Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
friezenfan2

Berichten: 2595
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 17:34

Gezien dat het komende week weer de nationale week zonder vlees en zuivel is en er dus bij elke supermarkt allerlei vegan aanbiedingen zijn wat gaat jullie kopen?
Wie weet geven jullie mij nog inspiratie.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 22:25

friezenfan2 schreef:
Gezien dat het komende week weer de nationale week zonder vlees en zuivel is en er dus bij elke supermarkt allerlei vegan aanbiedingen zijn wat gaat jullie kopen?
Wie weet geven jullie mij nog inspiratie.


Ik kijk vaak bij bonusvegan.nl voor aanbiedingen
https://bonusvegan.nl/vegan-aanbiedinge ... en-zuivel/

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 23:32

Ik kan nooit zoveel met al die producten die zoveel mogelijk op vlees moeten lijken :n

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 00:21

Nikass schreef:
Ik kan nooit zoveel met al die producten die zoveel mogelijk op vlees moeten lijken :n


Hoeft ook niet natuurlijk. Het is ook niet nodig. Eigenlijk is dat aanbod er op zich ook nog maar relatief kort, vroeger was het tofu en bonen wat je wist om aan je proteinen te komen. Ik denk wel dat het aanbod 't op dit moment voor mensen die naar vega(n) willen overstappen gemakkelijker maakt dan vroeger. En ook voor mensen die zelf niet vega(n) zijn maar hun best willen doen voor gasten. Nu is er altijd wel een product is om iets te "veganizen" en toch de smaak/essentie van het gerecht te houden.

Maar als je nu kijkt in de link die ik net deel dan staan er ook maar heel weinig vleesvervangers tussen de aanbiedingen voor deze actie week eigenlijk. Peulvruchten, soep, chocolade, chips, plantaardige "zuivel", snoep, salades, ... het is fijn te weten wat je allemaal kunt kopen zonder etiketten te lezen vind ik hoor, ik heb daar echt wel wat aan. Niet altijd zin om met de leesbril op door de AH te gaan :j

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 01:05

Ik wil de ProFusion Protein Mince gaat uitproberen.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 07:55

Met je eens Karina. Ik stopte ook met vlees eten in een tijd dat je 2 vegetarisch schijven had bij de AH. Beide vond ik niet lekker dus heb heel goed leren eten zonder vlees(vervanger). Ik mis dus ook niets.

Nu je zo veel keus hebt zijn er wel een paar bij die ik wel lekker vind. De kipstuckjes bijvoorbeeld. En het is inderdaad goed dat het hierdoor makkelijker is geworden voor iedereen die er eens mee wil experimenteren. Ik ken best wat mensen die hierdoor af en toe vleesvervangen.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 08:59

Sorry ik was misschien wat te kort en onduidelijk in mijn opmerking. Ik ben opgegroeid in een gezin waar alleen vegetarisch werd gegeten, in een tijd waarin vleesvervangers niet bestonden. Ik begrijp dat het misschien handiger, aantrekkelijker is voor mensen die nu willen overstappen, maar voor mij komt het nog altijd over alsof die dingen bedacht zijn door niet-vegetariërs. Met gezondheid heeft het meestal ook weinig te maken; over het algemeen zit er suiker, en teveel zout in. Wat dat betreft lees ik toch altijd wèl de ingrediënten.

Voor vegan vind ik een aantal plantaardige zuivel producten (dat klopt natuurlijk niet, maar hoe noem je het anders?) wel een goed initiatief. Maar als je iets wil zonder suiker moet je alsnog best goed zoeken, en als je biologisch wil, vind je dat meestal niet in de gewone supermarkt.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 09:04

De vleesvervangers van de vegetarische slager zijn wel een mooi voorbeeld van een vegetariër die de wereld wil verbeteren. Ik vind de verhalen van Jaap Korteweg altijd reuze interessant, en heel bijzonder wat hij allemaal voor elkaar heeft gekregen in de afgelopen jaren. En gezond, ach, een stuk vlees is evenmin gezond, soms mag het ook gewoon lekker zijn.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:05

Het mag zeker lekker zijn! Maar ik vergelijk dus niet met vlees. Vlees is voor mij geen vertrekpunt.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:23

_Reneee schreef:
Ik heb nog wel een leuke tip voor mensen die een leuk dagje uit willen: de Vegan Food Tour.

Een - onwijs leuk - stel uit Utrecht is dat een aantal jaar geleden gestart, toen nog met enkel een wandeltocht. Je loopt dan een route door Utrecht en komt langs allerlei vegan ondernemers om een gerechtje te proeven. Ondertussen wordt er wat over de stad verteld.

Ze hebben een wandeltour en ook een fietstour, ik heb beide al eens gedaan en ik ben echt fan. Binnenkort starten ze ook in Amsterdam, die tour gaan ze volgende week testen en ik ben uitgenodigd om de eerste keer mee te lopen :D

Heb geen belangen ofzo, ben gewoon echt een superfan haha.

Op de website staat meer informatie: https://veganfoodtour.nl/


Thnx voor de tip

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:25

Hoi btwweet niet of jullie aan voorstellen doen want ik ben heel blij met dit topic

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 21:03

Vleesvervangers vind ik vooral fijn voor de inspiratieloze of snelle avonden, en ook voor het vegetarisch maken van een klassiek gerecht. Qua eiwit gehalte kunnen ze ook heel fijn zijn.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 21:55

Nikass ik begrijp jou ook hoor met je extra uitleg! Juist wel, denk ik. Ik kom nog uit de tijd dat als ik een aubergine wilde de plaatselijke groenteboer die voor me moest bestellen. En ik maak geen grapje, dat was al heel exotisch voor Veluws dorpje haha. Maar ik kan de nu beschikbare variatie dus toch wel waarderen voor zo nu en dan, ben verder geen snoeper dus de balans blijft er wel.

Jessix ik ben ook wel fan van de kipstuckjes, maar nu weer die smaakjes daarvan zoals smokey BBQ, sate, vlam, dat hoeft voor mij dan weer totaal niet, op smaak brengen doe ik liever zelf.

ieris

Berichten: 1778
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 07:52

Welkom Moniquelucky, ik heb nog niemand echt zien voorstellen, maar is wel leuk natuurlijk!
Die foodtour ziet er zeker leuk uit!

8nnemiek, ja de vegetarische slager is zeker goed bezig vind ik ook fijn.
Zeker voor mijn huisgenoten, die echt wel vleesvervangers willen ipv alleen groentes.

Forumster, haha herkenbaar, ik woon ook in een Veluws dorpje!

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:10

Ik heb gisteren in een beetje een opwelling (ik werd om 4 uur wakker en dacht 'weet je wat ik nodig heb') een slowcooker gekocht. Nu ben ik dus de trotse eigenaar van een kleine slowcooker :D

Vaak gebruiken mensen zo'n slowcooker voor een stoofpotje met vlees, maar dat eet ik dus niet. Ik ben wel gek op curry's! Ik was benieuwd: wat maken jullie graag in de slowcooker? Ik had al iets gevonden met spitskool wat me leuk leek om te maken :)

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:47

Stoofpotjes <3. Alles erin en hoppatee. Alhoewel ik daar in de winter meestal de kachel voor gebruik. Maar ik heb er ook natto miso en yoghurt mee gemaakt, je kunt met zo'n ding echt alle kanten op.