[Help] Quiche loopt leeg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:45

Anders hetzelfde recept eens proberen in een springvorm? Dan weet je of het aan je recept ligt of aan de vorm.
Ik heb vanavond nog quiche gemaakt, met 3 eieren, een restje kookroom en een restje kruidenkaas. Ging prima. 100 ml melk lijkt me best wat, dat blijft een beetje nat denk ik. Ik had er nu ook 2 eetlepels bloem in gedaan, was volgens een recept wat ik vond ook prettig om het wat droger te krijgen. Eind resultaat was prima! (alleen een beetje saai, maar dat lag aan de groente en de kruiden)

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:47

Anke98 schreef:
Ik lees nu dat ik het denk ik verkeerd heb uitgelegt :+

Hij loopt al leeg op het aanrecht. Als ik m gelijk in de oven zet is de hele ovenschaal ondergelopen.

Tips als langer, creme fraise of slagroom zal ook niet helpeb :o

Heb je kieren in je deeg? Ik zie het niet helemaal voor me...

friezenfan2

Berichten: 2595
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:49

Wat? hij loopt al leeg op het aanrecht voor dat hij in de oven gaat? zit je vorm dan te vol?

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:49

Maar dan verbind je je bodem toch niet goed genoeg aan elkaar lijkt mij?

Ik maak regelmatig zalm/prei quiche in een taart vorm en ik overlap het deeg altijd met elkaar (stukje, niet te veel) en druk het daarna ook echt goed aan dat je nog amper een lijntje ziet. Taartvorm van te voren wel even insmeren met wat boter.
Quiche loopt nooit leeg.

Kan me ook geen andere reden bedenken waarom een quiche leegloopt?
Het mengsel wat ik altijd maak is met slagroom, eieren, prei en wat kruiden, is ook dun.

ryukapple

Berichten: 1777
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:51

Ik kan niet helemaal voorstellen wat er dan gebeurd?? Probeer je een quice te maken zonder randen? Want anders zou hij niet over moeten lopen zolang je geen kieren in je deeg hebt en hem niet te hoog vult. Als je een quice zonder randen wil maken heb je een betere vorm nodig een goede vorm lekt namelijk niet. Als je wel met randen bakt zorg dat je deeg alles bedekt en eventueel kan je de bodem blind bakken zodat hij iets steviger is

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: [Help] Quiche loopt leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:01

Als basis 5 eieren en 250gr ricotta.
Dat is van te voren al steviger en loopt hier nooit leeg.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:05

Schaal met bodem even een kort in de oven zodat jij al wat hard word. Dan vullen en verder in oven.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:19

Tieme schreef:
Schaal met bodem even een kort in de oven zodat jij al wat hard word. Dan vullen en verder in oven.

Kinky!

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:21

Ik snap je opmerking even niet TS... Als je quiche leegloopt omdat 'ie te nat is, is het toch logisch om 'm minder nat te maken? (Dat werkt niet alleen tijdens het bakken, maar ook daarvoor al :)*)

Of stroomt 'ie over misschien? Dat je de zijdes iets hoger zou kunnen maken?

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: [Help] Quiche loopt leeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 20:59

Afbeelding

Dit is de foto die ik kreeg en dit valt nog mee. Het was zoveel erger. Heb altijd deze cominatie gebruikt nooit aan gedacht dat het te dun was. Blind bakken kreeg ik hier ook al mee inderdaad. Ook nog maar eens proberen. Volgende keer dan ook met 6 eieren ipv 4. Ik mis mn quiche ;(

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:03

Eh als de onderkant hetzelfde ligt als de bovenkant is dat het probleem...

Nee flauw...maar je kan idd eerst afbakken..werkt het best als je de bodem in de oven zet met daarop een bakpapier met droge erwten of bonen..zodat de bodem plat blijft...en dan pas na 15 minuten ofzo de rest er in doen ..ik gebruik 2 eieren op 110 ml slagroom..nooit een probleem..

En ik kan het niet zien maar heb je de bodem ook aan de zijkanten zitten dus omhoog vanuit onder...want anders loopt het er ook uit...
Laatst bijgewerkt door Vleddertje1 op 19-06-21 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Froukje
Forever young

Berichten: 10840
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:04

Anke98 schreef:
[ [url=m/Td3XBT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is de foto die ik kreeg en dit valt nog mee. Het was zoveel erger. Heb altijd deze cominatie gebruikt nooit aan gedacht dat het te dun was. Blind bakken kreeg ik hier ook al mee inderdaad. Ook nog maar eens proberen. Volgende keer dan ook met 6 eieren ipv 4. Ik mis mn quiche ;(

Iemand is vergeten de randjes van het deeg goed aan te drukken zo te zien waardoor er een lek is ontstaan. := Dat soort foutjes maak je maar 1x gelukkig.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:08

Ik snap het probleem geloof ik niet. Als je gewoon 1 ronde deegflap gebruikt voor bodem en zijkanten, (en afdekt met een kleinere deegflap, hoewel ik de bovenkant sowieso altijd open houd bij quiches, het zijn geen pies tenslotte...) dan kan er toch nooit iets lekken?

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:13

Ibbel schreef:
Ik snap het probleem geloof ik niet. Als je gewoon 1 ronde deegflap gebruikt voor bodem en zijkanten, (en afdekt met een kleinere deegflap, hoewel ik de bovenkant sowieso altijd open houd bij quiches, het zijn geen pies tenslotte...) dan kan er toch nooit iets lekken?


Ze gebruikt de kleine vierkantjes deeg..daarmee moet je dus puzzelen om de hele bodem en randen te bedekken...als je dat niet secuur doet dan heb je kieren waardoor de inhoud wegstroomt..

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:14

Denk dat het probleem zit in het gebruik van die kleine pakketplakjes. Maak mijn eigen deeg met deegroller en plak dan het hele verhaal vanaf de bodem omhoog.

Kaplaars

Berichten: 1546
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:16

Ik heb dit ook nog nooit gezien.
Ik gebruik zo’n grote rol deeg voor hartige taart uit het koelschap bij de appie, daar prik ik gaatjes in met een vork. Dan vulling, dan ei mengsel en dan in de oven dat lekt niet. Gaan puzzelen met die kleine vierkantjes is z’n gehannes.
Een echte quiche vorm is wel een fijne investering trouwens ipv je springvorm. Dat scheelt misschien ook al.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:18

Wat jij daar op de foto hebt is iig geen quiche. Zit er ook deeg onder of is dit een upside down quiche ofzo?

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:19

Ik gebruik ook altijd de kleine vierkantje plakjes. Gewoon secuur plakken aan de zijkant en de bodem, nergens een gaatje en inderdaad 1cm of meer overlappen. Beetje puzzelen moet iedereen kunnen toch? Goed aandrukken dan snap ik niet hoe het er nog langs kan lopen

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:33

Wat FleurSandro zegt inderdaad. Kan prima met kleine plakjes deeg, maar wel goed laten overlappen en de randjes aandrukken zodat er niks doorheen kan.

En deeg bovenop de quiche? Da’s nieuw voor mij :D

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:36

Je foto laat zien wat er mis gaat zoals veel bokkers al aangeven.
Koop gewoon hele plakken quiche deeg in de winkel of maak dit zelf en je hebt dit lek probleem niet.
Tevens een quiche bakvorm kopen helpt ook al. Je hebt ze in verschillende maten en hoogtes.

Deeg bovenop een quiche heb ik ook nog nooit gezien.
Laatst bijgewerkt door SdaphneS op 19-06-21 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

pjer
Berichten: 1578
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:36

Ik gebruik veel meer slagroom en ei dan wat ik hier allemaal lees. Maar als ik zo naar de foto van TS kijk is het probleem de springvorm, deze sluit niet goed genoeg, bij een vloeibaar taartbeslag zul je ook problemen krijgen. Probeer eens een andere springvorm of anders een stenen ovenschaal. Als de quiche na het bakken nog te soppig is dan gewoon langer bakken (gerust nog 20 minuten als hij na 30 minuten nog soppig is)

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: [Help] Quiche loopt leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:40

Als je vulling heel nat is, zal dat deeg bovenop trouwens ook niet helpen. Dat duwt het dan naar beneden (en dus nog harder door de kieren en gaten).

Ik heb door topic wel zin in quiche :D

Anoniem

Re: [Help] Quiche loopt leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:45

Ik ook!

Ik bak ze als ik lui ben ook met vierkantjes deeg. Gewoon 1 grote plak van maken, dan heb je al geen lekkende naden. En ik bak eerst blind. Zeker met een iets vochtigere vulling.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [Help] Quiche loopt leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:51

Een quiche heeft geen deeg bovenop, een pie wel. Een klassieke pie wordt dan ook met een 'pie chimney' gemaakt, waardoor het verdampende vocht kan ontsnappen.

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [Help] Quiche loopt leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 09:51

Ik gebruik ook de kleine vierkantjes deeg. Eerst bakpapier er onder tot boven, dan kan het er al niet doorheen. Dan deeg erop, overal goed aansluiten, dan je vulling er in. Kan niet misgaan dan.

En dat zegt iemand die eerst 5 x alles moet doen voordat het goed gaat :+