Koken voor een persoon.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ItsMe2

Koken voor een persoon.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 22:26

Hoi Bokkers,

Sinds een aantal weken woon ik op mijzelf. Nu merk ik dat gezond koken voor een persoon nog best lastig is, of al snel vrij prijzig wordt.

Daarom ben ik opzoek, naar gezonde (koolhydraat-beperkte) maaltijden voor een persoon, die budget-vriendelijk zijn. Maaltijden die een aantal dagen bewaart kunnen worden, is ook een goede optie.

Kom maar op met jullie tips! :D

cissy

Re: Koken voor een persoon.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:32

Gewoon lekker koken en zorgen voor grote vriezer en genoeg kleine bakjes :D
Draadjesvlees kun je bijv prima grote pan van maken en compleet met jus en al invriezen.
Evenzo met groente prutjes en nasi/bami etc.
Ik braad ook wel eens een hele kip, kluif dan af wat ik op eet en de rest gaat (zonder botten) in porties in de vriezer.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:41

Wat cissy zegt, grotere maaltijden maken en dan invriezen, bespaar je geld mee en je hoeft niet zo vaak te koken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:46

Als je geen vriezer hebt, klaargemaakt eten kan ook een aantal dagen in de koelkast bewaard worden. Dus ik raad je aan om gewoon grote porties te maken en er vaker van te eten, makkelijker en goedkoper.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:46

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:00

Ik kocht vaak groot verpakkingen roerbak groenten en vroor dat in porties in. Blijft hartstikke lekker.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:07

Eigenlijk kan je alle sauzen in grote portie maken en invriezen of langer bewaren inner koelkast.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:12

Zo'n beetje al het bovenstaande :D

Ik was vroeger nooit zo van de kliek, maar sinds ik op mezelf woon vind ik het top. Ik eet nooit twee dagen achter elkaar hetzelfde, maar laat er een dag tussen. Zaterdag hadden mijn vriend en ik moussaka (want dat zou ik dus nooit voor mezelf maken helemaal met zelfgemaakte begamel) en daar was nog een goeie portie van over, dus dat heb ik vanavond opgemaakt.

Ik vind alleen champignons invriezen niet zo. Dat wordt echt snot. Evenals aubergine en courgette... brrr.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:22

Vlees in kleine 1 persoons porties invriezen.
Verschillende verse diepvries groentenpakketten in de vriezer en je kunt eindeloos variëren met het wokken van verschillende soorten vlees en groenten met verschillende woksauzen gecombineerd met rijst, noodles, pasta of krielaardappeltjes bijvoorbeeld. Lekker simpel, snel, goedkoop, gezond en weinig afwas.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:36

ik kook al 35 jaar alleen voor mijzelf. Vlees en groente maak ik voor 2 dagen, aardappels doe ik wel per dag. Ook alle andere dingen zoals nasi en macaroni of stamppot maak ik voor 2 dagen. Recepten die voor 4 personen zijn eet ik 2 dagen van en 1 portie vries ik in. (ben een royale eter) Ik heb een vriezer en een moestuin en doe eens in 10 dagen of zo boodschappen. Vlees vries ik dan in 2 daagse porties in. En ook groente pakketten voor bv macaroni kunnen prima in de vriezer.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:45

Een aantal dingetjes die ik altijd gebruik

Bepaalde ingrediënten op meerdere manieren gebruiken. Als ik een brocolli haal bij wijze van dan gebruik ik de helft van de brocolli voor soep, en de andere als onderdeel van de wokgroente. Zelfde voor de tomaten, half soep, half pastasaus.

Restjes groente zijn altijd handig voor wokgroente aangezien je daar bijna alles in kan gooien. Gebruik goedkope groenten zoals uien, prei, wortel, en champignons als basis voor je groentenmix en vul dat aan met andere zaken (in't geval van pastasaus bijvoorbeeld tomaten en paprika, voor wok doe ik er soms oesterzwammen door, of peultjes).

Als je vlees eet kleine beetjes. Vaak doe ik door de wokgroente bijvoorbeeld +/- 50 gram per portie. Evt kan je ook de sauzen wisselen, dus helft van de wokgroente met sojasaus en de andere helft met satesaus, en dan de ene dag combineren met rijst en de andere dag met noedels, dan voelt het ook niet alsof je elke dag het zelfde eet.

Pastasaus maak ik soms in grote porties, geen saus kopen in de winkel, hooguit gezeefde tomaten/tomatenblokjes/tomatenpuree. (+/- 50 cent per 500 gram gezeefde tomaten, van 1 pakje kan je makkelijk saus voor 2-3x maken). moet wel zelf gekruikd worden. pasta vers erbij koken, dat wordt er vaak niet lekkerder op als het uit de vriezer komt.

Aardappelen net zo, als je vastkokende hebt kan je er 1 normale aardappelen eten, en voor een volgende keer de aardappelen bijvoorbeeld opbakken. Van kruimige aardappelen kun je een x gekookt eten, een keer puree (evt in een stampot variant) en als je een beetje handig bent kan je er bloem doorheen doen en kan je er gnocci van maken.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:57

Al het bovenstaande...al durf ik ook gerust eens 2 dagen hetzelfde te eten hoor. Om een beetje op de calorieën en koolhydraten te letten vervang ik rijst door bloemkoolrijst en pasta door bijvoorbeeld courgette sliertjes. Niet invriezen trouwens, heel smerig! Aardappelen of frietjes vervang ik met een zoete aardappel. Ik maak vaak een flinke pan soep en nu met het warmere weer eet ik ook graag een salade.

En prijzig, tja...vind ik wel meevallen. Groentes koop ik vaak bij de boer, dat is toch wel wat goedkoper, denk ik dan toch. Als je in de supermarkt de voorgesneden zakjes verse groentes neemt is dat heel handig, maar vaak duurder, maar vervolgens ook eigenlijk altijd teveel, moet je de helft weg gooien en dat is zonde van je geld. Groentes invriezen vind ik zelf niet echt lekker, dus ik let op de hoeveelheid die ik koop of zorg dat ik het allemaal binnen 1 of 2 dagen kan gebruiken. Desnoods in een soepje.

Als je eenmaal de slag te pakken hebt, zal je zien dat het je geen enkele moeite kost om dagelijks een gezonde maaltijd voor een fatsoenlijke prijs op tafel te zetten.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 00:23

Ik ga helemaal mee in het bovenstaande! Lekker meerdere porties maken. Als toevoeging wil ik nog meegeven dat het maken van een weekmenu (of in ieder geval meerdere dagen) mij helpt. Recepten kan je dan zo op elkaar afstellen dat je de groente van het ene gerecht ook weer kan gebruiken voor een ander soort gerecht. Heb je meer variatie maar kom je wel uit qua hoeveelheid :) + het is over het algemeen goedkoper om maar 1x per week boodschappen te doen dan elke dag/2dagen een beetje. Je neemt altijd stiekem extra dingen mee, ongeacht of het nodig is of niet :+

Edit: oh en als ik nog restjes maaltijden over heb, wat te weinig is voor avondeten...dan heb je extra lekkere lunch :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:39

Over de kosten heb ik nog niks genoemd. Ik kijk altijd naar de afgeprijsde artikelen. Hier bij de Lidl hebben ze kant en klare groente of maaltijden en ook vlees die vlak bij de uvd zijn met 30% korting. De Jumbo heeft een koeling met verspilling is zonde of zoiets. Veel artikelen voor maar 50 cent. Aardappelen haal ik in zak van 10 kg. En idd een weekplanning, eten van het seizoen, noem maar. Ik kom echt nooit boven de 4 euro per maaltijd. En zoals hierboven gezegd, echt niet iedere dag boodschappen doen. Voor mij is de dichts bijzijnde super 7 km rijden, dus sowieso niet handig om vaak te gaan.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:00

Ik moet zeggen dat ik koken voor mij alleen nooit als lastig heb ervaren...
Sauzen en soepen kun je invriezen, pasta of rijst is zo gekookt. Ik heb in de vriezer ook altijd van die zakken met tuinerwtjes en sperzieboontjes liggen, super handig om 'even ergens bij de gooien' tijdens het koken, als aanvulling op de verse 'restjes'. Verse groenten houden zich overigens ook écht wel meerdere dagen in de koelkast of kelderkast (en met niet te warm weer ook gewoon op het aanrecht). Alleen die voorgesneden groenten worden al snel papperig vind ik, dus als ik zo'n zak al eens haal, dan gaat die echt snel op.

Maar een hele courgette kun je prima in tweeën snijden en vandaag voor gerecht a gebruiken en morgen de rest in gerecht b verwerken zeg maar. Zelfde geldt voor paprika, wortel, prei, aubergine. Allemaal groenten die het prima doen in een pasta gerecht, maar ook prima in een roerbakgerecht.

Sommige groenten zijn ook gewoon goedkoper dan andere: uien, prei, wortels. Die zijn niet duur. Bij de (groente)boer zijn seizoensgroenten ook altijd goedkoper dan groenten die niet in het seizoen zijn. Asperges eet je dus in de vroege zomer, knolselderij dan weer precies niet.

Vlees eet ik overigens niet dagelijks: er zijn prima vegetarische gerechten te maken en vlees is gewoon een duurder product. Ik vind het niet nodig om 7 dagen per week vlees of vis te eten, meestal doe ik dan ongeveer 3 dagen per week.

Boodschappen ééns per week (eventueel twee keer als je bepaalde dingen wil halen die zich niet zo lang houden) doen scheelt inderdaad veel in de kosten. Je haalt toch snel onnodige dingen als je er toch bent. En als je genoeg haalt, kun je echt wel gevarieerd eten de hele week met één keer boodschappen doen.

Ow, en mocht je nou restjes hebben en het echt niet meer weten: een omelet kan altijd he ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:17

Vaak maaltijden voor meerdere dagen koken. Bijvoorbeeld macaroni, nasi, kip madras, terriyaki.
of soms een lekker visje uit de oven.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:20

Het wordt hierboven eigenlijk allemaal al gezegd:
1x per week boodschappen doen, voor meerdere dagen koken en wat over is in bakjes voor een volgende keer of invriezen. En ook met één persoon kan het nuttig zijn om een extra tafelmodel vriezer te kopen. Een vriesvak in de koelkast is vaak te klein. Ik koop ook liever een heel brood en doe dat in 4 delen in de vriezer. Is een stuk goedkoper dan een halfje en je zit niet de helft van de week oud brood te eten.
Een ovengerecht als een lasagne maak ik meestal voor 4 porties. 3 in de vriezer en eentje eten.
En inderdaad een halve courgette of aubergine blijft best nog een paar dagen goed. Die zakjes gesneden groenten vind ik wel vaak snel slechter worden. En meestal zie je dat die vooral gevuld worden met goedkope groentes als wortel en prei, die kun je net zo goed zelf kopen en snijden.
Groentes op de markt zijn vaak veel goedkoper dan bij de supermarkt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:43

Ik haal gewoon dagelijks 3 plakjes van het hele brood uit de vriezer. Hoef je helemaal niet in delen te verpakken. Ik heb ook een koelkast model vriezer en een koelkast zonder vriesvak.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:52

Nog een tip, als je jus of sauzen of bijv soep over hebt en is te weinig voor een hele portie kun je dat ook in een ijsblokjes bakje gieten en dan eventueel als bevroren is later in een zakje doen. Kun je gedoseerd jus of saus bij je gerecht stoppen en hoef je niks weg te gooien.