keukenwijsheden en kookregels.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 22:09


purny

Berichten: 27518
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 22:13

Ook eieren met koud water op. Laatste keer was ik vergeten hoelang ik ze moest koken.. en daar hadden we Google voor :D

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 22:22

Ik heb een Quooker, dus hier gaan de eieren standaard in kokend water. Scheelt zoveel tijd.
Meestal gaat t goed met de schalen, soms gaat er wel eens eentje stuk, tsja, kan gebeuren.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 02:15

Bij eieren doe ik ook wat zout. Helpt meestal wel. Ene ei is ook eigenwijzer dan de andere, want als ik 4 eitjes kook, barst er maar 1 en niet alle 4.

Over eieren gesproken;

Een rauw ei breken vind ik echt een ramp. Ik doe netjes tik tik, maar zit er daarna altijd met mn duim doorheen en heb echt altijd schillen in mn pan of mengsel.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 09:51

niet tikken op een rand maar bv op het aanrecht wil wel eens helpen

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:02

fjordjes schreef:
Zien eten doet eten

En als het onweert bederft de soep. Dat zegt m'n man, geloof er geen zak van. Hij zegt ook dat het slecht is om koud drinken (uit de koelkast) snel op te drinken. Geloof ik ook niks van, doe het al jaren en heb nergens last van.



Dit laatste is wel echt waar.
Probeer in de zomer eens verse soep te koken. Ik heb die fout 1x gemaakt en de volgende dag kon ik het weggooien, het borrelde gewoon... :r

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:05

axel_1997 schreef:
[*] Brood vervoer je in een aparte boodschappentas. Als het indeukt krijg je de bevroren sneetjes niet van elkaar.

Ik doe brood, sla, chips altijd bij elkaar in een tas voor "tere spullen"

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:06

JudithO schreef:
fjordjes schreef:
Zien eten doet eten

En als het onweert bederft de soep. Dat zegt m'n man, geloof er geen zak van. Hij zegt ook dat het slecht is om koud drinken (uit de koelkast) snel op te drinken. Geloof ik ook niks van, doe het al jaren en heb nergens last van.



Dit laatste is wel echt waar.
Probeer in de zomer eens verse soep te koken. Ik heb die fout 1x gemaakt en de volgende dag kon ik het weggooien, het borrelde gewoon... :r


Maak vaak verse soep, nog nooit problemen mee gehad.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:07

Eieren splitsen heb ik ooit eens een simpele truc voor op youtube gezien en dat werkt echt:

Breek een ei in een kom. Neem een leeg waterflesje. Knijp dat een beetje in (onderdruk), zet de opening op de dooier en stop met knijpen -> dooier floept onbeschadigd het flesje in.
Dooier uit het flesje knijpen in een andere kom, en door naar het volgende ei.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:09

fjordjes schreef:
JudithO schreef:



Dit laatste is wel echt waar.
Probeer in de zomer eens verse soep te koken. Ik heb die fout 1x gemaakt en de volgende dag kon ik het weggooien, het borrelde gewoon... :r


Maak vaak verse soep, nog nooit problemen mee gehad.


Dan is jouw timing beter :D

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:11

Ibbel schreef:
Eieren splitsen heb ik ooit eens een simpele truc voor op youtube gezien en dat werkt echt:

Breek een ei in een kom. Neem een leeg waterflesje. Knijp dat een beetje in (onderdruk), zet de opening op de dooier en stop met knijpen -> dooier floept onbeschadigd het flesje in.
Dooier uit het flesje knijpen in een andere kom, en door naar het volgende ei.


Je hebt hier ook van die speciale splitsers voor in leuke figuurtjes:

https://www.bol.com/nl/nl/p/peleg-desig ... oductTitle

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-21 10:13

Ik gebruik gewoon de eierschalen om eieren te splitsen. Zonder vaatwasser leer je snel om niet meer vies te maken dan nodig is. :D

ryukapple

Berichten: 1782
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:16

axel_1997 schreef:
Ik gebruik gewoon de eierschalen om eieren te splitsen. Zonder vaatwasser leer je snel om niet meer vies te maken dan nodig is. :D


Hier hetzelfde en als je dat echt lastig vind even je handen wassen of met handschoentje aan en ei in je hand splitsen (eiwit door je vingers laten lopen)

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:17

Die zure soep komt door warmte (als in warm zomerweer), niet per se door onweer :+

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:18

superpony schreef:
Over eieren gesproken;

Een rauw ei breken vind ik echt een ramp. Ik doe netjes tik tik, maar zit er daarna altijd met mn duim doorheen en heb echt altijd schillen in mn pan of mengsel.


Om stukjes schaal uit je gebroken ei te vissen gebruik je een ander (groter) stuk van de schaal. Geen idee waarom het zo fantastisch werkt, maar het werkt als een tiet!

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:21

Gebruik altijd houten lepels voor in mijn pannen en een rauw ei tik ik met een mes.
Voor stoofgerechten een gietijzeren pan en zo'n treefje voor op het gas.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:21

Qimm schreef:
superpony schreef:
Over eieren gesproken;

Een rauw ei breken vind ik echt een ramp. Ik doe netjes tik tik, maar zit er daarna altijd met mn duim doorheen en heb echt altijd schillen in mn pan of mengsel.


Om stukjes schaal uit je gebroken ei te vissen gebruik je een ander (groter) stuk van de schaal. Geen idee waarom het zo fantastisch werkt, maar het werkt als een tiet!


En anders even je vinger nat maken. Dan kan je hem er ook zo uit vissen.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:22

BaileyMix schreef:
Die zure soep komt door warmte (als in warm zomerweer), niet per se door onweer :+


Precies. Alles wat je bereidt en wilt bewaren moet je zo snel mogelijk afkoelen tot koelkasttemperatuur. Alle koelkastmerken roepen tegelijkertijd: géén warme gerechten in de koelkast zetten, daar kan het ding niet tegen.
Dus je zet die pan soep op het aanrecht om af te koelen (vroeger zette oma zo'n pan in de kelder waar het 10 graden is). Dat afkoelen duurt als het 30/35 graden is gewoon te lang, dus zo'n pan staat een hele tijd veel te traag afkoelend bacteriën en schimmels te kweken. En dan gaat het hard.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-21 10:36

Ibbel schreef:
BaileyMix schreef:
Die zure soep komt door warmte (als in warm zomerweer), niet per se door onweer :+


Precies. Alles wat je bereidt en wilt bewaren moet je zo snel mogelijk afkoelen tot koelkasttemperatuur. Alle koelkastmerken roepen tegelijkertijd: géén warme gerechten in de koelkast zetten, daar kan het ding niet tegen.
Dus je zet die pan soep op het aanrecht om af te koelen (vroeger zette oma zo'n pan in de kelder waar het 10 graden is). Dat afkoelen duurt als het 30/35 graden is gewoon te lang, dus zo'n pan staat een hele tijd veel te traag afkoelend bacteriën en schimmels te kweken. En dan gaat het hard.


Pan in de gootsteen met een laag koud water. Eventueel ijsblokjes of koelblokken in het water. Regelmatig de soep de ene kant op roeren en het water de andere kant op. Dan gaat de warmteoverdracht het snelste. Het water vervangen als het warm wordt.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:48

Over eieren gesproken: Als je eiwit stijf moet kloppen er een héél klein scheutje appelciderazijn/witte wijn azijn doorheen gieten. Proef je niets van, en het is echt in een mum van tijd stijf.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:07

Ik heb echt alles al geprobeerd met open tikken, maar zit er altijd gelijk met mn duim doorheen.

Eigeel van eiwit scheiden, ga ik me niet eens aan wagen. En mijn man weet al jaren dat hij stukjes schaal gaat tegenkomen.

Het nadeel is dat je weet dat het fout gaat, dus steeds onhandiger wordt lijkt het.

Soep; ook een eeuwige discussie. Met opwarmen wel of niet weer laten koken........Ik doe het wel even.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: keukenwijsheden en kookregels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-21 12:19

Tik je niet gewoon te voorzichtig?
Als er maar een klein barstje in de schaal zit moet je kracht zetten om je nagel er in te krijgen.
Dan duw je het ei plat. Maar als je met een flinke tik van een tafelmes de schaal opensplijt kan je zonder moeite je duimnagels in de breuk zetten en het ei openen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:28

axel_1997 schreef:
Tik je niet gewoon te voorzichtig?
Als er maar een klein barstje in de schaal zit moet je kracht zetten om je nagel er in te krijgen.
Dan duw je het ei plat. Maar als je met een flinke tik van een tafelmes de schaal opensplijt kan je zonder moeite je duimnagels in de breuk zetten en het ei openen.


Ik deed het altijd te hard en dan zat alles onder. Doe het nu iets te voorzichtig denk ik wel.

Maar overal kan je wat voor kopen, heb je een handigheidje of apparaatje voor, behalve eieren breken :+

Manou

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:36

Eieren splits ik door ze op een schoteltje te breken, dan een eierdopje over de dooier zetten en het schoteltje dan af te gieten. Dat overgieten van de ene eierschaal naar de ander, ik heb het mensen zien doen, maar ik ben toch snel bezorgd dat de dooier een keer stuk gaat.

Sowieso met eieren zal ik ze niet direct boven het beslag of zo breken, maar altijd in een apart kommetje eerst. Zo geleerd van mijn vader nadat hij ooit een bedorven ei er tussen had. En makkelijker om een stukje schil er nog uit te vissen. Ik doe het niet als het iets simpels is, gebakken eieren is het pech als het ooit zou gebeuren dat de tweede slecht is, maar je wilt niet opnieuw moeten beginnen met een compleet gerecht.

Lau07
Moderator

Berichten: 1581
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:38

Julia Child, door wiens kookboeken ik (en met mij vele Amerikanen) de Franse keuken heb leren ontdekken, had een paar prachtige uitspraken die ik veel gebruik:

1.“Always remember: If you’re alone in the kitchen and you drop the lamb, you can always just pick it up. Who’s going to know?”
2.“With enough butter, anything is good.” --> Julia Child gebruikt in haar recepten zo onwijs veel boter. Maar alles wordt er echt beter van. Ik ben weleens heel vreemd aangekeken bij de supermarkt toen ik met een enorme voorraad boter naar huis ging omdat ik een paar van haar recepten wilde proberen.
3. "A party without a cake is just a meeting." :D
4. “I think every woman should have a blowtorch.”
5. “Drama is very important in life: You have to come on with a bang. You never want to go out with a whimper. Everything can have drama if it's done right. Even a pancake.”