Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
friezenfan2

Berichten: 2597
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:00


friezenfan2

Berichten: 2597
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 18:14

Vraagje voor alle veganisten hier, is een goed gebalanceerd vegan leefstijl duur?

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 19:35

Voor de weekboodschappen hebben mijn vriend en ik 80 euro uitgetrokken voor twee personen en meestal blijven we daar onder. Ik moet daarbij wel zeggen dat we weinig snacks in huis halen. Het gaat hoofdzakelijk om inkopen voor het ontbijt, de lunch en het avondeten met als tussendoortjes (gedroogd) fruit en noten.
Als basis ga ik uit van de weekaanbiedingen qua groente, fruit en vleesvervangers en daar plan ik een weekmenu omheen. Ontbijt is meestal sojayoghurt, havermout, fruit en zaden, lunch brood met pindakaas, hummus en iets als appelstroop en avondeten afwisselend rijst, aardappel, pasta met groente en bonen of een vleesvervanger.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-22 21:01

friezenfan2 schreef:
Vraagje voor alle veganisten hier, is een goed gebalanceerd vegan leefstijl duur?

Nee, heel goedkoop juist.
Wij geven dit jaar gemiddeld 36 euro per week uit aan onze boodschappen voor twee personen. Dan eten we vrij veel vers fruit en groente uit het seizoen, rijst, pasta, aardappelen, havermout, sojamelk, veel peulvruchten, wat brood met beleg, wat noten, paddestoelen.. Veel zelfgemaakt zonder pakjes en zakjes.. Maar ook wel eens een snelle makkelijke hap. En af en toe een vleesvervanger die ik een paar keer per jaar in de aanbieding groot inkoop.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:04

Wij kopen vrij groot, en grotendeels biologisch, in, dus wekelijks zou ik het niet kunnen zeggen. Biologisch groentepakket voor €17,50 voor vijf personen (plus extra uit de moestuin), wat we eten met gemiddeld vier personen. Fruit en paddestoelen deels uit de tuin/omgeving, deels uit de biologische winkel/crowdfarming (sinaasappels). Rijst (witte dan, per 25kg), tofu, tempeh, sojabrokken en andere Aziatische ingrediënten slaan we groot in bij de toko. Daar halen we ook grote zakken met verschillende soorten gedroogde bonen. Brood kopen we per 10 broden uit de vriezer bij de biologische winkel want dan gaan ze voor een stuk minder weg... et cetera. Maar we maken zelf jam, appelmoes en andere dingen, dus dat bespaart ook behoorlijk. Afhankelijk van je mogelijkheden maak je het zo duur of goedkoop mogelijk dus, eigenlijk.

Eetkosten zijn een behoorlijk deel van onze uitgaven, maar onze uitgaven zijn verder behoorlijk laag dus dat scheelt dan natuurlijk al minder.

LoessM

Berichten: 227
Geregistreerd: 08-12-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 20:49

Vegan vraagje; ik ben opzoek naar vegan outdoorlaarzen. Als ik er naar zoek op Google, krijg ik alsnog alleen nubuck en leren laarzen als advertenties. Gewone rubberen laarzen zijn niet echt een goed alternatief, aangezien ik 7 dagen per week minimaal 6 uur per dag op de laarzen rond stuiter.
Ik zoek dus waterdichte laarzen, vegan, en geschikt voor intensief gebruik (modder,mesthoop, alles moet ermee getrotseerd kunnen worden )
Wie o wie heeft de gouden vegan tip?

marleen_88

Berichten: 14054
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 20:51

Ik heb 3 dozen vegan Nespresso Dolce Gusto cups over. Ik vind ze helaas niet lekker en vriend ook niet. Het is latte kokos, kan ik iemand er blij mee maken?

herr_balou
Berichten: 1456
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 21:28

LoessM schreef:
Vegan vraagje; ik ben opzoek naar vegan outdoorlaarzen. Als ik er naar zoek op Google, krijg ik alsnog alleen nubuck en leren laarzen als advertenties. Gewone rubberen laarzen zijn niet echt een goed alternatief, aangezien ik 7 dagen per week minimaal 6 uur per dag op de laarzen rond stuiter.
Ik zoek dus waterdichte laarzen, vegan, en geschikt voor intensief gebruik (modder,mesthoop, alles moet ermee getrotseerd kunnen worden )
Wie o wie heeft de gouden vegan tip?

VinkingFootwear misschien? Nadeel is wel dat het in China wordt geproduceerd.

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 21:39

Is tweedehands geen optie?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33800
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 22:03

LoessM schreef:
Vegan vraagje; ik ben opzoek naar vegan outdoorlaarzen. Als ik er naar zoek op Google, krijg ik alsnog alleen nubuck en leren laarzen als advertenties. Gewone rubberen laarzen zijn niet echt een goed alternatief, aangezien ik 7 dagen per week minimaal 6 uur per dag op de laarzen rond stuiter.
Ik zoek dus waterdichte laarzen, vegan, en geschikt voor intensief gebruik (modder,mesthoop, alles moet ermee getrotseerd kunnen worden )
Wie o wie heeft de gouden vegan tip?

Welke maat zoek je? Ik heb misschien nog wel hele goede laarzen liggen die mij ge klein zijn.

LoessM

Berichten: 227
Geregistreerd: 08-12-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 08:45

MarlindeRooz schreef:
LoessM schreef:
Vegan vraagje; ik ben opzoek naar vegan outdoorlaarzen. Als ik er naar zoek op Google, krijg ik alsnog alleen nubuck en leren laarzen als advertenties. Gewone rubberen laarzen zijn niet echt een goed alternatief, aangezien ik 7 dagen per week minimaal 6 uur per dag op de laarzen rond stuiter.
Ik zoek dus waterdichte laarzen, vegan, en geschikt voor intensief gebruik (modder,mesthoop, alles moet ermee getrotseerd kunnen worden )
Wie o wie heeft de gouden vegan tip?

Welke maat zoek je? Ik heb misschien nog wel hele goede laarzen liggen die mij ge klein zijn.


Maat 42, wat ook nog best lastig is. Maar mocht je merk/model willen delen ben ik ook al heel dankbaar.

(& Tweedehands liever niet. En thanks voor de vikingboots tip daar zal ik eens kijken)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33800
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 08:46

Ja het zijn ariat boots Maat 39,5 maar wel van leer. :)

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 14:08

Je zou anders ook voor hoge wandelschoenen kunnen kijken, die zijn er wel in vegan opties.

LoessM

Berichten: 227
Geregistreerd: 08-12-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 20:03

Sheran schreef:
Je zou anders ook voor hoge wandelschoenen kunnen kijken, die zijn er wel in vegan opties.


Ja die had ik inderdaad gevonden. Maar als je daarmee door de modder plassen danst heb je zo natte voeten. Ben bang dat het bij "regenlaarzen" blijft qua vegan opties.
Ik hoopte hier op de gouden tip met het comfort van de bekende leren outdoorlaarzen, maar dan zonder leer

amand0
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-02-18

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 21:13

En muckboots?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:36


Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:55

Er zijn inderdaad ook wel rubber laarzen met een heel prima voetbed. Weet niet of die dan ook echt vegan zijn, maar daar zou je naar kunnen kijken.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 06:20

LoessM schreef:
Vegan vraagje; ik ben opzoek naar vegan outdoorlaarzen. Als ik er naar zoek op Google, krijg ik alsnog alleen nubuck en leren laarzen als advertenties. Gewone rubberen laarzen zijn niet echt een goed alternatief, aangezien ik 7 dagen per week minimaal 6 uur per dag op de laarzen rond stuiter.
Ik zoek dus waterdichte laarzen, vegan, en geschikt voor intensief gebruik (modder,mesthoop, alles moet ermee getrotseerd kunnen worden )
Wie o wie heeft de gouden vegan tip?


Ik heb laatst muckboots gekocht. Vind ze helemaal fantastisch <3

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:58

Humpiedumpie schreef:
Ik weet dat je niet om regenlaarzen vroeg, maar ik heb deze waar ik gerust boswandelingen van 12 km mee wandel zonder problemen.
Je hebt ze in allerlei kleuren, met voering en zonder. Wellicht heb je er iets aan..
https://www.fashionbootz.nl/bisgaard-re ... nt-gevoerd


Deze zijn niet vegan, er zit lamswol in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:59

Irene793 schreef:
Humpiedumpie schreef:
Ik weet dat je niet om regenlaarzen vroeg, maar ik heb deze waar ik gerust boswandelingen van 12 km mee wandel zonder problemen.
Je hebt ze in allerlei kleuren, met voering en zonder. Wellicht heb je er iets aan..
https://www.fashionbootz.nl/bisgaard-re ... nt-gevoerd


Deze zijn niet vegan, er zit lamswol in.


Ja dat klopt in de gevoerde. In de niet gevoerde niet. Verkeerde link bij geplaatst :+

Berdien

Berichten: 64523
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 18:54

Ik durf zo niet te zeggen welke alternatieven ook daadwerkelijk goed en ook nog een beetje milieu-technisch verantwoord zijn.

Wij zijn gisteren bij Loetje geweest, daar heb ik de Bali 0.0 ‘biefstuk’ getest. Ik vond het akelig op vlees lijken :)) Het lag daarna ook wel flink zwaar op de maag. Mijn vriend (geen vegetariër) vond de smaak heel erg op echt vlees lijken. Het was best heel leuk om het zo te testen, maar of ik het echt veel vaker zal gaan doen… Ben wel benieuwd naar volgende klassiekers die 0.0 gemaakt gaan worden!

Hoorde om ons heen dat hij ook echt wel veel besteld werd. Dat vind ik dan wel weer weer tof! :j

Afbeelding

friezenfan2

Berichten: 2597
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 18:59

Dus hij is wel lekker? Merkte je niet dat je een 3d geprint iets aan het eten was?
Het lijkt me best iets aparts.

Berdien

Berichten: 64523
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 19:07

Ik vond het goed te eten! Ik ben alleen nooit een grote vleesliefhebber geweest :)) Hier zit natuurlijk niet die typische dode smaak aan, dat scheelt. Qua textuur is het meer draadjes’vlees’ dan biefstuk.

Dénk ik, want de laatste biefstuk is zo’n 20 jaar geleden :))

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 20:42

Berdien schreef:
Ik durf zo niet te zeggen welke alternatieven ook daadwerkelijk goed en ook nog een beetje milieu-technisch verantwoord zijn.

Wij zijn gisteren bij Loetje geweest, daar heb ik de Bali 0.0 ‘biefstuk’ getest. Ik vond het akelig op vlees lijken :)) Het lag daarna ook wel flink zwaar op de maag. Mijn vriend (geen vegetariër) vond de smaak heel erg op echt vlees lijken. Het was best heel leuk om het zo te testen, maar of ik het echt veel vaker zal gaan doen… Ben wel benieuwd naar volgende klassiekers die 0.0 gemaakt gaan worden!

Hoorde om ons heen dat hij ook echt wel veel besteld werd. Dat vind ik dan wel weer weer tof! :j

[ [url=m/kzX5yO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik wil ook heel graag mijn tanden hierin zetten maar zie de pepers niet zitten. Ze werken wel aan andere recepten maar het duurt even. Hoe heet vond je deze?

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 17:20

Klinkt goed! Misschien ook maar eens proberen :)
Ik was jarig dit weekeinde en ik kreeg een hele grote kurkumaplant :D vervolgens kwam op insta dit recept voorbij, dus dit moest ik misschien maar eens proberen.

Soak rice overnight. Grind it into a thick and soft batter.
Prepare a sweet filling out of freshly grated coconut, jaggery and cardamom powder.
Wash and pat dry all turmeric leaves.
Spread the rice batter on the leaf.
Add a sweet filling in the center of the leaf.
Fold the leaves vertically and seal the edges.
Steam these for 15-20 minutes
That's it!