.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britta31

Berichten: 13155
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Opnieuw leren eten, wie helpt mij met simpele recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 14:59

De maaltijdsoepen doe ik altijd even met de staafmixer dan zijn de ergste stukken fijn.Je kan het ook opbouwen,eerst heel fijn en dan steeds korter met de staafmixer.Is maar een idee hoor.

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:04

Om wat meer houvast te krijgen bij het bereiden van nieuwe dingen, zou je kookvideo's kunnen kijken. Op de site van 24kitchen staat bij veel recepten een video van iemand die het gerecht klaarmaakt. Misschien geeft dat je wat houvast? Dan kun je een beetje 'afkijken' :)

Heb je trouwens al eens geprobeerd om groenten te roosteren ipv koken? Je krijgt dan een hele andere smaak en soms ook textuur. Je zou dat kunnen proberen bij de groenten die je al kent, bloemkool uit de oven is bijvoorbeeld echt heel lekker. (Bloemkool in roosjes snijden, mengen met olijfolie/peper/zout, over een bakplaat verspreiden (ik doe er altijd wel bakpapier onder) en ca. 30 minuten bakken op 200 graden.)

Lau

Berichten: 16676
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:15

Wat goed! Zo fijn dat je nu de juiste hulp hebt <3

Wat ik zelf graag maak als mijn vriend er niet is en ik voor mezelf kook is kip met rijst en kerriesaus:

Voor de saus:
- 200 ml bouillon maken (zelf gebruik een half blokje)
- doe er kerrie in naar smaak
- vul aan met bloem tot je een romige substantie

Voor de kip met rijst:
- kook de rijst
- snijd een paprika in blokjes
- snipper een rode ui
- verhit zonnebloem olie in een wok en pers hier knoflook in en voeg de rode ui toe en fruit deze een beetje
- bak de kip daarna in de ui en knoflook
- voeg als dit gaar is de rijst en de saus toe

Eet smakelijk :D

Duhelo

Berichten: 28564
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:22

Annet_Dottie schreef:
Klinkt ook lekker! Ga vanavond of morgen gelijk Risotto proberen, heb zo het idee dat dat een nieuw favorietje word :-P

https://www.ah.nl/producten/product/wi5 ... otto-rijst
is deze trouwens goed?

Die rijst ziet er ok uit. ik gebruik trouwens gewoon de rijst dat ik toevallig in de kast heb, toch voor die simpele tomatenrisotto, eentje die meer fancy is met echte verse groenten is wss wel lekkerder met echte risottorijst.

Ik heb trouwens heel veel meer leren eten door hellofresh. Ik ben / was een moeilijke eter en heb vooral problemen met texturen. zet daarbij weinig fantasie, en ik eindigde bij spaghetti bolognaise en vlees + groente.

Door hellofresh heb ik heel veel nieuwe kooktechnieken leren kennen alsook lekkere combinaties / sausjes. Ik neem wel vooral de eenpansgerechten.
Dingen met teveel textuur (bv zonnebloempitten als topping) laat ik die toppings dan gewoon weg.

8nnemiek

Berichten: 43424
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:24

Als je van wat pittig eten houdt: https://www.culy.nl/recepten/aubergines ... -met-kaas/
Aubergine gevuld met tomaat en kaas is ook een van mijn favoriete recepten.

Pasta houd je dus minder van, maar misschien is courgetti een idee? Spaghettislierten maar dan van courgette, is nog gezonder ook, en dan een lekkere spaghettisaus erover :9
Mijn spaghettisaus recept:
500ml gezeefde tomaten
1/2 ui
knoflook
150ml bouillon
1/2 blikje tomatenpurree
1 blikje erwtjes en worteltjes
peper en zout
Italiaanse kruiden (basilicum, oregano, tijm en bonenkruid gebruik ik altijd)
Eerst de ui en knoflook fruiten en dan alles bij elkaar en lekker laten pruttelen.
Voor een persoon kun je de hoeveelheden halveren.
De courgette sliertjes bak je apart in een pannetje.

Burrito's, ook héérlijk!
Ik kopieer altijd de ingrediënten van de Knorr burrito verpakking :)) Maar wil het best even uittypen als het je wat lijkt.

En als salade zijn wij gek op couscous salade :9
450ml water met een eetlepel zout aan de kook brengen, 400 gr couscous erbij, deksel erop en pitje uit zetten.. en de pan laat je dan een aantal minuten staan. Dan is het water opgenomen en kun je de couscous omroeren.

Dan een flinke scheut olijfolie in een pannetje, 1 gesnipperde ui en 2 tenen knoflook erin fruiten, en als ze bruin beginnen te worden zet je het vuur uit en blus je de ui met 8 el witte azijn.

Dan snijd je een komkommer in blokjes/schijfjes, wat cherry tomaatjes, feta, en wat je nog meer wil qua groente.. augurk, zilverui, rode bietjes, lente-ui, bonen/linzen.. kan er allemaal bij.
Roer de couscous er doorheen, een wat witte peper. En net voor het opdienen roer je de dressing er overheen.
Heel erg lekker!

rabbeltje

Berichten: 274
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:50

Annet_Dottie schreef:
rabbeltje schreef:
Ik plaats even 2 simpele salade recepten. De eerste kun je echt als maaltijdsalade eten, de tweede eten wijngeesten met een gebakken aardappeltje.

1blikje maïs,
1 blikje tonijn met “pikante” groente
2 tomaten
Slasaus/ kniflooksaus of andere saladedressing.
Tomaten in stukjes snijden en verder alles mengen.

2 stronken witlof
2 bananen,
1 blikje mandarijnen op siroop
Mayonaise oud
Peper, zout, evt wat gember en kerriepoeder.

Blikje mandarijntjes boven een glas uit laten lekken. Een beetje van dit vocht mengen met wat mayonaise. Hierdoor de kruiden naar eigen smaak toevoegen.
Witlof fijn snijden, banaan in plakjes snijden en dit alles door elkaar husselen met de mandarijntjes en de saus.


Nice dankjewel! Roept herinneringen op mijn moeder maakte vroeger ook altijd witlof salade met mandarijntjes. Wat bedoel je met mayonaise oud trouwens? :)



Met oud bedoelde ik oid…
Stomme autocorrect…

Britta31

Berichten: 13155
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Opnieuw leren eten, wie helpt mij met simpele recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:52

Wat bedoel je met wijngeesten?

gaucho

Berichten: 9537
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:09

Wat ben je goed bezig TS :j

Voor snel en makkelijk ben ik enorm fan van de boeken van Rukmini Iyer, zoals bijvoorbeeld de snelle bakplaat. Ik pas de hoeveelheden aan of kook voor 2 dagen, gooi alles in een ovenschaal in de oven en klaar. Zo ben ik met een mini oventje mijn keukenverbouwing doorgekomen. Persoonlijke favoriet is bijvoorbeeld de tomaten laurier orzo. Orzo is de makkelijke versie van Risotto: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... v0Yq5tW1ZP

Als ik een recept met een bepaald ingrediënt wil maken vind ik de Albert heijn app erg handig.

zonnebloem18

Berichten: 24845
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Opnieuw leren eten, wie helpt mij met simpele recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:17

1 van mijn favorieten is varkenshaas met sojasaus.
Ik doe daar standaard ui en sperzieboontjes in, maar bijv. champignon past er ook prima bij. Boontjes beetgaar koken in een apart pannetje. Uitjes en knoflook even aanbakken, varkenshaas erbij en als die goed zijn een flinke scheut sojasaus in de pan, daarna de boontjes er nog even doorheen husselen en eten met rijst.

DuoPenotti

Berichten: 29781
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Opnieuw leren eten, wie helpt mij met simpele recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:20


Denise_Storm

Berichten: 2372
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Opnieuw leren eten, wie helpt mij met simpele recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:46

Ik heb even in m’n telefoon wat favoriete receptjes opgezocht voor je:

- Ovenrisotto met prei, doperwten en spekjes
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... ek-en-prei

- Bloemkoolnasi
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1193162

- Couscous salade
Couscous, avocado, komkommer, tomaatjes, kip (zelf gemarineerde, zet ik hieronder even), feta, mais.

- Kipmarinade (deze kip gebruiken we oa voor op de bbq als saté, maar ik doe ook wel eens kipdijfilet marineren op deze manier en dan van de bbq of gewoon gebakken in de pan met rijst en sla)
Kipfilet of kipdijfilet, ketjap manis, olijfolie, teentje knoflook, knoflookpeper (kan ook zwarte peper gebruiken) en een lepel suiker. Goede mengen, paar uur laten staan in de koelkast. Echt heel lekker en simpel! Als je wat pittiger wil: lepeltje sambal er doorheen :D

- Gele rijst met chorizo
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... et-chorizo

- Romige aspergesoep
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... spergesoep
Tip: zelf wat hamblokjes of plakjes gerookte zalm toevoegen!

- Hartige taart met spinazie en feta
https://rutgerbakt.nl/taart-recepten/ha ... ta-recept/
(Deze kan je eindeloos variëren natuurlijk, met zalm ook erg lekker)

- Hartige taart met kip en courgette
https://www.smulweb.nl/recepten/1071344 ... -courgette

- Courgettesoep
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... rgettesoep
(hier kan je ook goed gerookte zalm aan toevoegen)

- Gezonde kapsalon
https://chickslovefood.com/recept/gezonde-kapsalon/

- Pasta spinazie
Tagliatelle koken, in een andere pan spekjes bakken, champignons en spinazie (verse of a la crème uit de diepvries; ik vind a la crème lekkerder) erbij, pakje Boursin er doorheen roeren. Je kan eventueel ook kip of zalm toevoegen!

- Lasagne spinazie
Je hebt verschillende manier om lasagne te maken maar ik kies altijd het Knorr wereldgerecht. Lasagnesaus maken volgen verpakking (alleen saus met gehakt, dus geen groenten er doorheen doen). Gebruik voor de saus wat minder water, anders heb je lasagnesoep haha. In een aparte pan versie spinazie bakken of spinazie a la crème ontdooien. Champignons snijden.
Ovenschaal invetten, laagje saus, dan de spinazie, laag champignons, laag bladen, laag saus, laag champignons, mozzarella in plakjes er bovenop en wat geraspte kaas. Het ligt een beetje aan de grootte van je ovenschaal, anders kan je nog met wat meer laagjes werken. Dat is altijd een beetje knutselen haha.

- Groenterisotto
https://www.plus.nl/product/plus-verspa ... uks-410416
Ik weet niet of je een plus in de buurt hebt, maar deze verkopen ze bij ons. Sowieso zijn die verspakketten (volgens mij hebben bijna alle supermarkten dat tegenwoordig wel) een aanrader om nieuwe dingen te proberen. Je hebt bijna alles wat je nodig hebt in het pakket met een instructie hoe je het maakt. Super handig en vaak heel lekker! Van de plus is de Curry ook een aanrader.

- en de laatste: spaghetti carbonara (naar het recept van Jamie van der Heije):

Ingrediënten:
250 gr spekjes
200 gr creme fraiche
2 Eieren
3 tenen knoflook

Pasta naar keuze

Stappen:
1.Gooi de spekjes in een koude koekenpan en zet deze op medium vuur. Bak de spekjes krokant
2.Sla de tenen knoflook plat en gooi deze bij de spekjes
3.Kook ondertussen de pasta volgens de beschrijving (wanneer de spekjes beginnen te kleuren is de saus met +- 10 mins klaar
4.Doe de eieren en creme fraiche in een bakje en roer dit tot een gladde saus
5.Wanneer de spekjes krokant zijn haal je de tenen knoflook uit e pan
6.Zet het vuur uit en voeg de pasta direct uit het kookvocht toe aan de spekjes (je hoeft dus niet af te gieten)
7.Voeg nu je ei-mengsel toe en roer goed door de pasta

8.Doe alles op een bord en doe nog zwarte peper over de pasta naar smaak. Je kunt eventueel ook nog een beetje parmezaanse kaas er overheen raspen.


Zo TS, ik hoop dat je even vooruit kan en hier inspiratie uithaalt. Super goed dat je op deze manier toch steeds wat meer wil proberen en proeven. Ik volg het topic voorlopig ook, want zag ook erg lekkere andere dingen bij bokkers voorbij komen :D

Gamova
Berichten: 1007
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Opnieuw leren eten, wie helpt mij met simpele recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:57

Je krijgt al super veel goede tips! Ga ik zelf ook weer eens wat inspiratie uit opdoen!

Toen ik bijna 8 jaar geleden een relatie kreeg met mijn vriend was zijn repertoire wat beperkt... met name doordat hij gewoon nog niet zo veel had geprobeerd en hij écht geen ui lust. Zijn moeder kookte toen nog voor hem en is begonnen met Wereldgerechten van Knorr. Daar staat een boodschappenlijstje en bereidingswijze op en je blijft niet zitten met ingrediënten die je mogelijk niet meer wilt eten omdat het tegenviel. Als je dan beter weet wat je wel en niet lekker vindt kun je dat meenemen en de gerechten eventueel zonder pakjes en zakjes gaan maken, dan weet je in ieder geval waar je naar op zoek moet :)

Hier was dat een hele mooie start, nu kook ik voor ons gezin en heeft mijn vriend zijn menu een stuk meer variatie (en wereldgerechten zijn nu soms nog even snel voor het makkelijke :) )

Froukje
Forever young

Berichten: 10843
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 17:02

Annet_Dottie schreef:
Ayasha schreef:
Oh! Ovenschotel:

Laagje puree (onderaan liefst) gevolgd door een laag gehakt (zoveel of weinig als je voorkeur heeft.). Dan en groentenmixje er boven op (prei is hier het populairst bij mijn man maar het kan ook met combinaties van groenten of andere groenten.) en daar een laagje bechamelle/kaasaus overheen, af gewerkt met wat kaas schilfers.

Je kan de lagen zo dik of dun maken als je wil. :)


Ooh ja dat is wel wat voor mij! Met wat voor groente zou het ook lekker zijn denk je? Ik zal gehakt dan denk ik weg laten of een dun laagje. :p

Spitskool! :j
Prei met paprika
Bloemkool met een uitje
Zuurkool schijnt ook lekker te zijn maar dat lust ik zelf niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 17:22

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 23:00, in het totaal 2 keer bewerkt

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Opnieuw leren eten, wie helpt mij met simpele recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 17:27

Is een maaltijd box zoals hellofresh een optie, dan eet je ook dingen die niet zo standaard zijn. Recept en ingrediënten zijn dan al bijgevoegd. Je kan dan zelf van tevoren recepten uitzoeken die je lekker lijken.

gerlienke
Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 17:52

Ik heb een tijd https://www.chickslovefood.nl
Voor de 5 or less recepten zijn ideaal, wel een goed gerecht maar niet teveel ingrediënten. Het is niet altijd goedkoop qua ingrediënten maar keuze genoeg.

En van de jumbo wat eten we vandaag vind ik ook ideaal, alles in de supermarkt te krijgen en goed te doen qua tijd.
Al pas ik soms de ingrediënten aan op wat wij lekker vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 17:53

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 18:14

Lekker simpel gewoon Chicken Tonight..?!

https://www.ah.nl/producten/product/wi419347/chicken-tonight-zoetzuur-perzik?gclid=EAIaIQobChMI85LT_KjM8QIVwwyLCh1D2gKZEAQYASABEgLAyvD_BwE

Bereiding: Zelf toevoegen 400g kipfilet 1. Snijd 400g kipfilet in kleine blokjes. 2. Verhit margarine of olie in een hapjespan of wok. 3. Bak de kipfilet op hoog vuur aan. 4. Voeg de Zoetzure saus toe en verwarm het geheel onder af en toe roeren gedurende 3 tot 4 minuten op een middelhoog vuur. 5. Serveer uw gerecht met rijst.

Begin hiermee, en als het bevalt kun je dan andere potjes gaan proberen + extra groente gaan toevoegen :)

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Opnieuw leren eten, wie helpt mij met simpele recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 18:48

Hier ook iemand een verleden met een eetstoornis. Ik kon het niet verdragen dat 2 verschillende structuren tegelijkertijd in mijn mond zaten: spaghetti bolognaise was spaghetti apart en saus apart.
Soep met brood soppen was not done. Eerst brood opeten en dan soep uitlepelen.

Met dat laatste ben ik begonnen om te kunnen 'mixen'. Nadat vlotte verschillende pasta bereidingen, enzoverder.

Sinds ik zelf kook gaat het wel beter, omdat ik weet wat er in de combinatie zit die op mijn bord ligt. Dan kan ik de variatie in structuren veel beter plaatsen.

Maar ik loop ook nog vaak tegen dingen aan, want er zijn structuren die ik echt nog niet verdraag: tomaat, champignons, paprika, vis, kip...

Dus ik lees even mee, misschien vind ik hier nog inspiratie om weer meer variatie in mijn eten te krijgen.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Opnieuw leren eten, wie helpt mij met simpele recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:55

Hou er rekening mee dat risotto best een lange bereidingstijd heeft en als je te vroeg proeft de rijst nog een beetje een krijtachtige bite kan hebben. Misschien kan je vriend tussendoor proeven of de rijst genoeg gaar is zodat jij niet op voorhand de risotto aan de kant schuift.

Als je van zalm houdt kun je ook een keer zalm in de pan bakken. Veilig met aardappeltjes en als groente misschien bimi of broccolini. Is een variatie en van daaruit kun je eens groene asperges eten omdat de structuur er iets op lijkt.

MoOtJuHh

Berichten: 962
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: 020

Re: Opnieuw leren eten, wie helpt mij met simpele recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:41

Hier een lastige eter, maar dit is makkelijk te maken en lekker. Zelf eet/lust ik geen uien en knoflook, dus dat laat ik gewoon weg.

https://deliciousmagazine.nl/recepten/s ... balletjes/

Pastinaak met gehaktballetjes. Is een beetje zoet en redelijk machtig. De gehaktballetjes kun je groot of klein maken, beide zijn prima en net hoeveel vlees je wil eten.

Succes, en ik lees mee voor meer ideeen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:29

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmetje26

Berichten: 479
Geregistreerd: 15-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:56

Laatst bijgewerkt door kimmetje26 op 05-07-21 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:59

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:22

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt