Mijn man en ik hebben mei 2018 ons huidige huis met ruim 2ha land gekocht, gelegen aan de rand van de Achelse Kluis en Leenderheide in Brabant/België, dit zijn beide grote natuurgebieden.
Van deze grond is ongeveer 1ha al productiebos met een mix van eik, berk, acacia, esdoorn en vooral veel naaldbomen. Dit gedeelte, samen met de weide, is grotendeels omheind. Een eigen paard stond eerst hoog op mijn verlanglijst maar ervaring uit het verleden leert dat dit veeeeeel tijd en ook veel geld kost, waardoor ik uiteindelijk besloten heb om op dit moment in mijn leven nog geen paard aan te gaan schaffen.
Hierdoor bleef wel de vraag, wát gaan we dan doen met die ca. 8000m2 weide? Nu ben ik altijd al planten aan het verzamelen geweest, en vond ik het vooral interessant als deze eetbaar zijn. Maar ja, een gigantische moestuin is leuk, maar kost misschien nog wel meer tijd als een paard om die goed bij te houden. En zo divers is dat vaak niet, en ik wilde ook graag meer eekhoorns en vogels in de tuin.
Via onze kattentrimster had ik al eens het idee opgedaan om bij de Provincie Brabant / Brabant Landschap subsidie aan te vragen voor kleine landschapsinrichting. Hiervoor hebben we een aanvraag ingediend en een zeer leuke subsidie gekregen, het ontwerp daarvoor was dit:

Ik heb hierin ook alvast de golf afslagplaatsen van de door mijn man zeer gewenste mini golfbaan gezet, en de plaats van de garage met kapschuur (kapschuur kijkt uit over de weide/voedselbos, en komt op de plaats van het huidige huis, over een jaar of 7) en de plaats van het nog te bouwen huis.
In de subsidie zit een aanleg verplichting van 1 jaar, binnen dit jaar moet je het plan gerealiseerd hebben. Dus eind dit jaar gaan we serieus starten met de aanleg, en beginnen we met de grote fruitbomen.
Dit ontwerp was pas echter het begin. In eerste instantie kwam de organisatie met een ontwerp voor de dikke struweel, 'gooi er maar 70% meidoorn en 30% gelderse roos in' , ik had al beslist dat ik het meer divers wilde hebben, in het huidige productiebos is het immers al vrij monotoom.
En tja, toen ging ik pas echt los. Ik ontdekte dat er een basiscursus voedselbossen was, facebookgroepen, nieuw uitgebrachte boeken, en ZOVEEL te leren! In dat proces zit ik nu dus ook volop. Ik had eerst het idee om een ontwerp te laten maken, maar kwam er al vrij snel achter dat ik dat gewoon zelf wilde doen (rode draad in mijn leven, ZELLUF DOEN... Soms best vermoeiend, maar je leert er wel veel van).
Via facebook heb ik wilgen gehaald om aan te planten aan de binnenkant van het hek, aan de buitenkant staat al grotendeels een grote laurierhaag. Deze gaan we nog verdichten.

De wilgen hebben meerdere doelen. 1: ze bloeien vroeg, dus goed voor de bijen. 2: het bladafval verteert snel, dus goed voor de bodem. 3: je kunt er dingen mee vlechten. 4: ze houden, net als de laurier, stof en geluid van de naastgelegen weg tegen. Ze staan vrij dicht bij elkaar en bij het hek, tussen de stammen en het hek gaan we een smalle takkenril aanleggen, schuilmogelijkheid voor dieren.
Voorbeeld:

Ook via Facbook gevonden: iemand die zaailingen van Lange van Lod walnoten had en daar geen plek meer voor had. Ik dacht er iets van 10-15 op te gaan halen en dan nog een paar kleine voor iemand anders.

En ja, het was de bedoeling dat de geit buiten de zelfgemaakte boomkorf zou blijven, niet dat hij erin zou gaan staan

Dat zijn er uiteindelijk iets van 80 geworden

De laatste ruil/gratis planten halen waren fruitstruiken, ik ben erg blij met de tayberry en frambozen struiken, een deel hiervan staat ook al in de grond. Tayberries zijn een kruising tussen framboos en braam. Via een vriend krijg ik ook nog stekken van rode en gele framboos, munt en citroenmelisse.
Maar goed, terug naar het ontwerp. Ik was al begonnen met tekenen op een flipover vel, want de online tekenprogramma's werken niet met deze lappen grond (niet de gratis versies in ieder geval) en ik vind het ook wel fijn om gewoon te kunnen gummen.
Een voedselbos werkt met het denken in lagen. https://www.permacultuurnederland.org/wp/de-eetbare-bostuin/#.XG5z7vZFxPY
Wat komt erin:
Fruit- en notenbomen
Wilgendome (voor een plan om het perceel uiteindelijk als trouwlocatie aan te kunnen bieden) (voorbeeld) http://sabinedewaele.blogspot.com/2011/03/wilgenconstructie.html
Fruitstruiken
Rondom de poel een verhoging met de grond die uit de poel komt, deze is namelijk volledig dichtgegroeid door geen onderhoud.
Struwelen
Geodome kas van 6 meter doorsnede https://www.amazon.com/GREENHOUSE-GEODESIC-Marine-Hydroponic-Gardening/dp/B00U5N6AV0
Rondom de geodome komt een aparte tuin met vijvers, pergola, zitjes en kruiden.
Aan de rand van het bos, naast de meest rechter golfafslagplaats, staat op dit moment een vervallen schuur. Deze mogen we deels renoveren (lees: de palen blijven staan, de rest wordt vernieuwd). Dit hutje van 7x5 meter wordt straks de plaats waar de oogsten verwerkt gaan worden, maar ook mogelijk een plaats om als trouwlocatie te gebruiken bij slecht weer, en besprekingen te houden. Ook hier komt een kleine tuin bij en een veranda.
Deel van ontwerp:

Tot zover de lange introductie. Ik ben ongetwijfeld nog een heleboel vergeten, maar dat komt later in dit topic dan wel weer naar voren. Dan zal ik ook wat foto's delen van het huidige ontwerp.
Brand los met vragen/opmerkingen/tips etc. Ga je zelf ook aan de slag met een voedselbos? Wees welkom om je ontwerp en ervaringen te delen!
.