[VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 15:38

Van mij hoeft dat niet hoor, mag uiteraard wel.

Wij gaan uiteindelijk ook paarden houden op een soort paddock paradijs rondom en door het voedselbos.

Ik heb in de verkering ook vlier en zwarte bes gezet, volgens mij zijn framboos en braam ook ok om in een haagje te zetten.

Parasol zou je een moerbei kunnen doen, geeft wel vlekken.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 18-05-20 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:47

Haha, een sorry paddock paradise :))

Hier hebben we verschillende vlieren staan tussen de paarden inderdaad :j
En ook een appel- en een perenboom die half in de sloot staan, tussen de wei en dijkwei in.
Daarop aansluitend ben ik nu een moestuin aan het maken met een toplaag van houtsnippers en hooi, om de grond er onder beter onkruidvrij en vochtig te houden :)

Van het weekend de bramen daar ook vrijgemaakt om eens te kijken hoe die willen groeien. Hooi er omheen en onder om het gras en brandnetels enzo een beetje te ontmoedigen. Wil daar ook graag een kiwibes.



En dan nog een appel- en perenboompje in onze tuin.
Onder de perenboom heb ik vorig jaar ofzo een bed van aardbeien gemaakt, die staat nu mooi vol met bloesem. Heb er ook een bramenstek en gele frambozenstek geplant afgelopen herfst. Die zijn nu lekker aan het uitlopen inclusief uitlopers. Dikke prima want dan kan ik die uitplanten op andere plekken :j

En achterin de tuin 2 gemetselde moestuinbakken van elk iets van 1x5 meter.

Moerbei daar heb ik nooit aan gedacht, ga ik eens naar kijken! Nu klinken vlekken niet echt aantrekkelijk op zich :P Heb trouwens ook passievrucht staan....die nodig water moet hebben zit ik me te bedenken :oo

Mijn vader heeft vorige winter de helft van zijn druiven weggehaald uit zijn kasje. Echt super zonde, waren heerlijke druiven -O- Had die best hier naartoe willen halen om te kijken of die het buiten zouden doen. Maarja dat is ook niet echt uit te graven geloof ik...? Wortels zullen wel onder de fundering van het kastje richting de sloot gegroeid zijn vermoed hij.

Hij heeft ze gewoon heel kort weggehakt dus die zullen wel niet meer uitlopen.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:58

Wat ontzettend interessant. Ik heb er nooit de ruimte voor maar vind het mooi om te volgen.
Heb ook je Facebook al gevonden!

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 16:13

Ja leuk, autocorrectie :')

Bramen groeien op 2 jarig hout, wij hebben ze hier ook heel veel, die bij het hek staan mogen blijven, die leiden we door het hek heen, zitten al best veel knoppen in. En mijn man vond ze vorig jaar erg lekker, dus hopelijk meer bramen dit jaar.

Ik heb nog geen ervaring want ook druiven heb ik gratis opgehaald, maar die kun je schijnbaar heel erg makkelijk afleggen. Takje afbuigen naar de grond, beetje aarde eroverheen en steen erop en die zou dan wortels moeten gaan maken.

En wat leuk, al die nieuwe volgers :D

Denk dat ik het voedselbos ga worden met de meeste paardenmensen volgers :+

Femke_Tweety

Berichten: 12007
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:21

Post Corona maar eens een bokt-rondleiding door het bos?


Leuk uitje (pun intended) voor volwassen boktpennypaardenmeisjes zoals ik,
Én leuke naamsbekendheid actie voor jullie...

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 16:28

Ja hoor, dat wil ik best eens organiseren :)

Wel inderdaad alleen voor volwassenen Ivm de kwetsbaarheid van de jonge aanplant :)

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:33

Ik ben heullll volwassen :+

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 17:36

Laat ik het anders zeggen, zo oud dat je niet meer zo maar ergens door heen stampt, volgens mij begint dat ergens bij 16+? :P

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:48

Ik kende een voetselbos nog niet. Maar ben er nu achter wat mijn stijl is in een tuin :D . Leuk om nu verschillende ideeën op te doen. Hier nu een ook mp en Facebook in de gaten aan het houden voor aanbiedingen van leuke planten. Volg je ook op Facebook.

savieralover

Berichten: 1701
Geregistreerd: 23-03-09

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:51

Wat een geweldig topic om te volgen! Kwam je toevallig tegen dus ben maar eens bij gaan lezen. Kan niet wachten om te zien wat je verder weer gaat planten en hoe het er verder uit gaat zien :D

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 20:33

Oeehhhh had al ff niet bijgelezen, zo leuk om dan nu een hoop te kunnen lezen :+: En zo verkeerd, die tip om MP in de gaten te houden := Laat die fruitbomen maar komen :D :):)

Heb je al foto's van nu?! :D :D :D

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 20:37

Ik denk dat ik binnenkort ga eens ga kijken voor een soort digitale rondleiding op Facebook ofzo, alleen geen idee hoe dat werkt dus dat moet ik eerst uitzoeken... :')

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 20:46

Dat zou leuk zijn! :D Met een drone een mooi filmpje :+:

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 21:14

Ja die moeten we nog updaten :') Er staat nog zoveel op het to do lijstje, zou er bijna bang van worden...

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:24

Haha nou hè... ons totale lijstje van buiten-klussen is ook om te huilen :') Maar, gewoon ergens gaan beginnen en dan ineens ben je een end op weg :D

tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:26

Prairy schreef:
Ja die moeten we nog updaten :') Er staat nog zoveel op het to do lijstje, zou er bijna bang van worden...

Die lijsten ken ik, voor elke die je kan wegstrepen zijn er 3-5 bijgekomen. En hoe dat mogelijk is :?

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 22:33

tamary schreef:
Prairy schreef:
Ja die moeten we nog updaten :') Er staat nog zoveel op het to do lijstje, zou er bijna bang van worden...

Die lijsten ken ik, voor elke die je kan wegstrepen zijn er 3-5 bijgekomen. En hoe dat mogelijk is :?


Ik tel ondertussen bijna niet meer per stuk maar per halve A4tjes :=

Maar inderdaad, gewoon doorgaan en blijven strepen. Ik ben laatst wel met nieuwe lijstjes begonnen want op de oude was al zoveel afgestreept dat het niet meer goed leesbaar was wat er nog wel moest *\o/*

Vandaag stonden ze trouwens om 8u ineens voor de deur, 'even' buisjes schieten voor de glasvezel (EINDELIJK). Op een gegeven moment waren ze met 5 man bezig bij ons, en uiteindelijk waren ze om 15u klaar op ons terrein. Pffff

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 12:33

Van de week had ik ook hele mooie kiwi's opgehaald. Nu zijn dat natuurlijk klimplanten, dus we hebben een projectje op onze to do lijst, naar voren gehaald.

Met eiken stammen die we bewaard hadden van het kappen om plaats te maken voor meer diversiteit en ruimte voor andere bomen om beter te kunnen groeien, gaan we nu een mooie pergola bouwen.

Dus die kan straks van het lijstje af. In ruil daarvoor komt het maken van een terras onder de pergola er weer op :j
Afbeelding

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:42

Hahaha ja mooi, die lijstjes-dynamiek :') Maar wel een héél gave pergola! _/-\o_

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 23:25

xXutopiaXx schreef:
Dat zou leuk zijn! :D Met een drone een mooi filmpje :+:


OK ok.... Het heeft me de hele middag gekost, maar hij is geüpdatet en ik heb er vanavond voor het eerst mee gevlogen *\o/*

Leuk hoor, van je echtgenoot een kado aftroggelen :D

Hij had hem een paar jaar geleden voor de zaak gekocht, maar heeft echt -50 geduld voor dat soort dingen als het niet makkelijk en snel genoeg werkt. Ik heb dat iets meer :') En dus krijg ik het werkend en hij niet en kreeg ik dus een drone cadeau *\o/*

Moet er nog wel mee oefenen. En een andere broek aan trekken als mijn roze zwart geblokte broek als ik ook openbaar op de foto wil :+

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:39

Whoeee leuk!! :D En dat maakt toch niets uit :P Ik ben maar gestopt me er druk om te maken, loop altijd in m'n paarse aussie :') dus zo sta ik ook op de foto hahaha
Ben benieuwd als je straks wat hebt geoefend :):)

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 15:41

Nog geen tijd gehad om verder te oefenen met de drone of foto's op de pc te zetten... Want...
Afbeelding


We zijn eindelijk hout aan het zagen! Nu voor de schuilstal van dennen hout en dan van de zomer de eiken stammen. Kosten verdelen maar ook eerst schuilstal frame bouwen en dak erop, dan kan het eiken mooi daar drogen en ligt het niet in de weg. En die paar maanden maken na 2 jaar ook niet meer uit.

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 12:07

Op Facebook heb ik van de week een kleine rondleiding gedaan voor de geïnteresseerden. En ja, ik moet nog werken aan mijn camera skills :+

En gisteren heb ik 6 liter aardbeiensiroop gemaakt met mijn nieuwe speeltje :D

Een paar dingen om te verbeteren in het proces :

Niet pas om 21u beginnen

Grotere oven nodig om flessen te steriliseren, of een grotere pan om er meer als 1 tegelijk te kunnen doen

Geen koud water in de weckketel doen als de flesjes heet zijn

Het gebarsten flesje niet de volgende ochtend vroeg proberen open te maken als hij niet in de gootsteen staat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jeetje77

Berichten: 3474
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:10

Wahahah, wat die Grolsch beugels al niet goed voor zijn. Hier voor vliervloesemsiroop

Anoniem

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:23

Wij hebben een vaatwasser met sterilisatiefunctie. Super handig, moesten jullie ooit een nieuwe nodig hebben en veel in 1 maal willen steriliseren :)