Online receptenboek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jiskaa

Online receptenboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 20:55

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een app of tips om recepten op mijn tablet te bundelen.

Ik kom regelmatig op internet lekkere recepten tegen; via een website of bijvoorbeeld Facebook. Via Facebook weet ik hoe ik ze later weer terug kan vinden. Ik heb op mijn telefoon ook meerdere tabbladen open staan met recepten die ik later nog eens wil proberen. Uiteraard ook nog wel ergens Allerhande boekjes in een hoekje van de kamer, want wie weet wil ik dat ene recept nog wel eens proberen.

Ik zoek dus iets om alles bij elkaar te ordenen op mijn tablet. Alles uitprinten vind ik echt een gedoe. Ik heb al zitten denken aan een Word bestand ofzo, maar ik betwijfel of dat nog overzichtelijk gaat zijn met 300 recepten xD

Wie o wie heeft dé tip voor mij? Er zijn vast meer mensen die struggelen met receptjes overal en nergens :D

zonnebloem18

Re: Online receptenboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 22:24

Als alle recepten online stonden had je pinterest daarvoor kunnen gebruiken, maar dat is wat lastiger als je ook papieren recepten hebt.
Ik heb in het verleden wel veel gewerkt met Evernote, die vond ik heel fijn werken, maar die heb ik inmiddels al een jaar of 3 niet meer gebruikt, geen idee hoe het gebruiksgemak nu is.
Je kon/kan daar verschillende mappen aanmaken en onder die mappen linkjes toevoegen, maar ook foto's van de recepten uit bijv. de allerhande of zelf recepten uittypen en die als bestand in de map zetten.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 22:51

Ik bewaar mijn online recepten met linkjes in een word bestand (wil later ook de tekst erbij zetten) en ik ben van plan om ze op alfabetische volgorde in thema's te rangschikken. Dus bijv. cheesecake, muffin, brood, avondeten etc en daar binnen alfabetisch. Is makkelijk te doen met koppen. Inhoudsopgave maken, paginanummers en dan kan je zo alles terugvinden! +:)+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 09:59

Prima2Donna schreef:
Ik bewaar mijn online recepten met linkjes in een word bestand (wil later ook de tekst erbij zetten) en ik ben van plan om ze op alfabetische volgorde in thema's te rangschikken. Dus bijv. cheesecake, muffin, brood, avondeten etc en daar binnen alfabetisch. Is makkelijk te doen met koppen. Inhoudsopgave maken, paginanummers en dan kan je zo alles terugvinden! +:)+

Dan zou ik daarvoor eerder een excel bestandje aanmaken.
Dan kan je werken met tabellen, steek je in tabel 1 bv het soort eten (bv veggie of niet), tabel 2 wat het is (soep, hoofdmaaltijd, voorgerecht, dessert), zou je moeilijkheidgraden kunnen aanduiden, tijdsduur, zelfs ingredienten, en dan de link naar het recept.
Je zou dan op zich de recepten gewoon kunnen linken naar een online pagina. Of je kan werken met aparte tabbladen in je excel waar je per tabblad een recept plaatst, en via de links in je eerste pagina je netjes naar het benodigde tabblad springt.
Voordeel van excel is dat je in je tabel al kan filteren, en je ook met de zoekfunctie op trefwoorden kan zoeken.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 10:20

Ja dat kan zeker, alleen ben ik niet zo handig met excel maar wel met word :=
In word kan je overigens ook gewoon zoeken. Ik geloof met ctrl + F.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 10:46

Ik werk voor vakantieplanningen vaak met Trello, te synchroniseren tussen telefoon en computer en ook te delen met anderen. Daar kan je een soort kaartenbakken aanmaken. Nu ik jouw vraag lees, denk ik dat dat ook wel een hele goede is voor recepten. Je moet het wel online gebruiken, maar bakken doe ik toch thuis waar WIFI is.

Even een klein opzetje gemaakt (ik ben van het bakken):

Afbeelding

Afbeelding

Trello werkt echt heel handig, gewoon op Trello.com of de App downloaden. Recepten. die je niet online hebt, fotografeer je even en voeg je als afbeelding in.
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 04-04-20 10:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 10:47

Prima2Donna schreef:

haha.
Wel, de basis vanaf een linkje is vrij simpel te maken hoor.
Bovenaan zet je gewoon je termen. Je selecteert je bereik en maakt er een tabel van. That's it.
Als je receptjes wil linken op andere tabbladen of in een aparte excel wordt het iets ingewikkelder, maar op zich nog wel doenbaar.

Ik ben net eens gestart met een simpel opzetje:

Afbeelding

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 10:54

Duhelo schreef:
Prima2Donna schreef:

haha.
Bovenaan zet je gewoon je termen. Je selecteert je bereik en maakt er een tabel van. That's it.
Als je receptjes wil linken op andere tabbladen of in een aparte excel wordt het iets ingewikkelder, maar op zich nog wel doenbaar.

[ [url=m/hR4FP4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij zijn wel allebei van Laura's Bakery :-)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 10:55

MoniqueT schreef:
Duhelo schreef:

haha.

[ [url=m/hR4FP4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij zijn wel allebei van Laura's Bakery :-)

Ohja, ik ben big fan!
Ze maakt zo super lekkere recepten, die op zich ook goed doenbaar zijn om te maken. Ja hoor, big fan.
Nu, ik vermoed dat mijn receptenbundel vooral desserts zal bevatten als die klaar is :+

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 10:58

Duhelo schreef:
Ohja, ik ben big fan!
Ze maakt zo super lekkere recepten, die op zich ook goed doenbaar zijn om te maken. Ja hoor, big fan.
Nu, ik vermoed dat mijn receptenbundel vooral desserts zal bevatten als die klaar is :+

Hier ook, ik bak echt heel vaak en eigenlijk alleen maar van haar site.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:03

Ik heb de app: https://recipekeeperonline.com en ik vind het ideaal. Het werkt heel simpel en ik heb mooi netjes alles overzichtelijk bij elkaar. Kan op laptop/pc, telefoon en tablet. Zowel voor iOS als Windows.
Laatst bijgewerkt door Lughnassadh op 04-04-20 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:04

Ik lees even mee!

Mijn vriend en ik hebben met z'n tweeën een appgroepje waar we alle lekkere recepten in plakken. Door de zoekfunctie te gebruiken is het meeste wel terug te vinden, maar echt overzichtelijk is het niet natuurlijk :)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:21

Lughnassadh schreef:
Ik heb de app: https://recipekeeperonline.com en ik vind het ideaal. Het werkt heel simpel en ik heb mooi netjes alles overzichtelijk bij elkaar. Kan op laptop/pc, telefoon en tablet. Zowel voor iOS als Windows.

Die ga ik proberen! Nog handiger, lijkt me!

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:32

Lughnassadh schreef:

Even bekeken, ziet er super handig uit! Misschien dat ik toch nog overstap.

Ik ben trouwens ook ontzettend fan van Laura's bakery. Maar ook van leukerecepten en uit Pauline's keuken. Ik haal mijn recepten werkelijk overal vandaan. Wel heb ik een keer gehad dat een link het niet meer deed omdat het recept verwijderd was, vandaar dat ik ook de tekst bij de recepten wil gaan zetten. Dan kan ik ze nooit meer kwijtraken. Met word kan je het trouwens wel makkelijker uitprinten, voor als je toch een fysiek receptenboek wil maken.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 18:57

Excel heb ik indd ook over nagedacht maar ik betwijfel of ik dat overzichtelijk genoeg vindt. Ook omdat ik nog boekjes heb en losse recepten.

Die recipekeeper app ziet er goed uit, daar ga ik ook eens naar kijken!

Ook ik ben groot fan van Laura’s Bakery, daar heb ik veel dingen van opgeslagen haha <3