Fermenteren kan je leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VenoSnorlax

Berichten: 4526
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Fermenteren kan je leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 14:05

Hii!

Ik sta in mijn directe omgeving een beetje bekend om mijn hyperfocus. Soms zijn deze tijdelijk heel extreem. Soms is dit iets wat altijd in een vorm aanwezig is maar in vlagen heel heftig is.

Een voorbeeld hiervan is fermenteren, meest bekend is zuurkool. Wat het inhoud is het gecontroleerd laten overnemen van bacteriën om een soort zure smaak geeft. Dit kan zowel in vloeibare vorm (azijn, alcohol, kombucha) als in vaste vorm (zuurkool, zuurdesem, kimchi)

Het zou veel gezondheidsvoordelen geven welke ik absoluut niet wil claimen, wel geven ze mij persoonlijk meer energie. Ik ben zelf nu op jacht voor een scoby (om kombucha te maken) en heb een zuurdesem starter en ingelegde komkommers nu staan om op te wachten.

Ik hoor graag meer ideeën, de fails, de successen en het effect wat jij voelt op je lichaam en gewoon lekker kunnen praten over het eten

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Fermenteren kan je leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:28

Wat betreft gezondheidseffecten merk ik er weinig van, maar ik maak al jaren regelmatig waterkefir, dat is erg leuk om te doen en lekker om te drinken, zeker 's zomers.
En ik maak mijn eigen wijn, ook een vorm van fermenteren, en een leuke manier om van mijn teveel aan druiven af te komen :))

Sojayoghurt heb ik ook een tijd lang gemaakt. Moet ik weer eens mee beginnen.
En tempeh is ook erg leuk om zelf te maken!

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:35

Wij maakten vroeger (mijn moeder eigenlijk :D en wij mochten snijden) veel in, in het zout.
Witte en rode kool, (snij)bonen, andijvie enz.. wel krijg je daardoor veel zout binnen.
Wij hadden vroeger meerdere grote keulse potten buiten staan met groenten en zout(water), theedoek, houten deksel met een zware steen erop.
Als het goed genoeg was werd het in glazenpotten in de kelder gezet.
Zo hadden wij de hele winter groenten (tja niet het allergezondste :+ ), maar vers kopen was heel duur.

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Re: Fermenteren kan je leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:37

Je zou eens meneer wateetons moeten opzoeken. Die heeft er naar mijn weten een boek over en die geeft regelmatig webinars/cursussen hier in.
Wij hebben wat andere boeken van hem, zijn schrijfstijl is naast de goede recepten ook nog eens heel leuk.

loveslimpie

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:37

Ik hou ervan!

Kimchi is hier de persoonlijke favoriet. Afgelopen jaar voor het eerst ook chinese kool gezaaid in de hoop dat ik echt eigen kimchi kon maken, helaas maar 1 koolplant die het overleeft had... Ik hoop dus dit jaar een grotere oogst :D

Een ander, aziatisch, gefermenteerd product wat ik heerlijk vind is miso-pasta. Dat lijkt me ook nog wel heel gaaf om een keer zelf te maken :j

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Fermenteren kan je leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:44

Kimchi is echt heerlijk. Maar de geur nogal indringend.
Ik koop het altijd.
Heb nu in de schuur buiten een 2e koelkast. Wellicht nog eens maken en de kimchi daar bewaren

Arcodavella
Berichten: 555
Geregistreerd: 30-10-11

Re: Fermenteren kan je leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:48

Leuk!
Ik heb veel scoby's; een deel in scoby-hotel omdat ik er te veel heb. Als je er één wilt, hoor ik het wel :-)

VenoSnorlax

Berichten: 4526
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Fermenteren kan je leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 15:28

Ik had echt max 2 reacties verwacht en dan niks meer :') Wat leuk, plaats ook vooral foto's!

Waterkefir ken ik nog helemaal niet, het inleggen in zout is nu inderdaad wat ik met mijn komkommers aan het doen ben, zouden ze zuur van moeten worden ipv wat ik normaal doe met azijn. Ik eet ook afhaalpizza e.d dus zout ja.. :+

Kimchi zou je het beste in de koude periode maken zag ik ergens, weet alleen echt niet hoe ik aan rijstmeel moet komen ook. Toch even langs de toko misschien

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Fermenteren kan je leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 15:49

Wij hebben al jaren een zuurdesem starter. Iedere ochtend maken we er een pannekoekje van voor het ontbijt. Heerlijk! Mijn man wil graag kombucha maken, ik vind dat echt niet lekker.

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Fermenteren kan je leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:53

Ben op het moment bezig met het maken van zuurkool van spitskool.

Bienotje

Berichten: 10874
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 23:13

Ik heb een zuurdesemstarter gehad, maar qua brood niet mijn smaak.

Kimchi, een keer geproefd maar vind ik helemaal niks.

Oout ook in Ethiopië geweest en daar hebben ze injerra, pannenkoek van gefermenteerd beslag oid. Niks voor mij allemaal.

VenoSnorlax

Berichten: 4526
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 11:12

Marcella schreef:
Ben op het moment bezig met het maken van zuurkool van spitskool.


Hoe gaat je zuurkool inmiddels? Ik lustte vroeger echt geen zuurkool maar ben toch benieuwd of dat met eigen controle toch iets is wat ik lekker vind.


Bienotje schreef:
Ik heb een zuurdesemstarter gehad, maar qua brood niet mijn smaak.

Kimchi, een keer geproefd maar vind ik helemaal niks.

Oout ook in Ethiopië geweest en daar hebben ze injerra, pannenkoek van gefermenteerd beslag oid. Niks voor mij allemaal.


Ik heb echt nog geen idee hoe zuurdesem brood smaakt ook :') Misschien dat dat zurige dus echt niks voor jou is. Is wel een smaak die ook heel duidelijk naar voren komt.


Mijn desemstarter is weer aan het scheiden, ik weet niet of dat normaal is of niet maar er komt steeds een laagje water op te liggen. Heb 100 gr bloem en 100 gr water wat ik elke dag toevoeg.

Komkommer doet het goed, zie veel bubbels en ruikt al wat zurig. Geef m wel echt nog even de tijd. Die uien al geprobeerd en toen ging ik over mn nek. Is puur nog een hele zoute ui, ik hoop eigenlijk dat ook die zuur word

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:55

Eind maart zit ik op de 8 weken en dan kijken wat ik ga doen. Aangezien ik nog aardig wat zuurkoolstamppot in de vriezer heb. Kan het ook gaan wecken en dan stopt het proces, maar dan blijft het een leven lang houdbaar mits vacuum goed is.

Kan het ook maximaal 6 maanden in de zuurkoolpot houden.

VenoSnorlax

Berichten: 4526
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 14:24

Ik heb jullie hulp nodig, de eerste batch zit er nu 6 dagen in en ik twijfel pf het schimmel is of licht/ gist. De groene gloed lijkt licht maar heb van verschillende hoeken fotos. Hopelijk kunnen jullie meekijken


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Re: Fermenteren kan je leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:45

Ik ben nu sinds een week, helemaal druk met kefir maken.

Eerste keer moesten ze even wennen aan de rauwe melk, maar nu is het echt heerlijk spul <3

VenoSnorlax

Berichten: 4526
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Fermenteren kan je leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 14:51

Waar moet ik aan denken qua smaak bij melkkefir? Twijfelde wel over een waterkefir set door 8nnemiek

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:55

Scoby ziet er prima uit, gewoon doorgaan! Ik leerde dat je sowieso moet wachten tot de ' oude' scoby zeker dicht bij 1 cm dik in de buurt zit, dan heb je scoby powerrr. Bij de volgende batch goed wat vloeistof van de vorige erbij doen, of nog een scheutje azijn als je je druk maakt of het goede groeit en gaan met de banaan. nafermeteren is ook lekker om te doen, (dus de nieuwe scoby inzetten in de pot), maar de vloeistof die je afgegoten hebt, met andere dingen (gember, aardbeien, appel, etc) nog een weekje afgesloten laten nafermeteren.

VenoSnorlax

Berichten: 4526
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Fermenteren kan je leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 15:02

2e fermentatie staat zeker in de planning! Bosbes kaneel is nu het idee met een heel kaneelstokje dus geen poeder.

Ik ben zo enorm opgelucht dat dit geen schimmel lijkt, overigens is de bovenste de baby. De originele was denk ik 1.5 cm dik. Dit is 1 liter met 100 ml startervloeistof

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:21

Anke98 schreef:
Waar moet ik aan denken qua smaak bij melkkefir? Twijfelde wel over een waterkefir set door 8nnemiek

Ik vind het aardig op karnemelk lijken.

Waterkefir wil ik ook nog eens proberen.

ievie

Berichten: 2216
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Fermenteren kan je leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 21:35

Wat leuk dat hier een topic over is. Ik heb vorig jaar voor m’n. Verjaardag een grote kan gekregen waarin kombucha gemaakt kan worden. Heb er toen wel over gelezen, maar weet niet waar te beginnen en durf ook niet zo goed uit angst iets fout te doen.
Hebben jullie wellicht een goede tip voor een site ofzo?

_Nelleke_

Berichten: 8061
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 21:59

Anke98 schreef:
Waar moet ik aan denken qua smaak bij melkkefir? Twijfelde wel over een waterkefir set door 8nnemiek


Kefir van Arla uit de supermarkt heeft echte kefir bacteriecultuur, die kan je ook gebruiken voor je eigen melkkefir en dan kan je het gelijk proeven. Volgens mij zijn alle andere kefirs in de supermarkt niet gemaakt met echte kefir.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 22:30

_Nelleke_ schreef:
Anke98 schreef:
Waar moet ik aan denken qua smaak bij melkkefir? Twijfelde wel over een waterkefir set door 8nnemiek


Kefir van Arla uit de supermarkt heeft echte kefir bacteriecultuur, die kan je ook gebruiken voor je eigen melkkefir en dan kan je het gelijk proeven. Volgens mij zijn alle andere kefirs in de supermarkt niet gemaakt met echte kefir.

Ik maak kefir met kefirroosjes. Echt super simpel :D

VenoSnorlax

Berichten: 4526
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 13:06

ievie schreef:
Wat leuk dat hier een topic over is. Ik heb vorig jaar voor m’n. Verjaardag een grote kan gekregen waarin kombucha gemaakt kan worden. Heb er toen wel over gelezen, maar weet niet waar te beginnen en durf ook niet zo goed uit angst iets fout te doen.
Hebben jullie wellicht een goede tip voor een site ofzo?


Ik heb zelf op kefirwinkeltje.nl besteld. Ziet er wat gek uit en communicatie loopt over de mail maar het was top ingepakt en goede service!

Die van Arla maar eens proeven dan! Ik lust eigenlijk echt geen losse (karne)melk dus vrees dat het niet iets voor mij is. Proberen kan nooit kwaad.

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Fermenteren kan je leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:10

Moet eigenlijk nog een keer mijn zuurkool vat controleren of het gelukt/smaak is.

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:13

Afbeelding
En 3x halve liter zuurkool geweckt. *\o/*
Afbeelding
En de rest om stamppot te maken. <3