Zelf pindakaas maken!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Zelf pindakaas maken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 22:40

Wie doet het?

Sinds ik weet dat je eigenlijk alleen wat pinda’s, scheutje olie en een keukenmachine nodig hebt staat dit hoog op mijn lijstje om eens te proberen.

Vooral sinds Jumbo de cashewnoten pindakaas hier uit t assortiment heeft gehaald lijkt t me leuk om dat te gaan maken :9

Maar via YT zag ik nog veel meer variaties, oa met andere nootsoorten (pecan, pistache) of toevoegingen als zeezout, honing, verse vanille, cacao, kaneel, kandij, speculaaskruiden, etc etc... Kortom, teveel om op te noemen! Wat zijn jullie ervaringen? Of zijn er meer die dit gaan proberen?

Laatst bijgewerkt door Mars op 24-04-20 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Re: Zelf pindakaas maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:45

Geen kaas? -O-

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 07:12

Leuk!
Ik heb een slowjuicer waar je ook dingen als pindakaas en notenboter mee kan maken, maar ik heb het nog nooit geprobeerd. Dat wil ik zeker nog eens gaan doen!

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 07:14

Onali schreef:
Geen kaas? -O-

:')

Wat leuk! Ik heb zelf een pinda-allergie, dus pindakaas wordt hem niet :+

Maar cashewnotenpasta en hazelnoot pasta is heerlijk! :9

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:34

Ik heb het jarenlang gedaan, maar ben gestopt toen de AH de 100% Pinda-pindakaas ging verkopen. Het is inderdaad heel simpel, ik gebruikte altijd alleen pinda’s en zout. Dus zelfs geen olie. De truc is om lang genoeg te blijven malen, dan komen de oliën uit de pinda’s vrij en krijg je echt lekkere smeuïge pindakaas.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:47

Ik wil dit ook graag ooit nog een keertje doen, net zoals zelf nutella maken (recept van BiggerBolderBaking). Heb alleen geen goede blender oid. Dan moet ik het met de hand met een hakmolen doen, een paar minuten achter elkaar die molen vasthouden en laten draaien :+

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:51

Ik maak ook zelf pindakaas.

Ik gebruik licht gezouten runners als basis. Heerlijk, hoeft verder niets bij. Eventueel een beetje (zelfgemaakte) sambal.

De truc is inderdaad om lang genoeg te blijven malen, dan hoeft er geen olie te worden toegevoegd. Wil ik pindakaas met stukjes, dan maal ik minder lang en voeg ik wat olie toe. Lekkerste vind ik dan kokosolie.

Rocamor
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:53

Malen jullie dan in de keukenmachine met die messen?

Ik ga het eens proberen.

En op zoek naar dat recept voor eigen gemaakte nutella

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:02

Ik gebruik zelf de staafmixer. Vind ik voor pindakaas maken handiger dan de keukenmachine. Ik maak het dan direct in de pot waar ik het in wil bewaren.

Het recept voor zelfgemaakte Nutella ziet er ook heerlijk uit!

MissCharlie
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:12

Ik heb het een paar maanden gedaan. Elke week een pot pindakaas gemaakt, met alleen pinda's en later ook een scheutje amandelolie. Ook geëxperimenteerd met de pinda's roosteren voor het malen. Ik vond het vooral een hoop gedoe met een niet geweldig resultaat. Dus toen ik eens de verrukkelijke 100% pindakaas van AH proefde, ben ik meteen gestopt! Hoe ze het doen weet ik niet, maar de smaak is zoveel beter dan mijn eigen brouwsel :9

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:38

Ik heb nooit de 100% pindakaas van de AH geproefd, dus dat weet ik niet, maar ik weet wel dat het type pinda van belang is voor de smaak van de pindakaas.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 12:40

Nou onze eerste pindakaas is een succes! Gemaakt van cashewnoten, we hebben ze van tevoren even geroosterd in de oven
Eerst even draaien in de keukenmachine vervolgens een theelepeltje sesamolie en wat zeezout erbij, nogmaals een paar minuten blenderen en de smaak is super!!

We gaan het volgende keer eens maken met blokjes rittersport/hazelnoot er kort door voor een crunch en chocochip twist. Afbeelding

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:08

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:16

Wat een leuk topic!
Wat je dus eigenlijk doet is je favo noot uitzoeken, eventueel roosteren en dan heel lang in de keukenmachine laten?
En dan in de keukenmachine met de messen zegmaar? Die maantjes? Want die heb ik wel :)
En dan eventueel toevoegen wat je lekker vindt?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 15:32

Jep :j

Kijk even of je noten al gebrand zijn, dan hoef je ze wat korter te roosteren. En bij voorkeur ongezouten dan kun je dat zelf naar smaak toevoegen.

In je keukenmachine en steeds even de zijkantjes naar binnen halen. Als je het smeuiiger wilt hebben steeds een theelepeltje olie toevoegen, heeel voorzichtig.
Je kunt erdoor gooien wat je wilt, ik wil graag een versie maken met dadels en witte chocolade, mijn man gaat t met een beetje honingwhiskey proberen. :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:45

MissCharlie schreef:
Dus toen ik eens de verrukkelijke 100% pindakaas van AH proefde, ben ik meteen gestopt! Hoe ze het doen weet ik niet, maar de smaak is zoveel beter dan mijn eigen brouwsel :9

Zo leuk om te lezen dit, omdat het bedrijf waar ik werk deze pindakaas onder andere maakt. :D
Zullen ze leuk vinden om te horen dat het zo in de smaak valt.

Ontopic: Als je van zoet en chocola houd is M&M’s of Snickers ofzo toevoegen ook een succes.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 22:00

Hier juist andersom! Ik vind die van AH nu veel minder lekker sinds ik het zelf maak! Vooral de cashewnotenpindakaas is écht top :j