeind blijft in een discussie over zuivel etc :) maar ik zie daar zelf wel een verschil in.

Overigens kan ik niet wachten tot er echt lekkere vegan kaas is, dan stap ik daar direct op over!

8nnemiek

Berichten: 43503
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-22 10:48

Ik ben met beide niet heel streng, maar als ik kan kiezen dan kies ik uiteraard altijd het vegetarische of liever het vegan alternatief.

Ik las dat de vegetarische slager bezig is met de ontwikkeling van een heel nieuwe vegan kaas. Daar ben ik heel benieuwd naar. Ik heb nooit jonge kaas gelust, en oude vegan kaas is nergens te vinden.

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 11:07

Dat dus, 8annemiek.
Ik let er op, maar is er geen vega(n) optie, heb ik er geen moeite mee. De snoeppot op werk wordt door iedereen aangevuld en ik vind het dan niet erg als het bijvoorbeeld Haribo beertjes zijn. Maar vaak neem ik vegan Katja mee. :j