Is honing ok? (vegan, ecologie, bijen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JorineV

Is honing ok? (vegan, ecologie, bijen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 13:25

Hoi bokkers! Wij eten sinds kort zo veel mogelijk plantaardig en nou twijfel ik over honing. Voor de echte hard core veganisten is dat een no go begreep ik. Maar honing kopen, een imker steunen - help je daar niet juist de bijenstand mee? Zijn er ook organisaties die bijen houden of uitzetten die geen honing verkopen? Hoor graag wat jullie er van denken en weten!

Als we honing kopen, is dat altijd de meest natuurvriendelijke in het schap trouwens. En er komen ook weer bloemen voor de bijen in de nieuwe tuin.

Maureen95
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:27

Ik denk dat je moet doen waar jij je goed bij voelt :)
Vegan is toch ook zorgen voor de natuur? Als jij daar een imker mee kan steunen zou ik het doen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:27

Ik heb persoonlijk geen moeite met honing an sich, maar haal het niet in de supermarkt. De lokale imker legt graag uit hoe hij verantwoord honing verzameld en de kwaliteit is ook veel beter.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:31

Als de bijen echt wilt helpen zijn er nog betere alternatieven. De wilde bijen zijn degene die bestuiven. De honingbijen doen dit veel minder, omdat deze dichter bij de bijenkasten blijven.

Je kunt bijvoorbeeld beter deze thee kopen:
https://ptthee.nl/

Je koopt thee van kruiden die aan akkerranden van landerijen staan. Het geld dat je betaald wordt gebruikt om direct weer nieuwe akkerranden te plaatsen. Zo kunnen de boeren meer verduurzamen en help je juist op een ecologische manier de insecten. En de thee is super lekker :) (nee ik heb geen aandeel in dit bedrijf ben gewoon echt enthousiast over het concept :D)

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:35

Haal honing bij de lokale imker.

Honing blijft in elk geval voor de bijen niet eeuwig goed/veilig te eten, voor mensen wel, spijsvertering is anders en we eten er naar verhouding veel minder van. Heide honing bv is als wintervoer te dik en kan bij te groot aandeel voor verstopping zorgen. Het wegnemen van een deel van de honing (mits er genoeg overblijft zonder suiker te hoeven voeren of uit noodzaak wegens soort honing) is geen probleem en mogelijk zelfs beter voor het bijenvolk.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:36

Verander het woord imker in boer en het woord bijen in koeien en je hebt je antwoord denk ik.
Je zegt het zelf ook al; Je steunt er een imker mee. Dus niet de dieren zelf, die worden alsnog gebruikt.
Het is aan jou om te bepalen of je daar achter staat of niet.

Een goed vegan alternatief voor honing is agave siroop.

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Is honing ok? (vegan, ecologie, bijen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:03

Vegan is het niet inderdaad, omdat veganisten geen enkel dier willen gebruiken.

Zelf eet ik bijna volledig plantaardig, maar honing koop ik wel af en toe.
Wel vind ik het heel belangrijk dat de honing bij een kleine, lokale imker vandaan komt. De ‘industriële’ imkerij is niet diervriendelijk, maar een hobby-imker houdt geen bijen om het geld maar gewoon vanuit hun passie voor de natuur en insecten, en die behandelen hun bijen dan ook veel beter.
Bijen worden niet opgesloten of gedwongen om iets te doen tegen hun wil, dat vind ik het grote verschil. Ze willen niet stil zitten. En als je ze midden tussen de bloesem zet dan maken ze binnen korte tijd enorm veel honing.
Er zijn niet genoeg wilde bijen en hommels om al onze fruitbomen te bestuiven, dus we hebben honingbijen nodig om te overleven. En een groot deel van de honing die ze ophalen is gewoon te veel voor de bijen. Die honing hebben ze alleen nodig om te overwinteren, dus laten imkers de laatste honing van het jaar gewoon zitten, en voeren ze indien nodig nog bij. Alles wat te veel is haalt de imker uit de korf.
Ik snap best dat er mensen zijn die daar tegen zijn, ook prima :j Maar zelf heb ik geen moeite mee.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:42

Gewoon bij een hobby imker halen, daar is niks mis mee :)
Uit de supermarkt zou ik niet halen, dat is sowieso alleen maar suiker en echte honing van een goede imker is zoveel lekkerder :)

CastaMickeyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:47

Agavesiroop is een plantaardig alternatief voor honing. Super dat je plantaardig eet ts!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:54

Ik denk zelf altijd: waarom een argument nodig hebben om het niet te doen ipv om het wél te doen? Honing is niet essentieel voor ons om te overleven en over hoe gezond het is valt ook te discussieren. (Zo wordt de meeste honing verwarmd genuttigd, wat veel van de goede dingen teniet doet.)

Er zijn heel veel dingen die je kunt doen voor insecten en de biodiversiteit, zoals bloemen planten of een insectenhotel plaatsen. Dat is nog duurzamer (ie langduriger) dan honing kopen (want eenmalig steun bieden).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:58

BarbaLala schreef:
Verander het woord imker in boer en het woord bijen in koeien en je hebt je antwoord denk ik.
Je zegt het zelf ook al; Je steunt er een imker mee. Dus niet de dieren zelf, die worden alsnog gebruikt.

Bedankt voor dit vermaak _O-

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:59

CastaMickey schreef:
Agavesiroop is een plantaardig alternatief voor honing. Super dat je plantaardig eet ts!

Maar moet van ver komen en dan moet je op zijn minst vragen stellen bij de milieubelasting qua verbouwen, want monocultuur. Biodiversiteit is voor een bijenvolk juist wel essentieel en daarmee help je een veel veerkrachtiger ecosysteem in stand houden of zelfs uitbreiden.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 15:24

Wat veel reacties al zo snel, dankjulliewel! Fijn om de inzichten en tips te lezen. Geen supermarkthoning meer dus ;-) en die thee ga ik ook even naar kijken!

Ipsilonka
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:33

Bij de grotere jumbo’s hebben ze honing van het bijenhuis. Kost wel 5 euro per potje, maar als ik op de website zoek lijkt het wel een goed verhaal. Wij krijgen ieder jaar honing van een oom, dus altijd goede honing echt lekker.

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:36

BarbaLala schreef:

Behalve dat de bijen nodig zijn voor bestuiving bij de (bio)boer.
Bijen worden niet gebruikt zoals koeien.. ze mogen vrij rondvliegen en bestuiven velen planten/bomen.

Mag ik wel een kat "gebruiken" om muizen te vangen?
Of maak ik dan ook verkeerd gebruik van mijn kat?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:39

Brainless schreef:
BarbaLala schreef:

Bijen worden niet gebruikt zoals koeien.. ze mogen vrij rondvliegen en bestuiven velen planten/bomen.

Honingbijen bestuiven niet zoveel en nemen wel de plek in van betere bestuivers

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:05

In het Jainisme, een Indiase geweldloze religie waarin ik ingewijd ben, mag honing niet omdat er bij de winning van de honing veel bijen verongelukken.

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:20

anjali schreef:
In het Jainisme, een Indiase geweldloze religie waarin ik ingewijd ben, mag honing niet omdat er bij de winning van de honing veel bijen verongelukken.

Maar dan mag je veel soorten groenten niet eten en niet reizen in het donker.
Pff respect.

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:22

anjali schreef:

Dat hangt helemaal van de methode van honing oogsten af.
Zoek maar eens op flow hive op youtube.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:27

Magrathea schreef:
Brainless schreef:

Honingbijen bestuiven niet zoveel en nemen wel de plek in van betere bestuivers

Tot op zekere hoogte is dit inderdaad zo.
echter gaan er belachelijk veel (wilde) bestuivers dood door andere oorzaken (pesticiden, monocultuur, verdwijnen van leefgebied) en kunnen de wilde bestuivers de klus niet altijd meer in hun eentje klaren.
Voor de productie van veel voedsel zijn er dus wel degelijk honingbijen nodig.

Edit:
@tamary
De flow hive is een leuk idee, maar niet echt heel erg geschikt voor het imkeren en ook zeker niet "beter" dan een gangbare bijenkast.

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:32

Nee, er zijn zeker dingen tegen te zeggen en ik wil ze ook niet, maar honingoogst en dode bijen is een onzin verhaal tegenwoordig. Afzwavelen van een volk gebeurde misschien heel vroeger met een gevlochten korf en het nog niet kunnen scheiden van koningin + broed en deel voedselvoorraad, maar dat is al lang verleden tijd. Geen enkele imker die bijen of broed wil verliezen en al helemaal niet voor wat potjes honing. Het hele verhaal van anjali is op zijn minst achterhaald, en daar ging het mij om. Zelf imkercursus gedaan paar jaar terug, helaas door omstandigheden nog geen eigen volkje, maar met zulke onzin reageer ik wel.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:42

tamary schreef:
Nee, er zijn zeker dingen tegen te zeggen en ik wil ze ook niet, maar honingoogst en dode bijen is een onzin verhaal tegenwoordig. Afzwavelen van een volk gebeurde misschien heel vroeger met een gevlochten korf en het nog niet kunnen scheiden van koningin + broed en deel voedselvoorraad, maar dat is al lang verleden tijd. Geen enkele imker die bijen of broed wil verliezen en al helemaal niet voor wat potjes honing. Het hele verhaal van anjali is op zijn minst achterhaald, en daar ging het mij om. Zelf imkercursus gedaan paar jaar terug, helaas door omstandigheden nog geen eigen volkje, maar met zulke onzin reageer ik wel.

Ah op die manier.
nee dat is inderdaad en erg achterhaald idee.
Ik heb twee weken geleden letterlijk een dansje gedaan van blijdschap toen ik na de wintercontrole zag dat beide volken nog leefden, en het echt uitzonderlijk goed deden :)

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:57

Bommeltje_ schreef:
Als de bijen echt wilt helpen zijn er nog betere alternatieven. De wilde bijen zijn degene die bestuiven. De honingbijen doen dit veel minder, omdat deze dichter bij de bijenkasten blijven.

Je kunt bijvoorbeeld beter deze thee kopen:
https://ptthee.nl/

Je koopt thee van kruiden die aan akkerranden van landerijen staan. Het geld dat je betaald wordt gebruikt om direct weer nieuwe akkerranden te plaatsen. Zo kunnen de boeren meer verduurzamen en help je juist op een ecologische manier de insecten. En de thee is super lekker :) (nee ik heb geen aandeel in dit bedrijf ben gewoon echt enthousiast over het concept :D)

Bedankt voor de tip! Ik heb meteen een proefpakket besteld :D

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:59

anjali schreef:

Botst dat niet met je christelijk geloof?

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 17:09

tamary schreef:

Klopt, mijn vader is vroeger heel lang imker geweest, maar elke bij was heilig. Daar werd echt heel voorzichtig mee om gegaan, en bij ons in huis was (en is) het ook echt uit ben boze om naar een bij te slaan. Die worden nog steeds voorzichtig in een potje buiten los gelaten :D
Ook bij het weghalen van de volle raten ging dat heel voorzichtig, en er wordt rook gebruik zodat de bijen rustig blijven en niet steken, want een bij die steekt gaat dood.