Leuke gezonde recepten die kleine kinderen lekker vinden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eroslover

Leuke gezonde recepten die kleine kinderen lekker vinden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 12:25

Hallo allemaal,

Het leek mij leuk om een topic te maken waar je leuke recepten en de ervaringen daarvan kunt delen over lekker eten met je (kleine kinderen). Die van mij zijn net 1 en 3.5. Het leukste zou zijn als ze het zelf willen eten.

Succes was hier laatst hetebliksem uit de oven met gehakt en kaas
https://www.francescakookt.nl/hete-blik ... et-gehakt/

En iets minder gezond kant en klare lasagne met daardoor heen extra spinazie die ik zelf even kook en er daarna doorheen doe.

Ben benieuwd naar jullie ideeën! *\o/*

Britta31

Re: Leuke gezonde recepten die kleine kinderen lekker vinden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:29

Pippi langkous spaghetti.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 12:31

Britta31 schreef:
Pippi langkous spaghetti.

Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:33

Oh dit is leuk! Ik ga volgen. Ik heb een dochter van 1 jaar, ze is een prima eter maar ze moet het dan wel een paar keer geproefd hebben. := Nieuwe dingen zijn altijd even gek.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:34

Google het maar even.Het was bij de kinderen een groot succes.Het wordt wel een kliederboel :)

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 12:35

Heb je zelf ook nog iets wat je dochter heel lekker vindt giolli?

Dankje britta.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:37

Maar ook de spaghetti op dezelfde manier eten als Pippi.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:38

Hier deden gekleurde pannenkoeken het ook goed. Deel van de melk in het beslag vervangen door gepureerde (gekookte) pompoen en bietjes en hoppa. Oranje en roze pannenkoeken met verborgen groente.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:43

Britta31 schreef:
Maar ook de spaghetti op dezelfde manier eten als Pippi.

Jij liet je 1-jarige spaghetti eten met een schaar? Want dat is 't enige wat ik vind via Google. Nou weet ik niet hoe jouw peuter was maar die van mij prikt eerder z'n oog eruit dan dat hij een hap spaghetti binnen krijgt, denk ik.

Hier is momenteel alles met tomatensaus een succes. Tikka massala, stroganoff (zonder wodka natuurlijk), spaghetti bolognese, lasagna, goulash. Kan je ook makkelijk veel groente in verwerken. Spinazie- en banaanpannenkoeken gaan er ook goed in. Verder wordt het meeste avondeten vrolijk op de grond gemieterd. :D Dus ik lees even mee, misschien komen hier nog gerechten voorbij die we niet hebben geprobeerd.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:45

Ik volg ook even, mijn dochter is 3 jaar, geen slechte eter maar zeker ook geen goede.
Hier ligt het ook nog wel eens aan de vorm, courgette gebakken vind ze vies, maar courgettesoep lust ze wel. En stamppot gaat ook vaak wel goed.
Wat hier ook veel scheelt is bordje leuk opmaken. Gezichtje maken, op een stokje prikken of met koekjesvorm figuurtjes uit een plak aardappel prikken geeft veel meer kans op eten.

Die pannenkoeken ga ik ook eens proberen!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:48

Onder begeleiding kan een kind van 3.5 het wel.Geeft wel een rommel.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 12:50

Die pannenkoeken vind ik ook een leuke!

Voor aankomende week spinazietaart en een pasta met sperziebonen en mozzarella op het lijstje staan. Benieuwd wat ze daar van vinden.

Britta , dat geloof ik maar dat wil mijn 1 jarige dan ook, dus laat ik maar achterwege denk ik.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:51

Hier 11, 6 en 2 jaar oud maar die eten eigenlijk gewoon alles. Ik maak er nooit iets speciaals van oid.

Salade met rucola, cherry tomaten, kaas, gerookte kipfilet, spekjes, ei, komkommer, bleekselderij is hier favoriet vreemd genoeg. :')

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:56

Slinazietaart ga ik ook eens proberen. Liefst eet ze kale pasta met wat komkommer en paprika en wat kaas, maar dat wordt ook zo saai :+ . Tomaat lust ze niet helaas, en ook helemaal geen vleeseter op vleeswaren na, ei ook niet. Wel gek op mais.

Passen jullie maaltijden aan als je weet dat ze het niet lusten? Ik zet dan vaak paprika ofzo erbij dat ze iig wel wat binnen krijgt.
En hoe pittig maken jullie eten?

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 12:59

Hier eet de jongste nog niet zo lang mee met ons, daarvoor at hij potjes. Heb in die paar weken nog niet echt pittig gegeten, dus elke keer heeft hij wel wat mee gegeten of was hij ziek. Bij bv bami met woksaus ofzo liet ik voor hem wel de saus achterwege , maar kreeg hij de rest wel. De oudste eet alles, maar wel duidelijk of hij iets lekker vind of minder qua hoeveelheid wat hij dan eet.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:01

Als we pannenkoeken eten verbaas ik me altijd hoeveel er in dat buikje past :D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:18

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 20:15

Wat hier ontzettend goed gegeten wordt is gewoon simpel aardappelen groente vlees. Vooral mijn dochter wil graag dat alles goed herkenbaar en zonder saus is. Vrijwel alle (gekookte) groenten eten ze trouwens zonder moeite. Alles met stukjes wordt uitgeplozen door diezelfde dochter, stukjes paprika en champignon moeten er absoluut uit.

Stamppotten gaan er ook altijd goed in, vooral boerenkoolstamppot en stamppot rauwe andijvie.

Ze hebben hier vanaf het moment dat het kon met de pot meegegeten, pittige gerechten worden wel wat aangepast, maar ik kook niet apart voor ze. Ze bepalen zelf hoeveel ze eten, daar heb ik nooit een punt van gemaakt. Wel moeten ze proeven, en dat doen ze meestal ook wel zonder al te veel gedoe.

Oh, en pasta met kipfilet, spinazie en boursin vinden ze allebei heeeeerlijk.

Mijn zoon eet vrijwel alles, al roept hii met regelmaat van niet :')

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 22:53

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 23:10

Ik ga hier even meelezen. Dochter van 2 lust heel veel maar bedenkt soms dat ze er geen zin in heeft als hoe het eruit ziet haar niet aan staat. We zijn dus druk bezig met verplicht hapjes proeven, maar dat gaat nog niet vanzelf helaas.

Van de week een succespasta. Courgette en champignons aangebakken, daarna tomaat in stukjes erbij. Pasta erbij en heet water, de pasta in de saus gaat laten koken. In aparte pan wat kipblokjes gebakken. Aan het eind wat kookroom en schepje kruidenkaas door de saus, kipblokjes erdoor, wat oregano, peper en geraspte kaas en smullen maar.

Sowieso zijn rode sauzen wel favoriet, rijst met kofta, pasta bolognese gaan ook altijd wel goed en gewoon groenten, vlees of vis en daarbij wat rijst of aardappeltjes.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 23:12

Mijn kind eet vooral ‘gewone’ dingen en niks bijzonders.
Aardappels groente vlees gaat het beste, en er mag vooral niks geprakt of door elkaar zijn. Behalve als het nasi is :')

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 00:02

Een ding heb ik inmiddels wel geleerd: nooit zomaar aannemen dat ze iets vast toch niet lusten. Zo is mijn dochter echt gék op het volgende recept. Het is zelfs haar lievelingseten. Daarentegen moet mn zoob, die ongeveer alles wel lust, er écht niets van weten.

https://www.smulweb.nl/recepten/1449273 ... it-de-oven

Maar ook bijv stoofvlees viel verrassend goed in de smaak, had dat nooit verwacht.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 15:12

Laura: gebruik je dan witte wijn ja?
Wij mijden dat ivm de alcohol.

Onze dochter, nu bijna 2,5 jaar, eet op zich best goed, maar houdt niet van erg gekruid eten. Dus geen kip Korma en zo. Helaas. Hutspot vindt ze lekker en pasta met tomatensaus ook. Favoriet is ook gebakken zalm met (veel) courgette (ipv pasta of rijst), cherrytomaatjes, kappertjes, olijven met een saus van kookroom en mosterd.

Gisteren een stamppot van zoete aardappel met rodekool en braadworst gegeten, vond ze ook lekker. Vlees is sowieso favoriet en wordt als eerste opgegeten. Soms eet ze maar een paar happen en dan heeft ze weer genoeg gegeten. Dus we geven haar nu regelmatig voor het eten al wat gesneden augurken of tomaatjes.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 15:29

Oh vergeten erbij te zetten, we gebruiken lang niet zoveel als in het recept, nog geen half glas. Daar eet ze ook nog maar eens 1/8 van ofzo qua portie, en er verdampt ook nog een heel groot deel. Wat ze dus binnenkrijgen is echt verwaarloosbaar. Dat overleven ze imo wel :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 16:10

De kleine hier (15 maanden bijna) lust geen vlees als het los is. Dus geen stukje gehaktbal, kip of een plakje op brood ofzo. Favoriet is hier alles met rode saus en stamppot. Liefst zuurkool of spinazie.

Pompoen eet ze ook graag, maar al lang niet meer geprakt ofzo, gewoon in stukjes. En zoete aardappel :D