Licht verteerbaar voedsel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Licht verteerbaar voedsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 21:38

Dag bokkers,

Sinds ik kind was, had ik al een gevoelige maag. Gemakkelijk maagpijn en maagontsteking, zeker bij vermoeidheid en stress periodes.
Ik heb een heel drukke job en een heel onregelmatig (en ongezond) eetpatroon.
Ik moet gezonder en regelmatiger eten en ben op zoek naar tips!
Ik vermoed dat er nog bokkers zullen zijn met een gevoelig maag-darm stelsel.
Daarom wil ik graag tips en recepten uitwisselen voor licht verteerbaar voedsel/maaltijden.

Voor ontbijt neem ik voorlopig yoghurt, lunch een salade (salade, gekookte groenten, surimisticks of kip), s avonds 2 crackers met kipfilet en wat yoghurt.

Anoniem

Re: Licht verteerbaar voedsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:41

Ik heb erg gevoelige darmen, ik start mijn dag met diepvriesfruit geblenderd met melk en havermoutpoeder.

Ik eet het liefst rijst, brood eet ik niet, alles met gist laat ik staan.

Wat eet je dan als avondmaaltijd?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:43

Misschien eens kijken naar een fodmap dieet, dat is voor prikkelbare darm syndroom.

Geen graan, geen lactose zijn zo even de belangrijkste dingen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 21:45

Mindim schreef:
Ik heb erg gevoelige darmen, ik start mijn dag met diepvriesfruit geblenderd met melk en havermoutpoeder.

laat je je ontbijt dan even rusten zodat het minder koud is, of heb je daar geen last van?
Normaal eet ik een warme maaltijd of brood.
Maar nu wegens maagproblemen eet ik enkele crackers met kip en wat yoghurt erbij.
Ik zet mijn yoghurt wel 20-30 sec in de microgolf als hij uit de ijskast komt, anders is hij te koud en krijg ik kramp in mijn maag. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:47

ikkebenhier schreef:
Mindim schreef:

laat je je ontbijt dan even rusten zodat het minder koud is, of heb je daar geen last van?
Normaal eet ik een warme maaltijd of brood.
Maar nu wegens maagproblemen eet ik enkele crackers met kip en wat yoghurt erbij.
Ik zet mijn yoghurt wel 20-30 sec in de microgolf als hij uit de ijskast komt, anders is hij te koud en krijg ik kramp in mijn maag. :')

Ik laat het fruit in de zomer bijna niet ontdooien en dan met melk, dan is het net een milkshake, in de winter laat ik het fruit een half uurtje op het aanrecht staan, eer ik het gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:48

Prairy schreef:
Misschien eens kijken naar een fodmap dieet, dat is voor prikkelbare darm syndroom.

Heb ik ook even naar gekeken, maar dan mag je bijna niets meer?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:52

Mindim schreef:
Prairy schreef:

Heb ik ook even naar gekeken, maar dan mag je bijna niets meer?

In het begin niet nee. Je kunt het zien als een eliminatie dieet, eerst alles eruit en dan langzaam dingen toevoegen en kijken waar je op reageert.

Ik kan bijvoorbeeld blijkbaar niet tegen knoflook ( maakt niet uit hoe weinig) en tarwe (in grotere hoeveelheden). Spelt gaat wel goed.

Plausibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:27

Wat ik echt heel lekker vind is zomersalade. Maar door de variatie aan ingrediënten is het zo duur om te kopen

Sla, rucola, blokjes brie, stukjes appel, cherry tomaatje, stukjes komkommer, ei, pulled chicken (lekkere kruiden erop), croutons, beetje honing.

Super lekker maar het vult voor geen donder waardoor wij eigenlijk altijd of heel veel salade eten of daarna weer gaan snacken of boterhammen gaan eten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:36

Heb je ook last van maagzuur?

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 08:53

In mijn optiek zijn yoghurt en salade niet direct de beste keuze bij een gevoelige spijsvertering. Veel mensen zijn gevoelig voor lactose, zeker als ze ouder worden omdat je een bepaald enzym niet meer aanmaakt en salade is juist heel zwaar voor je spijsvertering (bij gekookte groente wordt het afbreek proces al door het koken in gang gezet). Dus ik zou eerder kiezen voor rijstwafels, gekookte groenten, eieren, kip, niet volkoren speltbrood. En als alles tot rust gekomen is kijken wat je weer op kan bouwen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:17

Ik ben het helemaal eens met Lestria. Dat was ook mijn eerste gedachte.
Alles wat hard, rauw en vezelrijk is, is moeilijker te verteren. Ik zou dan ook de crackers laten staan, want hard en puntig en liever kiezen voor witbrood of speltbrood.
En goed kauwen en rustig eten. Neem de tijd voor je maaltijd, juist ook als je je gehaast en druk voelt.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:35

Er wordt nu erg gefocust op voeding en zeker het is belangrijk dat jouw eetpatroon bij je past. Je geeft ook aan dat je meer last krijgt in stressperiodes en dat je een heel drukke baan hebt. Ik zou je daarom aanraden om ook goed te kijken naar je leefstijl naast voeding en of je niet meer rust in kunt bouwen om stress te verminderen. Ik denk dat we vaak onderschatten wat stress met ons doet en zelfs de mate van stress die we ervaren omdat we onszelf vaak aanstellers vinden. Succes! Last van je darmen is heel lastig en zelfs als je een goede weg hebt gevonden kunnen kleine dingen ze toch weer van streek maken.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:38

Zeker ook eens met Gaabje. Stressmanagement is eigenlijk wel key om de klachten onder controle te houden.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 09:48

Alvast bedankt voor alle reacties!

Last van maagzuur heb ik niet constant, enkel dus met periodes dat ik last heb van mijn maag, of bv tijdens de feestdagen na alle verplichte diners.

Voor yoghurt neem ik meestal soya, was ik vergeten erbij te zetten. Als sinds kind vervang ik melkproducten door soya.

In de salade doe ik inderdaad gekookte groenten. Zeker nu. Anders vaak ook rauwkost, maar nu enkel een handvol sla.

Ik heb voorlopig spelt crackers, maar kan dat misschien beter vervangen door wit brood of speltbrood.

Mijn eetschema en gewoontes zijn inderdaad ook ronduit slecht.
Ik eet vaak snel tussendoor of terwijl ik iets anders doe (werk halftijds in de paarden op een heel drukke stal, er is altijd wel wat.) ook heel onregelmatige tijden: wanneer er even tijd voor is. Of in de auto.
Ik eet ook vaak s avonds laat, gewoonlijk tussen 21 en 22u (rotslecht natuurlijk). Waardoor ik s nachts vaak wakker wordt met maagpijn, en mij instant beklaag dat ik zo laat gegeten heb.

Ik heb mij voorgenomen om meer te plannen wat ik ga eten. En een boodschappenlijst ga maken voor ik naar de supermarkt ga.

Nu spring ik tussendoor snel een supermarkt binnen wanneer het even uitkomt, geen idee wat ik allemaal moet kopen.
Dus loop ik wat gangen af en laadt ik wat dingen in mijn karretje, allemaal totaal onsamenhangend en zonder plan.

Zou je het raar vinden dat ik maagpijn krijg?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:11

Nee :+