Vegetarische vervanger voor chorizo/salami (in recept)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vegetarische vervanger voor chorizo/salami (in recept)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:05

Hoihoi,

Ik vroeg me af of iemand een goede vervanger weet voor chorizo in een recept. Ik was er altijd dol op om wat stukjes in lasagne te gooien voor extra smaak, of in een bepaald rijstgerecht waar het wel echt de "smaakmaker" was.

"Helaas" ben ik nu al even vegetariër en heb ik nog steeds niet echt een goede vervanger hiervoor gevonden. Ik zat eraan te denken dan in ieder geval kruiden te gebruiken die er qua smaak dichtbij komen, natuurlijk ga ik nog experimenteren maar ik dacht wellicht zijn er bokkers die mij wat tips kunnen geven :D Het punt is namelijk dat wanneer ik chorizo/salami verwerkte in maaltijden, ik het altijd een beetje bakte en dan de rest van het gerecht in diezelfde pan maakte zodat de smaak er echt goed in trok. Daarom zal een vleesvervanger niet goed werken aangezien dat toch een heel ander ding is dan daadwerkelijke worst.

Iemand tips/tricks?

Ibbel

Re: Vegetarische vervanger voor chorizo/salami (in recept)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:13

De smaak van chorizo komt voornamelijk van paprika, en van salami van knoflook.
Ik zou dan voor het vleesdeel kijken naar vegetarische 'speck' (aangenomen trouwens dat dat er in een ongerookte versie is, anders krijg je een rooksmaak die je niet wilt - ik heb geen ervaring met 'speck' want ik hou er niet van, ook niet als vlees), dat speck dan dus kruiden met paprikapoeder (en een snufje cayennepeper als je het wat pittiger wilt hebben) of knoflook, en dan bakken. Het lijkt me dat je dan best wel een beetje in de buurt moet kunnen komen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:20

De Speckjes zijn vooral heel zout vind ik. En melig. Ik vind ze alleen lekker als ze echt krokant gebakken zijn. Dat krokante verlies je als je ze in saus gooit.

Ik zou proberen of je aubergine blokjes goed op smaak kunt krijgen door ze met knoflook en paprikapoeder en een pepertje te bakken. Aubergine is wat vlezig van structuur en als je ze op smaak kunt krijgen werkt dat misschien?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:23

Probeer het broodbeleg van Quorn eens! Die hebben heerlijk hartige soorten beleg, ook salami-achtige smaken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:25

Extra knoflook erin?

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:26

Als je kruiden een half minuutje in een pan met olie (olijfolie bijv) bakt en dan de rest van je ingrediënten heb je iig hetzelfde effect als dat je hebt met chorizo eerst in de pan :D.
Vind zelf mexicaanse kruiden erg lekker maar of dat bij je smaak in de buurt komt weet ik niet. En extra knoflook kan altijd (ook eerst even in de pan als eerste bakken voor je de rest erbij gooit).

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:31

Gerookte paprikapoeder gebruiken. Dat geeft een soortgelijke smaak.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:31

Bij de ekoplaza hebben ze hele lekkere!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:06

Niet helemaal hetzelfde maar ik vind zongedroogde tomaatjes wel een klein beetje de richting opgaan en in een aantal maaltijden redelijk dienen als vervanging. (Als in: het smaakt niet hetzelfde, maar geeft wel een lekker resultaat.)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:51

Ik vind deze erg lekker, te koop bij onder andere AH:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:53

Bizzybijtje schreef:
Hoihoi,

Ik vroeg me af of iemand een goede vervanger weet voor chorizo in een recept. Ik was er altijd dol op om wat stukjes in lasagne te gooien voor extra smaak, of in een bepaald rijstgerecht waar het wel echt de "smaakmaker" was.

"Helaas" ben ik nu al even vegetariër en heb ik nog steeds niet echt een goede vervanger hiervoor gevonden. Ik zat eraan te denken dan in ieder geval kruiden te gebruiken die er qua smaak dichtbij komen, natuurlijk ga ik nog experimenteren maar ik dacht wellicht zijn er bokkers die mij wat tips kunnen geven :D Het punt is namelijk dat wanneer ik chorizo/salami verwerkte in maaltijden, ik het altijd een beetje bakte en dan de rest van het gerecht in diezelfde pan maakte zodat de smaak er echt goed in trok. Daarom zal een vleesvervanger niet goed werken aangezien dat toch een heel ander ding is dan daadwerkelijke worst.

Iemand tips/tricks?

https://www.deliciou.com/ . heeft echt geweldige kruiden voor dit soort dingen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:45

Zo dat zijn al behoorlijk wat reacties! Heel erg bedankt allemaal!
Ik had gemist dat Garden Gourmet er een heeft uitgebracht, dus die ga ik sowieso eens proberen. Verder ga ik dus maar eens wat meer met verschillende kruiden goochelen om te kijken wat het beste werkt! :D

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 10:47

Die van Garden Gourmet vind ik ook echt een aanrader! Erg lekker! :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:42

Die nieuwste vervangers heb ik nog niet geproefd; van de al bestaande rest vind ik niks er écht op lijken.
Je kunt bij Veggie4u proberen, zij hebben echt veel.
En anders zelf iets knutselen met seitan?
Off idd wat shadow zegt, iets anders pakken. :)