Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
huricane
Berichten: 795
Geregistreerd: 05-01-09

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:18

Maandag tot en met zaterdag in de avond warm, met soep, aardappelen vlees en groente, en een toetje na.
Op zondag werd er altijd in de middag warm gegeten. Ook 3 gangen.
Maar of we een vaste dag voor pasta of zo hadden dat weet ik niet meer.

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:20

moonsparkle schreef:
Ik kreeg ook sperziebonen uit pot ja :') het enige wat ik nog wel lekker vind uit pot is doperwten met wortelen en blote billetjes in het gras(zie ik trouwens niet meer zo vaak in de supermarkt)


Blote billetjes in het gras?? _O- Wat is dat dan? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord :')

Maflinger_S
Berichten: 12178
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:24

Op een enkele uitzondering na zo goed als elke dag AVG, op hetzelfde tijdstip. De enkele uitzondering was dan nasi of macaroni.

Mijn moeder "kookte", dat wil zeggen, ze mikte het in de pan met water en dan moest het na een minuut of 20 maar gaar zijn. We aten het hele jaar door wel 3x per week sperziebonen, want die groeiden goed in pa zijn volkstuintje. Als gevolg daarvan mogen de sperziebonen alleen nog meedoen als ze onderdeel zijn van een indische rijsttafel of roti.
De aardappels waren altijd zo keihard dat je ze met een mes moest snijden maar dat was niet de bedoeling. Ze moesten geprakt worden met een vork ...

Toen ik het huis uit ging en een vriend kreeg die graag kookt, leerde ik dat eten ook lekker kan zijn.

moonsparkle
Berichten: 21799
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:25

@verootjoo witte bonen met snijbonen, kan niet missen toch :')

chanicha

Berichten: 12194
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:26

Wij aten 6 dagen in de week 's avonds warm, aardappels en groenten en vlees en soms macaroni, alleen op zaterdag brood.
Ik leerde mijn vriendin op school kennen en zij was van Surinaamse afkomst, daar heb ik rijst leren eten en wat vond en vind ik dat lekker!
Tot ik verkering kreeg met mijn man die van Indonesische afkomst is en ik bij hun ging eten, het liefst eet ik dat iedere dag :j

Gimme_Joy

Berichten: 7769
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:28

Leuk topic! :j

'S avonds warm eten en veel afwisseling. Mijn moeder wilde ons alles laten eten (al vond ze het zelf niet altijd lekker). Toetje vla of yoghurt en soms werd er een beetje geklooid (tot en met een pak vla over het hoofd van mn vader :') ) zaterdagavond altijd gebakken ei met kaas, mayo, ketchup en gebakken uitjes. Dan je bord omdraaien en op de onderkant een beschuitje met hageslag.

Zondag culinair. Dan maakte mijn moeder helemaal zelf lasagne of speciaal vlees.

Als mijn vader later thuis kwam mochten we "aan de kleine tafel" eten (bord op schoot voor de tv).

Na de vakanties standaard bami. Zelfs nu nog eten we bami bij mijn moeder als we terug zijn van vakantie.

Niet helemaal in het thema, maar wel grappig: vrijdagavond ging mijn vader altijd naar de duikclub. Dan nam hij voor mijn zusje en mij altijd een zakje chips mee. Die aten we dan zaterdag ochtend ( :+ ) tijdens het kijken van Telekids. Nog voor het ontbijt :')

Piekosjj

Berichten: 5486
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:29

Wij aten thuis van alles en nog wat maar nooit heel speciaal of 'exotisch' heb ik het idee. 2-3 x pw avg, een keer pasta (vaak macaroni of lasagna), een keer een aziatisch rijst/noodle gerecht, een keer nasi/bami en in de winter ook lekker stamppot en vaak op zondag wat meer uitgebreid met gebakken aardappeltjes en een wat luxer stukje vlees. Sowieso elke avond groente en ook best gevarieerd imo. Elke avond een toetje, vaak gewoon (vanille) yoghurt maar zo nu en dan ook wat lekkers als dubbelvla oid. Ben echt een toetjes mens :D Helaas heb je hier in zweden niet zo veel lekkere toetjes en geen vla :))

Wij aten standaard om 6 uur warm en dan had ik later in de avond echt weer zo'n honger! Ik ben echt een avondsmens, en eet nu meestal rond 9-10 uur avondeten. Ook eet ik nu minstens 3x in de week indiaas want m'n vriend komt uit die regio en ik kan inmiddels zelf ook een aantal lekkere indische gerechten op tafel zetten. YUM :D

Mo_86

Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:30

Leuk topic! En toch ook veel AVG’tjes zie ik voorbijkomen. Hier ook veel AVG’tjes. En de pech dat mijn vader na een drukke werkdag niet meer de energie had om te koken én van het type ‘wat een boer niet kent dat vreet ie niet was’ en m’n moeder niet van koken hield en er (daardoor) ook weinig talent voor had. Ik lustte door dat beperkte dieet met weinig variatie toen niet zo veel, dat is gelukkig aardig bijgetrokken.

Wat we veel aten: draadjesvlees (en dan ook meteen drie a vier dagen achter elkaar, lekker makkelijk), kapotgekookte groenten want dat vond pa lekker, wegens dat gebrek aan motivatie van moeders overigens dikwijls uit pot of blik, kapotgebakken aardappelen met te veel zout, soms een stamppot, karbonade, gehaktballen op woensdag, altijd met gekookte of gebakken aardappelen en het allerergste: snert. Ik rook dat altijd al voor ik ook maar een voet in het huis had gezet. Leverde direct een misselijk gevoel op. Zie nog die mega pan op het fornuis staan. Want ook nu gold weer: laten we dat meteen maar drie dagen eten, scheelt weer bedenken wat we dan de rest van de week moeten eten. Ik herinner me ook nog hoe ik altijd kokhalzend aan tafel zat, tot die avond dat m’n moeder gefrustreerd haar lepel terug in het bord smeet en uitriep: “zo! Nu ben ik het zat. Voortaan krijg jij spaghetti” mijn vader, van het kaliber ‘vreten wat de pot schaft’ protesteerde, waarop m’n moeder antwoordde: “kan me niet schelen. Je ziet toch dat ze het niet lust! Mijn eetlust vergaat me door er naar te moeten kijken.”

Oh en op vrijdag was het patatdag.

Wat ik overigens tot op de dag van vandaag niet lust is draadjesvlees, groenten uit pot of blik en dankzij de trauma’s aan de snert alle soorten erwten. Nog steeds word ik misselijk van de geur van snert.

Amado7

Berichten: 10740
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:31

Vroeger (ruim 20 jaar geleden) aten we ma-vrij AVG en zaterdag patat en zondag rollade.

Tegenwoordig eten we maandag meestal AVG, dinsdag rijst/macaroni/bami/pasta , woensdag vaak gebakken aardappels met sla bijv. Donderdag patat, vrijdag rijst/macaroni/bami/pasta, iets anders dan dat we dinsdags hebben gegeten. Zaterdag wat restjes of 3x brood soms. Zondag vlees met soep en stokbrood. Dus maandag en woensdag soort van AVG, dinsdag en vrijdag Pasta of rijst en donderdag lekker patat <3
Overigens doordeweeks altijd vla na eten. Alleen zondags meestal ijs of fruit oid.
Laatst bijgewerkt door Amado7 op 03-03-21 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Berichten: 10428
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:31

Wij aten door de week 's avonds warm, 5x avg
Zaterdag, tussen de middag; vaak elleboogjes :x met smac, bruine bonen :roll: nasi of patat.
Zondag vaak soep met stokbrood.
Heel af en toe chinees, op feestdagen ofzo.

Idd vla en yoghurt als toetje, soms saromapudding. Met Kerst ijstaart.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:33

Elleboogjes dat is gewoon macaroni toch? :P (generatiekloofje)
Ik vind smac echt zó vies. Het concept alleen al, ingeblikt vlees. :r

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34786
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:34

Wij hadden wel vaak avg. En ook wel echt dingen die ik goor vond. Rode kool met bloedworst bijvoorbeeld. Gekookte wortels met koolvisfilet. Of koolraap met zo'n maizenapapje. Tegenwoordig eten mijn ouders echt lekkere dingen. Maar vroeger waren ze nog niet zo creatief helaas. Wij aten meestal in de avond warm. Maar soms als mijn ouders beiden in de avond moesten werken aten we tussen de middag warm.

xIrlijn

Berichten: 1712
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:35

Wat een heerlijk topic!

In mijn jeugd hadden wij een heel overzichtelijk eetschema:
Maandag: stamppot
Dinsdag: Italiaans
Woensdag: Knorr wereldgerecht
Donderdag: AVG
Vrijdag: iets simpels/kant en klaars
Zaterdag: uitgebreid en wat luxer
Zondag: friet

Dat is ondertussen wat losgelaten, maar nog steeds voelt maandag als stamppotdag en dinsdag als pasta-dag. En worden er verontschuldigingen aangeboden als we zondag geen friet/aardappelen uit de oven eten :D

En na het eten uiteraard een toetje van yoghurt met vla. Al 26 jaar lang :))

Gimme_Joy

Berichten: 7769
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:36

Shaggy09 schreef:
Elleboogjes dat is gewoon macaroni toch? :P (generatiekloofje)
Ik vind smac echt zó vies. Het concept alleen al, ingeblikt vlees. :r


Ik gruwel er ook van. Maar. In de gebakken macaroni van mijn oma hoort het gewoon. Elleboogjes, hamblokjes, smac, uien, heel veel kerrie, maggi, ketchup en geraspte kaas. Afgelopen maandag nog bij mn moeder gegeten. Man wat een feest *\o/*

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:39

Shaggy09 schreef:
Ik wist oprecht niet dat er mensen zijn die iedere dag avg eten :=

Ik weet dus echt oprecht niet wat mensen hiermee bedoelen. Ik snap dat het aardappels-vlees-groente is als afkorting, maar hoe dan? Want dat kan toch nog steeds van alles zijn? Van erwtjes met aardappelpuree, tot pastinaak met gepofte aardappels of geroosterde pompoen met zoete aardappel. Ik snap het niet, echt niet. :')

Wij aten in de avond warm rond een uur of 7. Altijd iets anders voor mijn gevoel. Vaak gebakken aardappelschijfjes, aardappel anders, chicken tonight, rijst op allerlei manieren, macaroni, soms tosties, pannenkoeken, stamppot of soep met brood. Wel hadden we altijd een toetje in de vorm van yoghurt, vla en/Of pudding.

Ooh ik vergeet gewoon dat we heel vaak 'bonenprut' aten! Chili con carne met stokbrood. Nog steeds een van mijn favorieten.
Laatst bijgewerkt door Annetje op 03-03-21 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordjes

Berichten: 12077
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:40

Meestal bedoelen ze met avg gekookte aardappelen, gekookte groente en stukje vlees al dan niet met jus

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:41

Annetje schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik wist oprecht niet dat er mensen zijn die iedere dag avg eten :=

Ik weet dus echt oprecht niet wat mensen hiermee bedoelen. Ik snap dat het aardappels-vlees-groente is als afkorting, maar hoe dan? Want dat kan toch nog steeds van alles zijn? Van erwtjes met aardappelpuree, tot pastinaak met gepofte aardappels of geroosterde pompoen met zoete aardappel. Ik snap het niet, echt niet. :')

Wij aten in de avond warm rond een uur of 7. Altijd iets anders voor mijn gevoel. Vaak gebakken aardappelschijfjes, aardappel anders, chicken tonight, rijst op allerlei manieren, macaroni, soms tosties, pannenkoeken, stamppot of soep met brood. Wel hadden we altijd een toetje in de vorm van yoghurt, vla en/Of pudding.


Het is (in mijn beleving dan) gewoon gekookte aardappelen, groentesoort (vaak sperziebonen) en stukje vlees. En jus natuurlijk!

Vroeger deden ze niet aan zoete aardappel of geroosterde pompoen.

black_kelpie

Berichten: 7867
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:43

Gimme_Joy schreef:
Shaggy09 schreef:
Elleboogjes dat is gewoon macaroni toch? :P (generatiekloofje)
Ik vind smac echt zó vies. Het concept alleen al, ingeblikt vlees. :r


Ik gruwel er ook van. Maar. In de gebakken macaroni van mijn oma hoort het gewoon. Elleboogjes, hamblokjes, smac, uien, heel veel kerrie, maggi, ketchup en geraspte kaas. Afgelopen maandag nog bij mn moeder gegeten. Man wat een feest *\o/*

Bij ons was het echt niet meer dan een in boter gebakken uitje met blokjes smac en macaroni. Eind-van-de-maand-eten. Ik was geen fan :=

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:47

Heel herkenbaar allemaal! Mijn moeder kon en kan heel erg goed koken maar met vier kinderen met veel hobby’s was daar niet altijd energie voor. Wij aten dus vaak AVG, voor mij al vanaf jongs af aan met vegaburger en altijd met jus of kaassaus. Ook macaroni (met ei,augurk, spekjes , ketchup en veel geraspte kaas), nasi en spaghetti met bolognesesaus stonden vaak op het menu. Makkelijk was vaak friet of Chinees afhalen.

Met feesten en in vakanties kookte m’n moeder heerlijk uitgebreid Indonesisch, dan stond ze echt twee dagen in de keuken en konden we er vervolgens een week van eten met een heel weeshuis.

Zondagochtend altijd een uitgebreid ontbijt met verse jus, kaiserbroodjes en zelf gerolde croissantjes met allerlei luxe beleg en fruit. Iedereen moest ook altijd thuis zijn en aan tafel voor het zondagochtend ontbijt.

En alle gangen uit een bord klinkt me ook bekend, wel van heel vroeger voor we een vaatwasser hadden.

Matheno

Berichten: 7960
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:55

Wij aten smiddags warm, en voor mijn vader en broers die al werkten werd er een schaaltje klaar gezet.

Maandag tot vrijdag AGV, behalve woensdag want dat was pasta dag (nog steeds). Elke dinsdag bietjes met een gehaktbal. Zaterdag visdag (nog steeds) en op zondag soep met rollade of een kogelbiefstuk (ook nog steeds)

We aten, en eten nog steeds, elke dag verschillende groentes. Nooit een toetje na de maaltijd. :+

Gimme_Joy

Berichten: 7769
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 00:14

Hahaha black_kelpie, met dat recept zou ik ook vriendelijk bedanken :+

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 00:24

Oh, mijn moeder was echt zooooo'n niet-wonder in de keuken :=
Ik denk dat wij eens per week een AVG aten (en dan waren de groentes meestal uit die gore potten van HAK!) en eens per week iets van pasta. Verder herinner ik me vooral afhaal, bezorgen of uit eten :'). En de veeeeeeeeeeele dagen dat ik gewoon ergens bij een vriend of vriendin bleef eten. Ik vond het dan ook heerlijk dat ik op mijn 20ste op mezelf ging en gewoon normale kost kon eten.

Nu gaat het daar wel een stuk beter en eten ze wel vaker een normale maaltijd. Maar mijn moeder kan nog steeds niet koken en het gaat dan ook nog steeds niet van harte -O-. Ik verbaas me er dan ook nog steeds over dat zij met zijn tweetjes op 1 avond minder groenten eten dan ik alleen :'). Nu ben ik wel zo'n lieve dochter die (okee, mede omdat ik niet voor 1p kan koken maar altijd voor een weeshuis kook) regelmatig nog even een creatie daarheen breng :)).

Boras
Berichten: 9973
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 01:37

Oh, ik heb wat in gang gezet zie ik :)F

Maandag tot en met donderdag AVG met tussendoor een "internationaal" eenpansgerecht (met hulp van Honig). Woensdag gehaktdag.

Op vrijdag een vast ritueel: eerst kippensoep uit blik van Unox (die je moest aanlengen met water en nog was het hartstikke zout). Friet halen, pot erwtjes opwarmen en ma braadde verse worst.

Op zaterdag werd er niet gekookt. Dan aten we 's avonds wat warms bij het brood. Shoarma of kroketjes o.z.i.d.

Op zondag aten we tussen de middag warm (een vette maaltijd als je net uit je bed kwam gerold na een avondje stappen := ).

Eerst zondagse soep van runderbouillon met zo'n bot erin dat al vanaf zaterdagmiddag had staan "trekken" op het gasfornuis. De soep werd zondagochtend afgemaakt met gehaktballetjes, vermicelli en verse kruiden en weer met een beetje hulp van Honig. De soep at je op, het soepvlees bleef liggen. Dat at je daarna met augurken en zilveruitjes.

Daarna volgden zelfgebakken frietjes of Parijse aardappeltjes, weer doperwtjes (wat ik nog steeds eet bij frietjes en gebakken aardappelen omdat dat zo hoort :Y) ) en vlees. Het vlees (? met een vetrandje erin) werd dan heel chique gesneden met het elektrische keukenmes. Maar we aten ook wel eens kikkerbilletjes (onze naam voor zelf gepaneerde schnitzels) of een kip.

En altijd een toetje met slagroom op zondag, hoewel we ook al soep ophadden. Voor de andere dagen gold: soep, dan geen toetje. Geen soep, dan een toetje.

Als het zomers echt warm was, dan dezelfde soep. Maar gevolgd door zelfgemaakte koude schotel. Ik zou veel overhebben voor het recept dat mijn moeder gebruikte.

Ik was altijd blij als ik uit school kwam en ik zag maar 1 op het gas staan. Dat betekende geen AVG-tje. Ik ben er nooit gek op geweest. Alleen op spinazie met een gehaktbal.

Ik kook heel anders. Ik gebruik bijna geen pakjes en zakjes. Ik probeer het koolhydraatarm te houden en ik eet nooit AVG.

Maartje1990

Berichten: 22289
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 01:58

Op vrijdag was het altijd borrel avond, dus voor ons wat makkelikks (frietjes, pizza oid)

Mijn moeder kookte meestal en was van de "normale pot", warm aten we s avonds. Inderdaad regelmatig aardappels groente wn vlees. Maar daar kun je ook zoveel mee afwisselen. Van verschillende warme groenten, gewokt of gekookt tot allerlei soorten salades. Gekookte, gebakken of puree. De keuze is reuze. We aten ook regelmatig vis, niet wekelijks geloof ik. En afwisselen met pasta, bami, nasi, wraps etc. S winters regelmatig stamppot en snert.

Mijn vader kookte ook wel af en toe maar was ik nooit zo kapot van want hij maakte altijd "rare dingen" :+ als in luxe koken maar daar stond mijn pet toen nog niet naar :+

Ikzelf heb grotendeels van mijn moeder leren koken en veel gerechten zoals zij ze maakte maak ik nu ook. Daarnaast ook nieuwe gerechten en ik kook denk ik desonsanks wel wat anders, bijv verschillende soorten pasta gerechten (ipv alleen bolegenesse ) regelmatig zelfgemaakte soep (aten we niet heel vaak). En af en toe ook vegatarisch.

Maartje1990

Berichten: 22289
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 02:01

verootjoo schreef:
moonsparkle schreef:
Ik kreeg ook sperziebonen uit pot ja :') het enige wat ik nog wel lekker vind uit pot is doperwten met wortelen en blote billetjes in het gras(zie ik trouwens niet meer zo vaak in de supermarkt)


Blote billetjes in het gras?? _O- Wat is dat dan? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord :')


Citaat:
Blote billetjes in het gras is een aardappel-stamppotgerecht. Het bestaat uit gekookte aardappelen, witte bonen, snijbonen en rookworst. De naam slaat op de witte bonen (de blote billen) die door de groene snijbonen worden gemengd


Alstublieft, weer iets geleerd vandaag :D