Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10483
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:35

Wij aten begin jaren zestig redelijk traditioneel. Al waren we een van de weinigen die bijvoorbeeld spaghetti en pittige bonenschotels aten. Mijn ouders reisden beiden regelmatig, voor ze trouwden, dus 'buitenlands' eten was geen uitzondering.

Op zaterdag bakte mijn moeder steevast boterkoek.

Bij mijn oma, bij wie we erg veel waren, aten we agv. Het meest exotische was rijst met kip en kerriesaus.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 19:37

Suikerei? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Gaabje
Berichten: 931
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:48

Wat een leuk topic! Mijn moeder is italiaans, dus AVG was voor ons niet aan de orde van de dag. Er waren geen vaste dagen voor bepaalde gerechten. Mijn vader was doordeweeks vaak laat thuis en nonna (oma) bijna iedere avond bij ons. Wij kregen dan meestal een primo piatto en secondo piatto. Dus eerste een pasta/risotto gerecht en daarna vlees en groente. Er werd soms ook echt meerdere uren gekookt, zoals verse gniocchi of pizza. Toen ik wat ouder werd hielp ik zelf af en toe mee om de fijne kneepjes te leren van de traditionele italiaanse keuken. Zeker rond de feestdagen waarbij helemaal uitgepakt werd. Soms was het ook wel een hollandse pot, met een italiaanse twist. Daarom doe ik nu nog altijd parmezaanse kaas door de puree.

Mijn vader kookte dan vaker in het weekend en hij kan heerlijk hollands, indisch en frans koken en super lekkere soepen maken. Het was feest als hij een indische rijsstafel maakte en de hele familie langskwam. Ook de indo aanhang smulde hiervan. Inmiddels heeft hij zich ook wat meer verdiept in de italiaanse keuken. Eerder durfde hij daar zijn vinger niet aan te branden. Hij maakt voornamelijk verse pasta's.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik enorm verwend ben met het eten wat ik in mijn jeugd voorgeschoteld heb gekregen. Mijn zusje en ik konden ook best kieskeurige eters zijn en daar werd veel rekening mee gehouden.

Aten jullie trouwens ook wel eens als toetje gesneden aardbeien met suiker die al minimaal een uur in de koelkast stonden? Zodat er zo'n siroop ontstond?

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:56

Ik ben van 1972
Overdag aten wij witbrood met suiker (later hagelslag uit een zakje) en zelfgemaakte jam (met mega veel suiker).
In het weekend hadden wij boterhamworst (ouders hadden ham) en ook wel eens bruinbrood.

's Avonds aten AVG en later ook wel 1x per week macaroni met smack en tomatenpuree uit blik.
In het weekend kregen wij yoghurt met bessensap na en op een speciale dag saroma opkloppudding.
In de winter meerdere keren per week zoute andijviestamppot, zelf ingemaakte zuurkool en begin van de winter verse boerenkool.

Mijn vader kocht van zijn vakantiebonnen een hele bulk aardappelen die de kelder ingingen voor de hele winter.
's Zomers veel vers, maar in de winter veel uit pot (ingemaakt, vaak met zout).

Wij plukte veel bosbessen en bramen in het bos en kruisbessen bij mijn opa, waar mijn moeder jam en saus van maakte. Appelmoes maakt wij ook zelf (met heul veul suiker).
En als de groente in de loop van de winter te hard ging aten wij ook hetebliksem.. aardappels met appels/appelmoes.
Bruine bonen en erwten kochten wij gedroogd en moesten eerst een nacht weken voordat je ze kon koken.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:01

liberia schreef:
Kom van een boerderij met o.a. heel veel spruiten. Zes dagen per week avg. Op zondag kookte mijn moeder niet. Dan moesten we voor onszelf zorgen. In de winter minimaal twee keer per week spruiten. Verder heel veel bonen uit de vriezer. Vaak spek met peren. Die kook je met elkaar heel lang in een pan. Eet je ook aardappels bij. En altijd als toetje een gekookte pap. In de zomer groente uit de eigen groentetuin met als toetje gekookte aardappels met karnemelk. Deze twee prak je op je bord door elkaar. Kan niet zeggen dat ik de avg en aardappels met karnemelk mis.


Ik moet bijna kokhalsen van jullie toetjes! Arme jij!

Wat een vreselijke eetgewoontes hebben we in NL eigenlijk hè als je alle posts zo leest :=

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:11

dubbel
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 04-03-21 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:13

Als ik alles zo lees, dan hadden wij nog geluk vroeger.
Toetjes hadden we dan weer niet, alleen die kookpudding op zondag.
Maar wel veel fruit, in de winter dan uit potten, maar dat vonden we allemaal wel lekker hoor...

Gaabje, idd in de zomer die aardbeien :j

Aardappels met karnemelk kan ik me dan weer niks bij voorstellen eerlijk gezegd.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:20

Ik ken wel karnemelkse jus.

Spekvet (echt die hele witte vette) uitbakken, spek eruit en daarna karnemelk erbij.
Dat werd als jus gebruikt door mijn opa/oma.

EchwelJarig

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:21

Citaat:
Wat een vreselijke eetgewoontes hebben we in NL eigenlijk hè als je alle posts zo leest

Gebaseerd op warm blijven en hard werken.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:23

bij mijn tante kreeg je alles van 1 bord, anders was er teveel vaat. Als je klaar was met eten, kreeg je nog 1 aardappel, daarmee kon je je bord schoonvegen en dan ging er yoghurt of griesmeelpudding (gruwel) op.
Ik snapte die aardappel als kind niet en dan mikten ze gewoon de yoghurt op mijn nog vieze bord.
En pas van tafel als je je bordje leeg had.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:30

Brainless schreef:
Ik ken wel karnemelkse jus.

Spekvet (echt die hele witte vette) uitbakken, spek eruit en daarna karnemelk erbij.
Dat werd als jus gebruikt door mijn opa/oma.



Als ik het alleen al lees :r :r

Ik ben toch blij dat wij gewoon een schaaltje hadden voor het toetje. Soms ook wel voor de appelmoes.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:35

O, die karnemelk met aardappelen at mijn vader ook als toetje. Brrr ...

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:37

Mijn stiefvader had een moestuin. Ik moest als kind dus altijd helpen met snijden/blancheren/dat soort oliebol. En hij kwam niet verder dan sla en bonen. De verse aardappels vond ik wel lekker. Wij hadden weinig geld en op mijn 11de werd ik vega. In mijn tijd waren er geen vleesvervangers en geld voor een eitje oid was er niet. Ik moest dus naast de aardappels en groente een biergistpil innemen. Als toetje hadden we bijna altijd fruit, dat vond ik fijn.

Ik heb al vroeg leren koken. En ik wilde pasta's ed. Mijn moeder ook. Maar mijn stiefvader niet. Dus op mijn 16e kookte ik op vrijdag vega voor mijn moeder en mezelf. Ondertussen maakte mijn moeder avg voor mijn stiefvader. Eigenlijk krankzinnig, maar goed, ik kon koken en dus eten wat ik wilde. En mijn moeder smulde heerlijk mee.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:42

JudithO schreef:
Suikerei? Wat moet ik me daarbij voorstellen?


Geklutst ei met suiker, kaneel en een beetje melk. Net zoiets als een wentelteefje maar dan zonder brood. Of juist op brood :D

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 21:11

Gaabje schreef:
Wat een leuk topic! Mijn moeder is italiaans, dus AVG was voor ons niet aan de orde van de dag. Er waren geen vaste dagen voor bepaalde gerechten. Mijn vader was doordeweeks vaak laat thuis en nonna (oma) bijna iedere avond bij ons. Wij kregen dan meestal een primo piatto en secondo piatto. Dus eerste een pasta/risotto gerecht en daarna vlees en groente. Er werd soms ook echt meerdere uren gekookt, zoals verse gniocchi of pizza. Toen ik wat ouder werd hielp ik zelf af en toe mee om de fijne kneepjes te leren van de traditionele italiaanse keuken. Zeker rond de feestdagen waarbij helemaal uitgepakt werd. Soms was het ook wel een hollandse pot, met een italiaanse twist. Daarom doe ik nu nog altijd parmezaanse kaas door de puree.

Mijn vader kookte dan vaker in het weekend en hij kan heerlijk hollands, indisch en frans koken en super lekkere soepen maken. Het was feest als hij een indische rijsstafel maakte en de hele familie langskwam. Ook de indo aanhang smulde hiervan. Inmiddels heeft hij zich ook wat meer verdiept in de italiaanse keuken. Eerder durfde hij daar zijn vinger niet aan te branden. Hij maakt voornamelijk verse pasta's.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik enorm verwend ben met het eten wat ik in mijn jeugd voorgeschoteld heb gekregen. Mijn zusje en ik konden ook best kieskeurige eters zijn en daar werd veel rekening mee gehouden.

Aten jullie trouwens ook wel eens als toetje gesneden aardbeien met suiker die al minimaal een uur in de koelkast stonden? Zodat er zo'n siroop ontstond?


Ik ben jaloers op die Italiaanse achtergrond!

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:19

Ik heb nog niemand gehoord over krentjesbrij.
Het werd ook wel watergruwel genoemd.

Heerlijk!

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 21:21

Jaaaaa, goeie! Die hadden we altijd bij mijn oma. Zooo lekker!

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:22

Volgens mij is het nog verkrijgbaar van Bessola.

pinto_1

Berichten: 2557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:40

Geweldig topic, heel leuk en herkenbaar.

Hier herinner ik me vooral de zilvervliesrijst die ergens in dekens werd gewikkeld.

Ik hou nog steeds niet van rijst.... :')

En de saroma met klopklop, vreselijk. :r

Goede herinneringen zijn broodpudding, oud brood uit de oven met rozijnen en melk (geloof ik?) En witte rijst met bastardsuiker en kaneel.

Goof

Berichten: 28789
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:44

liberia schreef:
als toetje gekookte aardappels met karnemelk.


Whut?? Echt? Ik word naar als ik eraan denk.

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:41

Vind het fijn te lezen dat mensen hier ook nadien niet meer bepaalde dingen willen eten/drinken.

Heb echt een aversie tegen melk omdat ik dat moest drinken van oma en karnemelk omdat ze op school altijd langs je liepen met de pakken om in te schenken... brrr die geur

ravellie

Berichten: 3074
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:48

Vooral Hollandse pot, maar ook weleens macaroni of tarly ( geen idee of dat nog bestaat, vond ik zo lekker)
Pannenkoeken bakken was echt een feest.
Een friteuse hadden we niet, soms ovenfriet en een enkele keer een patatje halen.
In het weekend deed mijn moeder het altijd wat rustiger aan, dan maakte ze meestal een pan soep.

Mijn vader kan niet koken, die maakte weleens rijstepap.

Als toetje kregen mijn broer en ik soms een vlaflip, helemaal geweldig vonden wij dat.
In een speciaal glas met een laagje limonade-yoghurt en vanille vla.
Tja, dat koop je nu gewoon in pakken.

Chips en 'priklimonade' op vrijdag en zaterdag.

Ach,die tijd was zo verkeerd nog niet :+

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:57

Wat een armoe!
Aardappels met karnemelk en rijst met suiker -O-

Blij dat we thuis van alles kregen, van avg tot italiaans tot mexicaans enz..

Met mijn eigen kinderen geprobeerd om een vaste dag vega hamburgers te eten maar dat werd te eentonig. Patat lusten ze ook niet echt.
Spinazietaart/lasagne/pizza/wraps dan weer wel! :D

Als kind kregen we altijd toetje: vla of yoghurt. Bij mijn eigen kids ook maar wel een uur (ong) na de maaltijd. Ik wilde wel een goede ijzeropname dus sinaasappelsap bij de maaltijd en toetje uitstellen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34635
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:20

tones schreef:
Ik heb nog niemand gehoord over krentjesbrij.
Het werd ook wel watergruwel genoemd.

Heerlijk!


Heerlijk? Ik krijg er spontaan weer braakneigingen van :') ik vond dat zo goor. Mijn oma at dat vaak.

En witvis uit de vriezer. Koolvisfilet met gekookte wortels..ik weet niet wat ik viezer vond de wortels of de droge smaakloze vis. Heb ook heel lang gedacht dat ik geen vis lustte daardoor. Vis lust ik wel :j wortels vind ik nog steeds niet te hachelen.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:22

Ik lust nog steeds geen witvis. Wij kregen altijd van die vissticks .. brr
Eigenlijk houd ik nu alleen van gerookte vis (zalm, makreel, paling)
En alle groente met een maïzenapapje (andijvie, witlof, koolraap) Die lust ik nu ook niet meer gekookt.