Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:47

's Avonds warm eten, avg, in de winter 1 x per week stamppot en 1 x per maand nasi (nou ja, rijst met kip en prei)
Mijn moeder kon niet koken, we aten ook iedere week hetzelfde, op maandag bloemkool, dinsdag andijvie enz.
Toetje was door de week yoghurt en op zondag vla.
Mijn moeder kookte zoutloos, want mijn vader "had het aan zijn nieren" (nooit iets van gemerkt, hij zelf ook niet :') )

Ik ben nog steeds niet van het buitenlandse eten, geef mijn maar avg :D

Marjo

Berichten: 37251
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:52

Wij eten sowieso altijd 's avonds warm, nooit 's middags. Vroeger was het ook bijna 7 dagen per week aardappelen groenten en een gehaktbal. Needless to say, gehaktballen hoef ik inmiddels niet meer.
De variatie bestond vooral uit spaghetti/patat of Chinees bestellen :+

Tegenwoordig eten we ook wel meer wereldgerechten. Mijn moeder kookt meer koolhydraatarm en probeert verschillende gerechten. Af en toe pakken we een abbo op HelloFresh erbij.

_Lorette_

Berichten: 12101
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:59

Altijd warm 's avonds. Mijn vader was van de boodschappen en het koken. Vond 'ie heerlijk. :D

We aten van alles, niet standaard avg. Er werd veel rekening gehouden met ieders wensen, dus ik kreeg mijn vegetarische eten netjes apart en mijn broertje juist geen champignons en zeker wel vlees. Op zondagochtend was er een uitgebreid ontbijt met croissants, stokbrood, ei (gekookt en roerei met groenten), jus d'orange etc. Zondagavond aten we uitgebreid en wat 'aparter', maar vaak wel bij de tv. Er waren eigenlijk altijd toetjes in verschillende vormen. Mijn vader was een bourgondiër en we hadden altijd uitpuilende voorraadkasten en twee koelkasten in gebruik voor een huishouden van 2 volwassenen en 2 kinderen. Een klasgenootje dat kwam spelen heeft eens verbijsterd naar onze kelderkast gekeken. 'Jullie hoeven noooooooooooooooit meer boodschappen te doen...!'

Eten was eigenlijk altijd een feestje. Het was wel even wennen toen hij overleed. We hadden soms ineens een lege (koel)kast. Iets wat we eerder nooit mee hadden gemaakt.

Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:04

Wij aten vanalles. Van agv tot pastaschotels, rijst etc, maar standaard op woensdag gekookte aardappelen (voor mij gebakken want anders lustte ik het niet) spinazie, een ei en een gehaktbal.
Op vrijdag meestal restjes, of iets makkelijks zoals een oven pastaschotel.
Op zaterdag standaard brood maar dan brood deluxe met vers brood van de bakker, extra veel soorten broodbeleg.
Zondag meestal patatje, snackje, nadat we van oma soep hadden gehad :D

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:11

[quote="JudithO"]
Dus, hoe werd er bij jullie thuis gegeten?
En dan doel ik op warm eten. 's Avonds of 's middags? En Avg, etc?

Ik zal beginnen.

Wij aten altijd 's avonds warm.
Op woensdag standaard pannenkoeken, op zaterdag patat.
Op zondag soep vooraf gevolgd door luxe vlees (draadjesvlees, karbonade, rollade, oid) en wat aardappelpartjes of krieltjes. En als afsluiter een heerlijk luxe toetje! Als mijn vader inkopen had gedaan was dat altijd ofwel chocolade mousse ofwel griekse yoghurt (stratiatella). Bij mijn moeder wisselde dat per keer.
Doordeweeks deden we heel veel avg. Heel erg vroeger was het ook eens per week of per 2 weken macaroni, van die elleboogjes met smeck. Daar gruwelde ik destijds zo van, dat ik echt absoluut nooit meer elleboogjes-pasta hoef. Terwijl ik groot fan ben van de Italiaanse keuken :=

/quote]

Zo aten wij vroeger ook. Gelukkig ben ik zelf een stuk avontuurlijker dan mijn moeder :')
Alle groentes werden standaard gekookt tot er geen vitamientje meer in zat, en vaak wist je al van te voren hoe het weekmenu er uitzag....
En idd de macaroni met smeck/corned beef en tomatenketchup 8)7

Zelf kook ik heel afwisselend, weinig avg, maar wel veel verse groente en soms een toetje maar dat is zeker niet dagelijks. In het weekend of als ik vrij ben kook ik graag wat uitgebreider. Sinds kort heb ik een slowcooker waar ik helemaal verliefd op ben. Heerlijk om daar suddervlees in te maken, of spareribs, soep enz enz.

We eten eigenlijk ook altijd aan tafel met het hele gezin, alleen als we een keer pizza eten mogen ze het wel meenemen. Wel staat de tv aan tijdens het eten aangezien ik wat last heb van misofonie, dus eetgeluiden zijn voor mij een gruwel, helemaal sinds mijn man een kunstgebit heeft... kan hij niets aan doen maar arghhhhhhhhhh.

xSannee

Berichten: 4358
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:34

Wat een leuke vraag! *D

Wij aten (eten) altijd heel gevarieerd! Rijst, pasta, hollands, avg, en eigenlijk alles wat je maar kunt bedenken haha. Altijd vers en met veel groente.
Mijn broertje & ik waren altijd goede eters, of misschien zijn we dat geworden doordat we zo gevarieerd eten kregen.

Nooit een vast weekschema gehad, elke week samen bedenken wat we gaan eten.
En dus 's avonds warm, altijd netjes aan tafel & rond een 6/7 uur.

Bijvoorbeeld bij mijn vriend thuis eten ze elke avond een toetje! Dat was ik helemaal niet gewend _O-
Grappig om dat soort verschillen te zien.

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:01

Vroeger van huis uit aten wij eigenlijk zeker 5 van de 7 dagen Indisch, op de 2 overgebleven dagen agv,stampot,macaroni of spaghetti.

Toen ik op mijzelf ging wonen ben ik juist meer agv gaan eten, daar ik een lichtelijk afkeur had gekregen voor Indisch eten.

Tegenwoordig is het heel wisselend wat we eten zoals, agv,stampot,ovenschotels,Indisch,Italiaans,Grieks, vlees,vis, vegetarisch en chinese gerechten etc

Gelukkig zijn mijn man en ons kinderen alleseters, zelf eet ik zoveel mogelijk koolhydraatbeperkt wat inhoud dat ik oa geen aardappels,pasta,rijst en brood eet ( soms wel hoor).

JudithO

Berichten: 7064
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 16:30

tones schreef:
Gazeuse bestaat hier nog in de supermarkt.
Fantastische boeren kon je daar van laten. :+


Hahaha, helemaal gelijk in. Werkte beter dan cola, tot groot ongenoegen van mijn ouders :D

Mijn moeder gebruikte ook altijd overal zakjes voor. Zelfs de zondagse soep kwam altijd uit zo'n Honig pakje. En dat terwijl mijn opa echt de lekkerste groentesoep kon maken ter wereld!
Ik heb denk ik zijn genen geerfd, want groentesoep is bij mij echt nog nooit mislukt (behalve toen ik hem midden in de zomer maakte en hem met 30 graden een dag liet staan. Kon ik de volgende dag weggooien).

Ik kook vrijwel alles zonder pakjes of zakjes en zeker nu in Canada is heel veel hier gewoon niet te krijgen. Dingen als satesaus zijn gruwelijk lekker maar niet te krijgen, dus ook dit moet ik tegenwoordig zelf maken.
Maar uiteindelijk heb ik daar ook veel meer lol aan! En het is nog gezonder ook.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:56

Ik vind dat pakjes en zakjes echt niet kunnen tippen aan vers gemaakte maaltijden.

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:00


Erna_

Berichten: 8834
Geregistreerd: 03-04-08
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:13

Leuk topic!
Wij aten heel traditioneel 's avonds avg. Altijd yoghurt of vla toe en een sinaasappel tot besluit. Op zaterdag aten we brood met wel die sinaasappel erbij.
Mijn moeder was niet bepaald een keukenprinses, voeg daarbij een vader met een volkstuin en het resultaat is wekenlang overgaar gekookte andijvie, spruitjes en bloemkool :r
Ik kwam er laatst achter dat mijn broers en ik sinds we uit huis zijn die groenten nooit meer gegeten hebben :+

Als toetje kregen we ook regelmatig rijst met krenten en pannenkoeken. Mijn moeder maakte dat van tevoren klaar, verpakte het in een krant en stopte dat dan onder de dekens om warm te houden.
Je kunt het je nu eigenlijk niet meer voorstellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:59

Shaggy09 schreef:
Ik vind dat pakjes en zakjes echt niet kunnen tippen aan vers gemaakte maaltijden.

De enige waar ik een uitzondering voor maak zijn de burrito's van Knorr. Ik weet niet wat voor versgemalen cocaïne ze in dat zakje pleuren maar ik kan echt wel heel goed koken (al zeg ik het zelf) maar ik krijg het gewoon niet zo lekker.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34688
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:02

Ik gebruik alleen de zakjes van verstegen. Daar zit naast de kruiden verder geen extra toevoegingen in.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:05

Op maandag tussen de middag warm, andere dagen 's avonds.
Donderdag altijd soep want dan werkte mijn moeder tot laat. En vrijdags frietjes.

Mijn moeder was een best goede kok en ook best avontuurlijk dus we aten best afwisselend. Ik had niet zoveel te klagen.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:07

Shaggy09 schreef:
Ik vind dat pakjes en zakjes echt niet kunnen tippen aan vers gemaakte maaltijden.

Je ook pakjes waar alleen gemengde kruiden inzitten waardoor je niet alles in huis hoeft te hebben en alles al in de goede verhoudingen hebt.
Tegenwoordig zie je dat er steeds meer pakjes/zakjes zijn zonder "rare" dingen.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:09

Annetje schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik wist oprecht niet dat er mensen zijn die iedere dag avg eten :=

Ik weet dus echt oprecht niet wat mensen hiermee bedoelen. Ik snap dat het aardappels-vlees-groente is als afkorting, maar hoe dan? Want dat kan toch nog steeds van alles zijn? Van erwtjes met aardappelpuree, tot pastinaak met gepofte aardappels of geroosterde pompoen met zoete aardappel. Ik snap het niet, echt niet. :')

Wij aten in de avond warm rond een uur of 7. Altijd iets anders voor mijn gevoel. Vaak gebakken aardappelschijfjes, aardappel anders, chicken tonight, rijst op allerlei manieren, macaroni, soms tosties, pannenkoeken, stamppot of soep met brood. Wel hadden we altijd een toetje in de vorm van yoghurt, vla en/Of pudding.

Ooh ik vergeet gewoon dat we heel vaak 'bonenprut' aten! Chili con carne met stokbrood. Nog steeds een van mijn favorieten.


Ik ben van 1963 Dus gehaktbal, bloemkool, gekookte aardappelen. Karbonade, snijbonen, gekookte aardappelen. Slavink, gekookte witlof, gekookte aardappelen. Gebakken vis, gekooktje worteltjes en doperwtjes, aardapel puree.
Dat was onze AVG.
Mijn vader had in Indonesië zijn dienst gehad, dus hij maakte ook nasi, satéh, haalde kroepoek uit Rotterdam zuid (in de hoerenbuurt zaten goede chinezen, indo-toko's) en hij maakte zelf pindasaus. Heel vooruitstrevend allemaal in de jaren 50, 60. Verder iedere zaterdag zelfgemaakte soep met stokbrood. Zondags vaak een gebraden kip. Ook maakte mijn moeder wel macaroni bolognese. Best hip allemaal vind ik.

marygoround

Berichten: 798
Geregistreerd: 24-04-11

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:19

AVG zijn voor mij echt gekookte aardappelen, willekeurige gekookte (vaak groene, maar bloemkool is ook een winnaar) groenten en 'eenvoudig' vlees; tartaartje, gehaktbal. Mijn voornaamste associatie is gekookte aardappelen met spinazie a la crème, gekookt eitje en tartaar.
Wij aten dat wel het meeste vroeger, maar mijn moeder kan goed koken en varieerde toch wel regelmatig. Op vrijdag wel vaak vis (voor mij, mijn zus en mijn vader. Moeder en broer aten dan vaak een stukje vlees). En op zondag vaak iets van frietjes en dan eten op de bank, warme herinneringen aan. Op zaterdag als mijn broer terug was van voetbal en ik van stal aten we standaard gebakken eieren als lunch. Maar verder geen vaste eetschema's.
Mijn broer was een belabberde eter (lustte niks) en mijn zus eigenlijk ook, ik at alles tot groot genoegen van mijn ouders dus ik at dan vaak met mijn ouders mee en voor broer en zus iets anders. En elke avond stond er een grote bak salade op tafel, dat doe ik nu ook nog steeds. Toetjes wisselden, maar yoghurt met siroop kregen we ook vaak ja. En in het weekend ijs, dat had mijn vader dan gehaald. Mijn vader kookte trouwens zelden en als hij het deed aten we frietjes, maar in de winter maakte hij vaak grote pannen snert en bruine bonensoep naar oma's recept. Een moord deed ik daar voor - zo lekker! En met de carnaval zelfgemaakte kroketten en bitterballen, dat doet hij nog steeds.

Grootste verschil met nu is denk ik wel dat ik opgegroeid ben met elke dag vlees maar nu vegetarisch eet en zelden avg meer, maar omdat ik het zelden nog eet kan ik er nu wel echt van genieten. En ik bel m'n moeder ook vlot op voor avg eet-tips, maar dan voor de vega gehaktbal bijvoorbeeld.

Foaly

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:44

Ons standaardschema vroeger:

Maandag: AVG
Dinsdag: Stamppot
Woensdag: 'exotisch' eten zoals macaroni of nasi. Ook de enige avond dat we drinken mochten bij het eten 'want dit was pittig' (het was niet pittig, maar dat zeiden we maar niet :') )
Donderdag: AVG
Vrijdag: Kliekjes
Zaterdag: Een van ons mocht kiezen, bij toerbeurt. Dit werd dan vaak iets van pizza, patat of iets anders lekkers
Zondag: Of soep, of luxe AVG.

Ik durf wel te zeggen dat ik creatiever en beter kook dan mijn moeder. Nu had die het ook niet heel makkelijk met vijf kinderen en een beperkt budget, maar ze was/is ook nog 'bang' voor gekruid eten en qua vegetarisch komt ze ook niet echt verder dan een vleesvervanger bij de AVG. Was afgelopen Kerst dus ook lichtelijk teleurgesteld toen de rest van de familie aan de varkenshaas zat en ik aan een prefab vegaschnitzel :=

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:56

Wij waren ook met 6 kinderen, en ook niet veel budget, maar mijn moeder was vindingrijk, en maakte zo goed als alles zelf. En die durfde ook wel te kruiden, had in de tuin aan huis ook wel wat verse kruiden staan, op zijn minst bieslook en peterselie.
Vlees dat aten we niet veel of elke dag, maar met kerst altijd flappie...helaas, was traditie.
Wel heel lekker overigens, dat eet ik nog steeds graag.
2 dagen gemarineerd in azijn met ui en kruiden, en dan met stroop, peperkoek of pruimen :9

Macaroni met tomatenpuree zoals hier in het topic genoemd werd ken ik niet, dat werd bij ons thuis toch echt met gehakt, tomaten, kruiden ed gemaakt, vaak met een groene salade erbij.

Ik weet nog dat ik en een zus geen biefstuk wilden eten, en dat mijn moeder dat in heel kleine stukjes sneed en redelijk krokant bakte, het moest en zou erin, vanwege vermeende bloedarmoede...

Brood kwam de bakker dagelijks aan de deur brengen, maar vlaai/taart in het weekeinde was te duur, dus bakte mijn moeder eigenlijk elk weekeinde 3 limburgse vlaaien.
Veel kinderen....en veel bezoek :D

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:06

Bij ons was het zo goedkoop mogelijk, er waren 13 monden te voeden en dat kost wel wat! Heel veel pakjes, zakjes, conserve blikken en potten werden er gebruikt en veel vieze witvis uit de vriezer :r . Vaak werden de zakjes voor b.v. macaroni saus vreselijk verdunt zodat iedereen wat saus had. Nu heb ik erg de voorkeur aan vers en wil daar niet meer vanaf. Goed en gezond leren koken heb ik zelf geleerd. Maak zelf mn sauzen, kweek ook mn eigen kruiden en gebruik bijna nooit meer iets uit een zakje. En indd kruidenmixen zonder toevoegingen staan hier ook in de kast.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:19

Witvis uit de vriezer, nee, dat herken ik ook niet.

Als wij op vrijdag vis aten, dan veelal een stukje gebakken vis van de markt, die werd dan wel kant en klaar gekocht. Maar die was lekker...
Ons vader had vissen als hobby, dan gebeurde het ook wel eens verse vis gebakken, bah...dat lust ik nu weer niet. Heel af en toe had ie paling gevangen, die liet ie dan ergens roken, dat vond ik wel lekker.
Was tenminste niet zo herkenbaar meer als vis.
Klinkt alsof wij toch best verwend waren met eten, als ik het zo teruglees.

O en mijn moeder kookte wel eens een stuk spek, dat ging ze dan koud eten met mosterd, op zwartbrood, afgrijselijk...brrr.
Zo heeft geloof ik haast iedereen wel iets uit hun jeugd wat ze afschuwelijk vonden.

Het equivalent aan conserven blikken heette bij mijn moeder weckpotten :D
Al die groente en het fruit uit de tuin moest verwerkt worden, die kookte dat zelf in, de hele kelder stond vol met rekken voorraad daarvan.

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:21

Waarvoor staat avg, is dit een afkorting?

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:22

Kom van een boerderij met o.a. heel veel spruiten. Zes dagen per week avg. Op zondag kookte mijn moeder niet. Dan moesten we voor onszelf zorgen. In de winter minimaal twee keer per week spruiten. Verder heel veel bonen uit de vriezer. Vaak spek met peren. Die kook je met elkaar heel lang in een pan. Eet je ook aardappels bij. En altijd als toetje een gekookte pap. In de zomer groente uit de eigen groentetuin met als toetje gekookte aardappels met karnemelk. Deze twee prak je op je bord door elkaar. Kan niet zeggen dat ik de avg en aardappels met karnemelk mis.
Laatst bijgewerkt door liberia op 04-03-21 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:22

Avg aardappels vlees groente

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:30

Mijn moeder kookte voor haar tijd (toen ik kind was) al redelijk veelzijdig. Naast AVG ook pasta en nasi. In het weekend was er 1 dag standaard soep met broodjes/ tosti en een keer per maand afhaal (Dan had mijn vader gekookt). Bij het avondeten moesten we melk drinken, na mijn 18e nooit meer gedronken :D

Op zondag hadden we een wat luxer ontbijt met een eitje, brood met geprakte banaan, wentelteefjes of suikerei.

Als de aardbeien in het seizoen waren aten we bijna iedere week in de avond brood met een dikke laag boter en geprakte aardbeien :9