Kerst Tapas

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Kerst Tapas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 11:49

Voor eerste kerstdag vier ik kerst met mijn zusje en ouders bij mij thuis.
Nu eten wij altijd nogal rap dus in plaats van een gangendiner of gourmet dacht ik aan tapas.
Dan kan ik lekker verspreid over de avond rondes met eten doen, veel van te voren al klaar maken.

Nu lijkt het me ook handig om bepaalde gerechten te hebben waarbij ik bepaalde ingrediënten kan hergebruiken. Dan hou ik geen volle koelkast over met half open verpakkingen.

Nu eet ik geen vlees, maar wel vis. De rest houdt wel van vlees, moeders houdt dan weer niet zo van vis.
En ik zou het leuk vinden om niet alles super standaard te doen, dus ook wat andere dingen dan balletjes in saus, kipspiesje.
Klassiekers die iedereen lekker vind blijven toch ben ik bang.
Ik wil sowieso tijdens de borrel met een koude plank komen, lekker met kaasjes, Parma hammetje, lekkere bruschetta/toastjes etc.

Wat is jullie ultieme tapas tip? Mag warm, koud, vega, vlees, vis etc zijn!

Emj_23
Berichten: 1205
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Kerst Tapas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:53

Dadels met spek uit de oven, heel makkelijk en lekker. Zelfgemaakt pesto met zelfgemaakte foccacia of een klein soepje in een glaasje. Champignons met sherry of kruidenboter uit de oven. Klein portie carpaccio, voor jou met zalm of tonijn, voor de vleeseters met rundvlees. Ik kan nog wel even doorgaan, mijn favoriete manier om vrienden te eten te hebben is een tafel vol zetten met dit soort dingen.

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 12:00

Ik zal zelf mijn eerste idee doen, ik ben gek op tomaat/feta/garnaal. Afhankelijk hoeveel je wilt maken neem je een halve ui, 1 teen knoflook. Versnipperen en opbakken. Dan 3 tomaten in stukjes erbij samen met 1 fijn gesneden pepperoncini. Als het allemaal smeuig en papperig is, stuk feta erbij en de garnalen. Ik doe gewoon een half blok feta. Het is klaar als de garnalen gaar zijn en de feta helemaal gesmolten.
Heerlijk met stokbrood met aioli en dan dit erop. Ik eet dit ook gerust als lunch met 2 geroosterde boterhammen.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:01

Sowieso ook Pimientos de padron met grove zeezout op de koude borrelplank! :))

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 12:02

Emj_23 schreef:
Dadels met spek uit de oven, heel makkelijk en lekker. Zelfgemaakt pesto met zelfgemaakte foccacia of een klein soepje in een glaasje. Champignons met sherry of kruidenboter uit de oven. Klein portie carpaccio, voor jou met zalm of tonijn, voor de vleeseters met rundvlees. Ik kan nog wel even doorgaan, mijn favoriete manier om vrienden te eten te hebben is een tafel vol zetten met dit soort dingen.


Soepje in een glaasje is ook een goede! Carpaccio vinden ze inderdaad heerlijk, dacht daar kan ik wellicht wel iets van rolletjes van maken voor een net iets andere presentatie. Champignons ook zo lekker!

Bloemetje75
Berichten: 1992
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:03

Dadels met roomkaas gevuld.
Dadels met stukje chorizo er in en spek er om gebakken.

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 12:04

DewiRox schreef:
Sowieso ook Pimientos de padron met grove zeezout op de koude borrelplank! :))

Oh dit is ook een leuke! Welke pepers zijn dit? Liggen die gewoon met deze naam bij de AH/Jumbo?

rien10
Berichten: 14758
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:06


rien10
Berichten: 14758
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:07

Lenexa schreef:
DewiRox schreef:
Sowieso ook Pimientos de padron met grove zeezout op de koude borrelplank! :))

Oh dit is ook een leuke! Welke pepers zijn dit? Liggen die gewoon met deze naam bij de AH/Jumbo?



Ik vind ze lekker! Maar heb lang gedacht dat het Okra was.

Celiien

Berichten: 13262
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:11

Bruschetta met crostini's!
Crostini's zijn eigenlijk heel simpel te maken: Ciabatta's in de oven alsof je ze afbakt. Daarna even laten afkoelen om ze vervolgens in smalle stukken te snijden. Beetje olijfolie op de stukken, zout, peper en italiaanse kruiden en weer terug de oven in op 220graden voor 7+- minuten. Daarna kan je ze gewoon de volgende dag bij wijze nog eten.

Bruschetta is heel lekker, alleen het tomaten pellen is een ramp. zeker voor meerdere mensen. Truc is wel om de tomaten even in heet water te leggen, dan komt het vel er makkelijker af. maar goed, het enige wat je daarvoor nodig hebt is peper, zout, tomaten, basilicum en knoflook. pellen, snijden, en op smaak brengen.

Zelfgemaakte kruidenboter. Altijd erg lekker voor bij een stokbroodje. Ik haal nooit meer standaard kuipjes, maar maak het zelf. blijft ook langere tijd goed:
Kruidenboterkruiden
Knoflook
Roomboter gezouten

roomboter op kamertemperatuur laten komen, en deze vervolgens op een bord 'prakken'. Kruidenboter kruiden erover heen strooien, en weer opnieuw alles door elkaar prakken. dit een paar keer doen, wij houden van veel kruiden dus er gaat minimaal een kwart van de pot overheen.
knoflook persen, deze over het mengsel en weer door prakken. wij houden ook van knoflook dus dit gaat ook altijd veel eroverheen :+ maar dat is allemaal naar smaak.

Zalmwraps:
Tortilla's
gerookte zalm
komkommer
sla
boursin

Tortilla's bedekken met boursin, vervolgens sla, zalm en komkommer erop. Omrollen en in kleine stukjes snijden met een prikkertje erop

Nachos!
Nacho
Kaas
Chilisaus

Nacho's in een ovenschaal. Kaas eroverheen strooien +chilisaus erover heen. In de oven voor +- 15min op 190gr.

Ik krijg echt spontaan honger van dit topic :+

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:19

Ik krijg spontaan honger dames. Hou eens op :9
Maar ik volg, want ik heb schoonma 2e k.d en zat ook aan tapas te denken.

Wat wij lekker vinden is:
Verse vijgen,die aan de bovenkant een kruis in snijden , vullen met een klein stukje (geiten)kaas en dan bovenop een stukje rauwe ham of spek. Even kort in de oven tot de kaas smelt. :9
Kan ook met brie oid als je niet van geit houdt.

Schoonmoeder maakt altijd kip-kerst zoals zij dat noemt.
Je neemt een klein glaasje, deze vul je met sla, kleine stukje gegaarde kipfilet, appel en een zoete dressing.
Dit kan vanalles zijn, geloof dat zij altijd met een klein beetje cocktailsaus doet.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:31

Lenexa schreef:
DewiRox schreef:
Sowieso ook Pimientos de padron met grove zeezout op de koude borrelplank! :))

Oh dit is ook een leuke! Welke pepers zijn dit? Liggen die gewoon met deze naam bij de AH/Jumbo?


Ze worden denk ik gewoon onder die naam bij de AH verkocht

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kerst Tapas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 12:55

Gevulde champignons met gehakt en afgevuld met kaas; grotere champignons(of van die mega dingen) steeltje eruit plukken in een ovenschaal leggen met wat zout erover 8 min 200 graden. Ongeveer. Vullen met gekruid en geruld gehakt en dan kaas erover even onder de grill of magnetron.

Gevulde paprika’s met gekruid gehakt en bechamelsaus. Paprika uit pot vullen met geruld gekruid gehakt en even een tik in de magnetron of onder de gril, afwerken met een klodder warme bechamelsaus

Deze soep is ook heel lekker. Tomaten paprika soep met braadworst balletjes
https://www.ah.nl/r/534910

Carpaccio bonbons

8nnemiek

Berichten: 43440
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 13:54

Pesto broodjes <3 https://www.leukerecepten.nl/recepten/m ... -broodjes/

Portobello carpaccio :9 https://www.seriouseats.com/recipes/201 ... ecipe.html

Aubergine rolletjes https://www.leukerecepten.nl/recepten/a ... t-ricotta/

Mini oesterzwam empanada's https://njam.tv/recepten/empanada-met-o ... mozzarella
Hier kun je gewoon bladerdeeg voor gebruiken, en dan een velletje in tweeën of vieren delen voor extra kleine empanada's. De hoekjes van het bladerdeeg vouw je naar binnen en dan rol je het velletje een beetje uit zodat je een ronde vorm krijgt.

x_Jeanine_x

Berichten: 9094
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Kerst Tapas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 20:19

Wij doen eerste kerstdag bij mijn ouders een gemixte tapas met van alles wat :)

Glaasjes met Garnaaltjes, ijsbergsla en wishkey cocktail sausje
glaasjes met gebakken kipfilet, ijsbergsla en sausje

Gehaktballetjes
kipstokjes

tomaat/mozarella spiesjes

Zalmbonbons (gevuld met roomkaas, komkommertje, takje bieslook erboven op)

Gevulde champignons

Wij doen ook nog heel makkelijk erbij, stukje grill worst, stukje kaas en een gerookte zalm filet

en diverse salades, huzarensalade, rundvlees salade en eiersalade

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Kerst Tapas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 23:24

Minder luxe maar altijd lekker zou ik combi maken van patates bravas, mini loempia's, gehaktballetjes, satesaus, kroepoek, stokbrood, tomatensalsa, guacemole, nacho's, gevulde champignons, mini wraps carpaccio/ zalm.

Krijg er gelijk trek van :9

Mi_Amore

Berichten: 14849
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Kerst Tapas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 23:30

Ooeeeh ik volg even, sowieso kaasjes zijn mijn ding wel met fruit en verschillende toastjes :D

Majabeestje
Berichten: 3816
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 23:46

Plakjes stokbrood of toast met brie en een drup balsamicostroop.

Stengels komkommer en paprika met een dip van Griekse yoghurt, knoflook en bieslook (en zout en peper).

Mini ovenschaaltjes met nacho's (nacho chips, tomatensaus, cheddar, geraspte kaas en dat in de oven. Daarna kwak crème fraiche en quacemole erover).

(Vega) gehaktballetjes met satésaus aan prikkertjes in een schaal.

Plaatpizza in stukjes.

Donker brood in stukjes met dips en kaasjes erbij.

Mini wraps aan prikkers (bijv met hummus, geroosterde paprika en rucola of met kruidenroomkaas, sla en komkommer).

Grove stukken groente met knoflook, kruiden en olie uit de oven met daarnaast de Griekse yoghurt dip van hierboven.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 23:50

Champignons gevuld met blauwe kaas
Tonijnbladerdeegflapjes
Mini empenadas met brie en mango
Bruchetta rode biet/ geitenkaas
Mini quiche( makkelijk vooraf te maken in muffinvorm) met vulling naar keuze ( mijn favoriet is spinazie/ feta
Oh en ik maak vaak courgettepsnnenkoekjes met komijnzaad ook erg lekker!

Er zijn zoveel lekkere dingen...krijg ook gelijk trek

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 00:38

Ik volg ook! Wij gaan dit met kerst met vriendinnen doen.