Je eigen brood bakken.

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:34

Over die oven. Ik ben op zoek naar een compacte oven (45 cm hoog) met:
- pyrolyse (autom. schoonmaak door heel hoge temperatuur)
- stoom (echte stoomoven, of added steam)
Dat bestaat blijkbaar niet _-:(

Dilemma: ga ik voor een pyrolyse-oven, zonder stoom, of toch maar voor een katalyse-oven (die alleen vet opruimt, suiker niet) met stoomfunctie :?
Het mag wat kosten, maar moet wel Bosch of Siemens zijn, want Atag (Etna, Pelgrim) komt er niet meer in.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:48

Mijn oven heeft pyrolyse, maar ik gebruik het eigenlijk nooit :=

Stoom lijkt me wel fijn. Daar kun je ook mee inmaken/wecken, lijkt me ook ideaal!

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 23:08

Met stoom hoef je deeg niet meer af te dekken als je de oven gebruikt als rijskast. En tijdens het bakken rijst het langer door zonder uit te drogen (zelfde effect als een brood in een pan met de eerste tijd een deksel bakken) :)
Maar het lijkt erop dat Miele wel inbouwovens heeft die pyrolyse en (een beetje) stoom aankunnen. En notabene Atag. Maar dat laatste merk heeft voor mij afgedaan.

Bienotje

Berichten: 10887
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:05

Aeg? Onze heeft beide maar qua afmeting weet ik niet of ze het ook met die combi aanbieden.

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:44

Wij hebben van Neff een combi oven/magnetron die met onder en boven warmte tot 270 graden kan. Ook hebben we een aparte stoomoven maar die kan maar tot 230 en heeft geen boven en onder warmte optie (wel weer andere handige functies). Daar zit dus ook nog wel eens verschil in.

Pyrolyse heeft onze oven ook en is ook echt wel handig alleen gaf de Neff monteur wel aan dit zo min mogelijk te gebruiken omdat de hoge temperaturen wel wat invloed hebben op de oven.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:34

Was ik zo maar en opeens dit topic kwijt _-:(

Nou moet ik eerlijk doorgeven dat ik de afgelopen maanden geen broden heb gebakken. Als je 40 tot 60 uur per week werkt blijft er weinig tijd over :Y) Daarnaast had ik wat moeite met het brood langer te bewaren als ik geen dure bakmixen gebruik. Vriezer kon wel, maar vond ik toch minder lekker.

Maar goed, nu was ik laatst weer eens in de winkel waar ik mijn paardenvoer haal (iets wat ik normaal online regel, was alleen nu in de buurt) en was helemaal vergeten dat ze daar een hele verdieping hebben voor het bakken van brood (en cake, taart enz.) allemaal bakzolder producten. :wow: *\%/* En zag ik daar een zak broodverbeteraar staan. En opeens dacht ik BINGO dat moest ik nog regelen. Dus gelijk gehaald (plus 5 kg diverse soorten bloem en mixen :+ )

En nu zit de eerste lading deeg weer te rijzen. En ik wilde ook een mix uitproberen welke ik heb gekregen van iemand, dus 1 brood in de oven helemaal zelf gemaakt en 1 kant en klaar mix in de broodbakmachine. Kom ik erachter dat ik waarschijnlijk de deeghaak van mijn broodbakmachine weg heb gegooid :x En deze is dus niet los verkrijgbaar. Dus nu toch maar op zoek naar een (durf ik het te zeggen, grotere) broodbakmachine. Gelukkig heeft bol.com nu de 10 daagse en anders komt black friday er ook aan en vermoed dat deze door de corona online veel gaat doen.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 13:43

Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt. De nieuwe oven wordt de AEG KSK772220M *\%/* Met pyrolyse, stoom en heel veel accessoires. https://www.aeg.nl/kitchen/cooking/oven ... sk772220m/ Geen magnetron, maar die kunnen we wel missen.
Ik moet nog een paar weken geduld hebben voordat hij geïnstalleerd wordt en dan... ga ik weer verder met het grote broodbakavontuur :D

Set_Elkol
Berichten: 14861
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:25

Hier weer twee lekkere broodjes, de bovenste voor bij de soep, met door het deeg knoflook, zeezoutvlokken, chilivlokken, jalapeños en stukken geitenkaas <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:24

Heb je een recept voor de onderste? Die ziet er echt heel goed uit!

Set_Elkol
Berichten: 14861
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:28

Het is een desembrood met havervlokken, ik weet niet of je een desem hebt? :D

Bienotje

Berichten: 10887
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 19:08

Die ziet er inderdaad super uit zeg!

Hier van de week ook nog brood gebakken van bruin broodmix en later nog eens een volkoren breekbroodje :-)


Afbeelding

Afbeelding

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:23

Set_Elkol schreef:
Het is een desembrood met havervlokken, ik weet niet of je een desem hebt? :D


Nee, die moet ik eerst nog starten.

onpaard

Berichten: 2973
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:38

Leuk topic, ik ga hem helemaal doorlezen. Ik bak graag brood. Ik wil graag een keer zuurdesembrood maken en brood met broodverbeteraar. Nu de dagen weer kouder en korter worden is het leuk om het bakken weer op te pakken.

Marcella

Berichten: 36839
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 23:58

Heb gisteren een bruine zonnebloem pitten brood gebakken. :9

Radiostilte
Berichten: 987
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:27

Ook ik bak sinds kort ook zelf brood. Ga dit topic nog even doorlezen voor lekkere recepten. De meeste broden heb ik nu gebakken met een volkorenmeel van de supermarkt. En laatst ook 1 gewoon met bloem, had ik Italiaanse kruiden aan toegevoegd. Super lekker maar hij was wel een stuk plakkerige met maken, toch teveel water dan? Maar hij was wel heel lekker. Binnenkort ga ik hier in de buurt eens naar een molen toe voor meel.

Maar ik heb gelijk een vraag je voor jullie: ‘Hoe maak je een brood lekker luchtig’? Vooral het meel van de supermarkt viel mij heel erg op dat het brood heel compact en zwaar is.... wat heb ik verkeerd gedaan? Of kan ik anders doen? Nog meer kneden? Langer rijzen? Wel of niet goed kneden tussen het rijzen door? Of iets aan het recept veranderen (ik volg nu gewoon de aanwijzingen op de verpakkingen)?

En wat is nou fijner/beter verse of droge gist. Of maakt het niks uit?

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:06

Je kunt heel veel informatie vinden op www.broodsmakelijk.nl ! Ik heb daar tenminste al heel veel kennis opgedaan :)

Anoniem

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:53

Ik heb even jullie hulp nodig: ik bak zelf brood, snij het in plakken en doe het in de vriezer. Ik zoek een doos waar ik het in kan doen. Brood dat ik bak heeft de vorm van een doodgewoon brood uit de winkel. Dus ruim 30-35 cm lang, 13 cm breed en max 15 cm hoog. De bak wil ik graag luchtdicht hebben en in de vriezer lunnen doen.

Weten jullie zo'n bewaardoos? Waar koop je ze?

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:23

Ikea, action?
En op google zoeken op luchtdichte bakjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:53

chamion schreef:
Ikea, action?
En op google zoeken op luchtdichte bakjes?


Ikea en action al gekeken. Niets dat in de vriezerlade past en waar precies een brood in gaat helaas.

Google geeft me voornamelijk broodtrommels.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:09

Ik heb zo´n bak ooit bij de Aldi gekocht. Past inderdaad netjes een brood in, deksel zit er aan vast (scharnierend). Erg handig.

lizy29

Berichten: 6246
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:48


snorkel1986

Berichten: 3041
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:30

De tupperware had vroeger zn grote groene bak en daar past een hoog brood in maar geen idee hoe die origineel heet

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:43

Ik kom hier ook even volgen, wie weet komen er leuke tips en tricks voorbij.
Vriendlief is sinds vorige winter ook terug begonnen met af en toe een klein broodje voor onszelf te bakken gezien we een gekocht brood vaak voor de helft weggooien (de kippen zijn ons dankbaar, maar dit is niet echt de bedoeling).

Initieel begonnen met alleen een simpel wit brood en een suikerbrood :~ intussen ook al mixen voor pittenbrood en volkoren geprobeerd. Nu nog de juiste grootte zoeken. Mijn vriend start altijd van een voordeegje, 2x rijzen, waarvan de laatste in de pyrexschaal die in de oven gaat. Net voor het in de oven gaat nog wat water over het deeg sprayen, snee(tjes) maken en deksel erop.

suikerbroodje
https://www.instagram.com/p/B-jimAqlTTQ ... _copy_link

notenbrood
https://www.instagram.com/p/B-4S7TUlebo ... _copy_link

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 22:09


Set_Elkol
Berichten: 14861
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 12:58

Weer een lekker desembrood voor het weekend <3
Ik vind het zo lekker met boekweit erop

Afbeelding

Afbeelding